Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

LSModels 17502 RAM-TEE digitaal verlichtings schakel probleem

Gestart door rdedr zondag 25 augustus 2024, 10:58:12

Re: LSModels 17502 RAM-TEE digitaal verlichtings schakel probleem
Wat betreft post #88 waarbij we de licht printjes rechtstreeks op de decoder aansluiten.

Je zegt daar dat de weerstanden zowel in de achterbak als de motorbak moeten. Aan de andere kant zeg je dat ik maar twee weerstandjes nodig heb, een voor geel en een voor blauw.
Is het dan niet gewoon een kwestie van de blauwe draad van de achterbak verbinden met die van de voorbak (allebei losgesoldeerd van de hoofdprint natuurlijk), dan de weerstand er tussen en die met de andere kant verbinden met de gele draad aan de decoder? Sorry, heb echt Jip en Janneke taal nodig hier, nooit verder gekomen dan een decoder installeren en solderen  B)
Hoi,

Welke wattage hebben de nieuwe weerstanden? Zo te zien zijn dit 1/4W of nog groter. Ik zou kijken of er geen 1/8W op het printplaatje te monteren is. Verder zou ik indien mogelijk ook R1 vervangen. De 2 bijkomende weerstanden kan je vervangen door 1 weerstand van pakweg 1000 ohm. Die moet enkel tussen de blauwe of gele draad die naar de lichtprintjes van motorbak en achterbak. De reden waarom je niet beide printjes op 1 bijkomende weerstand kan zetten is omdat er dan bij een probleem de beide printjes stuk kunnen gaan. Waardoor je helemaal geen licht meer heb. Zal later nog een foto doorsturen met een weerstand van 1/4W en een weerstand van 1/8W die de defecte smd weerstanden kan vervangen.
De weerstanden voor 'op' de lichtprint zijn een 1/4watt / 100Ohm. Wat betreft R1 ben ik met je eens, gewoon alles maar vervangen voor de zekerheid als we toch bezig zijn.
Zijn 1/8w 100Ohm weerstanden een stuk kleiner dan? De draadjes die er nu aanzitten en dan naar de cabine gaan is een stuk beter te doen voor mij. De 3 weerstandjes op het printplaatje bevestigen en dan verbinding solderen is een stuk moeilijker.

De weerstanden die ik heb voor de blauwe en gele draden (voor en achter zijn 1/4W 1000Ohm).
Dus weerstand op blauwe draad achter, op blauwe draad voor dan uiteinden draden voor en achter aan elkaar en verbinden en dan beide naar gele draad aan decoder?
Ik heb eerder gesuggereerd de kapotte weerstanden op het lichtprintje te overbruggen. Daarmee bedoel ik de restanten verwijderen en de soldeereilandjes met een draadje verbinden in plaats van met een nieuwe weerstand. Is een stuk gemakkelijker en kan, omdat er toch met externe weerstanden gaat worden gewerkt.
Heb je suggestie gezien, maar dacht dat de lampjes misschien te fel zouden branden. Dacht het eerst maar eens te proberen met de weerstandjes zoals op het lichtprintje.
Ook was ik niet zeker hoe die soldeereilandjes te overbruggen. Het is een beetje rommelig met die doorgebrande weerstandjes, zie me daar nu niet direct makkelijk solderen.
Hoi dit is de foto. Links 1/8W, rechts 1/4W.
Aansluiten van de draden die van X1 en X2 van beide printjes doe je als volgt. De blauwe draden van beide printjes bij elkaar en verbinden met de witte draad van de decoder. De gele draad van de motorbak verbinden met 1 uiteinde van de 1000 ohm 1/4W weerstand. Dit ook zo doen met de achterbak. De andere uiteinden van de weerstanden aan elkaar solderen samen met de gele draad van de decoder. Over elke soldeerlas een krimpkousje zetten. Best vooraleer je alles op jouw decoder draden soldeert, even testen of alles naar wens werkt. Dus in 1 richting moet vooraan de witte leds branden en achteraan de rode leds en vice-versa in de andere richting. Indien dit niet juist is op 1 lichtprintjes de draden op X1 en X2 wisselen.
Citaat van: rdedr op zaterdag 21 september 2024, 09:27:46Heb je suggestie gezien, maar dacht dat de lampjes misschien te fel zouden branden. Dacht het eerst maar eens te proberen met de weerstandjes zoals op het lichtprintje.
Ook was ik niet zeker hoe die soldeereilandjes te overbruggen. Het is een beetje rommelig met die doorgebrande weerstandjes, zie me daar nu niet direct makkelijk solderen.

