Een aantal jaren geleden voorzichtig begonnen met het bouwen van een baantje in Z. Voornamelijk ingegeven door het gebrek in ruimte. Praktisch gesproken heb ik ca 1 x 2 meter tot mijn beschikking en dan moet ik nog schipperen ook.
Na het voorzichtige begin heeft de boel een jaar of acht stilgelegen. Persoonlijke omstandigheden: overlijdens in de familie, met pensioen gegaan en dat soort dingen. Sinds een paar maand ben ik bezig de boel weer een beetje op te starten.
Begonnen met de planning: ik had nog een geregistreerde versie van Wintrack liggen. Na een enorme batterij plannen, merendeels mislukt wegens praktische tekortkomingen (je wilt altijd teveel en te complex), eindelijk iets wat op een bruikbaar plan lijkt. Ik heb nu op die plaat plywood een baantje liggen, tenminste de voorbereidingen ervoor. De rails liggen nog niet. Spoor Z heeft notoir veel last van slechte contacten en daarom wil ik eerst alle te gebruiken rails goed schoonmaken en controleren. Tijdens dat proces donderde de elektronische besturing in elkaar. Die ligt nu bij de reparateur.
Ondertussen bezig met het maken van bruggen, viaducten, huizen en wat dies meer zij. Deels als vingeroefening om te zien wat bruikbaar is en goed werkt, deels om te zien of je met handwerk op die schaal wat kunt uitrichten. Dat laatste bleek wonderwel te kunnen, tenminste als je niet op al te veel slakken zout legt. Spoor Z heeft gewoon bepaalde beperkingen. Maar met goed gereedschap kom je een eind.
Afhankelijk van de ambities kun je met een stuk (linden)hout, een goede houtsnijset en een klein slijpmachientje annex zaag een heel eind komen. Daarnaast, en dat was wel een rib uit het lijf (hallo Eva), een laserplotter gekocht. Voor degenen die vergelijkbare ambities hebben en het zich kunnen veroorloven is dat echt een aanrader. Samen met goede tekensoftware (Ik gebruik Inkscape) en goed te snijden materiaal (Ik gebruik normaal 3,6mm populieren triplex: het goedkoopst, 2mm perspex en 1mm lexaan voor het fijnste werk).
Hieronder wat frutsels die ik inmiddels gemaakt heb. Ze moeten uiteraard nog geschilderd worden. Bij leven en welzijn zal ik later wat meer laten zien, vooral van het productieproces.