Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

#3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.

Gestart door trein-ice3 zondag 15 december 2024, 23:06:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
#3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
#3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Hallo, hulp gevraagd bij het probleem met een pas gekochte SBB Re 4/4ii locomotief. De lok rijdt zeer langzaam en was niet verharst, de tandwielen lopen soepel en het anker is niet vuil. De beide houders van de koolborstels heb ik wel schoon moeten maken.
De veldmagneet wordt zeer heet, zo heet dat de druppel lijm op de wikkelingen smelt. Ook wordt de diodegroep heet en ook de naastgelegen weerstand. De decoder is een 67034 uit 08/94.
Zou de veldspoel #23139 teveel stroom trekken door een kortsluiting ergens in de wikkelingen of is de decoder defect. Dat laatste wordt dat een dure uitgave want de lok heeft een speciaal decoder nodig i.v.m. de Zwitserse lichtschakeling.
Graag jullie mening.
Dirk :-{)
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Dat lijkt me een probleem in de motor ergens.  Het anker vervangen is de eenvoudigste stap (en ook de meest voor de hand liggende oorzaak). Als dat niet helpt dan de veldspoel. 
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Inderdaad.
Verder zou ik daar zeer voorzichtig mee experimenteren want die decoder heeft waarschijnlijk geen beveiliging tegen overbelasting; Als je niet bang bent van solderen zou ik sterk aanraden de motor los te koppelen van de decoder tot dat je het probleem opgelost hebt (of bv. een oude MS1 met 18VA voeding te gebruiken)...
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Ik heb een 245480 Anker en een veldspoel 231390 besteld. Beide gebruikt en uitgebouwd. Mocht de post vlot hier aankomen dan heb ik hopelijk voor Kerst een goed lopende lok. Ten minste als die onderdelen het probleem verhelpen.
Met dit anker zou de lok iets sneller moeten gaan lopen ten koste van 67mA meer verbruik beweert de verkoper.
Ik probeer het eerst met het anker en als die het niet is soldeer de veldspoel los bij de kabeltjes die aan de veldspoel zitten en houd met een tangetje deze kabel vast zodat er weinig warmte naar de decoder toegaat. Of bedoel je een andere vorm van overbelasting Pieter? Met het solderen komt er toch geen spanning te staan op de decoder of bedoel je statische elektriciteit?
Als de motor via loskoppelen van de veldspoel en de draad naar de koolborstels dan met een transformator de motor weer aansluiten en dan zou de motor moeten gaan draaien. Zit je alleen nog met de centrale massa maar die zal toch de decoder verwoesten?
Dirk :-{)
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Ik bedoel gewoon dat er veel te veel stroom door de decoder loopt als er een (halve) kortsluiting in de motor zit, en de decoder kan daar niet tegen...
Gewoon de motor lossolderen en met een aparte voeding testen tot ze vlot loopt is het beste/veiligste
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
De locomotief loopt weer als een trein.
Probleem was het anker, heb de zoektocht naar de storing daar het eerst gezocht omdat deze ook zonder ergens te hoeven solderen vervangen kan worden door een vervangend #245480 anker. De motor geeft weer het hoge bekende toerentalgeluid van die oude wisselstroommotoren. Ik blij want nu was ik in een kwartiertje klaar.

Het oude anker heb ik met een multimeter doorgemeten en het anker geeft op alle punten een piep. Door alle soldeerverbindingen en de drie rotorlamellen kruislings met elkaar verbinden. Nu weet ik niet waar de fout in het anker zit. Moet ik anders gaan doormeten? Of te wel: hoe controleer je een anker?
Dirk :-{)   
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Wanneer je een los anker met een multimeter gaat doormeten zul je altijd een kortsluiting meten. Een anker is namelijk niet meer dan een ijzerlamellen waar koperdraad om heen is gewikkeld. Dat geplaatst in een magnetisch veld (veldspoel) vormt een hoge elektrische weerstand. Zonder het magnetisch veld blijft er voor gelijkstroom alleen de weerstand van de koperdraden over. En dat betekent kortsluiting, hetzelfde als twee meter losse koperdraad.

