Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen2

Gestart door Lobomotion69 maandag 12 augustus 2024, 14:15:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Nou Pa, alsnog gefeliciteerd! Nog vele gezonde (hobby)jaren.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Dank je zeun, ik ga mijn best doen.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Deze week de rails voor het SS1 hoofdbaan gelegd. De wissels aan de westkant (4 stuks) zijn reeds voorzien van ondervloer servo aandrijving en zijn ingeregeld. De 4 wissels aan de oostkant worden, als het meezit, morgen voorzien.
20240911_165153.jpg
20240911_165211.jpg
20240911_165449.jpg   
Op de foto's lijkt het net alsof er slingertjes in de rails aanwezig zijn. Die liggen toch echt vlak en kaarsrecht maar ik zal er morgen nog eens extra naar kijken. Onlangs heb ik een partijtje Roco Line rails gunstig op de kop getikt. Die liggen voor een groot gedeelte hier in. Bij deze partij zaten tot mijn verrassing ook een paar Tillig en Pilz wissels en railstukken. Alles in code 83. Nameten heeft mij verteld dat de enige overeenkomst van deze drie rails de profielhoogte en de breedte van de kop is. Alle andere maten wijken van elkaar af. Dat betekent dat er slechts één, of helemaal geen, voldoet aan de NMRA norm voor code 83. Zal dat nog eens controleren.
Re: Baanbouw Rehausen2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
 :) Het schiet al lekker op. :thumbup:
Hopelijk kunnen de treintjes als het klaar is probleemloos rondtuffen zonder haperingen bij je, wel zo leuk. O:-D 
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Foto's liegen over het algemeen niet Henk; op de één of andere manier kijkt men vaak anders naar foto's dan naar de werkelijkheid en dan vallen soms opeens dingen op...
Tegelijkertijd ga je wel als een speer :thumbup: !
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Ik weet niet of het een Vlaamse uitdrukking is of ook in NL gebruikt wordt, maar het betekent (voor mij toch) een combinatie van bewondering en verbazing als ik naar die opbouw kijk:
Nie gewoon, nie gewoon  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
 @citaat

 :o) Tis wel heel gewoon voor Henk hoor, hij heeft eerst geoefend met dat kloterige Märklin spul en met nu wel de goede spullen gaat ie als een speer. :D
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Henk,

Dat voorste spoor op de laatste foto is wel heel erg "close to the edge". Daar past volgens mij zelfs geen vangbeveiliging meer naast (of de foto moet bedriegen ;)).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Citaat van: Hanzi op woensdag 11 september 2024, 16:33:58Foto's liegen over het algemeen niet Henk
Over het algemeen niet nee. Maar ze kunnen het wel degelijk. Daar heb ik vele voorbeelden van gezien en ook zelf gemaakt.

Citaat van: hermanvk date=1726065803Ik weet niet of het een Vlaamse uitdrukking is of ook in NL gebruikt wordt
In ieder geval in (Noord) Brabant is dat mij wel bekend. De rest van Nederland ben ik ook niet zo zeker van.

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 11 september 2024, 16:45:00eerst geoefend met dat kloterige Märklin spul
Dirk-Jan kan het weer zo treffend onder woorden brengen.

Citaat van: Wico op woensdag 11 september 2024, 16:47:20Dat voorste spoor op de laatste foto
Klopt Wico, dat is geen gezichtsbedrog. Een valbeveiliging zou nog net kunnen maar er moet ook nog een kabelgoot (boekbinders) langs. Dus die 'edge' moet wat verder worden gelegd. en er moet een stukje kurk bij. Komt goed.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Het schiet inderdaad al lekker op. Had je nog een paar goedwerkende bi-polairtjes kunnen vinden of was het allemaal "niks"?
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
 @citaat

Ik heb ze nog niet allemaal getest. Moet daarvoor een breadbordje maken met de juiste componenten, dan is het zo gepiept. Maar ben momenteel te druk met rails leggen.
Heb wel de nodige relais gevonden om het geheel met een Arduino te regelen. Dus op zich is dat geen probleem. En aangezien ik over een paar dagen zo ver ben gevorderd dat er nieuwe materialen nodig zijn, waarvan de levering op zich laat wachten. Wederom een zuiver voorbeeld van het onnut en de onwil van ambtenaren om iets constructiefs te doen. (Laat ik daar maar niet verder over uitweiden.) Maar dan kan ik dus even niet verder en heb alle tijd voor andere dingen.

Controle van de ligging van de rails heeft geleerd dat er slechts één kronkeltje buiten de door mij gestelde tolerantie van 1mm lag. Die heb ik gecorrigeerd. Afwijkingen kleiner dan die 1mm langs de rei heeft geen zin die te corrigeren omdat de railspijkertjes al een dikte hebben van 1 mm. Dan valt dat spijkertje weer in hetzelfde gaatje als voorheen en is er niks gewonnen.

Reeds eerder had ik al vermeld een partijtje Roco rails bemachtigd te hebben. Nu zitten daar een heleboel grote bochtstukken (R4 t/m R10) in en slechts één R2 en R3 van ieder. Rechte rails slechts een paar kleine stukjes maar wel veel slanke wissels. Vreemd genoeg allemaal linker en slechts één rechter wissel. Tevens een aantal bochtwissels. Vele van deze wissels zijn RocoLine, enkele Tillig Elite en Pilz. Allen hebben nagenoeg dezelfde geometrie, dat is wel handig om te combineren.
Echter van één Roco wissel is de stelbalk defect (meenemer afgebroken) en van een andere is de stelbalk te kort afgeknipt waardoor deze blijft haken in de bielsmat. Nu is dat op zich geen probleem, Roco levert stelbalken als Ersatzteil. Maar bij weer een ander wissel ontbreekt het oogje aan de wisseltong waar de stelbalk in moet haken. En die kan of wil Roco niet leveren. Het is logischer wijze geen Ersatzteil, ze zitten vast gelast aan de wisseltong, maar zijn dermate klein dat ik geen kans zie dat zelf te maken. Het wordt gestanst uit nieuwzilver blik.
20240913_125332.jpg
20240903_144951.jpg
Op de eerste foto zie je het betreffende oogje tussen de bekken van een schuifmaat. Het meet circa 3,5 bij 4mm is aan één zijde afgerond en heeft een rechthoekig gat voor de meenemer van de stelbalk. Het plaatje is 0,3mm dik. Ga dat maar eens knutselen.
Op de tweede foto is de stelbalk uit het wissel verwijderd en kun je zien dat aan de onderste wisseltong dit oogje ontbreekt. Nu heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat die oogjes vrij makkelijk te verwijderen zijn. Een klein plat schroevendraaiertje ertegen aan, een tik met een hamertje en het is al los.
Nu zitten er in die partij ook twee rechter bochtwissels R2. Om nog even de gedachten te bepalen; Roco R2 is gelijk aan Märklin R1. Die krappe bochten wil ik, zeker in wissels, niet gebruiken. Dus heb ik besloten deze te kannibaliseren. Van één exemplaar heb ik de oogjes al afgetikt om daarmee andere (slanke) wissels te repareren. Tevens heb ik daarbij één wisseltong verwijderd en de andere vast gesoldeerd. En de onderbroken railstaaf tezamen met het puntstuk weer elektrisch verbonden. Dat is nu dus gewoon een 30 graden bocht R2 met een stukje recht er aan. Eens kijken of we dat ergens kunnen gaan gebruiken in het lokaalbaan gedeelte. In de hoofdbaan probeer ik zoveel mogelijk R2 te vermijden. Voor de foto heb ik dat nu even wel daar neergelegd. Uiteindelijk moet dat R3 gaan worden op die plaats.
20240913_125355.jpg
En wat ik met die kruisingen aan moet weet ik ook nog niet. Heb er twee van maar geen doel.
 
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Henk,

Je aversie tegen de ambtelijke wereld is inmiddels wel genoegzaam bekend. Zowel in Nederland en Thailand blijkt dat bij jou de nodige wrevel op te wekken, terwijl de meeste van de betrokken medewerkers trachten om binnen de voor hen gestelde regels hun werkzaamheden zo goed mogelijk en naar behoren uit te voeren.
De miskoop met het partijtje Roco-rails krijgt voor mij de kwalificatie "goedkoop is duurkoop" .

