Het klinkt uiteraard heel aantrekkelijk: de baan aansturen met terugmrlding en baanbesturingssoftware op de computer. En dat is het ook, kan ik uit ervaring zeggen.
Software die de locdecoders direct aanstuurt zorgt voor een veel mooier en realistischer rijbedrijf in plaats van het 'hybride' systeem dat Märklin bedacht heeft met het stroomloos schakelen van railsecties. Dat is in mijn optiek uiterst onhandig, ook als remmodules worden ingezet. Het maakt allemaal geen optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden.
Dat gezegd hebbend, zou ik daarom zo maar kunnen zeggen: koop gewoon de goedkoopste S88 terugmelders die je kunt vinden. Een echte buil zul je er niet aan vallen, behalve bij echt oude tweedehands spullen met de flat cable. Ga altijd voor melders met verbinding door UTP computerkabels.
Maar dan komt het: heb je al een baan liggen? En heb je daar al schakelrails in liggen bijvoorbeeld? Of reed contacten? Als je stroomloos te stellen secties hebt, zou je die kunnen inzetten bij melders met stroomdetectie. Dat voorkomt grote sloop- en ombouwwerkzaamheden.
Of ga je alles toch vernieuwen of nieuw bouwen? En wat heb je voor centrale? Zonder ombouw is terugmelding met bijvoorbeeld een MS2 niet mogelijk. Een CS3 (zonder de +) heeft ook nog een Link S88 nodig.
Lees je eerst eens in over de aanleg van blokken en de plaatsing van de meldsecties in digitaal bedrijf. Dan kun je kiezen of je gebruik gaat maken van massa- of stroomdetectie of beide. En dan kom je pas aan de keuze welke merken of types je zou willen inzetten.
Groet,
Peter