Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Terug naar analoog rijden.

Gestart door v200marklin zaterdag 14 december 2024, 13:30:33

Terug naar analoog rijden.
Inmiddels heb ik best wel een vrij grote digitale baan, ligt er zeker al 10 jaar, rij er nog zelden mee. Onder de digitale baan ligt een bescheiden analoge baan.
Oudste kleinzoon Noah van 7jr speelde altijd het liefst met de analoge baan, opa rondjes rijden, stoppen op zijn commando , dan kon hij de autootjes laden en dan gingen we weer verder.
Noah nu andere interesses , nu z'n broertje Miles van 4jr aan de beurt en precies hetzelfde verhaal, autootjes op en van de wagonnetjes af op de analoge baan.
Next in line wordt kleinzoon Ted , die wordt eind december pas 1, dus dat duurt nog even.
Reden voor opa om de digitale baan geheel af te gaan breken en te gaan verkopen.

Nu heb ik wellicht een domme vraag, heb wat locs met simpele sound decoders van Uhlenbrock , werken al 20 jaar perfect, deze locs kunnen rijden op een analoge baan.
Is er een mogelijkheid of een foefje dat alleen het rijgeluid aan kan op een analoge baan ?.

Mvg Gert
Re: Terug naar analoog rijden.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Met moderne decoders kan dat zeker wel. In ieder geval mijn Piko locs kunnen dat. Of stokoude Uhlenbrocks het ook kunnen valt te betwijfelen. Je zou het eens kunnen proberen door de lok op een digitale baan met geluid te laten rijden en dan zonder wijzigingen op een analoge baan verder rijden.
Maar wanneer die decoder bij iedere keer opstarten een commando "geluid  aan" moet krijgen zal het niet gaan.
Dank je wel Henk, ga het vanmiddag eens proberen.

Mvg Gert

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Wel de witte trafo's gebruiken Gert, anders heb je kans dat bij rijrichting omschakelen het tere digitale hartje van de loc de geest geeft!  :wink:

Veel plezier met de kleinzoons  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja inderdaad, goede raad is duur en die in de wind slaan is nog duurder. Let wel op dat je de laatste versie van de witte trafo gebruikt (5-cijferig catalagusnummer). De eerste versie daarvan is net zo fout als die oude blauwe trafo's.
Ja mede spoorders, en dan zit je dus de 1ste keer op zolder bij de baan, en dan gaan de lampjes aan  :) , alles opstarten, nog meer lampjes  :D . En dan rijden , nou dat ging als dikke strond in een trechter , slechts 10 graden, maar goed kachel aan en aldoende kwam er weer vaart in, lekker schoongereden en alles werkt.

Dus..............nu weer die twijfel  :| , Herkenbaar ?.

Voor het geld doe ik het niet, is een hoop werk aan demonteren , verkopen etc etc. Andere hobby slopen bmw E38/39 dus kom mn tijd wel door.

Het kan altijd nog weg toch ?.

Mijn oude , helaas overleden , treinenvriend Dick v/d Velde (Ome Dick) zei altijd :Het eet geen brood , maar vangt wel stof en daalt in waarde.

:D

doe maar een treintje

het leven bestaat grotendeels uit keuzes maken....

-moet ik het wel of niet
-luxe keuzes
-geen zin
Misschien heb je wat aan mijn reactie, mssch ook niet.
Ik rij digitaal en had alles geautomatiseerd, maw mijn grote baan (bijna 180m spoor) was een "kijkbaan" geworden. Leuk om zien voor de volwassenen, maar idd minder leuk voor mijn kleinzoon die net 6 is geworden. Ipv af te breken, heb ik enkele trajecten "gede-automatiseerd" en moet hier weer manueel worden gereden. Dit vindt onze Luca megatof. En later kan ik opnieuw automatiseren zonder veel opbouwwerk.
Je ziet maar.

Guy
Voor wat het waard is: ik rijd dus analoog, alles manueel.
Toen ik zag hoe mijn jongste kleindochter speelde met een souvenir treintje uit Japan, door dat beetje spoor telkens opnieuw (her)op te bouwen, liet ik haar even los op mijn Märklin analoog spoor.
Maar na een paar toertjes, vond ze dat er toch meer huisjes en stations dienden geplaatst te worden, en de hele trein besturing werd gewoon vergeten...
Enne: ze is 8.
My $0.02  ;)
De tip van Guy vind ik super  :thumbup:

Eigenlijk is het ook 1 van de redenen waarom ik ook klassiek zal blijven rijden.
Naast de kostprijs, is het voor mij persoonlijk leuker.
Ook de dochters kijken daar eerder naar uit.

