Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouw nieuwe baan Kampen-I

Gestart door Eno2605 maandag 18 november 2024, 19:58:27

Carpe Diem

Nadat we besloten hadden om naar Kampen te verhuizen is de baan in Marknesse (NOP II) begin 2022 afgebroken en is alles opgeslagen in afwachting van de oplevering van ons appartement. Dit liet een goed jaar op zich wachten en sinds begin januari 2024 wonen we in ons nieuwe appartement.
De kamer voor de baan was al ingepland en nu is het eindelijk zover dat ik aan de opbouw van de baan kan beginnen. Een groot deel van de baan NOP II kan worden gebruikt en ik ben begonnen met het in elkaar zetten van niveau 0 waar het schaduwstation komt. Voor vertrek uit Marknesse had ik alle platen genummerd en zoveel mogelijk delen van de baan bijelkaar in verhuisdozen gedaan. Ook zijn er veel foto's gemaakt zodat de opbouw wat eenvoudiger zou moeten zijn. Uiteindelijk na wat gepuzzel staat niveau 0 in de steigers en is voorzien van de isolatielaag.

Een kleinigheidje is dat er nog veel dozen, platen van de bovenbaan en allerlei spullen die nog een plaats moeten krijgen in de treinkamer staan. Dit betekent dat ik telkens spullen moet versjouwen naar de gang als ik aan de baan wil werken. En als de werkzaamheden enkele dagen stil liggen moeten die spullen weer terug in de kamer om niet ook de gang om te toveren tot een "bende". In de foto met de helix zien jullie een voorbeeld van hoe ruimte wordt "benut".....

De volgende stap wordt het bijelkaar zoeken van de rails en wissels van het schaduwstation.
Alle rails wil ik schoonmaken (tips welkom), om te zorgen dat het materiaal straks probleemloos rijdt en niet al te veel haperingen vertoont omdat alles snel-snel inelkaar wordt gezet.

Ik ga proberen hier op het forum verslag te doen van de bouw en alle aktiviteiten daaromheen.
Het zal geen dagelijks verslag worden....

In een het topic baan ontwerp heb ik hulplijnen uitgezet voor de bovenbouw op niveau 1, want ik kan qua afmeting circa 330 cm lengte benutten.
In dat topic staat ook het ontwerp van NOP II.

Met vriendelijke groeten,
Egon

Re: Bouw nieuwe baan Kampen-I
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hoi Egon,

Leuk dat je eindelijk weer aan de slag kunt met je nieuwe baan, succes met de opbouw en we zien de vorderingen graag online komen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Carpe Diem

Dankjewel Peter! Ik ga m'n best doen
Hoi Egon,

Succes met je nieuwe baan!
Het begin ziet er alvast goed uit.
Ik ga voor je meedenken voor niveau 1, daar moet toch wat van te maken zijn.

Mvg Stephan

Carpe Diem

Dankjewel Stephan; leuk dat je wil meedenken.
Er is nog een draadje bij baanplannen waar ik een en ander heb verduidelijkt en je een idee hebt van de ruimte en de opzet ;-)

Ha Egon,
leuk om hier de start van je nieuwe baan te kunnen volgen. Veel succes en plezier met deze nieuwe start.

Carpe Diem

Dankjewel Erik, het gaat nog niet vlot maar het begin is er. Ik ben blij weer met de hobby bezig te kunnen zijn.

Carpe Diem

Vorige week gestart met het neerleggen van de rails van het schaduwstation.

Passen en meten - 1.jpg

Voorverpakt schaduwstation.jpg

Voorbeeld verpakking.jpg

Bij het afbreken in Marknesse heb ik zoveel mogelijk de rails geordend en in kleine behapbare delen ingepakt in huishoudbewaarzakjes (3x woordwaarde scrabble), zodat het opbouwen in theorie wat makkelijker zou zijn.

Ook in de praktijk blijkt het goed te helpen. Met de tekening van het schaduwstation en de foto's die ik destijds heb genomen, is het relatief eenvoudig om de baan weer op te bouwen.

Isolatie indicatie.jpg

De rails met de isolatieschoentjes heb ik voorzien van rode plakkertjes, zodat ik een beeld heb waar de isolaties zitten.

Ik zag op het topic van Peter de Geluidsman dat hij sleuven had gemaakt voor de bedrading.
In Marknesse had ik al een beetje netter geprobeerd te werken, maar daar waren nog wat draadbundels die het toch wat lastiger maakten om een eventuele storing op te zoeken.

Naar het voorbeeld van Peter heb ik nu geprobeerd om de "sleuven" per bezetmelder te maken.
Er zijn echter nog enkele sleuven waar twee draden doorheen lopen.

Bedrading wegwerken - 1.jpg

Doordat ik de tijd neem kan ik rustig nadenken om de dradenbende toch enigszins te organiseren, zodat het wat overzichtelijker blijft.
Via Aliexpress heb ik pins met nummers ontvangen en die komen op de plaatsen waar de rails met bezetmelders zitten om ook dat deel geen zoekplaatje te laten worden. Die nummers corresponderen uiteraard met de plek op de Digikeijs 4088 decoders.

De laatste foto laat nog de ongeordende versie zien van de snel nog neergelegde delen.....

Carpe Diem

Vandaag weer een beetje verder gewerkt. De kamer was nauwelijks toegankelijk omdat er ook nog een surorise gemaakt moest worden dus dat was puzzelen op de vierkante meter. De surorise is af en de doos geparkeerd op de slaapkamer.

Na wat gereorganiseer in de treinkamer weer wat kunnen verder werken met leggen van de rails en het uitsnijden van de gleuven voor de bezetmelderbekabeling.

Schaduwstation-1.jpeg

Schaduwstation-2.jpeg

Schaduwstation-3.jpeg

De volgende stap wordt het wegwerken van de kabels van de wisselaansturing, maar dat is voor een later moment.

De spiraal bleek toch niet helemaal goed aan te sluiten dus de hoeken van het frame van de helix wat afgekort.
Het frame van de bovenbaan moet ook worden opgezet, zodat ik de platen op het frame kan leggen en ze dus niet meer tegen de muur in de gang hoeven te staan.