Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanbouw Rehausen2

Gestart door Lobomotion69 maandag 12 augustus 2024, 14:15:28

Re: Baanbouw Rehausen2

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dank je Anne, dat is nuttige informatie.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Eén van de bekendste weetjes in 2-rail digitaal land, elektrische stroom is ontzettend lui, neemt altijd de weg van de hoogste spanning, ik kwam er achter toen ik een Raptoriaan ging helpen met zijn 2-rail baan, want ik wist het als 3-railer ook niet.

Succes, groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aparte uitspraak Anne, kan best opgaan voor deze 2-railcase maar zeker niet altijd.
Ik zeg liever: stroom neemt de weg van de minste weerstand.

@citaat

Bij gelijke gelijkspanning neemt de meeste stroom de weg van de minste weerstand, iets van ene Kirchoff hebben ze me een jaar of 55 geleden proberen te leren.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja klopt, dat ontken ik toch ook niet.
Citaat van: Hanzi op woensdag 27 november 2024, 10:56:06Ik zeg liever: stroom neemt de weg van de minste weerstand.
Net als water dus.

Laatste opmerking: ik heb het over de hoogste spanning, jij over de laagste weerstand en dat zijn twee verschillende zaken.

Groet, Anne W

Genoeg  :offtopic:
Dergelijk gekissebis doe je maar op de LTS.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je hebt gelijk Henk, ik stuur Anne wel ff een PB.
Enne, die LTS heb ik overgeslagen, waarschijnlijk is het daar fout gegaan ;) .
Terug on-topic maar weer :thumbup: !

En de verwachtingen zijn helemaal waargemaakt. De extra platte servo aandrijving werkt uit de kunst.

Vandaag zeven aandrijvingen ingebouwd aan de oostzijde van het stationsemplacement. Eén van deze zeven is ook een platte aandrijving die ik eerst nog even moest maken, want niet op voorraad. Daar hebben we ondertussen handigheid in gekregen dus dat was zo gepiept. Het langst duurde het de lijm te laten drogen. Gelukkig kun je dan ondertussen wat andere dingen doen. Voor mij nieuw was de inbouw van een halve Engelsman. Voortvarend als ik ben had ik alle wissels afgetekend en de plaats van de gaten voor de aandrijvingen bepaald. Toen het zover was om de Engelsman in te bouwen kwam ik erachter dat daarbij de aandrijvingen niet midden onder het wissel hangen maar midden onder een doorgaand spoor. En dan mag je zelf kiezen welke van de twee, er zitten namelijk twee gaatjes voor de stelnaald in de balk. Dus toen moest er even vlijtig met de vijl gewerkt worden. Tot het wel past, als resultaat krijg je dan aan de andere kant kieren. Dat is natuurlijk niet heel erg mooi maar dat camoufleren we straks met een reepje karton. Ballast er overheen en je ziet er geen barst meer van.
IMG_20241128_165843_392@-351240852.jpg
Toen alles weer op zijn plek lag de draadjes weer aangesloten en konden we nog een half uur met de treintjes rijden. Dolle pret.

Morgen de elektrische aansluitingen voor de wissels maken. Eerst de DCCNext configureren. Ook altijd dolle pret.
En daarna weer een nieuwe batch met servo houders produceren.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hard en voortvarend aan het werk Henk, ziet er allemaal degelijk en weldoordacht uit.
Je neemt de cultuur van je leefomgeving al goed over :thumbup: .

Swiss rail .. what else?

Henk,

Je hebt er aardig de vaart in, blij dat het plezier in de hobby weer terug is!

Groeten,
Wico

Citaat van: Hanzi op donderdag 28 november 2024, 15:52:25Je neemt de cultuur van je leefomgeving al goed over
Mijn leefomgeving bevalt mij uitstekend en daar pas ik me graag bij aan. Integratie noemt men dat.
Iets wat in NL verplicht is en zelden gedaan wordt. Iets waar hier helemaal geen verplichting toe is maar in de meeste gevallen graag gedaan wordt. Het grote verschil in de leefomgeving.
Als ik dit allemaal zo lees, denk ik: wow, dat 2-railen is misschien wel wat ;-)... Toch maar eens een module ofzo proberen...

