Nieuws:

De 3railforum kalender 2025 is er!! Bestel hem in de Stichting 3rail Webshop!!

1:1 uitprinten vanuit Wintrack niet juist

Gestart door Tjoekedoris maandag 18 november 2024, 09:13:06

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Beste mensen, ik heb een geprobeerd om mijn nieuwe baanplan met schaal 1:1 uit te printen om te kijken of het goed in de ruimte past.
Met Wintrack erg makkelijk te realiseren en reuze handig.

Alleen....er klopt niets van en ik heb ineens 10-12 cm. meer tot mijn beschikking.
De breedte van 53 cm. is geprint 51,5 cm. en een rechte rail is geen 18 maar 17,5 cm.
Je hebt er dus eigenlijk geen fluit aan.
Ik heb het op verschillende manieren uitgeprobeerd maar er veranderd niets.
Zoals beschreven "bespaar" ik bij een lengte van 332 cm. wel 12 cm.

Dat is toch raar.
Heeft iemand dezelfde ervaring of een idee wat ik fout doe?
Re: 1:1 uitprinten vanuit Wintrack niet juist
Geen idee, maar het lijkt erop dat je de printer instelling niet goed hebt staan
Bij mij met een Canon printer ook zoiets gehad dan niet met een baanplan maar met een andere tekening die ik op schaal had getekend en er ook kleiner uitkwam. Met het standaard printerstuurprogramma van Canon kon ik het toen niet instellen maar bij de XPS variant van het stuurprogramma wel. Daar had ik ineens de optie om 'uitvoer die niet op de pagina past te verkleinen' uit te zetten.
Over het calibreren van Wintrack. Ik gebruik versie 9, misschien zijn de instellingen in andere versies anders.
Bij het controleren merkte ik dat in mijn versie de hieronder beschreven methode niet werkt. Een getal kleiner dan 1 wordt door Wintrack niet geaccepteerd

Start wintrack.
Laad het gewenste object (bijvoorbeeld 1 rechte rail, je hebt het over een rechte rail van 18 cm die met 17,5 cm uit de printer komt).
In het menu bovenin kies [Datei] (geheel links)
Kies in het puldownmenu [Seite einrichten]. Er opent een extra venster genaamd [Seite und Druckoptionen einrichten]
Kies in dit venster het tabblad [Layout]Seite einrichten.jpg
In het kader [Maßstab] is de onderste keuze [1 : 20,0]
Verander de "20" in "0,97" en klik op [OK].
Controleer of de afmetingen nu wel goed zijn.

Ik heb het zelf nooit nodig gehad en het is een noodoplossing.

Een andere mogelijkheid is afdrukken naar een virtuele printer en opslaan als PDF. Binnen de afdrukmogelijkheden van Adobe kan er procentueel geschaald worden. Je zult dan voldoende marge moeten gebruiken om te kunnen vergroten (bij een verhouding van 1 : 0,97 wordt het percentage 1,031%)

@citaat Ik begrijp nu wat je bedoeld, maar ik heb met de printerinstellingen al van alles geprobeerd.
Ik heb Wintrack 13 in Nederlands.

Schaal "1 : 1"én "auto" geeft 17,5 cm.
Schaal "1 : 1,1 geeft 17
Schaal "1 : 1,2 geeft 16
Schaal "1 : 1,05"geeft 16,5.

Schaal 1 : 0,97 zou goed uitpakken, ware het niet dat hij dan aangeeft dat het getal groter moet zijn dan 1.
We komen dus niet verder en ik denk dat de printer een enorme onnauwkeurigheid heeft.

graag een glaasje wijn

staat je printer wel gewoon ingesteld zonder scaling ? Bij HP kan je alles aanpassen zodat het wel goed gaat maar die kosten dan ook wat en hun software is wel gratis.
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 18 november 2024, 17:30:43We komen dus niet verder en ik denk dat de printer een enorme onnauwkeurigheid heeft.
Jammer. De enige mogelijkheid die ik dan zie is afdrukken naar een virtuele printer. Bijvoorbeeld "Microsoft print to PDF". Hiermee wordt direct een pdf'je gegenereerd die, zoals ik al eerder zei, schaalbaar is (binnen [afdrukken]: [aangepaste schaal]). Je moet dan wel in Wintrack (binnen diezelfde [Seite und Druckoptionen] eerst voldoende marge geven (in het kader [Rand]).
't Is een beetje omslachtig, maar een ander mogelijkheid zie ik niet, anders dan handmatig tekenen.

@citaat Prima tip...dit is een goede oplossing. :idea:
Ik heb het even geprobeerd en de van PDF te printen schaal naar 1 : 1,03 gezet.
Het werkt super en ook goed op schaal. :thumbup:

Sterker nog....het heeft meer voordelen dan nadelen, want die zijn er niet.
Je kunt het geprinte bestand inlezen in Acrobat en dan de paginaweergave aanzetten.
Elke pagina komt dan aan de linkerzijde in beeld en je kan daarmee direct zien wat er op het papier staat
en desgewenst elke pagina individueel of in serie van selectie uitprinten in kleur óf grijstinten.
Daarnaast dus ook altijd het bestand nog weer tot je beschikking.  :-)

Veel beter dan direct uit Wintrack printen, zonder opties. ;)
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 19 november 2024, 12:16:44Sterker nog....het heeft meer voordelen dan nadelen, want die zijn er niet.
Het kost je wel een extra stap ;)