Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stoomlocomotief 141R 1244

Gestart door Wim donderdag 29 augustus 2024, 14:40:10

samen staan we sterker

Re: Stoomlocomotief 141R 1244
Mooie lok, niet mijn ding, maar geen dynamische rookgenerator?  8o

Filmpje is echt de moeite waard.
Prachtige restauratie.
Heb er vanmorgen een geserveerd bij mijn trouwe handelaar uit Rotterdam Schiebroek!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: stormbreaker op zaterdag 31 augustus 2024, 09:42:22Heb er vanmorgen een geserveerd bij mijn trouwe handelaar
Op een dienblaadje met een koekje er bij of met een (tennis)racket en zo ja heeft dat racket het toen overleefd?

Dit is echt een hele mooie lok, zowel in 1:1 als in model. Maar wat ik niet begrijp is dat M in een dergelijk topmodel niet een fatsoenlijke rookgenerator monteert. Bij een dergelijke prijs maken die paar euro meer voor een dynamische rookgenerator ook niet uit. Dit heeft echter weer het gehalte van gewollt aber nicht gekonnt, oftewel bezuinigen op de verkeerde dingen. Ook enkele details kloppen niet precies. Dat grote wiel op de tender (handrem?) is op het voorbeeld geel, M maakt het rood. Waarom? Was de gele verf op?

Aan de andere kant, het is een Franse lok van de SNCF. Maar gerestaureerd door en in beheer bij de Zwitsers. Vonden de Fransen deze lok niet goed genoeg of wat?

RMW - Sinds 1963

@citaat

Märklin heeft de vraag rond de rookgenerator in de reacties onder de YouTube-video beantwoord. Een dynamische rookgenerator past simpelweg niet in deze loc: "Das war technisch leider nicht umsetzbar, da fehlte es am Platz".

M.v.g.

Maikel (RMW)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het is een door de Amerikanen gebouwde loc die na WOII aan Frankrijk werd geleverd, omdat veel materiaal vernield was..
 @citaat Dat klopt. En daarmee toch ook weer een bijzondere keuze van Märklin. Op zich waardeer ik dat, net zoals bij de Flying Scotsman, die Tjechische loc en die Belgische die ons allemaal moesten verrassen.

Daarmee zijn het wel een soort Einzelgängers die niet in ieder spoorbedrijf in te passen zijn. Door ze uit te voeren in de huidige museale staat wordt die inzetbaarheid misschien wel wat vergroot, want dan kan immers min of meer alles. Maar als je bijvoorbeeld periode 3 of 4 als thema hebt, wat doe je dan? Star volhouden en links laten liggen... Scheelt in elk geval geld.

Maar vervelender vind ik dat het bijzondere locs zijn met aparte onderdelen die nergens anders voorkomen. Dat wreekt zich bijvoorbeeld bij de Scotsman. Een klein onderdeeltje van het drijfwerk is al stuk bij aflevering en vervanging laat eeuwig op zich wachten.

En dat vind ik dus jammer. Misschien is het wat goedkoop om locs die door heel Europa voorkwamen en in verscheidene perioden dienst deden in de verschillende uitvoeringen uit te brengen. Het heeft echter wel het voordeel dat de basis van een bepaald type loc hetzelfde is en het loont redelijk wat reserve onderdelen te produceren.

Groet,

Peter

Ga er maar vanuit dat er van de 141R meerdere uitvoeringen gaan komen.
 @citaat Het zou kunnen, maar tot op heden is Märklin daar niet zo scheutig mee. We zijn al een paar keer verrast, maar niet met al te veel, misschien zelfs nog geen, varianten van de Uberraschungslok.
Maar wat niet is, zou kunnen komen. Je kunt er een Amerikaan van maken. En misschien een Franse loc uit periode 3 of 4. Dan houdt het trouwens ook wel op.
Zelfs van menige Duitse eenheidsloc zijn meer smaken te fabriceren: naast de DR(G), Belgisch, Frans, DB, DR (DDR), Pools, Deens, Oostenrijks, Luxemburgs en (een beetje) Nederlands. En nog alles is er ook nog in museale toestand over half Europa verspreid geraakt.

Groet,

Peter

En dan vergeet je Turkije waar heel veel in Duitsland gebouwde loks dienst hebben gedaan. Een bezoek aan het museum in Ankara was voor mij toen een feest der herkenning. Ergens moet ik daar nog  foto's van hebben op een CD, maar ja vinden.
Inderdaad! Ik ben het inderdaad vergeten te melden, maar de Duitsers zijn eind 19e eeuw en begin 20e eeuw erg bezig geweest met de spoorlijn naar Bagdad in een brief dat viel onder het Ottomaanse Rijk.

Het zou best leuk zijn als Märklin dat deed, een Turkse loc ging uitbrengen. Past echt nergens bij maar wel een mooi 'monumentje' voor het pionieren uit de spoorgeschiedenis. Ik weet niet of modelspoor erg leeft in Turkije. Ik kan mij niet heugen ergens in de grote steden ooit een modelbouwwinkel gezien te hebben, dus het commerciële succes zou wel eens gering kunnen zijn. Maar wie weet, als er Märklin op staat...

De Amerikaans-Franse loc heeft in elk geval een minder gevarieerd leefgebied gekregen dat is volgens mij wel zeker.

Groet,

Peter

Van de Franse 241A zijn al minstens drie varianten uitgebracht.

En nu brengt Märklin dus ook van de Flying Scotsman een variant uit (zie Herbstneuheiten).