Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Faller AMS baan en toebehoren

Gestart door Theo Jacobs donderdag 19 september 2024, 15:13:22

Faller AMS baan en toebehoren
AMS liefhebbers,

Ik ben begonnen een AMS baan (na-) te bouwen. The mountainous raceway.

Op de zolder lagen nog enkele baanstukken en bijbehorende circuit gebouwen.
Na passen en meten en bijkopen van enkele bochten, houtzagen en aankleden
heb ik zo een kleinere versie van het voorbeeld gemaakt. Redelijk wel geslaagd.

Wel ben ik nog op zoek naar de kleine B 4906 tribune.

Feit blijft dat de auto's niet goed door de haarspeldbochten rijden. Ik zit te denken om een 2e geleidepin te monteren. Wie kan mij helpen? Iets voor een 3D printer om te vervaardigen?
Zie bijlagen.

Groet Theo

Re: Faller AMS baan en toebehoren

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Theo,

Dank voor de heerlijke nostalgische beelden van jouw Faller AMS-baan :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Antwoord op jouw vragen heb ik niet, maar wellicht dat @Dirk-Jan jouw wel verder kan helpen,
die heeft namelijk ook zo'n prachtig stuk werkend AMS-baan bij zijn ietwat ongewone modelbaan liggen.

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

Hoi Theo, belangrijk is in de haarspeldbochten om de gleuf waar de pin in glijd goed op elkaar te laten aansluiten met de diverse wegstukken, dat mikt in de scherpe bochten nogal nauw.
En ik heb bij één van mijn wagentjes het pinnetje een heel klein beetje dunner en ronder geschuurd, dat wil ook wel eens helpen.
Niet te dun natuurlijk, dan breekt het.
Of een tweede pinnetje wat zou schelen weet ik niet, ik heb het nog nooit gezien of gelezen dat dat een oplossing zou zijn.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Theo Jacobs op donderdag 19 september 2024, 15:13:22Iets voor een 3D printer om te vervaardigen?
Nee, dat is op zeker niet sterk genoeg. Beter kun je, denk ik, beter iets vervaardigen van een stukje verenstaal gevat in 2k-epoxy. Moet je allen nog zien dat je dat aan een autootje bevestigd krijgt.
Speciale Gast

@citaat

Inderdaad niet sterk genoeg, het materiaal waar ik mee print is best wel keihard, dat zou breken.
De geleide pin moet enigszins soepel plastic zijn of inderdaad een stukje verenstaal of zoiets.

@citaat Dan denk ik aan glasvezel-composiet.
Menig inklap-paraplu heeft baleinen hiervan  :idea:
Prima met secondelijm te verwerken!

Groeten,

Erik.

Citaat van: Theo Jacobs op donderdag 19 september 2024, 15:13:22Feit blijft dat de auto's niet goed door de haarspeldbochten rijden.
Wat gaat daar niet goed dan? Blijft de geleidepin haken, die indruk krijg ik van de tip van Dirk-Jan. Of blijft het autootje hangen in de bocht doordat het contact verloren gaat met de contactstrip. Andere mogelijkheid is dat de pin uit de gleuf wipt.
Dus wat is het? Graag volledige informatie.
AMSfans,

Dank voor jullie reacties.

Ik zal z.s.m. reageren, een reactie  met foto's.

Groet Theo.
AMSfans

3 haarspeldpunten.
1.stand van zaken
2.probleem
3.mogelijke oplossing

1
Baanstukken zijn naadloos en horizontaal vlak aangesloten en vetvrij schoon.
2.
De auto moet met hoge snelheid de bocht doorlopen anders blijft deze halverwege hangen.
Daarmee ontstaat het risico op overstuur ofwel de kont breekt uit.
Daarmee verliezen de stroomafnemers contact met de stroomrails en komt de auto tot stilstand.
3.
Oplosding is een tweede pin. Zie foto.
De haarspeldbocht is hiermee goed te doorlopen.
Wie kan deze met een 3D printer maken?

Groet Theo

Ja, dat zijn de bekende pijnpunten van slotcars. Refererend aan de door jou toegevoegde foto. Daar heb ik ook nog iets aan toegevoegd:
AMS auto.jpg
Vraag is: Is dat een tweede pin, Die lijkt mij iets korter en dunner dan de eerste maar het kan werken.
tweede vraag indien dat een tweede pin is waarom hebben andere auto's die niet en kan die dan eventueel op dezelfde plaats gemonteerd worden.
een alternatieve plaats voor een tweede pin is met een gele pijl aangegeven. Je moet hierbij de volgende regel van mechanica in acht nemen. Hoe verder de pin naar achteren wordt geplaatst, hoe onnatuurlijker de loop van de auto door de bocht zal zijn. Ergo wanneer de pin verder naar voren wordt gezet wordt deze loop natuurlijker. Te ver naar voren resulteert in dezelfde problemen die je nu al ervaart.

