Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Het verrassingsmodel 38141

Gestart door Charlemagne vrijdag 20 september 2024, 20:13:36

Het verrassingsmodel 38141
En dan word ik met mijn Franse baan ineens verwend door M met een werkelijk prachtig verrassingsmodel van de stoomloc 141 R van de Franse spoorwegen. Hoewel het financieel niet erg uitkwam, kon ik 'm niet (als een tantaluskwelling) in de etalage laten staan. Inmiddels rijdt ie op mijn baan, voorzien van heerlijke geluiden en rook.
Re: Het verrassingsmodel 38141
Hele mooie lok, ik wens je een Bon voyage!
(maar ik blijf het jammer vinden dat ie geen dynamische rookgenerator heeft  >:-D  )
Kan je de rook generator zomaar aanzetten of moet je er eerst rookvloeistof in doen? Dat laatste toch volgens de gebruiksaanwijzing van tante M? Of zit er standaard al rook vloeistof in? Ik durf m nu niet zomaar aan te zetten heb er geen ervaring mee met rook generatoren.
Ja je zult er eerst rookvloeistof in moeten, anders doet ie niks.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat ik geloof niet dat er van fabriek uit rookvloeistof in zit, of je moet de op de verpakking zetten "alleen rechtop houden"  :D
Nee precies. Ik slaap wel op de zolderkamer waar de tijdelijke baan is totdat ik naar mijn eigen appartement ga die volgend jaar af is. Ik vraag me af of dat al rokend rondrijden zeker zonder dynamische generator dan wel handig is. Is die rook niet slecht voor de gezondheid?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: stormbreaker op vrijdag 20 september 2024, 20:56:15Is die rook niet slecht voor de gezondheid?
Daar is nog niet iedereen het over eens. Maar echt gezond lijkt het mij niet. Ik heb ook loks met stoomgenerator maar die gebruik ik (nog) niet. En het ding aanzetten zonder vloeistof is desastreus. De verwarmingsspiraal staat dan droog te koken en wordt te heet. Dat is iets waar het ding niet zo goed tegen kan en overlijdt daardoor.

Swiss rail .. what else?

Kwestie van een raam openzetten en even luchten. Hij rijdt ook geen uren rond op een vulling vloeistof (eerder een paar minuten).

Groeten,
Wico
@citaat Zo is het Wico! Je ruikt de verdampte rookvloeistof wel even, maar ik vind dat de nabootsing van de werkelijkheid ten goede komen. Op mijn flesjes (Piko en Esu) staat dat het het spul niet moet inslikken omdat dat schadelijk kan zijn. Waarvan akte.

Ik zou het als topic starter op prijs stellen de discussie hierover te staken. Liever zie ik commentaar op de 141 R. Ik was bijvoorbeeld erg benauwd voor de trekkracht, want twee andere recent ontworpen M locs (andere modellen) moest ik retourneren, vanwege zeer slechte ervaringen op mijn klimspiralen (ik bleek niet de enige te zijn). Voor zover ik heb kunnen nagaan doet de 141 R het goed op mijn baan, maar wellicht zijn er andere ervaringen.

Franse HO-vrienden wezen mij erop dat de wielen wel klein ogen. Mij viel dat ook wel op, maar dacht dat dat kwam door de witte randen op de velgen. Iemand beschikte over de diameter van de wielen in grootbedrijf en die bedraagt 1m650. Dat is in HO-formaat 18,96 mm. Bij nameten van het M-model kwam ik op circa 17,3 mm. Ja, dat scheelt wel wat, maar het stoort mij niet.

Wat betreft het geluid moet ik zeggen dat ik dit model ook erg geslaagd vind. Naar mijn mening zeer realistisch, wat ik bij andere M-locs nogal eens als middle of the road ervaar.

Karel
Vind het tegenvallen voor dat geld die 141R, geluid is realistisch maar komt soms net te laat of te vroeg. Trekkracht weet ik niet zo goed, heb een vlakke baan.

Klein Jünkerath

Citaat van: Charlemagne op zaterdag 21 september 2024, 14:51:23@citaat  Iemand beschikte over de diameter van de wielen in grootbedrijf en die bedraagt 1m650. Dat is in HO-formaat 18,96 mm. Bij nameten van het M-model kwam ik op circa 17,3 mm. Ja, dat scheelt wel wat, maar het stoort mij niet.
Is de loc 1:87? Als je kijkt naar 1:93, dan kom je op 17,74 mm. Dan is 17,3mm nog altijd kleiner.
(Ik heb de loc niet, dus het stoort mij ook niet   :-) )
Groet, Paul

Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van deze beeldbepalende stoomloc van de naoorlogse SNCF. Het is een juweeltje geworden!!! Slechts twee minpuntjes:
- een klein minpuntje is dat de front- en sluitseinen beide branden of niet. Je kan helaas niet de sluitseinen uitschakelen aan de zijde van de aangekoppelde rijtuigen of wagens. Zo gaan we weer een stuk terug in de (niet-digitale) tijd.
- tweede wat mij betreft groter minpuntje is de diameter van de drijfwielen. Märklin heeft deze zonder voor mij duidelijke reden verkleind, en dat doet afbreuk aan het totaalbeeld van de loc. Voor Märklin begrippen is een relatief kleine flenshoogte toegepast, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Er zou door deze kleinere (meer realistische) flenzen ruimte moeten zijn voor grotere drijfwielen.
Maar ondanks deze twee minpuntjes ben ik dus zeer enthousiast over dit model!!  :)  :)
Ja, is leuke loc hoor. Wel veel geld. Maar vind het enthousiasme wat overtrokken. Het is geen wonder op wielen. Heb 'm een weekje op de baan gehad, staat nu weer even in de doos ter afwisseling.

