Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Brug voor deuropening

Gestart door Daan vrijdag 13 september 2024, 10:22:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brug voor deuropening
Lid sinds: 2018

offline
Brug voor deuropening
Ik kwma deze video tegen met een prachtige manier om een brug voor een deur te maken.

Gr. Daan
Re: Brug voor deuropening
Ik zou de aansluitingen van de sporen een beetje scheef maken, dan kunnen de rails beter op elkaar aansluiten. Het lijkt me toe dat er nogal een grote opening zit tussen de vaste rails en die van de brug. Voor de rest een mooie oplossing.
Re: Brug voor deuropening
Zo te zien rijdt de trein keurig over de rails leidingen heen, dus is het precies genoeg gemaakt. En dat is toch vakwerk.

Het zou fijn zijn iets meer details te zien over de scharnierconstructie, want de brug zal langs de bevestiging aan de deur ook moeten kunnen schuiven. De man zegt iets over een messing buis als ik het goed begrijp.

Alleen de stroomonderbreking bij geopende deur biedt onvoldoende veiligheid als de deur geopend wordt terwijl een trein over de brug rijdt. Dan schuif je alsnog de trein van het spoor. De deur moet dus ook vergrendeld worden om dergelijke ellende te voorkomen. Volgens mij wordt dat ook opgemerkt in het gesproken commentaar.

Een schuifdeur los van de brug of een naar buiten openende deur zou trouwens een veiliger oplossing zijn. Het maakt tevens een eenvoudiger scharnierconstructie voor de brug mogelijk als die niet vast aan de deur zit. Desnoods is nog onder de brug door te kruipen met een andere deurconstructie.

Maar als dat allemaal niet kan, is dit wel een ingenieus uitgevoerde oplossing.

Groet,

Peter
Re: Brug voor deuropening
Om te beletten dat de deur onverwacht geopend wordt draai je ze toch gewoon op slot?
Re: Brug voor deuropening
 @citaat natuurlijk kan dat. Hoef je ook de zaak niet per se stroomloos te zetten. Want je bent zelf degene die besluit de deur weer open te doen. En voordat je dat doet, zet je de baan stil, lijkt mij.

Groet,

Peter
Re: Brug voor deuropening
Niet akkoord, het slot van de deur behoed je tegen onverwacht openen, de stroomonderbreking belet dat treinen rijden als de brug open staat. Ik zie niet in waarom niet iemand de treinen zou kunnen laten rijden terwijl de deur open staat, dat overkomt je zeker vroeg of laat.









Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Brug voor deuropening
Het is een fraai ontworpen constructie, waardoor het openen en sluiten van de deur gelijk gepaard gaat met de nodige verplaatsing van het baandeel.  :thumbup:
Het vergemakkelijkt de doorloop enorm, met weinig tot geen belemmering en juist daar ligt de crux.

Een dergelijke oplossing hangt toch ook samen met de leefsituatie: woont de beste man alleen, dan is de kans erg klein dat de deur ongewild geopend wordt.
Heeft hij een gezin, dan is de kans veel groter dat er iemand onverwachts binnen komt.

Persoonlijk had ik een handmatig uitneembaar deel gemaakt of getracht de draairichting van de deur te wijzigen.

Groeten,

Erik.
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brug voor deuropening
Hi allemaal,

Zelf zou ik alles beveiligen de sporen met detectie als er een op de brug is EN zeker de deur (blokkeren als de trein rijdt).
De mens is ook hier de zwakke schakel.

groet
Harald
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2023

offline
Re: Brug voor deuropening
Of zoiets als een rood waarschuwings lampje, dat oplicht als de transfo onder stroom komt ?

Mag je vooralsnog niet vergeten de deur op slot te doen...
Citaat van: Haradigi op zaterdag 14 september 2024, 09:46:36De mens is ook hier de zwakke schakel.

groet
Harald


Ik weet ook niet in hoever je een slot kan aansturen... denk aan sloten met codes
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2023

offline
Re: Brug voor deuropening
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 september 2024, 16:15:23Ik weet ook niet in hoever je een slot kan aansturen... denk aan sloten met codes
Of dit bijvoorbeeld: Slot op afstandsbediening

Een electronica jongen of -meisje, die de afstandsbediening kan ombouwen?
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brug voor deuropening
Een vergrendel "relais" op de deur.

groet
Harald
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Brug voor deuropening
 @citaat Ik vermoed dat je een kleefmagneet bedoeld ...  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brug voor deuropening
Nee een magneet(relais) die vergrendeld of weer ontgrendeld.
Aansturen met je baan electra(elektronika of software}
Spanning op de baan EN brug dicht relais aan deur " op slot"

Groet
Harald
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Brug voor deuropening
 @citaat Ah, je snapt 't!  :thumbup: :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Brug voor deuropening
Klinkt helemaal goed... Tot de modelspoorder een appelflauwte krijgt of erger.
De treinen rijden hun rondjes, de deur zit elektronisch op slot, onze hobbyist ligt op de vloer en kan nog net op de muur een SOS noodsignaal kloppen om een van zijn huisgenoten te waarschuwen maar ze krijgen de deur niet op tijd open!
Ergens zie ik ook een scenario voor een  aflevering van een detective-serie voor me: Baantjer en de moord op de modelspoorder...

Groet,

Peter
Re: Brug voor deuropening
Dodemansknop maken. Bij niet tijdig indrukken stopt alles en ontgrendeld de deur.
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2023

offline
Re: Brug voor deuropening
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 15 september 2024, 14:17:54Ergens zie ik ook een scenario voor een  aflevering van een detective-serie voor me: Baantjer en de moord op de modelspoorder...

Groet,

Peter

:lol: :lol:
Re: Brug voor deuropening
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brug voor deuropening
 :thumbup:
Het is mij gelukt, ik hoor de hersenen kraken.
Bijna alle automatiseringen hebben een uitweg.

groet
Harald