Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontwerp treinbaan

Gestart door Hansw dinsdag 24 september 2024, 14:48:56

Ontwerp treinbaan

Ontwerp treinbaan
Beste , zoals op de foto, s te zien is ,is mijn treinbaan overbezet .  Ik heb meerdere stoomloks op een baan staan die ik gelijktijdig met meerdere mouses bedien  .
Zoals ik op het forum heb aangegeven heb ik niets met techniek; blokken aanleggen etc begin ik niet aan  .De wissels bedien ik handmatig
Ik kan moeilijk weerstand bieden om een stoomlok niet te kopen als ik deze mooi vind .
Ik heb vandaag de TRIX 25490  F1200 binnen gekregen een prachtig exemplaar
Zoals op de foto te zien is heb ik een apart trambaantje en die gebruik ik ook als programmeer spoor  (FOTO   De F1200 zojuist voorzien van een lokadres)
Ik heb ook een tweede baan onder de bestaande spoorbaan aangelegd  die ik bedien met de oude GEOLINE  muizen 
Op zich niet praktisch maar ik heb geen verdere ruimte   
Mvg Hans     

Ik heb getracht de foto, s bij te voegen bij de optie Bijlage Deze zijn helaas te groot  Ik zal daar in de toekomst rekening mee houden  Ik voeg ze nu nog even met een link bij :

https://myalbum.com/album/4oZQPSSUQDzQ/?invite=3f037fc3-e8e5-48b4-9c93-45660ed6034d

Re: Ontwerp treinbaan

Hans,
Het ziet er mooi uit hoor.
Je werkt dus niet met beveiliging en blokken maar rijdt wel (gedeeltelijk?) digitaal begrijp ik uit het verhaal?
Hoe wikkel je dan het treinverkeer af, je rijdt gescheiden op de 3 ovalen die ik al zie op de grote baan?
Beveiliging en een hele blokindeling hoeft natuurlijk niet in één keer: je kan beginnen met een uitrijsein bij een station.
Trein loopt dan binnen en stopt bij dat sein. Intussen kun je een andere trein er langs laten rijden enfin legio mogelijkheden om
simpel er mee te beginnen. Gaat dat goed dan op naar de volgende stap, seintje bijplaatsen op eigen tempo.
Dan hoeft de boel ook niet een lange tijd plat te leggen.
Zijn ok wel goede handleidingen en medeleden kunnen zat tips geven, paar seinen al maken het geheel wel veel levendiger en aantrekkelijk,
eigen ervaring van al weer heel lang geleden.

De wissels bedien je handmatig? Je bedoelt elektrisch via een schakelkastje zoals ik dat ook doe? Of echt volledig met de hand? Een elektrische wissel aanleggen is heel makkelijk, dat kan ik zelfs nog. Digitale wissels via mfx lopen via een M83 of K83 decoder erbij. Er is een Duitser die dat in het Engels heel fijn uitlegt voor beginners:
Een sein valt ook mee, als je een stop traject wilt kan het je het beste precies nadoen wat in de gebruiksaanwijzing staat. Belangrijk is om de rode isolaties goed volgens hoe het hoort aan te sluiten. Het sein moet dan verboden zijn met de rails en de decoder, maar ook twee extra draadjes tussen de rails en de decoder voor het stop traject. Als je dat precies volgt moet het toch lukken? Ik heb er nu niet genoeg ruimte voor maar de spullen wel in huis. Verlichting is makkelijk (bruine en rode draad richting lichttrafo, als je meerdere lampen hebben altijd gescheiden werken!). Mijn vader maakt voor mij eigen verdeelplaatjes voor de verlichting, is voor hem een leuk projectje erbij. Als ze maar geleiden.