Heeft Märklin andere locs in het assortiment waar 17,3mm wielen op zitten? Dat zou dan de keuze kunnen verklaren. Bezuiniging!
Heb vandaag rookvloeistof gekocht. Hoeveel druppels doen jullie erin? En hoe lang mag je de functie dan gebruiken?
Onder de bovenkant van het binnenste buisje/pinnetje blijven

Swiss rail .. what else?

En de functie uitzetten als de loc niet meer rookt.

Groeten,
Wico
@Lobomotion69 Daar heb ik ook aan gedacht, Henk, maar ik heb het verder niet uitgezocht. Het interesseert me ook niet zo veel, want ik vind het een prachtig model voor mijn Franse baan. En bij mij rijdt hij, want de paar locs (treinen) die ik heb - alleen stoom en diesel, want de baan is niet geëlektrificeerd - zijn daarvoor bedoeld; niet om in een glazen verzamelaarskastje te zetten en je maar steeds af te vragen of je toch geen miskoop hebt begaan omdat de wielen (misschien) 1,5 mm te klein zijn.  ;)
Karel
helemaal mee eens, treinen hebben wielen (al of niet te groot of te klein) dus ze moeten rijden. Niet in glazenkastjes staan.

m.vr.gr
Martin

Idem een mooie lok.

Past alleen niet in mijn tijdperk, maar misschien dat er nog een epoche 1,2 uit komt.
Moet nog een franse ooit hebben voor de cwil wagons uit tijdperk 1

Voor de rookgenerator, ik koop vaak een setje (generator en spuit) met een flesje olie
+/- 3ml dacht ik, eigenlijk een dikke drup, 3 streepjes op de kleine spuit die je van seuthe hebt.
Voordeel van deze spuitje is dat er een naald aan zit om zo zonder te knoeien de olie erin te doen.

Wat ik wel een pluspunt vind aan dit model is zo op de foto is er veel aandacht besteed aan de details.
Maar heb hem nog niet in het echt gezien.

S.v.p.

Qua rij geluid als dit niet klopt kun je de v-max lager of hoger zetten tot het klopt, of als de decoder niet is vergrendeld door tante m in de instellingen aanpassen.

Citaat van: DA79 op maandag 30 september 2024, 17:00:08Past alleen niet in mijn tijdperk, maar misschien dat er nog een epoche 1,2 uit komt.
Uhhmm, deze lok is gebouwd in 1944 door een Amerikaans bedrijf en geschonken aan Frankrijk. Dat is allemaal ver na Ep.1 en zelfs 2.

Daarom wacht ik ook af voor een franse uit de goede tijdperk. ;)
Had de geschiedenis van deze lok uiteraard al gelezen, na ww2 had Frankrijk loks nodig die de amerikanen wel konden leveren.
Denk ook niet dat er toen veel andere bouwers hier in Europa over waren die nog locomotieven bouwden zo vlak na ww2.
De Engelsen misschien..............

Maar de Fransen hadden ook loks voor de cwil in tijdperk 1 en 2..................  Is even zoeken, en moet dan ook nog passen qua financiën want er komen eind dit jaar nog 2 loks uit die mij wel aanspreken. :D

Maar moet eerlijk zeggen dat mij dit lokje wel aanspreekt qua details, met wel of niet dan de goede wielstel diameter.

@citaat vlak na WO II was vrijwel geen enkel land in staat nog iets behoorlijks te maken.
In Engeland bouwde men austerities, ook een soort kriegslokomotieven waarvan een groot deel werd meegenomen door de optrekkende troepen. De Amerikanen bouwden eveneens versimpelde machines die met het leger meekwamen.

In Nederland zochten we onze toevlucht tot Zweden waar twee nieuwe series werden gekocht (4000 en 4700) en er werd oud maar nog goed stoommaterieel uit Zwitserland gekocht. Daarnaast werden van de Britten een flink aantal oorlogslocs overgenomen (series 4300 en 5000).

De keuze van de Fransen was dus niet zo gek om beproefde machines in de USA en Canada te bestellen toen er nog capaciteit was.

En Märklin kan bijgevolg uiteraard een paar Amerikaanse varianten maken. Alleen hebben de francofiele modelspooorders daar niet veel aan.

Groet,

Peter

Service to many leads to greatness

Prachtige details op deze loc. Heel erg mooi. Heel veel plezier ermee.
Aart-Jan