Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Digitale Besturing Marklin

Gestart door Robi woensdag 11 september 2024, 10:47:23

Re: Digitale Besturing Marklin

Hallo heb gekeken of ik handmatig , het ip adres van mij CS 3 kon veranderen maar dat gaat niet hij is licht grijs, van kleur met een adres wat hem is toe gewezen door het modem/ router ( ziggo) ik kan hier nu even niets mee. Ook merkte ik, dat als ik 2 treinen op mijn baan zet, maakt niet uit half automatisch of automatisch  dat de treinen niet stoppen. Als er een blok bezet is, rijden ze gewoon door met gevolg dat ze op de andere trein klappen.Zien ik iets over het hoofd? Snap hier namelijk niets van heb alle blokken met bezetmelders er in staan trein geeft ook door aan iTrain waar hij is maar stopt niet. Heb  op koppelen gedrukt , daar zijn geen , verbinding om aan te passen  bij diagnose staat ook niets ???? Weet iemand hoe dit kan  en hoe ik de werking krijg dat een trein voor een bezet blok stopt gr Ron

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Ron,

@citaat
Ik heb zelf geen Central Station maar een Ecos maar ik moet in de Ecos een vinkje weghalen bij automatisch IP-adres verkrijgen via DHCP.
daarna kan ik een eigen IP-adres invoeren.
Ik ben er van overtuigd dat je dit ook bij de Central Station moet doen.
In Windows werkt het namelijk ook precies hetzelfde.

Henk

Dank voor u meedenken en antwoord ga er naar op zoek gr ron

Hallo, mede hobbyisten ŵie weet hoe dit kan ? Ik rijd met Marklin crails, een cs3  een link 88,en 6 modules s88. Alle 112 bezetmelders doen het in ITrain waar ik alles mee aanstuur, brand dit ook alsmede de  blokken die rood worden als er een trein opstaat. De reservering is oranje maar er stopt geen trein, voor een bezet blok ? Wie o wie ,weet hoe dit kan ik tast helemaal in het duister Gr ron

Fantasietjes op de baan

Post je plan eens

Hoi Wim ben nu op mijn werk, zal vanavond even kijken, of ik dat via mijn pc kan sturen maar heb geen idee hoe dat gaat gr ron 

Hoi nog even een berichtje erachteraan, zou de  ring leiding, invloed hebben op de blokken? Omdat er nergens bij mij op de baan een trein stopt, voor een bezet blok.omdat er  dus veel extra Stoom punten zijn.

Rob,

@citaat
Nee, een ringleiding heeft geen invlioed op de blokken.
Een ringleiding zorgt voor een stabielere voeding van de hele baan omdat je van de ringleiding meerdere voedingspunten afhaalt.
Van mijn ringleiding gaan bijvoorbeeld 3 draden naar één wissel.

Henk

Oke dank je wel  voor het antwoord,Henk hoef ik dat in ieder geval niet los te halen gr Ron

Fantasietjes op de baan

Zo post je je plan ( eigenlijk net als fotos):
1. Je gaat naar de folder op je PC waar je iTrain-bestand zit ( niet in iTrain zelf). Daar zie je meerdere folders:docs, images, de iTrain app, layouts, logs en sounds.

2. je gaat in de folder lay-outs

3. Daar kopieer je je laatste bestand ( eindigend op .tcdz)

4.Dat bestand kopieer je hier in een bericht, zoals je eerder met je fotos gedaan hebt

5.Klik op verzenden

Hoop dat het lukt.

hoi  ik weet niet hoe ik het bestand kan versturen  kopieeren doet hij wel maar plakt hem niet  ook ben ik op mijn telefoon het vakje kwijt waar ik iets kan typen heb wel het bestand naar mijn telefoon gestuurd zodat ik het zo op mijn werk eventueel kan versturen gr ron

Heb inmiddels mijn tik veld weer terug in het forum gr ron rijkesuitbreidbaan en snelheids metingen_backup-20240810-205417_v5.1.12_backup-20241105-113629_v5.1.13.tcdz en hoop dat he hiermee wat kan 
Als je het aanstuurt met iTrain en je hebt geen communicatie met de CS, dan blijven de treinen inderdaad doorrijden, omdat er niet gecommuniceerd kan worden.

Omdat de status van de bezetmelders niet doorkomt naar iTrain, kan iTrain ook niets aansturen.

Eerst het communicatie probleem oplossen.