Beste , de hoofdbaan is digitaal  aangestuurd met z21  en heeft  4 ovalen  ( R2, R3, R4 en R5 ) verbonden door wissels
Op het tweede gedeelte van de hoofdbaan heb ik achterin opstelsporen aangelegd

De baan op de grond  is zowel digitaal als analoog  ; 1 baan gebruik ik voor oude analoge loks 
En op de overige banen digitaal oa de Roco  Tee 

Ik heb wel een probleem bij de wisselstraten ; als je langzaam rijdt geeft hij hier kortsluiting  ( alhoewel alle wissel zijn  gepolariseerd )
En het al eerder genoemde probleem bij TRIX loks dat de functies vanaf 29  niet werken icm de ROCO z21 ; de oorzaak is dat MFX decoder  niet goed communiceert ( volgens leden op het ROCO  forum ).
Ik lig er niet van wakker van want vaak zijn de functies boven de 28  niet relevant  ( stationsomroepen , deuren sluiten etc )

Mvg Hans   

Citaat van: stormbreaker op dinsdag 24 september 2024, 16:38:06De wissels bedien je handmatig? Je bedoelt elektrisch via een schakelkastje zoals ik dat ook doe? Of echt volledig met de hand? Een elektrische wissel aanleggen is heel makkelijk, dat kan ik zelfs nog. Digitale wissels via mfx lopen via een M83 of K83 decoder erbij. Er is een Duitser die dat in het Engels heel fijn uitlegt voor beginners:
Een sein valt ook mee, als je een stop traject wilt kan het je het beste precies nadoen wat in de gebruiksaanwijzing staat. Belangrijk is om de rode isolaties goed volgens hoe het hoort aan te sluiten. Het sein moet dan verboden zijn met de rails en de decoder, maar ook twee extra draadjes tussen de rails en de decoder voor het stop traject. Als je dat precies volgt moet het toch lukken? Ik heb er nu niet genoeg ruimte voor maar de spullen wel in huis. Verlichting is makkelijk (bruine en rode draad richting lichttrafo, als je meerdere lampen hebben altijd gescheiden werken!). Mijn vader maakt voor mij eigen verdeelplaatjes voor de verlichting, is voor hem een leuk projectje erbij. Als ze maar geleiden.
Beste , dank voor je advies    Alleen ik heb ROCO wissels  .  Mvg Hans

Dat moet wel irritant zijn die kortsluitingen.
Nog geen manier gevonden om dit op te lossen Hans?
En hoe sta je tegenover het beveiligen van 1 of 2 stationssporen, zeg maar een hele voorzichtige stap om
daar mee te experimenteren zonder dat je meteen de gehele baan hoeft plat te gooien?

Citaat van: Baanloos op dinsdag 24 september 2024, 18:12:43Dat moet wel irritant zijn die kortsluitingen.
Nog geen manier gevonden om dit op te lossen Hans?
En hoe sta je tegenover het beveiligen van 1 of 2 stationssporen, zeg maar een hele voorzichtige stap om
daar mee te experimenteren zonder dat je meteen de gehele baan hoeft plat te gooien?
Beste,dat lijkt mij een goed begin
Kan ik op het achterste gedeelte van de baan tegenover de wisselstraten blokken aanleggen ,daar heb ik rechte stukken.
Dus her gedeelte van de baan dat op schragen staat
Wat heb ik dab verder nodig ik las terugmelding en een booster en kun je het programma voor de aansturing alleen met een laptop bedienen of kan dit ook met een tablet
Mvg Hans

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 21:09:23het programma voor de aansturing alleen met een laptop bedienen of kan dit ook met een tablet
Het programma voor de aansturing is alleen verkrijgbaar voor Windows, niet voor Android. Dus met een tablet of smartphone zul je moeten uitbreiden naar WiFi en dan kan het wel met diverse apps voor Android. Die dienen dan echter alleen voor de bediening. Niet als centrale,

Wat je direct nodig hebt is een centrale, om het even welke. Een booster heb je pas nodig als de centrale de gevraagde stroom niet meer kan leveren. Lees: teveel treinen op de baan. Daarnaast heb je blokken nodig. Een blok wordt gevormd bv door een stuk spoor tussen twee melders. Ieder blok heeft minimaal twee melders nodig. Één voor binnenkomst en één voor de stopsectie. Bij tweerichting verkeer op hetzelfde baanvak kunnen die gecombineerd worden.