Het is uiteraard aan jou, maar die 100 ohm gaat het verschil niet maken.
Verder zie ik niet zo goed hoe het aanbrengen van gewone weerstanden nu zoveel gemakkelijker is.
Anyway, succes, we zijn benieuwd.  :)
met zo een klein booutje is SMD even makkelijk solderen als gewone weerstanden.Hou gewoon de SMD vast op de plaats met een pincet.Beetje soldeer aan bout punt en tikken.
Halve zondag besteedt aan solderen van licht printje. Zit echt op het randje (of over) van mijn soldeerkunsten en een veel te grote bout om mee te werken met SMD componenten zo dicht bij elkaar.
Ook nog gekeken of de weerstandjes die ik had op het licht printje pasten, maar er is niet genoeg ruimte voor de drie 1/4W weerstandjes (had de 1/8W moeten hebben, had misschien net gegaan).
Maar goed weerstandjes gebundeld en in ruimte achter bestuurders cabine en verbonden met alle witte lampjes aan een kant en de blauwe/groen draad aan de andere kant.

Alle witte lampjes branden netjes, omschakelen leert helaas dat er nu een rood lampje niet brandt. Ben een uur bezig geweest om dat proberen te herstellen. Waarschijnlijk bij het solderen van het draadje aan het witte lampje is het soldeer/contact van het rode lampje verloren gegaan. Met een klein schroevendraaiertje kan ik even contact maken en gaat het rode lampje aan, dus in ieder geval niet kapot. Krijg echter met geen mogelijkheid genoeg soldeer terug op de juiste plaats, zonder contact te maken met het witte lampje ernaast. Volgend weekend maar weer eens meer tijd aan besteden hoe dat best op te lossen.

Voor de motor bak ook vastgesteld dat blauw voor aan geel achter moet en vice versa om de verlichting goed te schakelen. Dus nu een kwestie van de weerstanden er tussen en aan de decoder. Helaas niet meer aan toegekomen door het gedoe met het licht printje, Weekeinden gaan veel te snel!

Foto's hieronder, nog een beetje rommelig omdat ik nog niet klaar ben ermee.
Er bestaat ook stroom geleidende verf (OA Busch 5900 of Green stuff world conductive paint nr 2100), wellicht krijg je een drupje van dat spul op de juiste plek als het met een schroevendraaiertje werkt.

Succes!

Mvg Stephan
Hoi, mooi om te weten dat mijn oplossing voor je werkt. Gewoon wat oefenen met de soldeerbout en kijken of er hele fijne soldeerpunten voor je bout bestaat.
Mooi gewerkt en nog veel genot van onze hobby.
voor max 20 euro heb je een zeer goed SMD soldeerstationnetje dus zo daar niet aan twijfelen.de SMD onderdelen bestellen bij onze gekende vriend want kosten niks daar
CiteerHalve zondag besteedt aan solderen van licht printje. Zit echt op het randje (of over) van mijn soldeerkunsten en een veel te grote bout om mee te werken met SMD componenten zo dicht bij elkaar.
net als om een spijkertje  met een voorhamer in een stukje hout te slaan  :D

