Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

63410.

Gestart door pbakker zondag 01 december 2024, 18:01:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
63410.
Lid sinds: 2015

offline
63410.
saluut,

Ik werd onaangenaam verrast door een licht geluid uit een loc, ondanks stilstand. Het bleek dat de 4 units, 63410, licht gaven met dat licht knisperend geluid, een vervroegde kerst onder tafel. de verbinding met de IB2 verbroken en weg was de verlichting. Na aansluiting in eerste instantie geen verbinding met de wissels, na enige tijd, 5 min? weer verbinding. Enig idee wat daar de oorzaak daar van zou kunnen zijn?

Groet Piet Bakker.  .
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
De stand van zaken is:

Spanning van de baan ontkoppelen. IB2 inbedrijf dan functioneren de units weer, een opluchting.

Groet Piet
Re: 63410.
Lid sinds: 2020

offline
Re: 63410.
Mooie duidelijke topictitel weer...63410.

Een beetje moeite doen zou geen kwaad kunnen op dit forum.

En nee; ik heb nog steeds geen flauw idee waar het over gaat.

Bart
Re: 63410.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 63410.
Ik vermoed dat een IB2 een Intelibox-2 is.
 
Ik ben het met je eens Bart.
Voor raadt het nr moet je in een ander topic zijn...

Waarschijnlijk zal de schrijver hier of daar de draadje wat minder zorgvuldig hebben vastgezet, waardoor een werkend contact is ontstaan...

Mvg. Marcel
Re: 63410.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 63410.
63410 is een Uhlenbrock Loconet Schakel Module, verder snap ik ook niets van zijn verhaal/

Groet, Anne W
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Beste Anne W

De 63410 is een multifunctionele unit, o.a. een schakelmodule, je hebt veel ervaring. Ik dacht duidelijk te zijn, nogmaals:

Van het één op het andere moment dat zoemende geluid, de wissels reageerden niet meer, de 4 units gaven licht ? een nieuw fenomeen. afkoppeling van loconet, geen zoemend geluid uit de units. De treinen reageerden normaal.
De spanning afgekoppeld, de IB2 inbedrijf, wissels enz werken weer, zucht. De loco terugmeldingen geen probleem.

De vraag is, is er bekendheid over over dit fenomeen, licht gevende units, wat Marcel oppert, is het een draadje, er werd niet gewerkt, maar we gaan aan de bak, is de IB2 nog in orde?

Groet Piet Bakker.


 

Re: 63410.
Lid sinds: 2016

offline
Re: 63410.
Om een diagnose te kunnen stellen, moet je heel systematisch te werk gaan en beschrijven wat er precies gebeurt of gebeurd is. Dat ontbreekt hier helaas.

Want eerst zou een locomotief een vreemd geluid maken en toen bleek (ook of uitsluitend?) een meervoudige schakeldecoder te zoemen en knipperden de ledjes per uitgang afwisselend zonder schakelopdracht. Blijkbaar trad het spontaan op, zonder dat er aan bedrading gewerkt werd.

Het komt mij voor als een kortsluiting of een 'versleten' elektronisch component. Was het het eerste dan heb je het opgelost door alles los te maken en weer goed vast te maken. Misschien toch ooit iets per ongeluk een stukje losgetrokken?

Was het het tweede, dan kun je weinig anders doen dan wachten tot het fenomeen weer optreedt. Dan wordt het puzzelen: ligt het aan de centrale of de schakelmodule?

Maar als alles weer werkt en blijft werken, zonder storing, dan geen zorgen maken!

Groet,

Peter
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Dank Peter,

Een andere, positieve, benadering, wat je voorstel is gebeurt, systematisch, niet goed beschreven door mij. Het z.g. zoemende treintje stond boven de units. Alle units één voor één los gemaakt, geen soelaas, het fenomeen doet zich nu blijvend voor.