Automatisch verkeer zonder blokken is niet mogelijk. Voor handmatige besturing op zicht heb je geen blokken nodig, Maar dan moet je wel alles met de hand bedienen en niks vergeten.
Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 14:48:56Ik heb getracht de foto, s bij te voegen bij de optie Bijlage Deze zijn helaas te groot 
Foto's zijn met de juiste software prima te verkleinen. Ik gebruik voor dit doel het programma "Irfanview". Legaal gratis te downloaden. Eenvoudig in gebruik en flexibel (diverse mogelijkheden). Als je hierover advies nodig hebt: stuur dan een PB'tje.

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 25 september 2024, 18:21:38
Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 14:48:56Ik heb getracht de foto, s bij te voegen bij de optie Bijlage Deze zijn helaas te groot
Foto's zijn met de juiste software prima te verkleinen. Ik gebruik voor dit doel het programma "Irfanview". Legaal gratis te downloaden. Eenvoudig in gebruik en flexibel (diverse mogelijkheden). Als je hierover advies nodig hebt: stuur dan een PB'tje.
Dank voor de tip 
Ga ik gebruik van maken
Mvg Hans

Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 17:32:08Ik heb wel een probleem bij de wisselstraten ; als je langzaam rijdt geeft hij hier kortsluiting  ( alhoewel alle wissel zijn  gepolariseerd )

Als dat de enige lok is: Dan ligt het aan de lok. Mogelijk iets met de afstand van de wielen of een onderdeel van het chassis wat dan toch de andere rails raakt en daardoor kortsluiting. Als je het meer meer loks hebt: Heb je wel de juiste polarisering van het puntstuk gedaan?

Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 17:32:08En het al eerder genoemde probleem bij TRIX loks dat de functies vanaf 29  niet werken icm de ROCO z21 ; de oorzaak is dat MFX decoder  niet goed communiceert ( volgens leden op het ROCO  forum ).
Ik lig er niet van wakker van want vaak zijn de functies boven de 28  niet relevant  ( stationsomroepen , deuren sluiten etc )

Het ligt niet aan de lok / decoder. Het ligt aan de Multimaus die bij de witte z21start / witte z21 / Zwarte Z21 zit. De multimaus kan maar tot een aantal functies aan. Firmwareversie 1.05 kan tot functie F28 aan. Firmwareversie 2.0 en verder kan tot F31 aansturen. Als je dus meer functies in je Multimaus wil hebben dan zorg je voor een firmwareupdate van je multimaus en je witte z21start / witte z21 / Zwarte Z21 naar minimaal firmware 1.42. Dat kan je zelf doen met de maintenance Tool van Roco doen, zie daarvoor de website: ROCO z21 maintenance Tool.

Citaat van: Hansw op dinsdag 24 september 2024, 21:09:23Wat heb ik dab verder nodig ik las terugmelding en een booster en kun je het programma voor de aansturing alleen met een laptop bedienen of kan dit ook met een tablet

Wat heb je nodig? Nou:
- Ontgrendelcode z21start: Als je een witte z21start hebt dan heb je een ontgrendelcode van Roco nodig om de netwerkaansluiting op de z21start te ontgrendelen. Bij de witte z21 en de zwarte Z21 hoeft het niet. Die werken meteen.
- Terugmelders. Aangezien je een witte z21start / witte z21 hebt dien je of RB-melders aan te schaffen of één RB-melder met S88N-aansluiting en dan extra S88-melders. Dat moet je even zelf uitzoeken wat "goedkoper is. Maar ook wat voor jou makkelijker is. Bij het gebruik van een zwarte Z21 kan je ook loconet gebruiken. Met de terugmelders maak je blokken in je baan. Hoe je het mag indelen ligt aan het programma. Dus altijd eerst de handleiding van het programma lezen wat je moet doen.
- Laptop met het programma en aansluiten op de witte z21start / witte z21 / zwarte Z21 via de netwerkaansluiting.
- Veel tijd en geduld om het programma te leren. Blokken te maken en te testen.

- Als aanvulling: Ook de wissels moeten elektrisch worden en een decoder krijgen om via het programma te laten omzetten. Anders werkt het niet.

Een alternatief is het gedeeltelijk automatiseren zonder computer. Een voorbeeld is Ronald H's test met Automaus. Dat is een apparaat om aan te sluiten op je Xpresnet-centrale (o.a. de Multimaus / Z21-varianten / Lenz / DR5000 / Yamorc). Dan kan je met "loops" instellen wat er moet gebeuren (wissel omzetten, trein rijden, trein stoppen, wachten e.d.) met de treinenloop. Daar is geen computer voor nodig. Geen programmeerkennis, alleen terugmelding op (bepaalde) baanstukken. Het ding is nog in testfase maar de ontwikkelaars willen het snel uitbrengen. Je zou er ook een schaduwstation mee kunnen automatiseren.

Ander alternatief is: Maak rijwegen aan in de z21-app. Dan kan je complete rijwegen aanmaken tussen sporen. Dan worden alle wissels omgezet als je op een rijweg drukt. Dat zal mogelijk al meer helpen om standaard alle wissels om handmatig om te zetten. Dan heb je alleen de tablet om de rijwegen (wissels om te zetten) en de multimausen en/of de lokmausen te rijden. Dat maakt het leven wat makkelijker zonder te automatiseren.

Als je toch automatisch wil rijden is het advies: Maak een testbaantje van een rondje met een inhaalspoor. Dan maak je hoe je blokken maakt, leer je de bezetmelder aan te sluiten, hoe het programma werkt. Dan kan je het een en ander uittesten en uitproberen. Niet beginnen in je bestaande baan. Dat gaat niet goed.

Beste Ronald
Dank voor het uitgebreide advies
Ik heb de firmware 1.42 geïnstalleerd, je moet dan met F0  F1 F2 F3 de selectie kiezen voor de functies
Toch blijft dit beperkt tot 28 functie
Wat bedoel je met het puntstuk goed gepolariseerd
Ze zijn vanaf de fabriek al gepolariseerd door ROCO
Welke baanlengte heb je minimaal nodig om een blok aan te leggen
Ik heb lange treinen  op de baan staan
Bv lok +4 wagons is 120 cm
Ik geef de voorkeur aan de App
Ik heb namelijk geen Laptop
Mvg Hans

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 12:41:52Ik heb de firmware 1.42 geïnstalleerd, je moet dan met F0  F1 F2 F3 de selectie kiezen voor de functies
Toch blijft dit beperkt tot 28 functie

Ook je multimaus een update geven naar versie 2.0.

Geen F0 maar met de schiftknop. Zie de handleiding.

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 12:41:52Wat bedoel je met het puntstuk goed gepolariseerd. Ze zijn vanaf de fabriek al gepolariseerd door ROCO

Ligt aan met welke aandrijving je wissels bedient. Ik moest de draadjes zelf op de juiste volgorde in de rails steken om de juiste polarisatie te krijgen. Anders had ik sluiting bij het passeren van het puntstuk.

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 12:41:52Welke baanlengte heb je minimaal nodig om een blok aan te leggen. Ik heb lange treinen  op de baan staan. Bv lok +4 wagons is 120 cm.

De basis is: Langste trein in een blok (zoals vrije baan / opstelspoor / stationsspoor). Eigenlijk ligt helemaal aan het programma wat je wil gaan gebruiken. Er zijn wat varianten te veel om nu door te nemen. Dit omdat het echt afhankelijk is wat je wil. Hoeveel je wilt ontdekken e.d. Daarom: lees de handleiding van het programma door.