Een anker kun je alleen testen in de motor met een Amp meter die wisselstroom kan meten. En die zijn erniet veel, zeker niet in het goedkope segment. Om een aker los te kunnen meten heb je hele dure apparatuur nodig met differentiaal metingen.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Je kunt toch de weerstand meten of een van de wikkelingen afwijkt van de ander, als er een sterk afwijkt is dat deel beschadigd
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Theoretisch wel ja. Maar in de praktijk ziet dat er toch iets anders uit. Hoe wil jij met je simpele multimetertje het verschil meten tussen 1 Ohm en o,1 Ohm? Dat is praktisch niet mogelijk.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Ik heb een ELRO M930 Digitaal Multitester, die kan minimaal een stroom van 2mA, 0,02 volt AC of DC, transistors, weerstand en hFE meten.
Op de drie soldeerpunten: 13,1 13,2 en 13,6 Ohm. Dat wijkt dus niet bijzonder veel af. Die halve Ohm verschil zal de kortsluiting wel niet zijn. Ik weet niet wat de weerstand van een spoel moet zijn. 13 Ohm lijkt mij erg weinig. Ik weet ook dat de drie spoelen onderling met elkaar verbonden zijn. Ik denk sequentieel de ene met de naastgelegen en dan de drie soldeer punten elk met een rotorlamel (ik noem de drie messingplaatjes waar de koolborstels tegenaan drukken maar even zo)(iemand die de officiële naam weet?). Als je twee soldeerpinten meet dan kan door de andere spoel de weerstand ook worden gemeten. Eigenlijk meet ik dus elke keer twee of drie spoelen tegelijk. Dat helpt dus ook niet als foutopsporing. Op deze manier vind ik niet de spoel die doorslaat.
Het is mij het niet waard de spoelen los te koppelen en afzonderlijk de weerstand te gaan meten.
De ruimte - spleet - op de rotor tussen de lamellen is schoon. Ik weet dat teveel slijpsel van de koolborstels in de spleten ook kortsluiting kan veroorzaken. Dat is hier dus niet het geval geweest.

Dus het anker is toch niks meer waard dacht ik en heb er 10 volt wisselspanning opgezet. Telkens op twee soldeerpunten en ook een keer op twee lamellen tegelijk. Dat is hetzelfde maar als er een verbinding tussen soldeerpunt en lamel is verbroken dan heb ik die ook maar gelijk opgespoord dacht ik. Twee keer ging het goed en voelde en hoorde ik een (magnetische)zoem van de spoel. De derde combinatie van twee soldeerpunten of twee lamellen gaf een stinkende rookpluim en vonken vanachter twee lamellen. De kortsluiting zit dus niet in de spoelen maar in de lamellen daar is waarschijnlijk de isolerende lack van een van de draadjes weg of de isolatielaag tussen de lamellen en wordt een kortsluiting veroorzaakt. Misschien vandaar ook de maar lage gemeten 13 Ohm weerstand. Ik weet nu hoe je een anker controleert om deze storing te vinden. Ik denk omdat ik vaker dingen sloop om te zien hoe het in elkaar zit dat ik later nog wel eens de lamellen loswrik om te kijken hoe de kortsluiting eruit ziet maar voor nu gelet op het nachtelijk tijdstip van dit bericht aan jullie ben ik tevreden met de uitkomst.
Het vervangend anker kostte € 5,80, inclusief verzending uit Duitsland. Dat is vind ik een topinvestering geweest om de SBB/CFF lok weer aan het rollen te krijgen.

Bedankt voor jullie suggesties en hopelijk kan iemand anders met mijn lang verhaal zijn/haar voordeel doen.
Dirk :-{)
 
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Mooi dat je er uit bent.
Volgens mij had elk 3-polig trommelcollector-anker erin gepast.
Maar €5,80 is inderdaad geen geld.

Succes,
Marcel
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Citaat van: trein-ice3 op zaterdag 04 januari 2025, 00:22:40Het vervangend anker kostte € 5,80, inclusief verzending uit Duitsland.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Verzending vanuit Duitsland kost toch al snel meer dan €10,- en dan het anker er nog bij...
Dan maakt de verkoper toch verlies?
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
 @citaat Een enkel ankertje kun je toch gewoon in een envelop als brief versturen. Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
niet in belgie lobo want daar houden ze rekening met de dikte en minder met het enveloptype
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Ik vond een private verkoper Fabis Modellbahnen die dat aanbood. Hij heeft heel veel loks omgebouwd en biedt de ankers goedkoop aan. Of hij van zijn voorraad af wil en daarom het zo goedkoop aanbied weet ik niet. Ik heb i.e.g. een werkende lok.
De diverse Duitse postdiensten hebben heel veel verschillende tarieven voor allerlei formaten enveloppen en dozen. Deze keer kon het verzonden worden als Warenpost International zo schreef Fabian. Hij bood mij dit aan en of hij een verlies op de verzendkosten naar het buitenland neemt is mij niet bekend.
Eerlijkheidshalve nog dit. Ik schreef hierboven in bericht #4 dat ik ook een veldspoel heb gekocht. Die kocht ik ook bij Fabian en koste me 4,50. Dus eigenlijk - sorry - is de reparatie bruto wat duurder dan dat ik schreef. De veldspoel gaat in de onderdelendoos.