Cees
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Indien die aversie inmiddels genoegzaam bekend zou zijn, waarom lees je het dan nog? En vooral waarom reageer je er op? Die domme reacties hebben geen enkele invloed op mijn mening die is gevormd in vele jaren van ervaring. Een enkele maal treft je iemand die van wanten weet en een oplossing zoekt voor je probleem. En dan enkele maanden later vraag je naar die persoon en krijg je te horen dat die daar niet meer werkt. Goh, hoe zou dat nu toch komen? Verder zijn het allemaal nietsnutten die alleen de problemen zien. Schijnt dat oplossingen vinden niet in hun werkomschrijving staat. Nee zeggen en het werk aan anderen over laten, daar zijn ze goed in. Inerte Amoeben.
Menselijke eigenschappen als, intelligentie, empathie en inventiviteit zijn totaal afwezig. Daar is zelfs een hond nog beter in.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Vandaag de hoofdbaan lus op de rechterpoot (provisorisch) gelegd. Waarom provisorisch? In dit gedeelte liggen RocoLine (code83) en Piko A (code100) door elkaar. en aangezien het hoogteverschil met 0,5mm best aanzienlijk is moeten daar overgang railverbinders tussen. Maar die zijn even op. Dus zo gauw die weer binnen komen kunnen we die uitwisselen. Dan zijn in ieder geval de rails alvast op de goede maat gemaakt en kunnen we morgen de wissels ook provisorisch installeren.
20240914_174250.jpg
Op de overgangen van 100 naar 83 (van hoog naar laag) zijn er geen problemen. Dan volgt het testkarretje netjes het spoor. Maar van laag naar hoog maakt het karretje een reuze (bokke)sprong en vliegt geheid uit de rails. Dat kunnen we straks in het treinbedrijf natuurlijk niet hebben en met de overgang verbinders is daar dan ook totaal geen sprake van. Dan ligt de bovenkant van de rail exact vlak. Oh en apropos dat testkarretje is een heel oud Märklin exemplaar wat op de code 83 rails vrolijk over het kleinijzer heen ratelt.
De eerste 90 graden van deze bocht is gemaakt met RocoLine r4 (binnen) en R5 (buiten). De hoh afstand is in de bochten de standaard afstand van RocoLine rails met 61,6 (62) mm tussen R4 en R5 (=Peco 3 en R4). Je mag toch verwachten dat 303mm rijtuigen elkaar daar probleemloos kunnen passeren. Zodra deze gearriveerd zijn gaan we dat eerst testen. De tweede (voorste) helft van de bocht is aan de binnenzijde 30'r4, 30' R5 en 30' R6. De buitenbocht bestaat uit 30' R4, 30' R3 en 30' R6. Van beide bochten steekt minder dan de laatste 30' uit de tunnelingangen. Deze zullen als twee enkelsporige ingangen die verschoven van elkaar staan opgesteld uitgevoerd gaan worden. Vandaar de grotere ruimte tussen deze bochten. Twijfel nog of ik daar een arcade ga inbouwen. Dat zie ik wel op het moment dat het daadwerkelijk gebouwd wordt en hangt af van ruimte en aanzicht.
20240914_174303.jpg
Bij deze wisselstraat, overloop en afslag voor de lokaalbaan lijn, moet nog een klein stukje rails gelegd worden. Omdat er nu nog veelvuldig gebruik wordt gemaakt van oudere railstukken, waar deels nog wat lijmresten op aanwezig zijn, gaat er veel tijd verloren met het schoonmaken hiervan. Door deze lijmresten kunnen de railstaven niet in de bielsmat schuiven. en dat is bij flexrail wel noodzakelijk. Als voorbeeld het laatste stukje wat nu is neergelegd met diverse klemmetjes er op om het in model te houden, slaat plotseling met een scherpe bocht linksaf. Daar moeten de lijmresten nog verwijderd worden zodat die bocht recht getrokken kan worden. Maar het was al kwart over vijf en ik vond het genoeg voor vandaag. Morgen weer een dag.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Beste Henk,

Blijkbaar heb je het nodig gevonden het door mij zenden van een persoonlijk bericht te blokkeren.
Daarom rest mij niet anders dan de mogelijkheid te reageren in dit topic.