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 12:41:52Ik geef de voorkeur aan de App. Ik heb namelijk geen Laptop.

Er zijn geen apps die echt "automatisch" rijden voor treintjes hebben. Ik ken ze niet. Dat is voornamelijke voorbehouden aan echte computerprogramma's. Dan ga je al snel over op een desktop PC of een Laptop. Als je echt alleen een tablet wil gebruiken dan kom je mogelijk niet veel verder dan de z21-app en rijwegen. Dan verminder je voor jezelf het aantal keren drukken om een rijweg in te stellen. Je zou dat via "rem- en/of stopsecties" (rem dan ABC-techniek) nog deels kunnen automatiseren dat treintjes "vanzelf" stoppen dan ben je semi-analoog bezig. Door het slim toepassen van rijwegen en het schakelen van rem- en stopsecties

Wat ik al aangaf zijn er verschillende initiatieven om zonder computer toch automatisch te kunnen rijden. Bij Beneluxspoor.net zijn daar mensen actief mee, zoals Bask185 en Ronald H. Kijk eens bij die heren. De "digitale demodag" bij DTS in Ermelo was voor jou interessant geweest.

Beste Ronald,

Ik heb het niet goed vermeld in mijn vorig  bericht  : .Ik heb de firmware 1.42 geïnstalleerd, je moet dan met F0  F1 F2 F3 de selectie kiezen voor de functies
Dit moet FG0 ,  FG1 , FG2  FG3   etc  zijn  De FG2  werkt dan tot 28   en de FG3   werkt helemaal niet

Er is een nadeel : Ik gebruik  de oude rode muis met draad  voor de aansturing van een apart tram baantje ; toen ik deze ook van de versie 1.42  had voorzien kun je hem niet meer aansluiten op het oude GEOLINE kastje
Hij geeft dan V2.00  op het schermpje  Als je hen op de Z21  aansluit werkt hij goed .

Hans

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 16:24:44De FG2  werkt dan tot 28   en de FG3   werkt helemaal niet

FG3 werkt die met andere loks wel? Dat is dan de vraag.

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 16:24:44Er is een nadeel : Ik gebruik  de oude rode muis met draad  voor de aansturing van een apart tram baantje ; toen ik deze ook van de versie 1.42  had voorzien kun je hem niet meer aansluiten op het oude GEOLINE kastje
Hij geeft dan V2.00  op het schermpje  Als je hen op de Z21  aansluit werkt hij goed .

Goed, GEOLINE-kastje bestaat niet. Dat is gewoon de Roco 10764 versterker (of als je de oude versie hebt: de Roco 10761.) samen met de versterker wordt je multimaus handregelaar en centrale in één. Dat was nooit een probleem. Alleen bij Firmware-versie 2.0 hebben ze het "DCC-signaal generen" uit de multimaus gehaald. Dit om ruimte te maken voor andere extra functies. Daardoor kan deze alleen als slaaf aan de systemen aangesloten worden. Daarom werkt het niet meer met het "zwarte kastje" Roco 10764 en Roco 10761. Dat staat ook in de handleiding van de update. Wil je het weer aangepast hebben naar versie firmware 1.05 zal je navraag moeten doen bij Roco's vertegenwoordiger. Hij staat soms op beurzen (zoals in Ermelo) om te helpen en aan te passen.

Ronald

FG3 werkt die met andere loks wel? Dat is dan de vraag.

