Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers

Gestart door misha zaterdag 23 november 2024, 19:44:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Goedenavond,

zijn er k-railers die ook problemen hebben met k-rail kruiswissel 2260? Bij mij maken diverse voertuigen met de wielen kortsluiting op de puko's. Sommige ook met de sleper.

Koploper signaleert de kortsluitingen maar sommige wisselcommando's komen dan niet door met als gevolg spooktreinen ( of erger ...  :( ) door foutieve wisselstanden.

Verbuigen van de puko's helpt niet echt, nagellak helpt tijdelijk want slijt eraf.

Heeft iemand een definitieve oplossing?


Groetjes Misha.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Hi Misha,

Heb je sluiting op rechtdoorgaande, of op afbuigende sporen?
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Citaat van: misha op zaterdag 23 november 2024, 19:44:32Heeft iemand een definitieve oplossing?
Zeker wel, daarmee ben je voor altijd van die ellende af. Overstappen op 2-rail, heb ik ook gedaan en ik ben er ozo blij mee. Kan het iedereen aanraden.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
 @citaat

Ja hoor, alhoewel probleemloos, bij de buren is nu al een dag of 8 (7 pagina's) een discussie gaande over een kortsluiting op een gewone kruising in een 2-rail baan......

Groet, Anne W
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Heb ik nog niet gezien. Welk topic?
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
 :-(
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Misha,

Het is niet direct de oplossing voor jouw probleem maar ik heb KLIK: hier een richting waarin je de oplossing voor jouw probleem kunt zoeken.
Voor k-rail heb ik ze helaas niet kunnen vinden want dan had ik ze zelf voor allee zekerheid gekocht.
Als het om één kruiswissel gaat kun je ze wellicht van karton i.o.d. maken.
Anders met dunne strookjes styreen wellicht.

Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Hoi Kappa,

Dank voor je reactie.

Ik heb bij zowel rechtdoor als afbuigend. Niet bij alle engelse wissels. Dus...


Groetjes Misha.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Dank Henk,

ga ik eens naar kijken.

Groetjes Misha.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Als je wielen tegen de pukos aanlopen op een 2260 moet je toch echt de afstand tussen de wielen eens nameten. Moderne maat is 14.1-14.2mm. In de jaren 60/70 was dit eerder 13.7-13.9 mm.
Ook andere merken houden nog vaak deze maat aan.

Bart
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Hi Misha,

Hebben alle wagens/loks stuiting op die kruiswissel, of alleen bepaalde wagens/loks?
Gebeurt dit alleen maar bij bepaalde wagens, dan inderdaad de tip van Bart toepassen.
Succes.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Hallo Allemaal,

Even stil geweest. In de afgelopen weken ben ik druk geweest met een aantal zaken aangaande dit onderwerp. ik heb daarbij een paar dingen opgemerkt die jullie deels al aangeven hadden.

  • - Op sommige van mijn tweede hands aangekochte engelse wissels bleken pukko's verbogen en maken daarbij de wielen sluiting. Deels heb ik dat kunnen verhelpen met terugbuigen.
  • - Verschillende lokomotieven en wagons bleken een te ruime wielstand te hebben. Dit heb ik bijgesteld naar 14mm tot 14,1mm
  • - De ligging van de wissels blijkt kritisch te zijn. Moeten inderdaad goed vlak liggen en er mag geen beweging komen als de trein op het wissel komt. Deels is dit inmiddels opgelost.
  • - Diverse CoCo lokomotieven zoals NS1200 en NS1300 hebben door hun 3 assen boogies problemen om de wissels goed te volgen en ontsporen vaak. Hier heb ik nog geen pasklare oplossing voor gevonden. Erg frustrerend.

Allen bedankt voor de reacties en de insteek tot oplossingen.

Groetjes Misha.
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Beste Misha,
Ik herken het probleem, ook al last van gehad.
Bij mij was het eerder te smalle wielen dan te brede wielen.
Ook de 2 pukos een beetje naar binnen plooien kan helpen.
Ik heb maar een lok met 3 assige bogies met problemen.
Maar daar zitten geen 3 rail wielen onder (Sud Express), die hebben zij niet.
Mvg
Olivier
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Citaat van: misha op zaterdag 07 december 2024, 19:39:38Diverse CoCo lokomotieven zoals NS1200 en NS1300 hebben door hun 3 assen boogies problemen om de wissels goed te volgen en ontsporen vaak.
Hi Misha,

Lees het volgende topic eens, misschien kan je er wat mee. >>> Klik <<<
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Overigens kan de strijkregel bij het niet goed volgen ook wel eens een probleem geven. Los zitten of niet voldoende de juiste richting aangeven om het zo te noemen (te ver van de rails afliggend waar deze is aangebracht)
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Oh ga ik even doorlezen! Bedankt voor de tip Kappa.  :)
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Ga ik ook eens naar kijken Olaf. Bedankt voor de suggestie!  :)
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
@Kappa,

Nagekeken en was bij mij niet het geval.

Rijden gaat al een stuk beter, maar af en toe lopen de 3 assers eruit. Nog geen oorzaak gevonden.


@Olaf,

Strijkregels lijken ook goed te zitten.


Groetjes Misha
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Hoeveel 2260 wissel heb je in je baan?
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 24 november 2024, 00:45:58Overstappen op 2-rail, heb ik ook gedaan en ik ben er ozo blij mee. Kan het iedereen aanraden.
Ligt er ook maar aan . .

Ik bén overgestapt op 2-rail, maar daar loop je toch ook tegen dit soort zaken aan:
- Keerlussen
- Puntstuk polariseren
- Wisseltongen polariseren
- Polariteitbijeenkomsten
- Geen mogelijkheid om zonder in te grijpen, individuele (verloren) wagons te detecteren
etc

2 Rail is mooi, maar soms verlang ik toch terug naar de eenvoud van 3-Rail
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op k-rail kruiswissels 2260 door wielen en/of slepers
 @citaat

Alles in het leven, dus ook het modelspoorleven, heeft zijn voor- en nadelen.

Groet, Anne W