Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lima Gottardo project

Gestart door erwinvh maandag 28 oktober 2024, 22:04:09

Lima Gottardo project

Lima Gottardo project
Ik heb onlangs een Lima Gottardo voor 3-rail gekocht, analoog. Die moest dus digitaal worden.
Maar voor ik begon, wilde ik heb even laten rijden. Helaas, de aandrijftandwielen waren kapot. Op dit forum vond ik wel het een en ander over aandrijfproblemen, maar een vervangend tandwiel vinden gaat niet lukken. Waarschijnlijk een te oud model. Maar ik las ook van iemand die het tandwiel gerepareerd had met 10-seconde-lijm. Dat heb ik dus ook gedaan. Hopelijk blijft het bij mij ook houden. Voorlopig rijd hij redelijk netjes.

Ik heb er rijrichting afhankelijke verlichting en binnenverlichting in gemaakt. Ik zou in elke wagen een functiedecoder kunnen bouwen, maar dan wordt het een duur treinstel van het merk Lima. Wanneer maak je zo'n afweging? Ik koos voor een simpelere oplossing. Ik heb een stekkerverbinding gemaakt vanuit de motorwagen, waar ook de decoder in zit. Een blauwe, groene, gele en witte draad naar de volgende wagon. De contrastekker zit gelijmd op de achterplaat en de volgende wagen heeft een stekker waarvan de draden uit een kier komen. De draadjes zijn zwart en heel flexibel.

20241027_124003_resized.jpg

Zo ziet het er dan uit tussen de wagons:

20241027_123849_resized.jpg

En dit is het resultaat:

20241026_224355_resized.jpg
Re: Lima Gottardo project

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Netjes gedaan met die connector.

groet
Harald
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Probeer voor tandwielen hier eens: heb ik ze voor mijn elektrotren ook vandaan.
https://shop.kkpmo.com/

Ik ben er intussen ook achter gekomen dat je bij modellen van een ander merk erop bedacht moet zijn dat het model de wisselverlichting van C-rails kapot kan rijden. De motorwagen van dit Lima treinstel gaat een beetje laag over de baan en rijdt de wisselverlichting kapot. En op een bepaalde plek raakt hij ook de hendel voor handmatige bediening van het wissel. Dat had ik eigenlijk niet voorzien.
Dat is wel een spijtige toestand. Na een geslaagde ombouw en reparatie heb je schade aan de wissels.

Helaas is het een gevolg van de eigenwijzigheid van diverse fabrikanten ten aanzien van
wisselhoeken en boogstralen. Als je ze kunt missen, zou ik de lantaarns en handstelllers verwijderen op de route waar dit treinstel op rijdt. Dan is het meteen een geschikt traject voor eventuele andere treinen die een groter vrij ruimteprofiel nodig hebben.

Groet,

Peter