m.a.w. koop gewoon het juiste en benodigde gereedschap.
Citaat van: jojoman2003 op zaterdag 21 september 2024, 09:32:23Hoi dit is de foto. Links 1/8W, rechts 1/4W.
Aansluiten van de draden die van X1 en X2 van beide printjes doe je als volgt. De blauwe draden van beide printjes bij elkaar en verbinden met de witte draad van de decoder. De gele draad van de motorbak verbinden met 1 uiteinde van de 1000 ohm 1/4W weerstand. Dit ook zo doen met de achterbak. De andere uiteinden van de weerstanden aan elkaar solderen samen met de gele draad van de decoder. Over elke soldeerlas een krimpkousje zetten. Best vooraleer je alles op jouw decoder draden soldeert, even testen of alles naar wens werkt. Dus in 1 richting moet vooraan de witte leds branden en achteraan de rode leds en vice-versa in de andere richting. Indien dit niet juist is op 1 lichtprintjes de draden op X1 en X2 wisselen.
Dit lijkt niet goed te gaan. Gedaan wat je hierboven zegt, zonder solderen. Zie foto. Blauwe bijelkaar aan witte draad decoder en beide gele naar gele draad van decoder maar met de 1000Ohm weerstanden ertussen.
In een richting brand wit aan beide zijkanten, andere kant lijkt een soort sluiting te veroorzaken (repeterend/tikkend kortsluitings geluid), niets brandt. Snel weer richting terug geschakeld.
Wat gaat hier niet goed?

Citaat van: stephan op zondag 22 september 2024, 11:58:19Er bestaat ook stroom geleidende verf (OA Busch 5900 of Green stuff world conductive paint nr 2100), wellicht krijg je een drupje van dat spul op de juiste plek als het met een schroevendraaiertje werkt.
Moest even zoeken hier in NZ, maar nu bestelt, even afwachten komt volgende week.
Citaat van: bellejt op zondag 22 september 2024, 15:56:31voor max 20 euro heb je een zeer goed SMD soldeerstationnetje dus zo daar niet aan twijfelen.de SMD onderdelen bestellen bij onze gekende vriend want kosten niks daar
Citaat van: Rudibeer op zondag 22 september 2024, 16:21:52
CiteerHalve zondag besteedt aan solderen van licht printje. Zit echt op het randje (of over) van mijn soldeerkunsten en een veel te grote bout om mee te werken met SMD componenten zo dicht bij elkaar.
net als om een spijkertje  met een voorhamer in een stukje hout te slaan  :D

m.a.w. koop gewoon het juiste en benodigde gereedschap.
Jullie hebben gelijk, goed gereedschap is het halve werk.SMD solderen is echter niet mijn hobby en zal het waarschijnlijk nooit worden. Doe dit om iets werkend te krijgen, maar leuk is anders.
Ok. Doe even het volgende, enkel lichtprintje in motorbak aansluiten op de decoder. Kijken of met functietoets F0 de witte leds branden. Dan richting omschakelen en kijken of nu de rode leds branden. Indien alles werkt dan is deze print ok.
Volgende stap is nu enkel het lichtprintje van de achterbak testen zoals je gedaan hebt voor de motorbak. Laat maar weten wat het resultaat is.
Ok dan. Alleen achterbak aangesloten, levert alleen wit licht in een richting, de rodelampjes doen niets na omschakelen op decoder. De voorbak doet helemaal niets, beide kanten. Ik meet 6.5v gelijkstroom als achterbak aan is.
Nog even geprobeerd met Lima gelijkstroom transformator, beide printjes werken en schakelen netjes om met ompolen, dus dat werkt nog steeds goed. Ook geprobeerd met weerstandjes ertussen op geel, werkt ook goed (minder fel).

Heb trouwens de geleidende verf binnen gekregen, om er bij te kunnen moest ik echter eerst wat soldeer verwijderen, dat ging dus niet helemaal lekker, waarschijnlijk dat ene rode lampje nu wel kapot Of mogelijk is het SMD lampje nu met beide pooltjes verbonden door de verf? Werkt dus nu niet meer 8o De rest werkt nog wel trouwens.

Ik snap de werking van het printje en de decoder niet zo goed eerlijk gezegd. Misschien beter om de schakeling van onze verre buren proberen? Moet dan ook zwart (massa) hebben zie ik, kwestie van extra draadje solderen? Misschien makkelijker?
Of gewoon alles eruit, nieuwe tweekleurige ledjes kopen en op een stukje karton of hout priegelen van dezelfde grootte als de huidige printjes, weerstandje ertussen en op de decoder?
In het diepe gesprongen en alles aangesloten volgens post 81 (optie 2). Zie foto, houtje touwtje, maar zo kan ik wat proberen.
De (op de foto licht) blauwe stekker bovenop de print gaat tegen de blauwe draad van de decoder. Als ik alleen de leds op de motorbak aansluit dan schakelen deze netjes met het omschakelen van de decoder. Geen probleem.