Bedankt voor je omschrijving van de kwalificaties, die jij op basis van je persoonlijke ervaring toekent aan "de ambtenaar".
Blijkbaar dringt het niet tot je door dat sommigen forumleden -waaronder ik- zich daardoor aangesproken voelen en zich daarin niet erkennen.
Na 48 jaar -waarvan 40 jaar in een leidinggevende functie- werkzaam te zijn geweest voor meerdere lokale overheden onderken ik evengoed dat er zich rotte appels in de mand bevinden.
Het merendeel van die "ambtenaren" tracht echter binnen de geldende regels zijn werkzaamheden naar behoren uit te voeren.
Regels, die door de politiek -lokaal, regionaal en landelijk- zijn uitgevaardigd en waarvoor "de ambtenaar" niet verantwoordelijk is.
Of die regels in de praktijk wel reëel toepasbaar of uitvoerbaar zijn vraagt de politiek zich niet af.
Diverse affaires en crises zijn daarvan het gevolg. Zie bijvoorbeeld de stikstofproblematiek: door het stellen van een onrealistische maximumgrens voor de uitstoot/belasting liggen infrastructurele projecten en woningbouwplannen op hun simpele platte gat. Het effect om in dat verband de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen naar 100 km/u is nihil.
Waarom lees ik je bijdragen nog ? Gewoon omdat de ontwikkelingen in je baanplan en je ervaringen in het toepassen van elektrotechnische oplossingen  mijn interesse opwekken omdat ik van dat laatste weinig verstand heb.
Troost je met de gedachte dat ik in het vervolg je topic niet meer zal vervuilen met mijn persoonlijk getinte noodkreten laat staan constructieve bijdragen.

Vriendelijke groet

Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Ja, inderdaad, je staat op mijn blokkeerlijst. Daar zijn die dingen voor en je bent niet de enige. raad je aan ook van die mogelijkheid gebruik te maken. Dan hoef je mijn geraaskal in het vervolg niet meer te lezen en kun je er ook geen aanstoot aan nemen. Geldt trouwens ook voor alle anderen die zich hierin aangesproken voelen.

Weliswaar besef ik donders goed dat veel fouten worden gemaakt door de politiek. Wat over het algemeen incapabele zielen zijn die maar wat roepen en ergens een klok hebben horen luiden. Maar dan is het toch zaak van 'de ambtenaar' om daar tegen op te treden. Nog nooit echter heb ik een ambtenaar horen roepen 'Sorry politiek, dit is onwerkbaar'. Slaafs wordt overal gevolg aan gegeven en daar schop ik tegenaan. In mijn werkzame leven heb ik ook genoeg opdrachten gekregen die klinklare nonsens waren. Dan ga ik daar niet mee akkoord. Ze hebben daarboven niet altijd gelijk en ze hoeven het ook niet altijd te krijgen. Dus niet hier gaan huilen en preken voor eigen parochie maar het kwaad bij de wortel aanpakken en uitroeien. Misschien dat 'de Ambtenarij' bij de burger dan weer enig respect kan gaan krijgen.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Hoi Henk, ik vraag me af waar het idee van kwam om RocoLine (code83) en Piko A (code100) door elkaar te gaan gebruiken?
Is dat iets dat gegroeid is met het groter worden van de baan of een bepaalde andere reden(en)?
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Hoi Yoni,

Nee niet door het groeien maar door de omschakeling naar 2-rail. Toen had ik ineens heel veel wissels nodig ter vervanging van de Märklin exemplaren en kwam een aanbieding van een partij RocoLine op mijn weg. Aangezien dit een gunstig aanbod was met veel slanke wissels die ik goed kon gebruiken heb ik toegeslagen. In die partij zaten nog meer wissels dan ik in eerste instantie had meegekregen dus dat is alleen maar gunstig. Blijkt nu wel dat er een paar kleine mankementen aan enkele exemplaren zijn maar die kunnen verholpen worden. Dat is dus geen enkel probleem en ik ben er blij mee, Effectief heb ik per wissel ongeveer €10,- betaald en een stapel rails (voornamelijk grotere bochten) op de koop toe. Dan kunnen een paar doosjes met overgang raillassen er wel af.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Het laatste stukje rail voor de wisselstraat vrijgemaakt van lijmresten en ingepast. Bleek één spoorstaaf 5mm te kort te zijn, toch ergens een meetfoutje gemaakt dan. Meende 2cm over te houden. Dan maar een passtukje maken om er tussen te zetten. Wel wat langer als die 5mm anders is het niet werkbaar. Uiteindelijk moeten er wel raillassen opgeschoven kunnen worden. Gelukkig net op een kort recht stukje, dat vereenvoudigt de zaak aanmerkelijk. Nu ligt het er netjes bij en zie er (bijna) geen moer van.
20240915_155450.jpg
Ja inderdaad, net iets rechts van het midden op de foto waar die ene biels ontbreekt.

