Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kan ik dit treinstel niet destructief openen?

Gestart door Een_beginner maandag 25 november 2024, 14:38:59

Kan ik dit treinstel niet destructief openen?
Dag,
Voordat ik iets onhandigs doe. Kan ik zon treinstel met het juiste gereedschap demonteren en weer monteren. Of zijn er onderdelen akelig verlijmd of zo. Ik wil graag een treinstl van verlichting voorzien.
Het gaat o.a. om deze uit de Marklin set 43054 43054

Dank,
Een_beginneling
Re: Kan ik dit treinstel niet destructief openen?
2 schroefjes aan de onderkant losdraaien, dan komt de kap los en kan je die eraf tillen (wel even opletten bij de hekjes).

Beste beginner,

Märklin heeft enige tijd geleden verlichtingsets uitgebracht voor de Duitse variant van dit type rijtuigen (Donnerbüchse) en heeft daarbij ook een handleiding beschikbaar gesteld. Zie: https://static.maerklin.de/damcontent/bc/d0/bcd098075c5415fc17140b751cd3b6631622196475.pdf.

Hopelijk kun je er wat mee.

Groet,
JdB
Dank je, dat zier er eenvoudig uit.
Ga er mee aan de slag.
Vg Een_beginner
Dat ziet er prima uit.
Ben overigens dan van plan om mijn eigen verlichting in te bouwen. Bedoeling is dan om een ESP32 mbv fastled een aantal WS2811 leds aan te sturen. Ben dan wel beniewd of ik via de sleper een voldoende constante spanning kan krijgen die ik via een convertor naar de ESP32 kan doorzetten. Maar dat zien we dan wel weer.
(* Die ESP32 kan ik dan draadloos via ESP-NOW verschillende lichtpatronen laten genereren *)
Dank Een_beginner
Beste JdB,

Kan je die verlichting bij iedere wagon plaatsen mits de juiste compatible verlichtingset?
Dank bij voorbaat.
Hallo Padeloco,

Bij veruit de meeste rijtuigen van Märklin kun je verlichting plaatsen. Märklin biedt voor veel van haar rijtuigen bijpassende verlichtingssets. In de handleiding bij het rijtuig of op de website van Märklin lees je daar meer over.

Als je veel rijtuigen wilt voorzien van verlichting is het wellicht aantrekkelijker om zelf iets te knutselen. Het internet (ook YouTube) staat vol met informatie over zelfbouwverlichting met doorgaans goedkopere middelen. Het is net hoe je het zelf wilt aanpakken, er zijn mogelijkheden genoeg.

Vriendelijke groet en een goed 2025,
Jelle
Beste Jelle,

Beste wensen voor 2025!
Vriendelijk dank voor je antwoord!

Ik ben totale leek.
Ik hoop dat ik hier veel hulp kan verkrijgen op dit forum.

Ik zou willen starten met digitaal, maar mijn set up en landscape wens ik wel in retro stijl.

Misschien kan je mij tips geven ivm eerste aankopen (trein+wagons, gebouwen, sporen enz)

Alvast dank.

Mvg,
Patrick
Dag Patrick,

Dankjewel, en welkom in deze hobby. Ik denk dat je jouw vragen het beste kwijt kunt in het voorstelhoekje van dit forum. Daar zul je wat meer feedback van meerdere forumleden krijgen.

Ik vind het moeilijk om je van goed advies te voorzien omdat ik je situatie niet ken. Maar je kunt sowieso rekening houden met het volgende:

Digitaal: dat raad ik je zeker aan. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Zelf heb ik een Mobile Station 3 en die functioneert prima als centrale voor mijn bescheiden baantje. Je kunt er zelfs decoders mee programeren als je daar aan toe bent. Qua prijs-functionaliteit is dat naar mijn mening een prima optie.

Retro: het is maar net hoe je 'retro' definieert: wil je met nieuw spul rijden naar oud voorbeeld of wil je daadwerkelijk met oude Märklin producten rijden? Beide is mogelijk, maar houd er rekenking mee dat modellen die (grofweg) voor de eeuwwisseling zijn uitgebracht vaak geen digitale decoder hebben en alleen voorzien zijn van een analoog omschakelrelais. Bijna alle Märklin modellen zijn om te bouwen naar digitaal. Dit kun je zelf doen (vergt soldeerwerk en wat leeswerk, bijvoorbeeld op de 3rail Wiki) of laten doen. Dat laatste kost natuurlijk geld. Al enige jaren zijn alle nieuwe Märklin locomotieven zonder uitzondering digitaal.

Scenery: dat laat ik helemaal aan jou. Laat je inspireren door wat anderen bouwen en ga dan op zoek naar waar je blij van wordt. Hier geldt: er zijn meerdere wegen naar Rome en aldoende leert men.

Veel succes en plezier in ieder geval!
Jelle
Hartelijk dank voor deze prijs informatie!

Mvg,
Patrick