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Gert,

Voor zover ik weet kunnen de oude decoders maar 1 functie analoog aan, en meestal is dat de verlichting (wat een kleinzoon/dochter ook leuk vind).
Zou eerder een los baantje met wat oudere loks reserveren voor de kleinkinderen en verder gaan met digitaal, zo kun je dus als ze later ook nog steeds geïnteresseerd blijven, naadloos laten genieten van deze hobby.

Verkopen van je oude spul zeker als het veel stof heeft gevangen, zal ook veel werk zijn en zal je er minder voor krijgen.
Stond op een beurs met mijn oudere lok's en daar werd gevraagd of er MFX of DCC inzat, en ombouwen brengt kosten met zich mee dus bood ik aan de lok omgebouwd (met mLD3) aan te bieden voor dezelfde prijs.
Toen wilde de moeder voor haar zoon een sounddecoder erin laten zetten door mij, en ik zei dat dit helaas wel een hogere prijs zou betekenen, toen haakte ze af.
Dat is haar goed recht overigens, maar ja zoals ik lees heb je eeuwenoude decoders :-( die meestal niet erg geliefd zijn bij.......velen :(

Zelf heb ik juist meer gevoel bij digitaal, met vele functies die je kunt instellen naar believen B)
Ga nog een CS 3 aanschaffen, op de club (lees stichting Stomm) speel ik er al mee, en ik wil er thuis meer meedoen dan dat ik daar kan.
Maar ik ga nog met de eigenaar overleggen, of er ruimte beschikbaar komt voor een dergelijk initiatief.

M.v.g.

Hans V200.0
Ik blijf ook analoog (en op M-rails) rijden, omdat:
-ik geen budget heb om om te schakelen
-een massa oud spul in bezit heb (incl. 10 locs)
-analoog veel simpeler is dan al dat gedoe met decoders en digitale sturing

Mijn $0.02

PS: ik denk eerlijk gezegd dat ik niet alleen ben, om dezelfde of (allicht) nog andere redenen... :question:

Ik vraag me af of de te maken keuze door Gert wel zoveel te maken heeft met analoog of digitaal. Het lijkt meer te gaan om een geautomatiseerde modelbaan of een speelbaan. Mijn ervaring met kinderen is dat ze natuurlijk altijd gaan voor de speelbaan. En dat ze het kunnen bedienen van verlichting en geluid van de digitale modellen zeer waarderen, vooral als ze iets ouder worden.

Nu lees ik ook dat de interesse van Gert voor zijn geautomatiseerde baan beperkt was geworden. Bouw die baan dan om naar meer speelbaan. Zorg daarbij voor meerdere handregelaars. Die drie jongens gaan het heel leuk vinden als ze ieder een eigen trein kunnen bedienen. Misschien de wissels weer met knoppen kunnen bedienen. Lampjes op de aan kunnen aan- en uitzetten. Het blijven geen kleuters.

Overigens is mijn ervaring met volwassenen gasten ook dat die graag zelf eens een treintje willen laten rijden. Ze zijn best onder de indruk van een geautomatiseerde baan, maar dat hebben ze na een keer wel gezien. Druk ze ook een rijregelaar in de hand en het plezier is des te groter.

Echte 3-rail rijder

Ik heb ook ervaren dat manueel digitaal rijden met per loc een eigen regelaar de max is voor kinderen.
Zelfs volledig zonder enige stroomonderbreking voor aparte kringen en seinen, gewoon 'rijden op het zicht' en alles met echte knopjes bedienen trekt het meeste aan, ja, ook voor mijzelf  ;)
Ik heb een zelfgebouwde centrale met 8 regelaars, gewoon 8 spotgoedkope potentiometers, en 8 schakelaartjes voor de verlichting en dat heeft al heel veel speelplezier opgeleverd met minimale kosten.
En als je dan bij iedere regelknop een fotootje plakt van de loc die er mee geregeld wordt kunnen de vriendjes er direct mee aan de slag.