En als dat dan allemaal goed ligt kan de wisselstraat ook op zijn plek worden gelegd en de plaatsen waar de servo's verzonken moeten worden, afgetekend worden. Dat doe ik door de stelbalken te markeren en van daaruit de plaats te bepalen waar geboord moet worden.
20240915_155431.jpg
Maar voordat we gaan boren wil ik eerst de servo's aan de wissels hebben. Daarvoor moeten er servo houders worden gemaakt op de inmiddels gebruikelijke wijze. Dat gebeurt tegenwoordig in massa productie.
20240915_155414.jpg
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Ik zeg goed bezig :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Dat knutsel je knap voor elkaar, Henk  :thumbup:
Ik wacht nu rustig op het filmpie, waarbij de treinen rijden en de wissels hun werk doen  O:-D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Vandaag viel me bijna de mond open van verbazing.
Enkele maanden terug had ik hier al gemeld dat mijn BR24 terug was uit reparatie bij Märklin en dat ik als kadootje nog een keer de volle invoerrechten en VAT mocht betalen aan de Thaise douane. Die sufferds bij Märklin hadden, in plaats van het reparatiebedrag, de nieuwprijs op de douaneformulieren ingevuld. Uiteraardheb daarover meteen een email gestuurd naar de reparatieafdeling van Märklin plus drie weken later nog een herinnering. Omdat ik na twee maanden nog steeds geen enkele reactie had ontvangen heb ik een brief gestuurd aan de directie van de firma. Dat is nu ook alweer een maand geleden.

Vandaag kreeg ik tot mijn verrassing volgende email: Sehr geehrter Herr van der Kreeft,

mein Name ist Jan Bühler ich leite den Reparaturservice im Hause Märklin. Ihr Fall wurde mir mit der Bitte um Bearbeitung weitergeleitet.

Wie von Ihnen gewünscht, werden wir den offenen Betrag umgehend überweisen.
Ich möchte mich für die Unannehmlichkeiten und die lange Bearbeitungsdauer entschuldigen.

Mit freundlichen Grüßen

Jan Bühler
Leiter Reparaturservice"

Nu dan maar even afwachten wanneer dit bedrag op mijn rekening verschijnt. Dan is mijn vertrouwen in de firma toch weer iets hersteld.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Henk, de (M*)-wonderen zijn de wereld nog niet uit! 😉
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Inderdaad Frans. Maar voor een dergelijk wonder moet je dan wel het hoogste echelon wakker schudden.  ;)
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Soms is het nodig dat je gebeden worden verhoord door de Hoogste Goden in rang...
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Even een vraag uit interesse.

Wanneer je iets opstuurt ter reparatie en je krijgt het terug gestuurd, dan betaal je invoerrechten en btw, over een product wat al eens ingevoerd is.

Maar krijg je ook geld terug als je het uitvoert, dus ter reparatie opstuurt?
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Wanneer het product geretourneerd wordt aan verkoper en die geeft jou een storno nota dan kun je daarmee bij de douane je betaalde invoer en VAT terugvorderen. Een automatisme zit daar niet in. Dat zou veel te eenvoudig zijn.
Voor een product dat terug gestuurd is ter reparatie en weer bij de eigenaar retour komt hoef je normaliter niet nog eens invoer- en BTW te betalen. Maar dan moet de verzender/reparateur wel de douaneformulieren op de juiste wijze invullen. Hij moet aangeven dat het product terug komt uit reparatie en het juiste reparatie bedrag invullen. Daarover moet dan weer invoer en VAT betaald worden.
Indien dit een reparatie onder garantie is geweest is de nota doorgaans €0,00 en dan hoef je ook geen invoer/VAT te betalen.

Waar vaak de fout wordt gemaakt is dat men de verzekeringswaarde opgeeft in de douaneformulieren. Dat is niet verplicht, je kan een zending versturen met een verzekeringswaarde van bv €500 en een handelswaarde van zeg €1,00. Normaal gesproken verwacht de douane wel dat deze twee bedragen enigszins met elkaar in overeenstemming zijn. Maar reparaties zijn daarvan uitgezonderd, dan moet dat ook wel duidelijk worden aangegeven op het douaneformulier. Het is maar een weetje.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 september 2024, 18:03:39Ich möchte mich für die Unannehmlichkeiten und die lange Bearbeitungsdauer entschuldigen.
Damage control noem ik dat...
CiteerNu dan maar even afwachten wanneer dit bedrag op mijn rekening verschijnt. Dan is mijn vertrouwen in de firma toch weer iets hersteld.
Veel beloven en weinig geven,
Doet de zotjes in vreugde leven.

Sorry Henk, ik kon het mij echt niet laten ;)
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Citaat van: hermanvk op dinsdag 17 september 2024, 20:23:18Sorry Henk, ik kon het mij echt niet laten ;)
En daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
De laatste dagen wat aan het tuttelen geweest. Hier een beetje gedaan, daar een beetje gedaan, overal een beetje gedaan.
Begin nu langzaam aan tegen stilstand aan te lopen omdat de benodigde materialen nog niet geleverd zijn. De leverancier is traag geworden in deze tijd. De seizoensdrukte is toch nog niet begonnen, dat duurt nog minstens een maand. Zal maar weer eens een email sturen ter herinnering.

Goed, wat is er wel gedaan.
1)  De aanloop naar de paradebaan is gelegd. Voordat ik daarmee verder kan moet eerst het SS2 af zijn. Daar heb ik nog twee wissels voor nodig.
2)  De in- en uitgang van de westelijke zijde van het station begint vorm te krijgen. Maar ook daar heb ik meerdere wissels voor nodig.
20240918_2mixed.jpg
3)  Het tracee voor de in- en uitrit van het SS1 lokaal begint nu ook vorm te krijgen. Daar kan ik nog wel even mee vooruit. Het tracee afmaken, de kurk plakken en een aanvang maken met de rails die daar moeten komen. Maar ook hiervoor mis ik veel wissels.
20240918_170721.jpg
Kurk plakken is in deze fase toch wel één van mijn favoriete bezigheden. Dat gaat lekker vlot, dan kun je meters maken en zie je meteen her resultaat. Totdat de aandrukgewichten op zijn natuurlijk. Dan stokt het werk even, maar gelukkig heb ik nogal wat van die gewichten dus kunnen we lekker lang doorgaan.
Tweede favoriet is rails leggen en puzzelen met wissels. Ook daar kan ik momenteel met volle teugen van genieten. Vooral het werken met flexrails en die in vloeiende vormen leggen zodat mijn testkarretje daar soepel, zonder schudden en schokken, overheen zoeft vind ik prachtig.

De meeste van de benodigde wissels zitten in het pakket dat nu toch wel verstuurd moet gaan worden. Alle hindernissen zijn genomen, alles is betaald, alleen de verzending laat op zich wachten. Of ik ben weer eens veel te ongeduldig. Maandagavond kreeg ik bericht dat de retouren waren aangekomen en gecrediteerd. Meteen heb ik de laatste rekening betaald en nu is het wachten op verzending. Meestal is dat na één hooguit twee dagen.