De ledje op alleen de de achterbak daarentegen branden wit en rood (!) een kant op. Dat is hetzelfde wat we zagen toe het nog aangesloten was op de hoofdprint. Als ik de blauwe draad niet verbind brandt alleen wit op de achterbak.
En de andere kant omgeschakeld helemaal niets en het enigszins angstaanjagende tikkende geluid waar ik niet weet waar het vandaan komt (niet de motorbak in ieder geval). Durf dat niet aan te laten staan langer dan 2 seconden.

Er is dus een verschil in werking tussen de Lima trafo (alles werkt dan) en deze schakeling of die van @jojoman2003 Ook verdenk ik dat het printje in de achterbak toch nog steeds niet goed of anders te zijn op de een of andere manier.
Misschien moet dit toch maar gewoon geheel vervangen worden door een nieuw printje/breadboard met de (SMD) ledjes erop te maken?
Ok. Met analoog werkt alles in de motorbak. Printje in achterbak heeft meer schade opgelopen dan gedacht. Waarschijnlijk is er een gedeelte van het printje verkoold waardoor er geleiding kan zijn tussen de componenten. Daar kan je niet veel aan doen.
Kan je even posten hoe de funktieapping van Lopi5 ingesteld zijn
Niets bijzonders volgens mij. Zie hieronder:
Is een normale funktieapping. Dus dat is goed. Zal dit weekend wat testen doen op een breadbord. Laat nog iets weten.
Ok, ga ik nog even kijken of ik de verkoolde stukjes nog verder kan wegkrassen, misschien een printspoortje verbreken? Misschien dat het helpt, kan niet zoveel meer verpesten vanaf hier denk ik.
Is er een mogelijkheid om de blauwe draad van de decoder naar de achterbak te brengen? Ik vermoed dat er maar 2 draden daarheen gaan.
Er gaan vier draden naar de achterbak waarvan twee voor het licht (geel en blauw) en twee voor de aandrijving (zwart en rood). Een vijfde draad wordt moeilijk. Er zullen dan extra connectoren tussen iedere bak geplaatst moeten worden, niet ideaal. Volgens mij is het beste om gewoon het bestaande printje op nieuw op te bouwen, zodat de twee draadjes genoeg zijn. Of mogelijk met driepotige bicolor leds en dan zwart (massa van de rails) gebruiken?
Je kunt een plus vanaf de rails maken.
De decoder schakelt dan naar de min.

Er is ook gaatjes print te koop. Die kun je als basis nemen en in model zagen / veilen.
Er zitten gaten in met een koper ring eromheen om aan te solderen.
Heb ik gezien de gaatje print (breadboard noemen ze dat hier). Dat is nog wel te doen voor mij. Het moet wel erg dun zijn. Huidige printjes zijn net een milimeter dik, niet veel ruimte.
SMD LEDs erop solderen wordt een stuk lastiger, nooit eerder gedaan, weet niet of ik de benodigde tijd en aankopen van gereedschappen erin wil steken. Niet echt mijn hobby. Misschien dat iemand het op een gaatjes print op maat in elkaar wil zetten voor mij?
Een spijker in een wasknijper om smd leds te solderen is de investering niet.
Als een kant vast zit blijft ie op zijn plaats zitten.
Kun je de draden eventueel met die verf doen.
Ik heb het werkend! Met de schakeling van post 81. Echter blauw en geel gekruist en daarom ook een extra weerstand op beide kanten.
Ook heb ik op het kapotte printjes alle drie de + sporen doorgekrast. Die heb ik toch met een draad handmatig verbonden zoals in mijn eerdere posts. Echter de laatste van d2 naar R2 maakte het verschil. Gaf waarschijnlijk de sluiting. 

