Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

servomotor onder wissel 24611 en 24612

Gestart door BR24 dinsdag 27 augustus 2024, 15:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
servomotor onder wissel 24611 en 24612
Ik heb al wat oude artikeltjes bekeken en zelf wat pogingen ondernomen maar ik kom er niet verder mee.
Onder een 40-tal wissels 24611 en 24612 wil ik een servomotor bouwen.
Ik wil dat niet op een centrale van Digikeys of zo hangen maar de wissel bedienen met 2 knopjes.
Met dat knopje bedien ik een driver die de servomotor aanstuurt.
Zou met een Arduino kunnen maar ik weet er te weinig van en ik kom er niet verder mee.
Moet ik 1 driver per motor hebben of volstaat 1 driver voor alle wissels?
Het moet simpel want ik ga niet geautomatiseerd rijden. En met simpel bedoel ik simpel, ik zeg dus niet dat het goedkoop moet.
Verder weet ik niet welke servo ik het beste kan gebruiken.
Er zijn simpele met plastic tandwielen die kennelijk niet goed lopen
en iets duurdere met metalen tandwielen die mooier lopen. Ik heb dan liever iets met metalen tandwielen.
In een oud artikeltje zag ik iemand die een metalen plaatje gemaakt had waar de servomotor tegen aan zat onder de wissel.
Mooi gemaakt en ik wil het als optie gebruiken maar er zijn ook situaties waarbij de motor niet onder de wissel kan maar er naast moet.
Heeft iemand toevallig een bestandje liggen hoe dat bevestigingsplaatje voor de servomotor geprint kan worden? Makkelijker dan gaten boren in een metalen plaatje.
tevens zoek ik advies over de drukknopjes. Heeft Ali iets fatsoenlijks? Ik heb ooit drukknopjes gehaald bij Conrad en die maakten slecht contact.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Neem een ESU Lokpilot Servo 51832. Daar sluit je maximaal 8 servo's op aan en je kunt er ook knopjes op aansluiten om de servo's handmatig te bedienen.
Het instellen van de eindstanden van de servo's doe je ook op de decoder met 2 knopjes.

Hier op het forum zijn verschillende mogelijkheden gepost over het bevestigen van de servo's onder het wissel. Ik lijm er een stukje hoekprofiel onder maar er zijn ook diverse mogelijkheden uit de 3D printer.
In Houten staat een handelaar (weet de naam zo niet) die de setjes kant en klaar verkoopt.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Er zijn diverse artikelen te vinden op het forum over 3D-geprintte servo-adapters.  Volgens mij moet je de MG90S hebben.

De meeste oplossingen gaan uit van digitale aansturing (motorola of DCC).  Om de servo's door middel van schakelaars aan te sturen, kun je het beste met een Arduino aan de gang. 

Ik vind voor wissels op zich maakschakelaars wel mooi, dan zie je gelijk hoe de wissel staat (enkelpolig om).  Met een dubbelpolige schakelaar zou je er zelfs nog ledjes aan kunnen hangen.

Een Arduino kan zonder uitbreidingen (pca9685 bijvoorbeeld) 8 servo's aan volgens mij.  Dan gebruik je de andere 8 aansluitingen voor de schakelaars.  Da's allemaal simpel te maken.

Voor het kalibreren heb je dan nog wel iets nodig, bijvoorbeeld met een programmeer-knopje en een potmeter.

Als je het leuk vindt kan ik wel eens kijken of ik iets kan maken voor je.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
@Erik
Dat is een aardig aanbod.  Je helpt mij al een heel eind op weg als je een link hebt van zo'n 3D-geprintte servo-adapter want ik heb gezocht maar niets kunnen vinden. Zit die dan ook met 3 schroefjes tegen de onderkant? 
Lijmen doe ik niet want in geval van nood moet het er ook weer af kunnen.
En wat voor kunststof is er gebruikt?
Heb je toevallig ook de maat van de schroefjes?  Ik heb een heel assortiment maar dat begint bij M5.
Dat schroefje van de wissel is waarschijnlijk een Parker.

Ik kan inderdaad gaan aansturen met een wisselschakelaar maar ik vind drukknoppen mooier.
Terugkoppeling met een rode en groene led is nog mooier.