@Marcel. Ja er kan ook een andere anker in echter deze heeft wat meer vermogen. Want er zit een verschil in vermogen door de hoeveelheid wikkelingen in de trommelcollectorankers. Ik vergelijk het grofweg met de ombouwsets (M)FX. Daar zitten ook twee soorten ankers in met 7 of 9 tanden op de as. Kan me indenken dat ook daar een verschil in vermogen in zit al heb ik dat nog zelf niet gemeten.
Idem met de veldspoelen. Als ik de onderdelenlijsten bekijk dat zie ik dat er meerdere typen zijn voor de trommelcollectormotor. Zal denk ik te maken hebben met de ruimte in de lokkast waardoor de motor wat kleiner of groter kan worden uitgevoerd.   
Dirk :-{)
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
@Lobomotion69
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 03 januari 2025, 18:29:32Hoe wil jij met je simpele multimetertje het verschil meten tussen 1 Ohm en o,1 Ohm? Dat is praktisch niet mogelijk
Waarom ga je er van uit dat mijn multimeter niet achter de komma kan weergeven?
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Omdat de meeste gangbare metertjes van de bouwmarkt of de Action dat niet kunnen. En voor de meeste hobbyisten die verder geen interesse hebben in elektronica is een multimeter een sluitpost wat niet veel mag kosten. Dus een simpel ding met beperkt meetbereik. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel maar dat zijn er niet echt veel.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Hoi Dirk,
Van de normale 3-polige bestaat maar één type. Van de 5-polige ken ik er 5.

Mvg Marcel
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Marcel, e.a.
Kopie uit Fabian aanbiedingtekst:
Märklin E231440 Anker DCM1- 12,0 Ohm, 400 Windungen/Spule; 8,5mH; bei 12V: 217mA; 188mW; 187Hz; 5,6%. Diese sind universell in (fast) allen Märklin Lokomotiven eingesetzt worden. Besser geeignet für ältere Lokomotiven mit manuellem Umschalter.

Märklin E245480 Anker DCM2 - 8,2 Ohm; 367 Windungen/Spule; 4,3mH; bei 12V: 283mA; 209mW; 196Hz; 4,9%. Diese sind universell in (fast) allen Märklin Lokomotiven eingesetzt werden. Besser geeignet für neuere Lokomotiven mit Umschaltelektronik. Durch weniger Widerstand laufen diese Anker etwas schneller und haben eine "gröberen" Anlauf bei Loks ohne vorgeschalteter Elektronik.
Dirk, ob die Teile für deine e-Lok passen kann ich auf Anfrage gerne raussuchen.

Vertalen kan iedereen zelf doen die geen Duitse taal beheerst, technische waardentaal V, Ohm, Amp, Mw, Hz en % zijn immers universeel.
Ik heb uiteraard alles goed uitgezocht en beide nummers ingetikt in de Ersatzteilesuche op de Marklin.de. Dan zie ik beide trommelcollectorankers. Helaas staat op de pagina geen technische gegevens zodat ik alleen af kan gaan op Fabian zijn metingen en beweringen. Als jullie een andere mening hebben dan graag meedelen. Daarvoor is dit forum immers bedoeld: om van elkaar kennis op te doen.

