Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

piko lok reageert niet altijd

Gestart door zoldertreinman dinsdag 01 oktober 2024, 16:23:40

piko lok reageert niet altijd
Hallo medespoorders

Mijn wisselsroom Piko Mak lok nr 59287 rijdt OK maar soms na een stop reageert de lok niet meer, de lichten bijven branden, maar vooruit of achteruit schakelen of licht aan en uitzetten...de lok doet dus niks meer... dan schakel ik de stroom uit met de STOP knop en na inschakelen van de stroom werkt alles weer even... wat zou dit kunnen zijn??

Alvast dank voor het meedenken
Leen
Re: piko lok reageert niet altijd

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Typisch, ik had precies hetzelfde probleem met twee Märklin loks. De lok even optillen zodat de sleper los komt van de puko's helpt ook.
Inderdaad met die M los hetzelfde en als de lok geen stroom krijgt (optillen of stroom uitzetten) dan reset de lok zich... maar dan na korte tijd gaat het weer fout en dat is niet normaal
Hoi Leen,
Welke decoder zit er in?  Een Uhlenbrock? Ik heb gemerkt dat deze nog wel eens vreemd reageren na een kortsluiting op de baan. De decoder resetten naar de fabrieksinstellingen wil dan nog wel eens helpen. Kijk wel even in de handleiding welke CV dat is want dat is niet CV8.
Hallo Albert, ja het is een Uhlenbrock, ik had CV8 al op 8 gezet (bijna al mijn andere loks hebben ESU daar is het CV8 op 8) maar nu denk ik ineens dat bij Uhlenbrock moet dat anders ik ga de handleiding er bij halen...dank!!
De lok is weer OK. de fout was, ik probeerde te resetten CV 8 op 8 omdat ik niet in de gaten dat er een Uhlenbrock in zit ipv een ESU, en in de Piko handleiding staat cv 8 op 162 en nu doet ie het weer... dank en we gaan weer vrolijk verder met de hobby
Mocht het weer optreden, kijk dan hier even : http://moppe.dk/PIKOC4.html Veel (oudere?) Piko locs hebben een ontwerpfout op de print, waardoor ze af en toe de weg kwijt raken.  Soms wil het al helpen Railcom uit te zetten, maar een condensatortje op de print, vaak aangeduid met C4, is de boosdoener.