Is een Arduino UNO R3 voldoende? en hoe doe ik dat als ik meer dan 8 wissels wil omzetten?
Extra Arduino UNO print?
Ik heb hier zo'n ding liggen maar geen idee hoe ik dat moet aansluiten.
Hoe weet die servo-motor dat ie aan zijn eind is?

Ik heb die handelaar laatste keer in Houten niet gezien. Ws aan voorbij gelopen.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Hoi @BR24

Kijk eens bij www.decoderwerk.com naar artikel 80201. Bij downloads vind je de handleiding 80201.
Kan analoog geschakeld worden door contact K1 of K2 tegen GND onder de decoder.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
@digipost.  ja mooi ding maar ik wil hem dus zelf maken.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Ik werk zelf vooral met de Nano, daar zit dezelfde chip op, maar is wat kleiner.  Drukknoppen kan ook uiteraard, dan moet je waarschijnlijk wel met weerstanden of een andere slimme oplossing aan de gang, om 16 schakelaars te kunnen gebruiken.  Of je bestelt een pca9685, dan heb je maar één output nodig om 16 servo's aan te sturen, en gebruik je de overige pinnen voor de schakelaars.  Je hebt 8 bruikbare A-lijnen, en een stuk of 10 bruikbare D-lijnen.  Misschien iets met duplexing proberen?  Dan komen we wel tot 32 schakelaars. 

Een voorbeeld van een servo-sturing (met pca9685) die ik al gebouwd heb : Servos  Er staat zelfs wat voorbeeldcode bij.  Helaas reageert hij op Motorola-commando's in plaats van schakelaars...




Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Het moest simpel blijven, dus de oplossing van Albertg lijkt mij het simpelste.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Nog een simpele oplossing is de Viessmann 4568. Is een onderbouw aandrijving met schroefspindel. Kun je digitaal en analoog bedienen. Heb je geen beugeltjes of iets dergelijks nodig, ligt gewoon in de bedding van het wissel.

Is niet zo goedkoop, maar wel erg fraai.

Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Beste @BR24

Op mijn draadje  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90121.0 heb ik wat voorbeelden gepost over servo's monteren onder C-rails.  Een bevriende collega heeft de eerste versie uitgeprint via dit bestand  https://www.thingiverse.com/thing:970883
Ik heb er daar een tiental toegepast in mijn schaduwstation.  Voor de bovenbaan heb ik de kant en klare adapters gebruikt van https://www.modelbouwled.nl/   Deze leverancier staat oa op de beurs in Houten inderdaad. daarnaast overgestapt op servo's met stalen tandwielen besteld via tante Ali
Voor de handbediening gebruik de Switchpilot Servo decoder van ESU voor 8 servo's.  Hiermee kan je ook de servo's handbedienen heb ik begrepen. Eindpunten zijn heel makkelijk in te stellen op de decoder zelf. Kost wel rond de 54 euro dus voor 40 wissels ben je zomaar een kleine 300 euro kwijt
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Een PCA9685 kost ongeveer 3 euro, een Nano ook zoiets.  Voor de schakelaars kun je ook een (of twee) PCF8575's gebruiken, dan wordt het helemaal simpel (16 keer input).

Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Jullie hebben je baan ws helemaal geautomatiseerd, ik niet.
Ik rij zelf, zet zelf wissels om.
PCF8575 is een print, ik verwachtte eigenlijk een drukknopschakelaar.
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Hoi BR24,

De Viessmann 4568 werkt ook analoog, kijk maar eens naar afb. 4 van de handleiding.

De drukknoppen zijn dan gewone Schaltpulten van Viessmann of Märklin ofzo.

Fijne avond,

Paul
Re: servomotor onder wissel 24611 en 24612
Als ik het goed begrijp is het je bedoeling zelf iets te bouwen met een Arduino.  Met de PCF8575 kun je de drukknoppen uitlezen.  Voor 8 wissels heb je 16 knoppen nodig, en kom je dus waarschijnlijk aansluitingen tekort op de Arduino.  De PCA9685 en PCF8575 lossen dat probleem op.