Nogmaals de acties:

Spanning van de baan, de units werken perfect
Spanning op de baan, de units functioneren niet meer en geven licht!!, dat is de hamvraag
De units digitaal één voor één afkoppelen is niet de oplossing, de units hebben geen leds
De units afschakelen van de IB2, treinen reageren perfect
De terugmeldingen blijven functioneren

Het is nu een puzzel, ik ga het zoeken in de wisselspanning naar de units, is er contact met de treinen trafo, en ja, wel enigszins ongerust.

Prettige dag

Piet Bakker.







Er is niet gewerkt onder tafel, spontaan ontstaat niets
 
Re: 63410.
Lid sinds: 2006

offline
Re: 63410.
Zou het een probleem kunnen zijn wat veroorzaakt wordt door een storing op het loconet.

Er stond, als ik het goed begrijp, net een locomotief boven de decoder 63410.
Dus een magnetisch veld boven de aansluiting op de 63410.

Succes met het vinden van de oorzaak.
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Saluut,

Dank voor het meedenken, dat is helaas niet de oplossing, meldt mij als het functioneert, hopelijk snel.

Groet Piet.
Re: 63410.
Lid sinds: 2016

offline
Re: 63410.
Lichtgeven zonder ledjes aan boord?
Dan wordt er misschien ook iets erg warm? Of is daar geen sprake van?

Het zijn inderdaad wel verontrustende ontwikkelingen, Piet.

En ik vrees dat het ook geen heel bekend verschijnsel is. Helpt het nog om de loconet-modules een voor een aan te sluiten? Stel dat er eentje stoort, dan kun je die misschien vinden en vervangen.

Groet,

Peter
Re: 63410.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 63410.
Ondanks mijn ervaring snap ik er helemaal niets van, nou mocht ik van "Marco Raptor" helemaal niet denken aan Loconet, dus niet verwonderlijk.

Groet, Anne W
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Beste Anne W

Je hebt voor hetere vuren gestaan ergens op zee, denk ik.

Groet Piet.
Re: 63410.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 63410.
De vraag is: Hoe heb je het een en ander aangesloten? Heb je de Uhlenbrock 63410's op een eigen trafo aangesloten? Deze staat op geen enkele manier in verbinding met de trafo van de Uhlenbrock IB2 of de trafo van de IB2? Dat staat ook in de handleiding van de 63410. Je hebt ook geen meerdere versterkers aan de baan hangen? Dus de baan in secties met versterkers? En een 63410 dan over twee secties gehad? Zoemende geluiden lijken op kortsluiting of een mix van stroombronnen waarbij het niet goed gaat.
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
De treinen reden spreekwoordelijk als een trein, en dat ineens dat zoemende geluid..... ik zoek het ook in kortsluiting. Wat mij opviel is dat bij schakelende wissels de trein verlichting zwakker werd. dat versterk de gedachte van sluiting toch. De baan is niet in secties verdeeld met meerdere versterkers. De Ib2 was de weg kwijt met rij- en wisselspanning inbedrijf. Concreet: De Ib2 werk zonder wisselspanning, de 63410 werken zonder rijspanning, gelijktijdig nog niet.

De volgende actie is het wisselspanning nalopen en meten, en de goedheilig man verwelkomen.

De Uhlenbrock(s) staan op aparte trafo's.

Het wisselstroom systeem heeft een ringleiding evenals rijspanning. 

Bedankt voor het meedenken.

Groet Piet Bakker
Re: 63410.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 63410.
Nee, ik snap er steeds minder van, "de baan is niet in secties verdeeld met meerder versterkers"?????

Groet, Anne W
Re: 63410.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 63410.
Citaat van: pbakker op dinsdag 03 december 2024, 23:36:15De treinen reden spreekwoordelijk als een trein, en dat ineens dat zoemende geluid..... ik zoek het ook in kortsluiting. Wat mij opviel is dat bij schakelende wissels de trein verlichting zwakker werd. dat versterk de gedachte van sluiting toch.