Ik kan het niet testen ik heb geen een lok met meer dan 30  functies  en  geen een lok van Roco die meer als 28  functies heeft

Hans

Je weet dus niet of het aan de lok of aan de Multimaus ligt. Dan is het erg voorbarig om te zeggen dat het aan de lok ligt. Je kan eens kijken bij andere mensen of het probleem daar ook is. Dan wel met een andere centrale en ook testen met je multimaus. Dan sluit je dingen uit. Je hebt nog een aantal onbekende en ongeteste variabelen in je "probleem" zitten waardoor je niet goed kan zeggen waar het aan ligt. Op veel fora hoor je vaker stelligheden en oordelen voorbij komen zonder dat men het fijne er vanaf weten.

Beste Ronald ,  Ik zelf heb dit niet gezegd   ; maar iemand op het ROCO forum zegt  dat het aan de MFX decoder ligt en dat die ook andere problemen geeft 

Dit kreeg ik laatst als antwoord  van hem  :   Is een hele mooie lok maar er zit een mfx decoder in.

Die geven vaak op dcc problemen.

Ik was vorig jaar naar DTS geweest op hun website stond dat je  gratis de Z21 en muizen kon laten updaten
Ik heb toen de Z21 en muizen en TRIX lok meegenomen naar Ermelo   maar  toen ik het vroeg hadden ze de apparatuur niet bij hun  om dit uit te voeren.
Hans     

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 17:58:42Ik zelf heb dit niet gezegd   ; maar iemand op het ROCO forum zegt  dat het aan de MFX decoder ligt en dat die ook andere problemen geeft 
Dit kreeg ik laatst als antwoord  van hem  :   Is een hele mooie lok maar er zit een mfx decoder in. Die geven vaak op dcc problemen.

Eigenlijk is dat een bullshit verhaal. Ken ook decoders van "tweerail" merken die de nodige problemen met "DCC" geven. In multiprotocol decoders kan je gewoon vaak protocollen die je niet nodig hebt uitzetten. Dan heb je minder problemen met de andere protocollen. Er wordt zelfs aangegeven dat je soms analoge herkenning mag uitzetten. Maar ook Railcom kan problemen geven. Daarom wordt ook vaak aangegeven: Gebruik je het niet, dan uitzetten. Zelfde geldt voor op de centrale. Nooit zo maar afgaan op "horen zeggen". Zeker niet bij forums die puur voor één leverancier zijn. Dan krijg je soms ontzettend gekleurde antwoorden.

Ik heb hier tig soorten decoders (o.a. Esu, Trix, Uhlenbrock, Lenz, Tams, D&G, Zimo) door elkaar rijden. Eigenlijk heel weinig problemen met decoders en de diverse centrales (o.a. Multimaus, Z21, IB, Piko Digitcentrale, Lenz Lzv100 / Lzv 200). sommige hebben hun nukken maar dat weet je dan. En je ontwikkelt een voorkeur voor een bepaald merk decoder en centrale.

Citaat van: Hansw op donderdag 26 september 2024, 17:58:42Ik was vorig jaar naar DTS geweest op hun website stond dat je  gratis de Z21 en muizen kon laten updaten  Ik heb toen de Z21 en muizen en TRIX lok meegenomen naar Ermelo   maar  toen ik het vroeg hadden ze de apparatuur niet bij hun  om dit uit te voeren.

Ah... okee. Dat kan voorkomen. Als je even van te voren vraag of het kan dan kunnen ze je meestal wel helpen bij dit soort zaken. Maar zelf doen en/of laten doen door een ervaren modelspoorder is net zo handig.

Beste Ronald,

Ik vind persoonlijk de TRIX loks stiller rijden als de Roco loks  die ik heb  ( als je het geluid uit hebt staan natuurlijk ) . Ik heb een ROCO lok ( 70331  310 BBO )  die hoor je duidelijk het aandrijfgeluid bij wegrijden .
Ik kreeg het advies om hem een aantal uren in te rijden ( zowel voorwaarts als achteruit ) .  Dit heeft niet geholpen . Advies gekregen om de optreksnelheid aan te passen omdat de motor moeite heeft met optrekken
Enigszins  verbetering maar je hoort het nog steeds . Verder rijdt hij goed

Nog even een aanvulling : ik heb geen aandrijving  voor de wissels ik bedien ze handmatig  . In de praktijk wissel ik de treinen eigenlijk niet van baan .     