Dank voor t antwoord,ga dit wel oplossen, heb nu een ander probleem wat meer prioriteit heeft namelijk geen 1 trein stopt voor een bezet blok. En ben er nog niet uit wat er aan de hand is gr ron
Wat al aangegeven is: Een lok stopt alleen als iTrain kan communiceren met de baan c.q. central station 1/2/3(+). Dan kan iTrain reageren op "bezette stukken" van je baan. Als je zonder communicatie tussen de computer en de centrale aan de gang bent: dan doet de bezetmelder niets. Dan mag je zelf opletten. Maar ik ben bang dat je eerst even wat moet gaan inlezen hoe het een en ander werkt. Je geeft niet echt aan dat je weet waar je mee bezig bent.

Op dit moment heb ik wel verbinding met de cs3 via itrain ik begrijp zelf ook wel dat als de verbinding niet goed is dat er dan problemen zijn met het doorgeven van de juiste informatie  en ik denk wel dat eeedelijk weet waar ik mee bezig ben gr ron
Martin geeft niets voor niets aan over communicatie:

Citaat van: flyerman op dinsdag 05 november 2024, 18:22:08Als je het aanstuurt met iTrain en je hebt geen communicatie met de CS, dan blijven de treinen inderdaad doorrijden, omdat er niet gecommuniceerd kan worden.

Omdat de status van de bezetmelders niet doorkomt naar iTrain, kan iTrain ook niets aansturen.

Eerst het communicatie probleem oplossen.

Je moet zeker weten dat de communicatie goed is. Als de bezetmelders niet doorkomen weet iTrain niet welk blok bezet is. En dus welk blok wel en niet bereden mag worden. Daarvoor mag je alles in iTrain aangeven welk blok met welk blok verbonden is. Dan ook nog de rijwegen aangeven dus van welke blok naar welk blok gereden mag worden via welke wissels (wisselstraten). Het bewaken van blokken gaat trouwens alleen met automatisch rijden. Als je handmatig rijdt mag je dat allemaal zelf controleren en in de gaten houden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

In het CS3 zit ook een scherm waarop de werking van de terugmelders te zien is, werkt dat correct dan is de volgende stap de communicatie met iTrain en hoe iTrain die terugmeldingen wil zien en ook in iTrain is een scherm waarop je de werking kun controleren.

Groet, Anne W

Hoi ,  alle bezetmelders branden keurig geel,als er een trein of wagon over heen gaat in de cs3, En gaan weer uit als de trein voorbij is. In iTrain wordt dit ook aangegeven, het blok wordt rood en de reservering voor 2 blokken ( kan je zelf in stellen ) worden oranje (gereserveerd)
 Maar als deze fan door rijd stopt hij niet voor een bezet blok. Hier kom ik even niet uit gr ron

Rij je handmatig door zelf aan de knoppen te zitten  of automatisch via i--Train ?
Die vraag/opmerking is al eerder gesteld/gemaakt.

Cees

Heb een route gemaakt,ðit gaat oke hier stopt ook geen trein voor een bezet blok automatisch ben ik mee bezig, maar heeft ook weer tijd en aandacht nodig.maar stuite Nunspeet dit probleem gr ron

Als je een route hebt gemaakt dan rij je automatisch.
Of regel je de knoppen dan toch nog handmatig. ?
Een concreet antwoord op vragen geef je niet.
Dan is het niet makkelijk je verder te helpen.
De laatste zin "maar stuite Nunspeet dit probleem" is voor mij abacadabra !

Cees

Als ik een route rijd kan ik de snelheid regelen, iTrain regelt de rest dus de seinen en de wissels.Bij volledig automatische rijden regelt iTrain alles zelf ik hoef dan alleen op start te drukken en sorry bij de laatste zin wou ik zeggen dat bij het volledig automatisch rijden komen ook nog problemen naar boven zoals,blok niet beschikbaar of route verloren  dit moet ik allemaal nog uitzoeken maar uiteraard nu niet gr ron
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Je kunt bij mijn weten niet zelf met de CS treinen besturen en iTrain tegelijkertijd de rest laten doen. Zoals ik je begrijp, en dat valt niet mee zonder punten, komma's en hoofdletters, is dat wat je doet. Zodra je zelf aan de knoppen gaat zitten raakt iTrain het spoor bijster. Alle besturing, ook wat je handmatig wilt doen, moet via iTrain gebeuren. Dan weet het systeem wat je aan het doen bent en kan daarop reageren.

Fantasietjes op de baan

Dag Robi,

net een beetje gekeken naar je baan. Ik wou een diagnose doen maar dat blad blijft leeg...
Ik heb sommige routes gedaan ( off-line weliswaar) en dat ging, echter zijn er sommige waar hij niet verder wil: foto 1
Tevens kloppen er dingen niet in je plan: sommige blokken zijn niet volledig getekend, zie fotos 2,3 en 4

Kun je me zeggen met welke routes/blokken jij die problemen hebt?

