Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin sein 76393

Gestart door Smitsenco woensdag 02 oktober 2024, 14:18:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin sein 76393
Lid sinds: 2023

offline
Marklin sein 76393
Als ik het Marklin sein 76393 gebruik om een trein te laten stoppen op een volledige digitale baan, word dan de volledige spanning afgeschakeld, zoals bij de oude seinen van Marklin, of stopt de trein maar blijft wel de verlichting branden en het geluid aan?
Ga er anders niet in investeren, blijf ik de oude seinen gebruiken.
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin sein 76393
Het sein werkt het zelfde als de oude seinen.
Je kan bij beide de baanspanning laten onderbreken in een geisoleerd railstuk.

Mvg. Marcel

Ps. Je kan een weerstand van 1,5k.ohm parallel plaatsen, maar dat is alleen zinvol voor de decoder. Ik verwacht niet dat verlichting blijft branden oid.
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin sein 76393
Hoi Marcel,
Bedankt voor de info. Is wel jammer, had gehoopt dat de nieuwe (dure) digitale seinen van Marklin "slimmer" zouden zijn.
Gr., Adrie
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin sein 76393
Het automatisch afremmen en op de juiste plaats tot stilstand komen kan worden geregeld door een afremmodule of beter een computerbesturingsprogramma.* Daar worden de functies gehandhaafd.
* met gebruik van terugmelding decoder.
Het nieuwe sein is wel slim, maar bestuurt niet je trein.

Mvg. Marcel.
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin sein 76393
Hoi Marcel, ga ik voor een computerbesturingsprogramma ipv meerdere remmodules. Die zijn nog tamelijk kostbaar.
Welke terugmelding decoder adviseer jij dan? De originele van Marklin?
Gr., Adrie
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin sein 76393
Het klinkt uiteraard heel aantrekkelijk: de baan aansturen met terugmrlding en baanbesturingssoftware op de computer. En dat is het ook, kan ik uit ervaring zeggen.

Software die de locdecoders direct aanstuurt zorgt voor een veel mooier en realistischer rijbedrijf in plaats van het 'hybride' systeem dat Märklin bedacht heeft met het stroomloos schakelen van railsecties. Dat is in mijn optiek uiterst onhandig, ook als remmodules worden ingezet. Het maakt allemaal geen optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden.

Dat gezegd hebbend, zou ik daarom zo maar kunnen zeggen: koop gewoon de goedkoopste S88 terugmelders die je kunt vinden. Een echte buil zul je er niet aan vallen, behalve bij echt oude tweedehands spullen met de flat cable. Ga altijd voor melders met verbinding door UTP computerkabels.

Maar dan komt het: heb je al een baan liggen? En heb je daar al schakelrails in liggen bijvoorbeeld? Of reed contacten? Als je stroomloos te stellen secties hebt, zou je die kunnen inzetten bij melders met stroomdetectie. Dat voorkomt grote sloop- en ombouwwerkzaamheden.
Of ga je alles toch vernieuwen of nieuw bouwen? En wat heb je voor centrale? Zonder ombouw is terugmelding met bijvoorbeeld een MS2 niet mogelijk. Een CS3 (zonder de +) heeft ook nog een Link S88 nodig.

Lees je eerst eens in over de aanleg van blokken en de plaatsing van de meldsecties in digitaal bedrijf. Dan kun je kiezen of je gebruik gaat maken van massa- of stroomdetectie of beide.  En dan kom je pas aan de keuze welke merken of types je zou willen inzetten.

Groet,

Peter
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin sein 76393
Hoi Peter,
Bedankt voor de wijze lessen. Ga de gehele baan opnieuw opzetten, dus kan nog alle kanten op.
Zal me inderdaad eerst verder verdiepen in baanvakbeveiliging in combinatie met digitale besturing.
Ben in het bezit gekomen van een CS2, daar zou ik graag mee willen starten. Wil de nieuwe baan namelijk op gaan zetten met C-rail. Dat is best al een stevige investering.
Mijn huidige baan is in M-rail en word (deels) aangestuurd door electronica van Mecktronics. Daar werkt de baanvakbeveiliging prima met gebruikmaking van stroomdetectie. Dat heeft dus wel mijn voorkeur. Zijn er standaard modules beschikbaar die de stroomdetectie mogelijk maken in een digitale omgeving?
Gr., A3
Re: Marklin sein 76393
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin sein 76393
Inmiddels stroomdetectie oplossingen gevonden bij Magica Miniatura van Huib Maaskant. S88 busverbinding is hierbij geïntegreerd.