In vorige posts is het gebruik van een 3D print dingetje je afgeraden. Met materiaal is niet geschikt voor de zijdelingse krachten die hier op komen te staan. Nu vrag je toch weer of iemand dat kan printen. Wat denk je daarmee op te schieten? Voordat je drie rondjes door die haarspeldbochten hebt afgelegd is de pin alweer verdwenen.
Neem een stukje van 1mm verenstaal (pianowire), Maak dat op de juiste lengte plus een stukje ter bevestiging aan de binnenzijde. Boor een gaatje van 1mm in één van de aangegeven plaatjes en lijm het verenstaal erin met 2k-epoxy op dezelfde wijze als het origineel. Met een kegeltje aan beide zijden van het plaatje dus. Mits je een goede epoxy gebruikt en geen Chinese troep houdt dat voor eeuwig.
oh en het verenstaal dien je even op te ruwen waar de epoxy moet hechten.
Speciale Gast

Of je probeert het online; https://slotcar-online-shop.de/faller-repro-fuehrungsstift-weiss
Misschien is dit ook 3D geprint is maar met een andere soort wat soepeler plastic als die ik gebruik.
Er zijn heel veel soorten printplastic (filament), daar heb ik nog geen ervaringen mee.
Zo'n rol kost al minimaal 20 euro, ik beperk me voorlopig tot één soort.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Het racebaanmerk Aurora maakte destijds racebanen in dezelfde schaal als Faller AMS. De autootjes van Faller AMS en Aurora AFX waren ook onderling uitwisselbaar en er was een verloopstuk van AMS naar AFX. Aurora gebruikte voor sommige (alle?) auto's magneten om ervoor te zorgen dat ze binnen de baan bleven. Ik herinner me uit eigen ervaring (ik heb de racebaan niet meer) dat dat vrij goed ging. Het werd Magnatraction genoemd. Mocht dat idee van de tweede pin toch teveel frictie opleveren of anderszins niet naar wens zijn, dan zou zo'n magneet wellicht een alternatief kunnen zijn. Voor wat het waard is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

LEUK! Een AMS baantje, je hebt er al mooie gebouwen bij!
Je kan het plaatje namaken van koperplaat
Daar soldeer je een recht langwerpig plaatje op als geleider
Door de lengte zal de auto niet meer (kunnen) uitbreken
AMSfans.

Dank voor jullie tips.

Als oplossing voor het overstuur probleem heb ik extra geleidepinnen besteld.
Hiermee kan ik ruimschoots  experimenteren v.w.b. de afstand tot de vaste geleidepin alvorens ik de extra geleidepin vast zet.
Word vervolgd.

Met vriendelijk groet Theo

@citaat Lekker plaatje, Theo!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

Hoi Theo, in de Expo Houten is met enige regelmaat een treinenbeurs.
Bij binnenkomst gelijk links en dan tegen de achterwand staat een handelaar die nog wel eens wat AMS spul te koop heeft.
Je moet het net even treffen natuurlijk maar ik heb er al wat leuke items vandaan gehaald.
En hij heeft ook allemaal kleine onderdeeltjes voor de AMS baan.
En dan in de grote hal is er ook meestal wel wat aanbod.
De volgende beurs is 5 Oktober, misschien een keer leuk voor je om heen te gaan.
AMSfans,

Hier mijn creatie in birdview foto.
Zoals jullie kunnen zien is er nog plaats voor de open tribune B 4906 van Faller. Wie oh wie  kan mij helpen?

Expo Houten is als lopen in een snoepwinkel. Los van de prijzen.
Helaas afgelopen editie niets van mijn AMS gading gevonden.

Groet Theo
AMSfans,

Vandaag mijn bestelling ontvangen.
Geleidepinnen en bandjes. Conform verwachting. Top! Het uitbalanceren van de auto's kan beginnen.

Tevens begonnen met het opfrissen van de gebouwen.
Mijn Faller Shell benzine/restaurant ontdaan van 6 decennia stof en vuil en evenveel verhuizingen.

De pitsstraat gebouwen heb ik in de jaren '90 tweede hands gekocht bij Wentink. De eigenaar, man met de snor en sigaar, schreef zelf de prijsjes op de etiketjes. Deze gebouwen lagen onder een nog  dikkere laag stof maar zien er nu weer netjes uit.

Nu nog wat herstel werkzaamheden uitvoeren en plaatsen.

Groet Theo

AMSfans,

De hoofdtribune begint zich inmiddels kleurrijk te vuĺlen.

Groet Theo

Prachtig om te zien allemaal. Als kind uren gebladerd in de catalogi en kijken bij de fa. Groesz in de etalage. Heb nog een boel van dat spul liggen, maar ja, geen plek.