@citaat MAAR: zelf heb is zovele M-rails en daarbovenop analoge locs (ook al zijn het er slechts 10), en een heel beperkt budget.... het zal niet voor direct zijn....

Ben de laatste tijd niet helemaal 100%. Kan heel slecht de focus op iets vasthouden. Het resultaat is dat ik om de haverklap met wat anders bezig ben en niet veel tot een eind breng. Dan weer een uurtje bezig met rails leggen, om dan naadloos over te gaan in bedrading trekken op het middengedeelte, dan weer dit en dan weer dat. Desondanks heb ik kans gezien in ieder geval één ding een beetje af te krijgen. Nadat de bedrading van de linkerpoot, zoals het er nu op ligt, klaar was heb ik de voorzijde gefatsoeneerd en het aanzien wat smoel gegeven. Alle kale printplaatjes verborgen achter een zwart dekseltje wat dan weer voorzien is van een sticker met wat erachter schuilgaat. Indicatoren als LED etc. zijn wel zichtbaar om een snel overzicht te krijgen van de bedrijfstoestand. Natuurlijk heel leuk en handig al die elektronische kastjes en componenten daar bij elkaar maar de losse draden die dan onder de voorrand door naar achteren lussen vragen straks natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je wat kapot. Dat moet natuurlijk voorkomen worden. En dat denk ik afdoende opgelost te hebben met dezelfde alu hoeklijst die ik overal voor gebruik.
Heb daarvan een tijdelijke opstelling gemaakt die met klemmen is vastgezet. Zie foto. Nu is het nog een witte lijst. dat moet straks een zwarte lijst worden.
IMG_20241203_155831_303.jpg

Swiss rail .. what else?

Henk,

Het wordt wel heel deftig zo :thumbup:.

Groeten,
Wico

Ben de laatste tijd niet helemaal 100%
Niet echt prettig om te lezen, maar hopelijk is het beter nu... Het beste van je verre buur...  :thumbup:

Dank voor de beterschapswens, langzaam gaat het steeds weer een beetje beter. Met het stijgen der jaren wordt het genezingsproces ook steeds langer blijkt wel. Het gevolg van afnemende stofwisseling.
Heb vaak last van niesbuien en ik slaap vaak slecht. Daardoor ben ik vermoeid en kan mij niet concentreren. Soms val ik tijdens zittend werk spontaan in slaap. Maar dat duurt nooit lang.

Verre buur, haha. Dat kun je wel zeggen ja.

De laatste paar dagen mezelf ledig gehouden met het leggen van de laatste rails in het schaduwstation 1 lokaal. Dat is nu klaar, alleen moeten de laatste drie wissels nog van een aandrijving worden voorzien. Daarvoor zal ik echter eerst een nieuwe batch met aandrijvingen moeten maken. Want ik heb voor het grote station ook nog veel van die dingen nodig.
IMG_20241205_164430443_BURST0001_COVER@139199673.jpg
IMG_20241205_164540_492@458373768.jpg

Morgen dus eerst daar maar aan beginnen. Een batch van circa 15 stuks zal voorlopig wel voldoende zijn.
Daarnaast is er nog een heleboel werk aan bedrading trekken en aansluiten op het middendeel en de rechterpoot. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

zie bent lekker op dreef Henk, even een paar draadjes aansluiten en je kunt rijden  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Flink schaduwstation hoor  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 05 december 2024, 17:02:34zie bent lekker op dreef Henk, even een paar draadjes aansluiten en je kunt rijden
Rijden doen we al een paar weken. Alleen is er nog geen enkel wissel om te zetten. Daarvoor moeten er dus nog heel veel draden worden aangesloten. Iets waar ik net zoveel zin in heb als ene Peter met perrons bouwen.  >:-D

Citaat van: wimpietje op zaterdag 07 december 2024, 13:39:51Flink schaduwstation hoor  :thumbup:
Valt wel mee toch? Slechts 2 maal 3 sporen voor het regionaal- en snelverkeer en 2 maal 4 sporen voor het lokaalverkeer. Op de foto lijkt het meer dan het is. In het lokaalstation liggen de opstelsporen achter elkaar ipv naast elkaar vanwege ruimte gebrek. Maar zo kan het ook.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Dan heb jij er veel zin in Henk, vandaag weer met het perron bezig geweest  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 07 december 2024, 14:18:39Rijden doen we al een paar weken. Alleen is er nog geen enkel wissel om te zetten. Daarvoor moeten er dus nog heel veel draden worden aangesloten.
Dat is meestal niet het meest leuke klusje.

Nou met het maken van die batch aandrijvingen zit het ook een beetje tegen. De kroonboor die ik daarvoor nodig heb is nergens meer te vinden. Nu kan ik mij herinneren dat de laatste keer bij gebruik er van het ding nogal bot was en ik besloot om het ding opnieuw te scherpen en zetten. Maar waar ik die toen heb neergelegd? Geen idee. Dus maar een nieuwe besteld. Is vandaag geleverd, dus kunnen we er eindelijk aan beginnen.

Ondertussen maar wat heel anders gedaan. Iedereen kent wel die Märklin Hobbywagons. Vrij eenvoudige modellen maar op zich goed te gebruiken ware het niet dat... Er van die lompe Relex koppelingen op zitten en een nogal eigenaardige wielophanging. Ik bedoel koppelingen zijn op zich vrij eenvoudig te vervangen door KKK mechaniekjes van Roco of Symoba maar bij deze dingen zit die wielophanging altijd in de weg. Één enkel ophangpunt in het midden van de as is niet erg handig. Die kun je niet wegsnijden want dan blijft de as met wielen niet op zijn plek zitten. Daar moet je dan omheen werken en in dit geval betekent dat omhoog. Boven het chassis dus. Want ik wil al mijn materieel kortgekoppeld rijden. Niets is zo lelijk als een gapend gat tussen twee wagons.
Bij gesloten goederen- of personenwagons is dat geen probleem, daar gaat de kap overheen. Maar bij open goederenwagons en dan met name platte wagons ziet dat er toch iets anders uit. Bij de kolenwagons heb ik de koppeling gewoon in de bak gelegd en daar een lading kolen overheen. Zie je er ook niets meer van. Blijven de lagebak wagons, daar komt wel lading in maar een gedeelte van de vloer blijft zichtbaar.
Daar heb ik het volgende voor bedacht:
Als eerste wordt die koppelinghouder uitgeboord met een 8mm boor en daarna de uitslag voor de KKK vrijgemaakt met een 4mm boor en een ronde minivijl. Dan krijg je dit:
Mahokoppel1.jpg
Daarna wordt in de metalen ballastplaat een vierkant gat gemaakt ter grootte van de Symoba (11x12mm). 4mm gaten op de hoeken en met de dremel de rest verwijderen. Dan ziet het er al heel wat beter uit maar we zijn er nog niet.
Mahokoppel2.jpg
Het mechaniek van een Symoba is dikker als de ballastplaat. Dus dat steekt er dan nog een mm boven uit,
IMG_20241209_121029_697@-1612113168.jpg
Om de bak weer naadloos op het chassis te laten aansluiten moet er in de bak ook een gat worden gemaakt ter grootte van de Symoba. Aangezien de bakvloer een dikte heeft van 1,5mm kun je met een plaatje styreen van o,5mm het geheel weer vlak krijgen.
Mahokoppel3.jpg
Wat dan nog rest is het eenvoudigst van alles. Kieren dicht plamuren, schuren, naden inkrassen en de vloer spuiten.

En dan staat de wagon netjes kortgekoppeld in de sleep. Dit is wat we willen zien:
IMG_20241209_144730_083@617868099.jpg

Swiss rail .. what else?

Henk,

Ik krijg allemaal foutmeldingen: "Geen geldig bijlage ID" en zie dus ook geen plaatjes :(.

Groeten,
Wico

Huh ja, die melding zie ik nu ook. In eerste instantie ging het wel goed en zag ik de plaatjes. Raar.

Plaatjes opnieuw uploaded en nu ziet het er weer goed uit. Hopen dat het zo blijft nu.

Swiss rail .. what else?

Een hoop werk, maar een mooie oplossing zo :thumbup:.

Groeten,
Wico

Die hoop werk valt best mee. Het meeste werk is dat gat in de ballastplaat maken. En eigenlijk hoeft dat helemaal niet zo netjes. Je ziet er niets meer van wanneer het af is. Maar ik wilde niet teveel gewicht wegnemen.

En de eerste kar is bijna klaar. Met iedere keer tussendoor effe gauw wat doen kom je ook een eind. Het ding zit weer helemaal in elkaar met de Symoba mechaniekjes. Links op de foto zijn alle naden gedicht en verdwenen, rechts moet nog een behandeling ondergaan. Daar waren de naden iets breder geworden. Dus nog een keer plamuren en schuren. Dan kan de spuiter aan het werk. Zit nog te dubben over de kleur, grijs of beige houtachtig. Maar een nachtje over slapen. Ook suggesties zijn welkom.
IMG_20241212_162135_019@1954551195.jpg

Om het gat in de ballastplaat te krijgen heb ik een iets andere methode bedacht. In plaats van met de dremel er een gat in slijpen zaag ik de plaat door met een babyzaagje. Dat is veel eenvoudiger dan slijpen. Aan een kant op de smalle verbinding twee gaten boren van 4mm en dan twee zaagsnedes in lengterichting en klaar is het. Dan ziet het er zo uit:
1733995505110.jpg

Tussendoor ook het testspoor op de bedieningsconsole zo gewijzigd dat ik kan omschakelen tussen 2-rail en 3-rail. Handig voor het testen van de loks die ik ombouw naar digitaal. Daarvan is er ondertussen ook al een klaar.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Henk, misschien een donkergrijze bodem en die vervolgens een beetje weatheren alsdat de planken vuil zijn.

Haha goed idee Frans, Mijn idee was precies andersom. Een licht tot middengrijs met een donkere wash. Naden, kieren en nerf is altijd donkerder dan het oppervlak toch?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Het was maar een suggestie Henk, met weatheren heb ik geen ervaring.

Geeft niet Frans, mijn idee is eigenlijk ook geen weatheren, Meer een realistische aanblik geven want die egaal bruine planken is beslist niet realistisch, tenzij ze net uit de schilders werkplaats komen. En dat geloven we toch niet, die zijn vast al enkele jaren in trouwe dienst. En dan moet je ook rekening houden met de vracht die er op vervoerd wordt. Dat speelt ook een belangrijke rol.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 12 december 2024, 16:42:35Naden, kieren en nerf is altijd donkerder dan het oppervlak toch?
Klopt. Je kan het op deze manier doen:

Precies zoiets had ik in gedachten, ja.  :thumbup:

Update laten even op zich wachten. Ben momenteel druk met het samenbouwen van 24 ArComORa bouwsetjes. Daar gaan een paar dagen in zitten.
Zodra ik dat af heb kan er weer verder gegaan worden met draden trekken, aansluitingen maken en testen.
Tussendoor ook nog wat kurk en rails gelegd op de verbinding tussen Schaduwstation 1 en Lokaal Bahnhof. Het einde van de kurkplaten komt in zicht en ik heb nog veel meer nodig. Moest nog maar eens een partij bestellen.

Märklin fahren-ärger sparen

Jij knutselt wat af, Henk.
En de resultaten mogen er wezen  :thumbup:
Vooral de wisselaandrijvingen vind ik knap en het gefriemel met de koppelingen verraadt je volharding.
Dat idee van heel graag kortgekoppeld rijden,  heb ik zo'n 10 jaar geleden weer helemaal verlaten.
Wat een opluchting ! Net alsof je zonder puko's rijdt  :D
Maar zonder gekheid; ik ben toch blij, om meer onbevangen van het hele treingebeuren te genieten.
Maar ieder zijn meug.
En voor ik het vergeet; de allerbeste beste wensten voor het komende jaar en dat we nog lang hier van elkaar mogen genieten  :)

