Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin Koploper Epoche 4 baanschuiver vervangen

Gestart door A-J donderdag 10 oktober 2024, 15:58:48

Märklin Koploper Epoche 4 baanschuiver vervangen
Hallo allemaal,

Ik bezig de Marklin Koploper Epoche 4 die nu nog verkrijgbaar is. Echter vind ik die kleine baanschuiver maar niets. Ik zie dat je deze eraf kan halen.
Mijn vraag; past de baanschuiver van eerdere Epoche 5 modellen Koplopers van Marklin hierop?
En, zijn deze nog ergens verkrijgbaar? Ik kan ze zelf niet vinden.
(Dat uiteindelijk mijn Koploper dalijk niet meer klopt met de geschiedenis, maakt mij zelf vrij weinig uit)
Re: Märklin Koploper Epoche 4 baanschuiver vervangen

graag een glaasje wijn

als men nu eens leert met ook de artikelnummer erbij te vermelden dan kunnen we gerichter antwoord geven want van vele modellen bestaan er verschillende uitvoeringen door de jaren heen.Kan men ook de spare parts listen vergelijken

graag een glaasje wijn

ff gezocht maar de versie van 2023 heeft een totaal andere "spoiler" in de spare parts list 37421 of 37423/24
Dit zegt mij niets, maar volgens jou past het sowieso niet?
Is deze Epoche 5 baanschuiver uberhaubt te kopen nog ergens? Voor niet al teveel qua prijs wil ik het best proberen

graag een glaasje wijn

in de wiki op het forum zie je de verschillende modellen en de 37421 is ep 5 en is dan is het opzoeken met onderdeelnummer.Als je in je link de 37423 vervangt door 37421 zie je het.Vind wel nergens die onderdelen terug om te kopen,zelf niet bij tante M
Het is leuk dat ze spareparts lijsten geven met nummertjes per part. Maar je kan ze nergens terugvinden op hun site (of ergens anders?) om te kopen

graag een glaasje wijn

sommige wel maar dat is tante M hé.Soms kijk ik op ebay italie en vind ze dan wel terug al dan niet met een spatie in het midden van de 6 cijfers of een E ervoor en dikwijls goedkoper dan hier.Koop veel onderdelen daar want zelfs met verzendkosten erbij is het soms de helft goedkoper.
Wat is het volledige nummer van de spare-part als het alleen als bijv."17" in de lijst staat?

graag een glaasje wijn

dat zie je steeds in de lijst en hier op blad 2 dus E121 943
En Marklin zelf zou ze op voorraad hebben. Setje van 2 voor 7,50 euro. Echter komen dan nog de verzendkosten erbij. Je kan ook aan je treinendealer vragen of hij de onderdelen kan bestellen voor je.

graag een glaasje wijn

of goedkope verzendkosten uit italie :)
Thanks voor de hulp. Maar om me iets zelfstandiger te maken volgende keer: ik zie echt nergens die 6 cijferige E-nummers op die onderdelen site of in het boekje (onder spare-parts)... alleen de "lage" 1 of 2 digit nummers per part. Waar vind ik deze E nummers?
Nevermind.. staat pagina verder  :P

graag een glaasje wijn

je link aanklikken en scrollen naar beneden dan zie je de tabel
Ja ik keek op mijn iphone eerst, en die geeft de pagina niet goed weer...
Maar bedankt allemaal !
De 'spoilers' aka baanschuivers zijn besteld. Verwacht ze over 1-2 weken. Laat wel ff weten, wellicht met foto, of ze passen.
Hierbij het resultaat. Past precies!

Enige minpuntje: er zit ietsje pietsje verschil in grijstint, maar dat kan ook bijna niet anders. De baanschuiver is ietsje donkerder.

Oordeel zelf!

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik zie weinig verschil op de foto, misschien in het echt wel. Is het een ramp? Denkutnie. Ook in het echte spoorbedrijf zal het heus wel eens zijn voorgekomen dat een baanschuiver werd vervangen en dat er dan een licht kleurverschil optreedt. Maar het geheel ziet er weer uit zoals het er uit moet zien; daar gaat het tenslotte om.
Het ging hem vooral om de modificatie van de kleine naar grote baanschuivers. De originele kleine in dezelfde kleur houd ik natuurlijk ook.
Citaat van: FransW op zaterdag 19 oktober 2024, 10:26:52Ook in het echte spoorbedrijf zal het heus wel eens zijn voorgekomen dat een baanschuiver werd vervangen en dat er dan een licht kleurverschil optreedt.
Dat zal zeer zeker wel eens voorkomen.

Mocht @A-J geen kleurverschil willen hebben, kan het overgespoten worden met NATO Black (XF-69) van Tamiya.
Thanks voor de tip! Maar, moet ik dan ook niet meteen de onderkant van de wagen meteen helemaal overspuiten?
Ik zou er niet aan beginnen. Ik zie op de foto eigenlijk geen kleurverschil en het lijkt me sterk dat het met een spuitbus beter wordt. In werkelijkheid zijn deze baanschuivers ook pas na verloop van tijd geplaatst, dus is een tikkie kleurverschil ook helemaal niet raar.  :)
Ik zie op de foto geen kleurverschil. Ook ik zou het lekker zo laten.
Citaat van: A-J op zaterdag 19 oktober 2024, 13:12:07Maar, moet ik dan ook niet meteen de onderkant van de wagen meteen helemaal overspuiten?
Dat bedoelde ik wel :)

Als je het zou willen doen, betekent het het aftapen van het gele gedeelte. Dan kun je de verf er op spuiten.

Citaat van: henkv op zaterdag 19 oktober 2024, 13:31:38en het lijkt me sterk dat het met een spuitbus beter wordt.
Daarom gebruik ik de airbrush voor dit soort zaken ;)

Ik kan je verzekeren dat je na een laagje verf er niets meer van ziet van het kleurverschil - mocht dat er zijn.