Verder houd ik mij ledig met het maken van servo houders. Het lukt mij nu al om er vier tot vijf te maken op een middagje. Dat doe ik 's middags omdat je daar rustig bij kunt blijven zitten. Nou ja, bijna dan. Een enkele keer opstaan om wat op de kolomboor te bewerken. Dus dat is een mooi klusje voor de middag om het voetenwerk wat te sparen.
Re: Baanbouw Rehausen2
Ik ben het helemaal met je eens: zo'n tracé ziet er geweldig uit. Ook het zoeven van een wagon over (bijv.) Mein Gleis van Weinert is een genot voor oor én oog. En toch neem ik daarna weer C-rail om daadwerkelijk iets te bouwen. Sommige mensen zijn raar...
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 18 september 2024, 17:50:43Mein Gleis van Weinert is een genot voor oor én oog. En toch neem ik daarna weer C-rail om daadwerkelijk iets te bouwen.
Zo duur als Weinert hoeft het echt niet te zijn. Gewone Peco Streamline of Piko A doen het net zo goed. Het geheim ligt in een goede onderbouw. Wanneer het tracee goed is gelegd dan is het leggen van rails bijna kinderspel. C-rails is wat dat aangaat veel minder kritisch maar ik vind het er niet uit zien. Die bedding is spuuglelijk. En wat ik ook raar vind. De railstaaf van C-rail is lager dan van K-rail, maar de breedte van de kop is identiek. En het is juist de kop waar je bij modelrails op kijkt. Waar blijft dan de elegantie en het fijnere werk?
Re: Baanbouw Rehausen2
De rails en puko's van de c-rail op een (mooier) bed van k-rail. Dat zou al een verbetering zijn.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
En waar zou jij die verbetering daar dan zien? De rails en puko's van C-rail zijn net zo belabberd of nog slechter dan die van K-rail.
De verschillen zijn minimaal maar aanwezig: De railstaaf is bij beide van hetzelfde materiaal gemaakt met dezelfde beroerde contacteigenschappen. Daarom zo lomp breed.
C-rail heeft een iets lager railprofiel dan K-rail maar de kopbreedte is gelijk. Ergo van boven af zie je geen verschil.
C-rail heeft een veel smallere puko dan K-rail wat de contact eigenschappen (oppervlak) niet ten goede komt.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Daarom rij ik op M-rails, sublieme contacteigenschappen met mooie smalle railkop >:-D .
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Moet er niet aan denken met welke snelheid die mooie smalle railkop hier in dit klimaat wegroest. Oorverdovend schat ik zo.

Maar goed, Wat hebben we de afgelopen dagen nog gedaan zo tussen de dagelijkse beslommeringen door.
Nou goed, met die dagelijkse beslommeringen zal ik jullie niet lastig vallen, dus alleen de spoorse zaken komen aan bod.
 Het tracee voor de toegang tot het SS1 lokaal is gereed. Uitgericht en afgesteld op een maximale helling net onder de 3%. Het geheel ook maar meteen van kurk voorzien opdat de rails ook gelegd kan worden. Daar zijn we momenteel dan ook mee bezig. Maar de werkzaamheden zijn knarsend en piepend tot stilstand gekomen. De isolerende raillassen zijn helemaal op en zonder kunnen er geen melders in de rails ingebouwd worden. En dat is toch echt wel noodzakelijk. Dus kunnen we daar even niet verder. Gelukkig kreeg ik vandaag ook de melding dat het pakket waar die dingen inzitten nu wacht op inklaring door de Thaise douane. Dat wordt natuurlijk maandag want in het weekend werken die lui niet. Dan kan het in de loop van de week hier afgeleverd worden. Phfoei hee.
20240921_172225.jpg
20240921_172245.jpg 
Dan maar verder met wat ander werk. Het driewegwissel in het stationsemplacement was ook klaar om ingebouwd te worden. Twee mooie servohouders er onder en ingeregeld op de DCCNect. Uitgemeten waar de boorgaten moeten komen en voorboren met een dunne boor. Na twee centimeter, dat is vlak onder de plaat, stoot ik op ijzer. Oh jee, daar loopt een staalprofiel van het frame. Dan gaan die hoge servo houders niet passen want die hebben 4,5 centimeter nodig. Dus moeten daar platte servo houders ingemaakt worden. Kankopnieuw beginnen, Nou moe daar worrie ook niet blij van. Maar het houd je wel aan het werk, knarsend en piepend.
20240921_172324.jpg

Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 21 september 2024, 17:44:20Moet er niet aan denken met welke snelheid die mooie smalle railkop hier in dit klimaat wegroest. Oorverdovend schat ik zo.
Ik mag er niet aan denken... ik ben zo gewoon geworden aan het echt droge klimaat hier - zij het dan wel echt koud in de winter...

Och ja: ik heb hier nog een ander Vlaams woord om mijn bewondering uit te spreken/schrijven: Crimineel. En dat heeft dus niets met misdaad te maken...
Net zoals nie gewoon niet wil betekenen dat het abnormaal is.

mvg,
Herman
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Nou nog effe gauw een update om het weekend af te sluiten. De rails voor de toegang tot het SS1 lokaal liggen ook op hun plaats. Nu is het wachten op de wissels die daar in moeten komen. Zijn ondertussen onderweg maar voor die aankomen duurt het nog zeker een week.
Nieuwe servohouders voor het driewegwissel zijn ook in vergevorderd stadium. Liggen momenteel te wachten tot de epoxy is uitgehard. Dan kunnen die morgen verder afgewerkt worden en ingebouwd.

Verder heb ik vandaag teeentander opgeruimd en uitgezocht en vooral andersom lopen tuttelen, Whatever that may be.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Sinds gisteren bezig met de bedrading, Ringleiding kun je het niet noemen, Het is meer een sternetwerk. Ook de toe te passen materialen herzien, maak nu vooral gebruik van terminal blocks waar de draden in vastgeschroefd worden, Dat heeft niet alleen zijn voordelen wanneer er storingen opgelost moeten worden, maar het is ook wat flexibeler in de aanleg. En ik hoef niet meer ondersteboven onder de baan te solderen.

Overigens zitten er aan het werken met gebruikte materialen wel de nodige haken en ogen. Ten eerste ben je redelijk veel tijd kwijt met zoeken naar materialen met de juiste afmetingen. Doe je dat niet krijg je alsnog veel afval en reststukken wat je weg kunt gooien. En dat is niet de bedoeling.

Het grote voordeel van het werken met flexrail is ook wel de lengte ervan. Met lengtes van ruim 90cm heb je veel minder raillassen en daarmee veel minder spanning verlies. En daardoor weer kunnen het aantal aansluitpunten sterk beperkt worden. Zal daar nog een beetje mee experimenteren.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Al sinds het weekend bijna niets gedaan. Last van de knie, hoe linker hoe flinker zeggen ze dan, maar kon het ding bijna niet buigen of er op staan. Gaat nu weer wat beter en langzaam aan weer begonnen met de verdere bouw. Draden trekken dus. Heb de tussenliggende tijd wel benut om planning te doen. Lekker in de luie stoel met de laptop op schoot. Uitgevogeld waar de elektronica geplaatst kan worden en hoe de bedrading moet gaan lopen opdat deze zo kort mogelijk gehouden kan worden. Saai werkje waarbij je heel snel de focus verliest en in slaap valt. Ik tenminste wel. Maar het is gedaan en de schema's kunnen geprint worden.

Kort geleden las ik in een post van iemand dat hij de bindspiralen vast niet met een tacker. Dat leek mij wel een goed idee en heb het ook geprobeerd. Helaas met zeer teleurstellend resultaat. In plaats dat de spiraal vastgezet wordt spat deze uiteen in kleine stukjes. En niets blijft zitten onder het nietje. Zal wel aan het materiaal liggen. Dus toch maar weer terug gegrepen op het hete lijmpistool.
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
@citaat Uitgevogeld  :lol: Ik ben mee..... :lol:
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
@citaat Je moet ook niet proberen om op je knie te staan, Henk  :warning:
Da's vragen om moeilijkheden........., maar je zult het vast anders bedoelen. Hopelijk gaat het snel beter.
Het begint al op een treinbaan te lijken trouwens  :P
De puko's zal je wel niet missen, schat ik zo.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen2
Tony, eerlijk waar, die puko's mis ik als kiespijn.

Vandaag met rails aan het spelen geweest. 3 Sporen van het stationsemplacement gelegd, Samen met de nodige wissels die voorzien zijn van servo's en de bedrading. Gedeeltelijk althans. En ja, dat zijn allemaal flexrails. Alleen de wissels aan de rechterzijde van het emplacement liggen nog los.
CS in aanleg1.jpg

Voorlopig is dit effe de laatste update. Komende dagen heel andere beslommeringen aan het hoofd en eind volgende week gaan we er een paar daagjes tussenuit. Pootje baden.

In zee (Golf van Siam), niet in de overstroomde gebieden. Dat laten we aan de autochtone inwoners over. Die hebben ons daar niet bij nodig.