Grtz Tony

Citaat van: Tony op zondag 22 december 2024, 15:31:35Dat idee van heel graag kortgekoppeld rijden,  heb ik zo'n 10 jaar geleden weer helemaal verlaten.
Daar ben ik ruim dertig jaar geleden mee begonnen en doe het nog steeds. Toendertijd heb ik heel veel Symoba mechaniekjes ingebouwd want er was nog niet veel met kk-mechanismen op de markt. En zeker tweedehands had dat niet.
Vind het zoveel mooier wanneer een sleep met de buffers tegen elkaar rijden in plaats van een gapend gat ertussen. Maar inderdaad, ieder zijn meug. Vrijheid, blijheid moeten we steeds inniger omarmen.
Dat van elkaar genieten vind ik wel een goeie. Die houden we hoog in het nieuwe jaar. Heb het in een ander topic al aangestipt. Kerst is hier in Thailand geen feest. Er wordt gewoon gewerkt. Alleen de commercie speelt er op in om zoveel mogelijk te verkopen. Verder stelt het niks voor. Wij doen er dan ook niets meer aan. Zelfs een kerstdiner is hier niet te verkrijgen. Oud en nieuw is wel een feest dan is iedereen een paar dagen vrij en gaat iedereen terug naar zijn ouderlijk huis om het gezamenlijk te vieren. Bangkok loopt dan nagenoeg leeg. Maar het wordt dan ook uitsluitend in familiekring gevierd. Uit eten gaan is dan een onmogelijkheid. Geen enkel restaurant is open. Uitgezonderd in toeristencentra uiteraard.
Dus aan een ieder geniet van wat je hebt en maak je niet druk om pietluttigheden. Je leeft maar eenmaal en doe dat met volle teugen. Happy New Year.

Bonne année      novus annus          Frohes Neues Jahr        Godt nytår      Buon Anno      Feliz año nuevo        สวัสดีปีใหม่ (S̄wạs̄dī pī h̄ım̀)

Gelukkig Nieuwjaar

Swiss rail .. what else?

Henk,

Ook voor jou en je dierbaren een heel fijn en gezond 2025 gewenst!

Groeten,
Wico

En dan vlak voor het oude jaar er echt mee ophoudt nog even gauw een update. Wat hebben we de laatste tijd zoal nog gedaan.
Ten eerste een heleboel elektronica samengebouwd; 3 DCCNext, 2 LocoNext, 5 Arloco en 14 Okkies. Dat was een hele berg soldeerwerk maar het is af en de dingen hangen op hun plaats aan de rand van de baan. Ben nu bezig om alle melders op de Okkies aan te sluiten en tevens de nodige aansluitingen voor de baanspanning te maken. Draden trekken, draden trekken en nog meer draden trekken dus. Vind het beslist niet het leukste werk van de baanbouw maar het hoort er nu eenmaal bij. Even doorbijten dus. Tussendoor doe ik dan nog allerhande kleine andere klusjes om even de zinnen te verzetten. Dat houdt dan de animo er in. Erg snel gaat het dan niet maar we komen vooruit. Er is geen haast bij.
Dan nog een paar plaatjes:
IMG_20241228_161427_163@921366515.jpg
IMG_20241228_161447_670@696749202.jpg
En deze moeten er nog bij gehangen worden
IMG_20241228_161552_998.jpg

@citaat Arcomora plus rechts in beeld (wat ik denk) zogenaamde "shields" for Arduino... of sla ik de bal weer helemaal mis...  :confused:

Nee, homerun geslagen. Dat zijn Arloco shields. Deze zetten de bezetmeldingen van de Okkies om in Loconet signalen waar de centrale iets mee kan doen.

Deze shields worden op een UNO geprikt.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 december 2024, 01:56:44Deze shields worden op een UNO geprikt.
Terwijl ik aan het leren was, kocht ik ooit zo'n 4xrelais shield, maar -gelukkig had ik het op een video gezien- enkele van de pinnen maakten een kortsluiting op de USB bus aansluiting van de Arduino. De gesoldeerde pinnen afgeknipt en afgevijld, maar ik kan die nooit perfect doen aansluiten... weeral een stuk wijzer...

