Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen2

Gestart door Lobomotion69 maandag 12 augustus 2024, 14:15:28

Re: Baanbouw Rehausen2

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dank je Anne, dat is nuttige informatie.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Eén van de bekendste weetjes in 2-rail digitaal land, elektrische stroom is ontzettend lui, neemt altijd de weg van de hoogste spanning, ik kwam er achter toen ik een Raptoriaan ging helpen met zijn 2-rail baan, want ik wist het als 3-railer ook niet.

Succes, groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aparte uitspraak Anne, kan best opgaan voor deze 2-railcase maar zeker niet altijd.
Ik zeg liever: stroom neemt de weg van de minste weerstand.

@citaat

Bij gelijke gelijkspanning neemt de meeste stroom de weg van de minste weerstand, iets van ene Kirchoff hebben ze me een jaar of 55 geleden proberen te leren.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja klopt, dat ontken ik toch ook niet.
Citaat van: Hanzi op woensdag 27 november 2024, 10:56:06Ik zeg liever: stroom neemt de weg van de minste weerstand.
Net als water dus.

Laatste opmerking: ik heb het over de hoogste spanning, jij over de laagste weerstand en dat zijn twee verschillende zaken.

Groet, Anne W

Genoeg  :offtopic:
Dergelijk gekissebis doe je maar op de LTS.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je hebt gelijk Henk, ik stuur Anne wel ff een PB.
Enne, die LTS heb ik overgeslagen, waarschijnlijk is het daar fout gegaan ;) .
Terug on-topic maar weer :thumbup: !

En de verwachtingen zijn helemaal waargemaakt. De extra platte servo aandrijving werkt uit de kunst.

Vandaag zeven aandrijvingen ingebouwd aan de oostzijde van het stationsemplacement. Eén van deze zeven is ook een platte aandrijving die ik eerst nog even moest maken, want niet op voorraad. Daar hebben we ondertussen handigheid in gekregen dus dat was zo gepiept. Het langst duurde het de lijm te laten drogen. Gelukkig kun je dan ondertussen wat andere dingen doen. Voor mij nieuw was de inbouw van een halve Engelsman. Voortvarend als ik ben had ik alle wissels afgetekend en de plaats van de gaten voor de aandrijvingen bepaald. Toen het zover was om de Engelsman in te bouwen kwam ik erachter dat daarbij de aandrijvingen niet midden onder het wissel hangen maar midden onder een doorgaand spoor. En dan mag je zelf kiezen welke van de twee, er zitten namelijk twee gaatjes voor de stelnaald in de balk. Dus toen moest er even vlijtig met de vijl gewerkt worden. Tot het wel past, als resultaat krijg je dan aan de andere kant kieren. Dat is natuurlijk niet heel erg mooi maar dat camoufleren we straks met een reepje karton. Ballast er overheen en je ziet er geen barst meer van.
IMG_20241128_165843_392@-351240852.jpg
Toen alles weer op zijn plek lag de draadjes weer aangesloten en konden we nog een half uur met de treintjes rijden. Dolle pret.

Morgen de elektrische aansluitingen voor de wissels maken. Eerst de DCCNext configureren. Ook altijd dolle pret.
En daarna weer een nieuwe batch met servo houders produceren.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hard en voortvarend aan het werk Henk, ziet er allemaal degelijk en weldoordacht uit.
Je neemt de cultuur van je leefomgeving al goed over :thumbup: .

Swiss rail .. what else?

Henk,

Je hebt er aardig de vaart in, blij dat het plezier in de hobby weer terug is!

Groeten,
Wico

Citaat van: Hanzi op donderdag 28 november 2024, 15:52:25Je neemt de cultuur van je leefomgeving al goed over
Mijn leefomgeving bevalt mij uitstekend en daar pas ik me graag bij aan. Integratie noemt men dat.
Iets wat in NL verplicht is en zelden gedaan wordt. Iets waar hier helemaal geen verplichting toe is maar in de meeste gevallen graag gedaan wordt. Het grote verschil in de leefomgeving.
Als ik dit allemaal zo lees, denk ik: wow, dat 2-railen is misschien wel wat ;-)... Toch maar eens een module ofzo proberen...

@citaat MAAR: zelf heb is zovele M-rails en daarbovenop analoge locs (ook al zijn het er slechts 10), en een heel beperkt budget.... het zal niet voor direct zijn....

Ben de laatste tijd niet helemaal 100%. Kan heel slecht de focus op iets vasthouden. Het resultaat is dat ik om de haverklap met wat anders bezig ben en niet veel tot een eind breng. Dan weer een uurtje bezig met rails leggen, om dan naadloos over te gaan in bedrading trekken op het middengedeelte, dan weer dit en dan weer dat. Desondanks heb ik kans gezien in ieder geval één ding een beetje af te krijgen. Nadat de bedrading van de linkerpoot, zoals het er nu op ligt, klaar was heb ik de voorzijde gefatsoeneerd en het aanzien wat smoel gegeven. Alle kale printplaatjes verborgen achter een zwart dekseltje wat dan weer voorzien is van een sticker met wat erachter schuilgaat. Indicatoren als LED etc. zijn wel zichtbaar om een snel overzicht te krijgen van de bedrijfstoestand. Natuurlijk heel leuk en handig al die elektronische kastjes en componenten daar bij elkaar maar de losse draden die dan onder de voorrand door naar achteren lussen vragen straks natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je wat kapot. Dat moet natuurlijk voorkomen worden. En dat denk ik afdoende opgelost te hebben met dezelfde alu hoeklijst die ik overal voor gebruik.
Heb daarvan een tijdelijke opstelling gemaakt die met klemmen is vastgezet. Zie foto. Nu is het nog een witte lijst. dat moet straks een zwarte lijst worden.
IMG_20241203_155831_303.jpg

Swiss rail .. what else?

Henk,

Het wordt wel heel deftig zo :thumbup:.

Groeten,
Wico

Ben de laatste tijd niet helemaal 100%
Niet echt prettig om te lezen, maar hopelijk is het beter nu... Het beste van je verre buur...  :thumbup:

Dank voor de beterschapswens, langzaam gaat het steeds weer een beetje beter. Met het stijgen der jaren wordt het genezingsproces ook steeds langer blijkt wel. Het gevolg van afnemende stofwisseling.
Heb vaak last van niesbuien en ik slaap vaak slecht. Daardoor ben ik vermoeid en kan mij niet concentreren. Soms val ik tijdens zittend werk spontaan in slaap. Maar dat duurt nooit lang.

Verre buur, haha. Dat kun je wel zeggen ja.

De laatste paar dagen mezelf ledig gehouden met het leggen van de laatste rails in het schaduwstation 1 lokaal. Dat is nu klaar, alleen moeten de laatste drie wissels nog van een aandrijving worden voorzien. Daarvoor zal ik echter eerst een nieuwe batch met aandrijvingen moeten maken. Want ik heb voor het grote station ook nog veel van die dingen nodig.
IMG_20241205_164430443_BURST0001_COVER@139199673.jpg
IMG_20241205_164540_492@458373768.jpg

Morgen dus eerst daar maar aan beginnen. Een batch van circa 15 stuks zal voorlopig wel voldoende zijn.
Daarnaast is er nog een heleboel werk aan bedrading trekken en aansluiten op het middendeel en de rechterpoot. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

zie bent lekker op dreef Henk, even een paar draadjes aansluiten en je kunt rijden  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman