Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR41 3082 analoog naar delta/digitaal

Gestart door Mike dinsdag 15 oktober 2024, 13:52:23

BR41 3082 analoog naar delta/digitaal
Hallo Allemaal,

Ik ben Mike Duin en nieuw hier op het forum.
Van vroeger heb ik nog mijn Märklin delta startsets liggen en nu vinden mijn zoontjes het ook leuk om met de treinen aan de gang te gaan.

Nu kwam ik laatst een mooie BR41 tegen, analoog dat wel.
Omdat ik deze graag op het delta systeem wil laten rijden opzoek gegaan naar decoders, nu is dat nogal een materie.
Toen kwam ik een Henschel lokje tegen met een defect maar deze reed digitaal op adres 72, dit adres is ook stand 2 van mijn delta systeem.
Nu was mijn idee om het printje uit de Henschel lok in BR41 te maken, en is dus mijn vraag aan jullie of dit mogelijk is?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes, Mike
Re: BR41 3082 analoog naar delta/digitaal

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja, dat is zeker mogelijk. Als er in dat lokje een volwaardige Digital decoder steekt kun je daar zelfs ieder gewenst adres (van 1 tot 80) van maken.
Mocht er in de nabije toekomst weer serieus met de treintjes gespeeld gaan worden zou ik je toch aanraden van het Delta systeem af te stappen en bijvoorbeeld een Mobile Station aan te schaffen. Die dingen zijn tweede hands tegenwoordig ook spotgoedkoop en hebben zoveel meer mogelijkheden dan het Delta systeem. Dat is een wereld van verschil.
Dat daargelaten met de nodige soldeerhandigheid is het zeker te doen om de decoder over te zetten van de ene lok naar de andere. Van te voren wel goed kijken en noteren welke draden waar zitten zodat je het weer op de zelfde manier kunt aansluiten.
Hallo Henk,

Bedankt voor uw antwoord, na wat speurwerk zie ik dat de Henschel lok uit de startset 29262 komt, ik vraag me alleen af omdat de de BR41 een wat grotere andere elektromotor heeft dan de Henschel of de decoder dit ook aan kan?

Gr, Mike

graag een glaasje wijn

geef mss een het artikelnummer van de BR41 want daar zijn ook verschillende versies van
Het is een 3082 BR41

graag een glaasje wijn

met het decodertje uit de henschel gaat dat niet lukken want in de BR zit een motor met wikkelingen.Best een goedkoop marklin decodertje op de kop tikken die werkt met een veldspoel bv een 6080.
Mss zijn er wel leden die het gratis willen opsturen van een omgebouwd lokje
Dan moet ik opzoek naar zo een decoder, zijn er nog alternatieven voor een nieuwe? Hoeven niet zoveel functies op te zitten omdat het toch delta systeem is.

Zou kunnen dat Uhlenbrock nog een decoder voor wisselstroom motor in het aanbod heeft. Maar over het algemeen zijn die allemaal uit de handel genomen.

graag een glaasje wijn

uhl 76200 of google : decoder allstrom motoren

Die ja.
Het deltabesturingssysteem van de vragensteller heeft vaste adressen, zie de eerste post (positie 2 = adres 72)
Daarmee kun je geen adressen instellen van welke decoder dan ook. Dus ook cv1 niet
Het wordt dus een dubbele aanschaf én een decoder én een mobile station.
Zie ook de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Delta_Control

Cees

graag een glaasje wijn

ooit al eens gehoord van hulp van een mede hobbyist die er simpel adres 72 kan inzetten ? In belgie doen we dat bij een biertje

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, dan kom ik de volgende keer naar België :thumbup:  :) .

Tegelijkertijd: een gewaarschuwd mens telt voor twee! Niet iedereen heeft digitale modelspoorvrienden.
Ik ken veel Belgen (Vlamingen is beter) die mij bij hen thuis nog het eerste biertje moeten schenken.
"Op café" wel (Vlamingen spreken immers steeds af in het café)  maar over  de huisdrempel ben ik niet welkom.

Cees
Na wat gegoogle op de uhlenbrock 75000 staat er in de handleiding dat deze standaard wordt uitgeleverd met adres 78, dus stand 1 van de de delta regelaar.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 15 oktober 2024, 19:28:01Ik ken veel Belgen (Vlamingen is beter) die mij bij hen thuis nog het eerste biertje moeten schenken.
"Op café" wel (Vlamingen spreken immers steeds af in het café)  maar over  de huisdrempel ben ik niet welkom.
Cees
Zegt dat iets over jou of over de Belgen ;) ?
Bedankt voor jullie antwoorden tot zo ver! :thumbup:
Ik heb een uhlenbrock 75000 besteld en ga kijken hoe dat gaat werken.

Gr, Mike
Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 oktober 2024, 21:54:54Zegt dat iets over jou of over de Belgen ;) ?
:offtopic:
Al dat "gebelg",,, :roll:
Ik word er zowaar zenuwachtig van... heb mij trouwens nooit "belg" gevoeld... ben zelfs dat lidmaatschap verloren toen we Canadees werden.Indertijd mochten in belziek alleen buitenlanders een dubbele nationaliteit hebben.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op woensdag 16 oktober 2024, 23:01:49
Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 oktober 2024, 21:54:54Zegt dat iets over jou of over de Belgen ;) ?
Sorry Herman en alle Belgen. Was even vergeten dat dit hier nog wel eens gevoelig ligt. Absoluut niet de bedoeling om iemand te kwetsen. België is een prachtland met een prachtbevolking :favorite: !
Citaat van: Hanzi op donderdag 17 oktober 2024, 23:08:39
Citaat van: hermanvk op woensdag 16 oktober 2024, 23:01:49
Sorry Herman en alle Belgen. Was even vergeten dat dit hier nog wel eens gevoelig ligt. Absoluut niet de bedoeling om iemand te kwetsen. België is een prachtland met een prachtbevolking :favorite: !
Geen probleem Hans, mijn commentaar was halvelings "grappig" bedoeld...
Nu over je laatste zin "België is een prachtland met een prachtbevolking :favorite: !". Laat het ons erop houden, dat ik hierover wel een eigen en andere mening heb, die redelijk afwijkt van jouw mening, maar wederom: maak je hierover geen zorgen. Ik weet immers ook niet hoeveel "belgen" en hoeveel "Vlamingen" hier op het form lid zijn. En dan ga je ook daar verschillende meningen en standpunten hebben.  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

:thumbup: Herman, terug on topic maar weer voor het gaat ontsporen :) .
Inderdaad, weer on topic, vooral voor hen die het verschil niet kennen tussen Belgen en Vlamingen.

Cees
Na al dit gebelg even een Update  :D

Ik heb een uhlenbrock AnDi 75000 gekocht en ingebouwd, de loc is omgezet van analoog naar digitaal met de analoge trafo.
Een ding alleen, in analoge modus werkt de verlichting in digitaal niet.

Mike

K-Rails, intellibox, rocrail

is het niet zo dat bij het instellen van analoog naar digitaal de f0 geselecteerd moet zijn...

uit de handleiding:
Screenshot 2024-12-28 153438.png
Helaas heb ik geen intellibox of een Märklin 6021 om dit in te stellen.
Het omschakelen is nu gelukt met de gewone ouderwetse trafo.