Één van mijn laatste aanwinsten is een zwaar transport wagon met trafo, Onderdeel van de 8688 set.

Zo'n ding moet natuurlijk op de plaats van bestemming gelost worden, en dat gaat niet met een vorkliftje.
Vandaar het volgende, ietwat ambitieuze project: Gottwald havenkraan.

Ik heb vaak met die dingen gewerkt en weet dat ze sterk genoeg zijn voor zo'n trafo. Mocht het tegenvallen met de SWL kan ik er twee maken en kunnen ze in span werken.
Eerst maar eens een schetsje maken in Inkscape en vervolgens uitsnijden met de lasercutter. Dat viel een beetje tegen, omdat het lichte triplex het fijne werk niet aankon. Maar ik had nog wat latjes beuken waar ik vrachtauto's van had gemaakt (#127). Daar zat nog voldoende in voor de onderdelen die ik voor de kraan nodig had.
Eerst maar eens de gesneden onderdelen, vers uit de cutter. De brandplekken zijn duidelijk te zien. En dan de uitgesneden delen los. De beukenplankjes hebben een iets andere kleur. Geeft niet, wordt toch geschilderd.

Vervolgens de wieltjes. Die moeten een gat krijgen voor de assen. Als as zijn cocktailprikkers (2 mm diameter) geschikt. Daarvan had ik nog wat stukjes liggen van project "blokhut" (#196). Wie wat bewaard die heeft wat. Die prikkers zijn al zo duur tegenwoordig....

Het wielstel, bogey zo je wilt, heeft dunnere gaatjes (1 mm diameter), maar dat past perfect omdat de prikkers taps zijn.
Zo moet het onderstel ongeveer worden. Maar eerst maar eens schilderen.