Nou met het maken van die batch aandrijvingen zit het ook een beetje tegen. De kroonboor die ik daarvoor nodig heb is nergens meer te vinden. Nu kan ik mij herinneren dat de laatste keer bij gebruik er van het ding nogal bot was en ik besloot om het ding opnieuw te scherpen en zetten. Maar waar ik die toen heb neergelegd? Geen idee. Dus maar een nieuwe besteld. Is vandaag geleverd, dus kunnen we er eindelijk aan beginnen.
Ondertussen maar wat heel anders gedaan. Iedereen kent wel die Märklin Hobbywagons. Vrij eenvoudige modellen maar op zich goed te gebruiken ware het niet dat... Er van die lompe Relex koppelingen op zitten en een nogal eigenaardige wielophanging. Ik bedoel koppelingen zijn op zich vrij eenvoudig te vervangen door KKK mechaniekjes van Roco of Symoba maar bij deze dingen zit die wielophanging altijd in de weg. Één enkel ophangpunt in het midden van de as is niet erg handig. Die kun je niet wegsnijden want dan blijft de as met wielen niet op zijn plek zitten. Daar moet je dan omheen werken en in dit geval betekent dat omhoog. Boven het chassis dus. Want ik wil al mijn materieel kortgekoppeld rijden. Niets is zo lelijk als een gapend gat tussen twee wagons.
Bij gesloten goederen- of personenwagons is dat geen probleem, daar gaat de kap overheen. Maar bij open goederenwagons en dan met name platte wagons ziet dat er toch iets anders uit. Bij de kolenwagons heb ik de koppeling gewoon in de bak gelegd en daar een lading kolen overheen. Zie je er ook niets meer van. Blijven de lagebak wagons, daar komt wel lading in maar een gedeelte van de vloer blijft zichtbaar.
Daar heb ik het volgende voor bedacht:
Als eerste wordt die koppelinghouder uitgeboord met een 8mm boor en daarna de uitslag voor de KKK vrijgemaakt met een 4mm boor en een ronde minivijl. Dan krijg je dit:
Daarna wordt in de metalen ballastplaat een vierkant gat gemaakt ter grootte van de Symoba (11x12mm). 4mm gaten op de hoeken en met de dremel de rest verwijderen. Dan ziet het er al heel wat beter uit maar we zijn er nog niet.
Het mechaniek van een Symoba is dikker als de ballastplaat. Dus dat steekt er dan nog een mm boven uit,
Om de bak weer naadloos op het chassis te laten aansluiten moet er in de bak ook een gat worden gemaakt ter grootte van de Symoba. Aangezien de bakvloer een dikte heeft van 1,5mm kun je met een plaatje styreen van o,5mm het geheel weer vlak krijgen.
Wat dan nog rest is het eenvoudigst van alles. Kieren dicht plamuren, schuren, naden inkrassen en de vloer spuiten.
En dan staat de wagon netjes kortgekoppeld in de sleep. Dit is wat we willen zien: