Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

M3309, 85 007

Gestart door Heynsbergen zaterdag 31 augustus 2024, 10:30:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M3309, 85 007
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
M3309, 85 007
Met een schoonzus die in de buurt van Freiburg woont, kan de 85 007 natuurlijk niet ontbreken. Ik had er al eentje, voorzien van DCC-decoder. De tweede was nog gewoon helemaal analoog en met gloeilampjes. Vanwege de Telexen een schakelrelais met aanvullende functies.
Lochuis verwijderd, zit bij de 3309 met 2 cilinderkopschroeven naast de cilinderhuizen (zou daar de benaming van de schroefjes aan ontleend zijn) vast en haakt dan ter hoogte van de cabine in het onderstel. Atypisch, maar als je de slag eenmaal hebt, dan geen probleem.
Motorschild verwijderd, anker verwijderd en de omschakelwals (want dat is het wel bijna) losgeschroefd en gesoldeerd. De wals zit op een houder gemonteerd, die zou later nog heel goed van pas komen.
Gloeilampjes uit de schroeffittingen gehaald en de loc is kaal genoeg.
Hij was ook best nog wel schoon, niettemin het 'gaande werk' (ik kom uit een klassieke windmolenaarsfamilie) gereinigd en heel matig gesmeerd met een beetje Trix 66626. Natuurlijk het drijfwerk gecontroleerd op de juiste stand en kwartiering, dat was allemaal dik in orde.
Dan motorset 60941 uit Goppingen (of toch Peking?) ingebouwd, natuurlijk ook hier eerst even de bewegende delen met een beetje Trix 66626 gesmeerd. Voordat ik het motorschild monteer, geef ik de motoraansluitingen een tipje soldeer, evenals het massahoeklijntje (al heb ik hier het origineel benut, niets repareren als het niet stuk is). Geen probleem, gaat er zo in, zit op de kop in dit model en je hebt ruimte zat.
Nu waren de telexen aan de beurt. Voor- en naloop wielstellen verwijderen en de bestaande bedrading vervangen door de juiste kleuren. Ik sluit de telexen aan op F5 en F6, dus behalve een blauw decoderdraadje gaan er turquoise en paars heen. Over de blauwe draden dadelijk meer. Draden doorvoeren naar 'boven' wielstellen er weer op. Volgende hoofdstukje.
Schroeffittingen voor lampjes zijn altijd fijn. Ik heb kleine warmwitte LEDjes, de draden knip ik kort af en dan druk ik de LED in E601480 uit Goppingen. Natuurlijk even slim met de polariteit omgaan. Nou ja, je hebt 50% kans dat je het goed doet......Stukje blauw decoderdraad aan de anode en respectievelijk wit en geel voor voor en achter. Omdat je de LED's niet kunt aansluiten zonder voorschakelweerstand, gebruik ik 2 weerstandjes van 1,1 kOhm. En daar komt de houder van de schakelwals in beeld: die heb ik benut als drager voor de decoder (de onvolprezen ESU 59610, hij kost wat, maar dan heb je ook iets en hier in de buurt is hij zeer concurrerend te koop) en voor de decoderstekker. Die gebruik ik niet als stekker, ik soldeer hem los, maar heb ik nu als gemeenschappelijke anode (in totaal 1 blauw vanaf de decoder en 4 de loc in (2x licht, 2x telex)) benut. De pinnetjes gebruik ik om de weerstanden op te solderen en het stekkerprintje past, met een kleine modificatie, gewoon klem op de houder.
Maar terug naar de LED's, een stukje krimpkous om de LED-houders isoleert niet alleen de open delen, het zorgt ervoor dat een en ander in de bestaande fittingen gedrukt kan worden en daar dan klem zit. Soms heb je gewoon geluk.
Dan de sleper verwijderen, kon prima hergebruikt want geen tekenen van intensief gebruik, en de rode draad van de decoder aan het contactplaatje gesoldeerd. Sleper terug, nu nog de massa (zwart). Eenvoudig naar het motorschild aan het bestaande lipje. Niets ingewikkelds, alleen een vast hand.
Ten slotte de motor en ook dat is altijd een gok. Oranje en grijs eerst, zonder in te korten, solderen en dan eerst testen. Je wilt immers dat F0 (verlichting) zo schakelt dat de driepuntsverlichting van de rijrichting brandt en niet andersom.
De open loc op mijn eenvoudige rollenbank, de MS2 aansluiten en ja hoor, de loc wordt keurig als Mfx loc herkend en werkt. Jammer alleen dat ik dit keer een beetje pech had. Bij vooruit brandt de achterverlichting en andersom. Nou ja, even oranje en grijs verwisselen (nu wel op lengte brengen), opnieuw testen en dan kan de loc gesloten worden. Niet nadat ik de kabelboompjes met 2 mini tiewrapjes heb samengebonden.
Rook, vraagt u zich af? Daar doe ik niet aan. Ik ben brandweerman van beroep, dus rook zat. Bovendien, ik kan het niet bewijzen maar het is een 'educated guess', vormt rookvloeistof een vast aerosol dat overal op neerslaat en basisch of zurig is. Ideaal om op natuurlijke wijze te weatheren, ik begin er simpel niet aan!
Lochuis erop, eventueel nog een stoker of machinist toevoegen, ruimte zat.
En weer een project afgerond, nummer 36 of zo die ik heb omgebouwd. Heerlijke rustgevende therapie!!
Re: M3309, 85 007
Lid sinds: 2020

offline
Re: M3309, 85 007
Citaat van: Heynsbergen op zaterdag 31 augustus 2024, 10:30:08Hij was ook best nog wel schoon, niettemin het 'gaande werk' (ik kom uit een klassieke windmolenaarsfamilie) gereinigd en heel matig gesmeerd met een beetje Trix 66626.

Geef me nou eens 1 goede reden om met vet te smeren, terwijl de fabrikant olie voorschrijft.
Ik snap dat nooit.

Bart
Re: M3309, 85 007
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: M3309, 85 007
Simpel antwoord: de viscositeit. Qua smering zijn er geen verschillen, maar olie loopt eerder uit en dat wil ik - om diverse goede redenen - niet.
Re: M3309, 85 007
Lid sinds: 2020

offline
Re: M3309, 85 007
Dat is geen antwoord op mijn vraag. De vraag is: Als een fabrikant olie voorschrijft, waarom smeer je dan met vet?.
Dan kun je wel aankomen met viscositeit en uitlopen van olie. Olie behoort uit te lopen, zodat je een microscopisch dunne film op je metaaldelen krijgt. Als het daarna alles onder spat heb je gewoon te veel gebruikt. Iets dat in de modelspoorwereld overigens volkomen normaal is, mede door de slechte gebruiksaanwijzingen van de fabrikanten die nog steeds iedere 40 uur nasmeren met veel teveel olie aanprijzen.
Fatsoenlijk smeren betekent ook dat je de oude troep eerst weghaalt. Daarna heb je in principe aan 1 druppel genoeg om een complete lok te smeren.

Bart
Re: M3309, 85 007
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: M3309, 85 007
Om nu precies te voorkomen wat jij zo treffend schetst, kies ik ervoor om met 'vet' te smeren. Heel goed te doseren, geen gevaar voor spatten op andere delen. En ja, ik ben een stuk eigenwijs. Maar ik niet alleen. Op een aantal plaatsen ben ik tegengekomen dat het door u omstreden middel een prima vervanger is voor de voorgeschreven olie.