Heb zelf ervaren dat een jonge knul van 8 jaar oud uitstekend de weg wist in het MFX systeem na 1 keer uitleg gegeven te hebben.
Niet dat het een wonderkind is, en ook de uitleg niet zo bijzonder was, maar hij begreep ondanks zijn leeftijd veel van de digitale wereld.
Ze kunnen het prima leren,  en ook met de functies aan zoals rook, fluit, en rijgeluiden vinden ze geweldig.
Met geduld kom je heel ver, en ook met je goed verdiepen in een systeem, en er ook mee werken.

M.v.g.

Hans V200.0

Echte 3-rail rijder

@citaat Ik zeg niet dat ze het niet kunnen begrijpen, ik stel een systeem voor dat ze begrijpen zonder uitleg. Ook voor iemand die ze bij wijze van spreken van de straat roepen om samen met de treinen te spelen.

Kinderen vragen altijd wel iets op die manier.
Die jongen waar ik het over had, vroeg of ik kennis had van treinen.
Daarop kon ik een duidelijk antwoord geven.
Hij vroeg mij binnen,  maar ik zei dat ik dat niet doe als hij alleen zou zijn, en dat was hij ook niet.
Zijn vader was er ook evenals moeders.
Het was zijn vader die niet uit de CS3  kon komen, en ik ken de CS3  evenals de CS2  redelijk tot zeer goed.
Toen ik het begon uit te leggen,  keek de jongen mee, en begon na de uitleg zelfs zijn vader uit te leggen hoe hij een lokadres met kaart aan kan maken.
Heb wat documentatie opgezocht, uitgeprint en aan de vader gegeven.

Daarna ging hij dit lezen met zoonlief en zonder er bij na te denken ging de jongen die kaart aanmaken.
Zei dat hij en zijn vader altijd mogen bellen als er iets mis is.

Na drie telefoontjes en bezoekjes, had de jongen zoveel geleerd, dat hij het verder opgezocht en uitgezocht heeft.
De vader is inmiddels ook blij met alle info en een werkende modelbaan.

M.v.g.

Hans V200.0

Echte 3-rail rijder

@citaat Ik geloof dat je nu een beetje naast de kwestie zit te praten...

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Het grote risico van dit soort draadjes op een forum is dat je niet let op de rubriek waarin iemand een vraag plaatst,
omdat je klikt op de link van de laatste berichten. Niet toevallig staat dit draadje in de rubriek Analoog rijden.

In die rubriek verwacht ik geen bijdragen om mensen digitaal te blijven laten rijden
als ze zelf aangeven ervan af te willen met behoud van wat digitale voordelen.

Natuurlijk kun je vragen stellen naar de diepere zin van dat verlangen, en kun je wijzen op alternatieven, maar je zou ook een dwarsverband kunnen leggen met b.v. mensen die al analoog rijden met geluid (zoals ene Rob die daarmee bezig is op een ander forum ), bijvoorbeeld door je af te vragen op welke manieren dat kan. Uiteindelijk zijn sommige analoog rijders ook gebaat bij meer documentatie op dat vlak. (Ik zelf niet).
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: henkv op donderdag 02 januari 2025, 08:51:32Ik vraag me af of de te maken keuze door Gert wel zoveel te maken heeft met analoog of digitaal. Het lijkt meer te gaan om een geautomatiseerde modelbaan of een speelbaan.
Dat is naar mijn bescheiden mening de spijker op z'n kop.
@v200marklin Zet de digitale centrale maar eens op dat speelbaantje, met alle geluids- en lichtmogelijkheden die je dan opeens tot je beschikking hebt. Ik durf te wedden dat het enthousiasme van de kleinkinderen dan nog veel groter wordt. Ik durf zèlfs wel te stellen dat dan ook de achtjarige weer geïnteresseerd raakt.

Echte 3-rail rijder

@citaat Daar durf ik ten stelligste aan twijfelen.
Nog niet opgemerkt dat met het toenemen van de mogelijkheden in de loop der jaren de belangstelling in speelgoed treinen afneemt bij de kinderen?
Je onderschat de fantasie van een kind, die hebben die toeters en bellen echt niet nodig, dat is voor de volwassenen, die spelen met hun centrale, kinderen willen met hun treinen spelen  ;)

Echte 3-rail rijder

Rond de jaarwisseling leg ik een vloerbaantje uit omdat er dan altijd vrienden langs komen met kinderen en dan is het altijd dolle pret.
Dat is met treinen spelen voor kinderen: laden, er bijna bovenop kruipen, er achteraan hollen en met doodsimpele houten blokken de gebouwen er bij zetten  ;)
Fuck the centrale  :P

samen staan we sterker

Spoor 1...altijd leuk !

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 02 januari 2025, 14:38:40met treinen spelen voor kinderen
En het was bere(n)gezellig, zo te zien!

Echte 3-rail rijder

De beren zijn van mijn echtgenote, die stonden er het ganse jaar, het treintje voor 2 weken.
Maar dat is al een beetje te ver off topic ...

Citaat van: v200marklin op zaterdag 14 december 2024, 13:30:33Uhlenbrock
Uhlenbrock heeft heel veel verschillende producten gemaakt, en heeft online een (Duits- en Engelstalig) archief over al die spullen.
Als je op een decodertype klikt, dan vind je meerdere downloadbare handleidingen.

En het lijkt mij dat je aan die informatie wat hebt, gesteld dat je nog weet welke decoders je hebt ingebouwd, of hebt laten inbouwen.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 02 januari 2025, 13:12:23@citaat Daar durf ik ten stelligste aan twijfelen.
Nog niet opgemerkt dat met het toenemen van de mogelijkheden in de loop der jaren de belangstelling in speelgoed treinen afneemt bij de kinderen?
Je onderschat de fantasie van een kind, die hebben die toeters en bellen echt niet nodig, dat is voor de volwassenen, die spelen met hun centrale, kinderen willen met hun treinen spelen  ;)
O, ik zuig het niet zomaar uit de duim hoor. Als je het niet aanbiedt is de belangstelling er natuurlijk ook niet en plastic rommel is goedkoper dan een modeltrein. Hier thuis is het echter precies zo gegaan als ik beschrijf. Na een poosje was de lol er wèl af, dat geef ik toe. Toen kwam de puberteit. Maar het zaadje is geplant, dus wie weet, ooit...
Mijn buur (een volwassen man) kwam op bezoek en vond het gewoon fantastisch om terug met de treintjes te spelen... de keerlus te laten werken, verschillende locs op het spoor te zetten om te zien, dewelke het snelste was enz. enz...... met andere woorden : echt "spelen". Op een kale baan, in tegenstelling met:
Zelf heeft hij een geautomatiseerde DCC N-schaal baan.... fantastisch aangekleed.
Voor zover (nog) nodig: de N-schaal layout van de buur
Ik heb een vraag over het rijden op een analoge baan met een digitale loc. Ik had begrepen dat dit geen probleem hoefde te zijn.
Heb nu een gebruikte naar digitaal omgebouwde loc gekocht en deze loc liep in het begin heel slecht op mijn analoge baan. Inmiddels gaat het beter, maar de front- en sluitverlichting wil niet branden en het omschakelen van de rijrichting gaat nogal lastig. Ik moet de knop langer vasthouden dan bij mijn analoge locs.

Heb nog een andere digitale loc, maar die rijdt wel prima en met frontverlichting.
Wie weet raad?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat voor decoder zit er in?
Volgens mij is iedere decoder eigenlijk wel geschikt voor DC analoog bedrijf; voor AC analoog ligt dat anders.
Maar oké, je decoder is nog niet in rook opgegaan en omschakelen lukt ook, dus zal deze wel geschikt zijn voor AC analoog.
Mogelijk dat je het rijgedrag met de juiste instellingen beter kunt krijgen, maar dan moet dus wel het type bekend zijn: fotootje?

:warning: Het is hier al heel vaak verteld -dus wellicht ten overvloede- : gebruik alleen de witte trafo's van Märklin; de oudere blauwe geven een hogere omschakelspanning die dodelijk kan zijn voor je decoder!
Dank voor alle reacties. Jullie raden het al , er is nog niets afgebroken, kom zelden nog op de zolder en nu de zomer weer voor de deur staat zal het wel najaar dit jaar worden voordat ik aan de afbraak begin.

Mvg Gert