Ik ben benieuwd of ook een vijfpolige anker in een driepolige motor/veldmagneet past en wat dan de eigenschappen worden.
Dirk :-{)
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Volgens mij past dat niet.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
wanneer beide ankers, het originele 3-polige en het nieuwe 5-polige anker, dezelfde diameter en lengte hebben dan past dat wel. Waarom zou dat niet passen?
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Als je een 5 polig anker plaatst waar een 3 polig heeft gezeten, dan herken je je lok niet meer, zo goed en smooth rijdt hij dan.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Aha Wim, dus het van 3 naar 5 kan. Nu nog het onderdeelnummer van een vijfpolige anker die in een #3434 lok past. Dan kijk ik of Fabian die ook zo goedkoop kan leveren want Märklin vraagt tussen de 25 en 30 euro voor een anker en dat is het soepel rijden me niet waard.
Wim, dit verwisselen van drie naar vijf kan dan met elke DCM-motor?
In ombouwset 60901 voor ombouw DCM naar FX hoogvermogen zit ook een vijfpolige anker maar in de ombouwset zit ook een andere veldmagneet. Of die dan een grotere opening heeft dan de veldmagneet met wikkelingen (spoel) zodat alleen de vijfpolige uit de ombouwset erin past weet ik niet. Jij Wim of iemand anders? Ik vraag dit omdat Marcel schreef dat er al 5 verschillende vijfpolige ankers zijn voor een DCM motor.
In 60901 zit volgens onze Wiki een #386820 vijfpolig anker. 
Je zou kunnen redeneren dat de vijfpolige anker van de hoogvermogenset 60901 die voor de lok met DCM motor bestemd is ook in een motor bestemd voor een driepolige anker zou moeten passen als de opening van de veldmagneet maar voldoende ruimte biedt en de as dezelfde doorsnede heeft. Is dat een van jullie ervaringen? 

En even terug naar nu want FX is ook alweer jaren geleden vervangen door MFX. Heeft een MFX motor ook een vijfpolig anker dat in de oude analoog, Delta DCM motoren met driepolig anker past? Rijdt de motor dan nog soepeler? Want dan is het hele verhaal hiervoor niet zo relevant meer en schaf ik een MFX motor vijfpolige anker aan. Of kan zo'n anker alleen gecombineerd worden met een permanent magneet en bijbehorende decoder? 
Dirk :-{)     
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Het 5 polige anker wat geleverd wordt in de "hoogvermogen" setjes past niet in de motoren met een veldspoel en 5 polig anker.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
In de DCM allstrom motoren met veldspoel past alleen het 3 polig anker, of het 5 polige anker uit de 35** locserie, zoal de 3502, 3504, 3553 en 3557.
Volgens mij is deze discussie hier al vaker de revue gepasseerd.
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
En dat is correct.
Je kan wel een complete 35xx aandrijving over zetten, maar dan wordt je Zwitserse lichtschakeling nog wel een probleem.
De conventionele trommelmotoren zijn 19mm; de vervangende gelijkstroom motor is 17mm.
Mvg. Marcel
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: #3434 decoder wordt heet en de veldspoel ook.
Het defect aan mijn #3434 is opgelost door het vervangen van het anker, dan vind ik - non excuse moi - het niet zo raar dat in dit onderwerp even doorgepraat wordt over andere ankers die ook zouden kunnen passen in mijn lok en daardoor wellicht een heel andere rijervaring geven. Ik heb uiteraard wel gezocht op dit probleem op dit forum plus op het wereldwijde web maar vond niet een bevredigend antwoord vandaar een nieuw onderwerp aangemaakt specifiek voor mijn probleemlok zodat ik niet op iemand anders zijn onderwerp doorga terwijl het forum zegt i.d.a. weet u zeker dat u een reactie wil geven op een topic waar al 120 dagen geen bericht meer in is gezet?

De aansturing van enkele van dergelijke mogelijke vervangende vijfpolige ankers moet plaatsvinden door passende electronica. Ja dan kan ik net zo goed de hele motor ombouwen met de huidige ombouwsets tot MFX. Dan zou ik gelijk de naar mijn inzichten waardeloze geluiden mee kunnen instaleren. Maar goed geluid is weer een ander onderwerp waar al veel over is geschreven. Bij de Duitse buurforaleden wordt nog gesproken over het anker uit 60941. Maar ja inderdaad heb je dan nog geen Zwitserse lichtwisseling omdat die niet in die set zit. En ook niet in een 35xx lok.
Märklin brengt dit jaar een nieuwe SBB CFF Re 4/4 II machine uit #38420 gelijk met MFX speelwereld decoder voor zatte € 399,=. Misschien in de toekomst is het een optie om die motor met electronica in te bouwen in mijn Re 4/4 II. Echter ik denk dat de aanschaf van die motor plus decoder veel duurder zal zijn dan wat het mij nu allemaal gekost heeft. Ik bedoel lok € 65,99 en anker met veldspoel samen € 10,30.
Bedankt iedereen voor jullie berichten, heb weer wat bijgeleerd.
Dirk :-{)