Tja, dat is het risico van goedkope Chinese klonen. Er zitten goede bij maar ook hele slechte. En dat verschilt per leverancier (winkel). In Azië wordt afgekeurde meuk ook gewoon verkocht want het heeft geld gekost om te maken. Weggooien of vernietigen betekent een verliespost en dat kan niet.
Er zijn dus winkeltjes waar die afgekeurde meuk tegen kostprijs verkocht wordt en dan denk jij dat je een voordeeltje gescoord hebt. NOT. En geen hond denkt er aan om bij verkoop te vertellen dat het troep is. Een reclamecode commissie bestaat hier niet. Liegen is toegestaan.

Weer de hoogste tijd voor een update. Na alle festiviteiten moet er tenslotte ook weer wat gedaan worden. Veel om over te praten is het nog niet maar toch wel een klein beetje. De bedrading op de linkerpoot is nu zo goed als af, voor het onderste niveau tenminste. Twee keerlussen bedraad en aangesloten. Alle wissels met de servo's zijn juist ingesteld voor een probleemloos bedrijf. De melders zijn allemaal aangesloten maar nog niet getest. Daarvoor moet ik eerst de Loconet verbinding met de Intellibox weer instellen. Gaat binnenkort gebeuren.
De elektronica op de voorkant is allemaal voorzien van afdekking en de bedrading onder de voorrand door beschermd door een alu hoekprofiel. Deze keer in zwarte uitvoering. Veel kabels (Loconet) en draden lopen daar door PVC buizen ook met het oog op bescherming. Opdat er niks kapot getrokken kan worden.
IMG_20250108_085546_796@818739507.jpg

In het stijgspoor voor de lokaalbaan heb ik een bruggetje gemaakt. Dat traject moet over het schaduwstation 2 gevoerd worden en daar overheen moet straks de paradebaan komen te liggen. Dat betekent dat er net genoeg ruimte is voor de sporen maar niet voor de tracee's. Dat moet dus heel minimaal uitgevoerd worden maar toch stevig zijn. De oplossing is weer het alu hoekprofiel. Twee lengtes naast elkaar met daartussen een "vloer" van 3mm MDF gelijmd. Dat geeft ruim voldoende stevigheid en stijfheid. Op de foto zie je het ding provisorisch vastgezet met klemmen. Er zit ook nog een bocht in dus moet de afstand tussen de zijdelen voldoende zijn om de trein daar vrij tussen door te laten rijden. Oftewel de breedte van de brug varieert.
IMG_20250108_083334_605@-1770124935.jpg
IMG_20250108_083357_992@-373145199.jpg
IMG_20250108_083420_938@-1979510470.jpg

Ben ook nog bezigg eweest met een tester voor de Loconet kabels. Omdat ik die allemaal zelf maak moet ik wel zeker weten dat ze ook goed zijn. Fouten mogen daar niet in voorkomen. Voor LAN kabels heb ik een dergelijke tester die iedere ader apart doormeet en bij goed resultaat een LED laat oplichten. Echter is die niet voor RJ12 connectoren te gebruiken vooral omdat de paarwijze bedrading daarvan nogal afwijkt. Daarom heb ik zelf iets bedacht op basis van een Arduino Nano die iedere ader afzonderlijk na elkaar doormeet met LED indicatie. Dat werkt, moet er alleen nog een kastje omheen maken.

Nog even een plaatje van de onderrand waarop een en ander iets beter te zien is.
IMG_20250111_164001_856@-490780456.jpg

Märklin fahren-ärger sparen

Ziet er spannend uit, al die kastjes op je groene planken, Henk !
Komt daar later nog een gordijntje of iets voor, of blijft dat in het zicht ?
Verder heb ik sterk de indruk, dat je met 2-rail dubbel zo hard en gemotiveerd aan het klussen bent  :)

Grtz Tony