Nog een probleempje over, het ene rode lampje op de achterbak brandt niet, maar het rode ledje doet het op zich wel als ik beide kanten op de trafo zet (met weerstand). Is het ok om om de + en de - van D1 en D4 met elkaar te verbinden? Of moet daar dan ook weer een 100Ohm? (SMD102) weerstandje tussen. Helaas is het weekend weer voorbij, en zomertijd hier in NZ, dus had ook nog een uur minder vandaag  B)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Hero op zondag 29 september 2024, 01:05:46Een spijker in een wasknijper om smd leds te solderen is de investering niet.

Handige tip!
Hadik niet aan gedacht.
geen gepruts en is super voor 25 eurootjes voor SMD : MC POWER - Soldeerstation | LS-128 | incl. micro-soldeerbout 8 W, 100-450 °C
Eerst proberen de beide - van de rode leds verbinden en de + van D4 via weerstand van 1000 Ohm naar de gemeenschappelijke van de rode leds.
De beide mins van de rode leds op de achterbak doet niets. Rechter rode led blijft gewoon branden. De beide + van de rode leds verbinden, maakt dat het linker rode ledjes heel zachtjes brandt, rechter rode led blijft branden.
D1- met D4+ verbinden werkt, beide leds branden op gelijke sterkte. Alles met 1K Ohm weerstand ertussen. Is D1 en D4 verbinden met 1K Ohm ertussen elektrotechnisch acceptabel?

Foto van huidig led printje op achterbak (met de doorgekraste spoortjes naar d1,d3,d5 die voorheen sluiting maakten en nu via de gesoldeerde grijze draden met x1 (groen) en weerstanden zijn verbonden).
Hoi,

Indien dit zo goed werkt voor de 2 rode leds zou ik het zo doen. Elektrotechnisch is er geen probleem. Enkel wanneer er 1 led in kortsluiting zou komen zal ook de andere led niet meer branden. Zoals nu alles verbonden is met decoder werkt het omschakelen van de rijrichting ook het omschakelen van de leds op beide bakken en kan je via F0 de verlichting uitschakelen?
Ok, dat is dan ook redelijk opgelost met het lichtprintje.

En ja, de schakeling werkt nu goed met omschakelen via decoder op beide bakken en kan het in en uitschakelen met F0.
Heb het even op mijn eigen manier in het diagram hieronder weergegeven. Rijden zoals het nu is (ongeveer als foto 118) gaat niet lekker  B)

Heb nu dus een gaatjes print gekocht waarop ik de weerstandjes ga solderen, draadjes eraan en het idee is om die dan op maat te zagen zodat het precies in het decoder slot (plastic rechthoekig vormpje) in de voorbak valt. De decoder zelf kan er dan bovenop geplakt worden. Word vervolgd dus.
Printplaatje op maat gemaakt, alle 4 de weerstandjes erop gesoldeerd (zie foto's). Rijdt netjes, schakelt licht voor en achter om, hoewel, rood op de achterbak minder fel brandt dan rood op de voorbak.Daar valt wel meet te leven. Helaas werkt nu het aan en afschakelen van het licht niet meer. Licht brandt altijd of functie f0 aan is of uit. Dat is raar en ik heb geen idee waarom dat is. Dat was eerst niet zo, of ik heb niet goed getest?

Als ik de voorbak van de achterbak loskoppel schakelt het licht niet meer, maar kan het dan wel uitschakelen met f0. Heel vreemd.
Ook een wit licht op de voorbak brand zwakker dan de anderen.

Huidige schakeling heeft zijn eigenaardigheden blijkbaar.
Lijkt erop dat voor en achterbak misschien ieder op een aparte functie bv f0 en f1) moeten om het werkend te krijgen?

Ik denk dat ik het maar zo laat, tenzij iemand nog een idee heeft wat nog niet besproken is, heb er nu genoeg tijd ingestoken voor iets wat eigenlijk mijn hobby niet is.
Het lijkt erop dat beide printjes vervangen met 3 potige tweekleurige ledjes de enige echte oplossing is.