Dat is vreemd dat bij schakelende wissels de treinverlichting zwakker wordt. Zeker omdat de wissels vanuit de schakeldecoder met een eigen trafo / voeding gevoed worden. Dat mag niet de trafo van de
IB2 zijn trouwens. Dat moet een eigen trafo / voeding zijn. Dus geef eens een schema van hoe je het een en ander hebt aangesloten.
Re: 63410.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: 63410.
Citaat van: Anne W op woensdag 04 december 2024, 10:39:46Nee, ik snap er steeds minder van, "de baan is niet in secties verdeeld met meerder versterkers"?????

Groet, Anne W

Boosters misschien?
Re: 63410.
Lid sinds: 2007

offline
Re: 63410.
Ja, een booster is gewoon een versterker. Ik vind dat er best wel duidelijk staat dat er op de baan geen boosters zijn gebruikt.
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Saluut mannen

Er wordt gevraagd om een schema, de goedheiligman vraagt momenteel de meeste aandacht, begrip hier voor. Het leven onder tafel is beperkt.

Groet Piet Bakker.
Re: 63410.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 63410.
Ja, je kunt die zin ook interpreteren als "er zijn geen versterkers (boosters)", daarom is een schema wel erg nuttig.

Groet, Anne W
Re: 63410.
Lid sinds: 2010

offline
Re: 63410.
Citaat van: pbakker op woensdag 04 december 2024, 11:51:59Er wordt gevraagd om een schema, de goedheiligman vraagt momenteel de meeste aandacht, begrip hier voor. Het leven onder tafel is beperkt.

Helemaal goed!  :thumbup:  Geen haast  :thumbup:  We zien hem wel ter zijner tijd wel verschijnen.  :)
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Mannen,

Ik kon het niet laten verder te zoeken, de cadeaus zijn ingepakt.

De units zijn per twee paar aangesloten op het het wisselstroom systeem, per twee paar afgekoppeld, digitaal en spanning, één paar werkt perfect. Het andere paar niet, ook de Ib2 is dan van slag. Het laatste paar apart getest, Eureka! zei Archimedes, de onwillige is nu bekent. verder ben ik niet bekent met het verzenden van plaatje, schema, dat lukt mij niet. Als laatste, geen mindere treinverlichting tijdens schakelen.

De aandacht richt zich nu op nr 4, als laatste aangesloten. Kortsluiting ergens?? dat is geopperd.

Veel lol tijdens pakjes avond

Piet Bakker.   
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Saluut,

nr 4 dient opnieuw bedraad te worden, kreeg geen contact via IB2 met de aansluitingen, zonder prima,  :| alleen digitaal met de noodzakelijke 16v wissel.

Groet Piet Bakker.

Re: 63410.
Lid sinds: 2016

offline
Re: 63410.
Nou, kennelijk heb je de oorzaak en een oplossingsrichting gevonden.

Echt volgen doe ik het niet, maar ik distilleer hieruit dat een enkele decoder als onderdeel van een reeks niet wilde werken maar dat hij het wel doet als er niets anders aangesloten is.

Dan zou het inderdaad kunnen liggen aan de bekabeling, maar toch is het gek dat dit gebrek spontaan is opgetreden. En het verhaal over het licht geven van de decoders heb ik ook niet echt begrepen.

Maar hopelijk brengt de Sint vanavond nog veel plezier en zullen de treinen de komende dagen ook weer rijden volgens dienstregeling!

Groet,

Peter
Re: 63410.
Lid sinds: 2015

offline
Re: 63410.
Dank Peter,

Je hebt het begrepen, de bekabeling van nr 4 is de boosdoener, echter dat spontane en de kerstverlichting blijft vooralsnog een vraagteken. Het avondje Sinterklaas is altijd dolletjes met de gezinsleden.

Groet Piet.