Mvg Hans https://myalbum.com/album/EmZdWyYBTKYX/?invite=0b44a3ca-1057-4cc5-951a-d232ba4ae771

Citaat van: Hansw op vrijdag 27 september 2024, 15:48:00Nog even een aanvulling : ik heb geen aandrijving  voor de wissels ik bedien ze handmatig  . In de praktijk wissel ik de treinen eigenlijk niet van baan .     

Heb je de polarisatie van de puntstukken (hartstukken in duits) ook gedaan zoals in de handleiding staat? Of heb je helemaal niets gedaan? Als je wat wil "automatiseren" dan is voor jou de eerste stap "elektrische wissels" met een wisseldecoder. Dan kan je via de z21-app op je tablet en/of telefoon complete wisselstraten als rijwegen omzetten.

Ronald , ik begrijp het nog niet
Bij de Roco wissel staat op de website  :   Schakelaar links Wl15 met handaandrijving, met bedding.

Lengte 230 mm (standaardlengte), aftakhoek 15°, aftakstraal 873,5 mm, harthoek 10,8°, polarisatie voorgeïnstalleerd.

Voor diagonale installatie wordt een afstandhouder van 8 mm (D8) meegeleverd.

Werkt de polarisatie   alleen als je een wisseldecoder hebt geinstallleerd  ; ik was in de veronderstelling dat de polarisatie ook werkt als je ze zonder decoder gebruikt . 

Ik krijg nu alleen kortsluiting als ik langzaam over de wisselstraat rijdt en vooral bij lange treinen ; meestal rijdt de trein weer verder als ik op de muis de stopknop heb ingedrukt

Hans

Citaat van: Hansw op vrijdag 27 september 2024, 22:53:40Ronald , ik begrijp het nog niet Bij de Roco wissel staat op de website  :   Schakelaar links Wl15 met handaandrijving, met bedding.

Met informatie van de website alleen kan je niet zoveel. Wat staat in de handleiding die je bij de wissel gekregen hebt? Wat is het nummer? Dan kan ik beter zoeken. Aan een omschrijving heb je niet zoveel,

Citaat van: Hansw op vrijdag 27 september 2024, 22:53:40Werkt de polarisatie   alleen als je een wisseldecoder hebt geinstallleerd  ; ik was in de veronderstelling dat de polarisatie ook werkt als je ze zonder decoder gebruikt . 

Volgens de "handleiding die bij Weiche links Wl15 hoort en daar als PDF te downloaden is staat het volgende in handleiding:

Als je niets doet is het ding niet gepolariseerd volgens de handleiding. Heb je het spul tweedehands zal je het ook na moeten kijken of dat goed gedaan is.

Citaat van: Hansw op vrijdag 27 september 2024, 22:53:40Ik krijg nu alleen kortsluiting als ik langzaam over de wisselstraat rijdt en vooral bij lange treinen ; meestal rijdt de trein weer verder als ik op de muis de stopknop heb ingedrukt

Dan is mogelijk iets mis met je polarisering van je puntstukken (duits: Hartstukken). Ik kan hier probleemloos over gepolariseerde puntstukken rijden. Dan stop het lokje niet, geen kortsluiting e.d. Dan heb ik gewoon een klein lokje als een Köf.

Ronald, ik heb het verkeerd geïnterpreteerd  ,ik was in de veronderstelling dat de term voorbereid voor polarisatie inhield dat je niets meer hoefde aan te passen
Wat ik dan niet begrijp dat ik kortsluiting krijg als er geen stroom op staat
Hans

Citaat van: Hansw op zaterdag 28 september 2024, 11:30:28Ronald, ik heb het verkeerd geïnterpreteerd  ,ik was in de veronderstelling dat de term voorbereid voor polarisatie inhield dat je niets meer hoefde aan te passen

Altijd de bijhorende handleiding lezen. AL weet ik uit diverse overleveringen dat dat voor mannen soms lastig is om te doen. :) Nooit iets zo aannemen.