Hoi,Wim had niet gezien dat er stukjes ontbreken. Ga deze vullen .Geen 1 trein stopt voor een bezet blok. Wat betreft de diagnose, heb hier geen meldingen in staan gr ron

Wim,

Het ontbreken van een enkel railstuk bij het schakelbord heeft geen enkele invloed op het (automatisch) rijden van de treinen.
Zie de afbeelding van een deel van mijn schakelbord.
Wat ik wel vreemd vind is dat de diagnose niet werkt.
Dat zou toch antwoord moeten geven hoe het gesignaleerde probleem op te lossen.
Overigens zijn er nog wel wat vreemde zaken in het schakelbord: alle blokken zijn twee richtingverkeer, ook de dalende en klimmende sporen; klimmend en dalend hebben geen stijgingspercentage; de grafieken snelheid van loc's zijn zeer onregelmatig; in het schaduwstation is bij alle blokken "door" aangevinkt; etc.  Ook dit alles heeft overigens geen invloed op automatisch rijden.

Cees

Hoi,zal even op de punten,komma's, en hoofdletters, letten.Ik wist niet dat hier op gelet wordt? Wat betreft, het stijging percentage, dacht dat dat nog niet werkte,in iTrain 5.1. Diagnose meldingen staan er niet dit veld is leeg.
De grafieken voor de,snelheids metingen moet ik nog fijner afstellen. Maar dit wou ik later doen.En waarom kan een blok niet 2 kanten op? Hoor het graag gr Ron

Er wordt niet echt op gelet, maar het leest prettiger wanneer de komma's etc goed staan.

Zal er op letten
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: flyerman op woensdag 06 november 2024, 10:30:49Er wordt niet echt op gelet, maar het leest prettiger wanneer de komma's etc goed staan.
Precies dat, niet meer, niet minder. :)

Ron,

Elk blok kan tweerichtingverkeer zijn. Maar voor stijgende en dalende blokken vind ik dat vreemd, zeker wanneer het nog gaat om blokken in een helix/spiraal. Dan kies je voor "dalen" het spoor met de kleinste radius en voor "stijgen" de grotere radius.
Het vermelden van het percentage zorgt ervoor dat de snelheid van de loc gelijk blijft en niet toeneemt bij dalen of afneemt bij stijgen.
Ook tweerichtingsverkeer in een schaduwstation vind ik vreemd. In mijn schakelbord zijn alle sporen/blokken van twee helixen en twee schaduwstations eenrichtingverkeer.
Er moet iets mis zijn met de communicatie tussen pc en cs c.q. de instellingen bij iTrain: de diagnose behoort te werken. Net als bij de magneet kan de mededeling zijn "geen meldingen" maar een volledig blanco blad is zo goed als zeker uitgesloten.

Cees

Dank , Cees voor de reactie, Aangezien ik hier niet verder mee kom, met de baan bedoel ik, ga ik maar helemaal terug, naar het begin,om weer te starten met een klein baantje. Ik sta nu vast, en weet niet hoe ik verder kom.Ik wil iedereen tot zover bedanken , voor de hulp en ondersteuning.Ik meld mij wel weer op het forum,  met vriendelijk groet Ron

Fantasietjes op de baan

Eventueel het probleem voorleggen op het itrain forum?

Ron,

Nogal rigoureus.
Waar woon je?
Wellicht is er een forumlid in de nabijheid die je op je locatie kan helpen.
Via de digitale weg blijft het lastig.

Cees

Ron,

Cees en Wimpietje geven al goede suggesties.
Een andere mogelijkheid is om een bezoekje aan een stamtafel bij je in de buurt te brengen.
Daar zit ook een hoop kennis.

Henk

Hoi Cees dank voor je reactie,Woon in Zaandam , en natuurlijk ben ik bij , met alle suggesties, en opmerkingen.Helaas  heb ik hier niemand in de buurt die mij hiermee kan helpen.Daarom moet ik maar weer terug denk ik, naar de basis.en hopen dat ik dan het probleem vind. Gr Ron
Er is een stamtafel in Noord Holland, daar kan je eens heen gaan, en er zullen genoeg forum leden in de buurt wonen met verstand van zaken die misschien wel willen helpen bij je thuis.

Top, en weet u ook waar dit is?

Super, dank u wel gr Ron

En ik ben een van de gastheren van de stamtafel Noord-Holland
Met als koosnaampje Voorzitter.  :-)

Ron, we zien je graag op 17 december verschijnen!

Henk

Top en waar mag ik naartoe?
Staat allemaal op de pagina die ik heb neergezet hier.

Pagina 1, daar kan je boven ergens op klikken en krijg je de locatie en data.

Ook zelf wat moeite doen hoor.

Top ja zal ik doen , gr Ron