Citaat van: Hansw op zaterdag 28 september 2024, 11:30:28Wat ik dan niet begrijp dat ik kortsluiting krijg als er geen stroom op staat

Ligt aan of die dingen tweedehands zijn of niet. Of dat de draadjes wel zijn aangesloten of niet. Los maken en doorpiepen met een multimeter of er dan spanning op het puntstuk (duits: Hartstuk) staat. Zo ja, dan maakt het puntstuk ergens contact met de rails terwijl dat niet de bedoeling is.

Ronald , ik heb de wissels allemaal nieuw gekocht op aanraden van een forumlid om zoals jij ook al aangeeft geen tweedehands aan te schaffen omdat er oude ROCO wissels in omloop zijn die niet gepolariseerd zijn .
Roco 42533  en 42535 zijn de gepolariseerde .  Het kan aan mij liggen maar ik had heel veel moeite om de wisselstraten goed te krijgen  ; omdat de bedding zacht is van  de ROCO rail schuiven de verbindingen  vaak onder de verbinding van de andere rail/ wissel . Dit merk je pas als je gaat rijden of heel secuur met je vinger over alle aansluitingen te gaan . Ik had hiervoor Geoline en daar had ik dit probleem niet
Ik zie er nu een beetje tegenop om de wisselstraten volledig los te maken om te controleren hoe de aansluitingen zitten bij de wissels .

Om het duidelijk te maken heb ik nog even een foto bijgevoegd

https://myalbum.com/album/4oZQPSSUQDzQ/?invite=3f037fc3-e8e5-48b4-9c93-45660ed6034d

Mvg Hans

Citaat van: Hansw op zaterdag 28 september 2024, 14:31:34Het kan aan mij liggen maar ik had heel veel moeite om de wisselstraten goed te krijgen

De Roco raillasjes kunnen lastig zijn. Zelf zet ik er soms wel eerst even een kleine schroevendraaier tussen om de eerst paar mm omhoog te wippen zodat ze wat makkelijker er in gaan.

Citaat van: Hansw op zaterdag 28 september 2024, 14:31:34Ik zie er nu een beetje tegenop om de wisselstraten volledig los te maken om te controleren hoe de aansluitingen zitten bij de wissels .

Kan mij het voorstellen. Het is toch de enige manier. Tenzij je met een multimeter gaat "piepen" dus testen of je iets vreemd kan vinden tussen het puntstuk en de omliggende spoorstaven. Dat deed ik eigenlijk altijd om te kijken of ik het goed het aangesloten.

Beste  Ronald,

Misschien een beetje rare vraag   Ik rijdt op mijn hoofdbaan alleen met stoomloks
Nu heb ik in het verleden een TRIX  koploper  22355  gekocht  jaar 2008   ; die heeft hoofdzakelijk in een vitrine kast gestaan  .Nu heb ik onder de hoofbaan op de grond een aparte baan aangelegd
Het lijkt mij leuk om weer een keer te rijden met de hondekop  .  Nu zag ik dat TRIX  de afgelopen jaren twee versies van de hondekop heeft uitgebracht  een klm versie  en een identieke
De laatste lijkt veel op die van mij  ( wel met sounddecoder )  .   Heb jij een van de twee  in bezit .
Mvg Hans

P.s   Ik las een forumbericht van je waar je vermeld dat niet alle wagons verlichting hebben , dat is wel een minpuntje
Ik weet het niet meer zeker omdat ik er nog niet mee gereden heb (kom niet bij de vitrinekast vanwege geen opstap op de baan )    maar mijn model uit 2008  had wel in alle wagons verlichting zitten