Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan voor klein behuisden

Gestart door WimFPU zaterdag 03 augustus 2024, 11:21:33

Re: Modelbaan voor klein behuisden

if we don't try we will never know

Vandaag ben ik met mijn uitklapbare baan zover gekomen dat ik de eerste tests van het opklappen en uitklappen heb kunnen uitproberen. Ik ben toch wat afgeweken van mijn eerdere opzet en mijn gevoel zegt dat het zo moet gaan lukken.
Ik heb de bokwielen 4 stuks aan het frame geschroefd. Ik heb 2 latten gekocht van ong. 2 cm dik die ik op de kastjes ga vastschroeven. Op de foto's zitten deze nog met lijmklemmen vast maar uiteindelijk moeten ze zover vanaf de rand komen dat de bokwielen er tegenaan lopen, de tafel vervolgens omhoog wordt geklapt waarna de tafel daarna op ong. 20 cm vanaf de muur staat. De kastjes moeten nog uit elkaar worden geplaatst en aan de zijkanten van de kastjes komt nog een plaatje MDF zodat de tafel binnen deze opstaande randen blijft en daardoor in de breedte min of meer gefixeerd wordt.
De poten staan nu nog los maar die worden op hoogte gebracht en met scharnieren bevestigd aan het frame.

groet, Wim
.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Nog even en je kan er een baantje op leggen Wim  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Je kunt je vast wel voorstellen dat ik niet kan wachten Peter want najaar en winter komen er weer aan en dan kun je maar beter iets om handen hebben.

groet, Wim

Ik ben nu zover met mijn baan dat ik het frame heb voorzien van 5 mm triplex platen en net als met mijn vorige ban wil ik er nu 5 mm dikke grijze XPS silent ondervloer platen op gaan leggen maar omdat ik nu een opklapbare baan heb zal ik ze moeten vastlijmen. Welke lijm is daar het meest geschikt voor.

Dan dient zich vanzelf vraag 2 aan want ook de rails zal op deze ondervloer platen bevestigd moeten worden. Ik wil deze niet gaan schroeven vanwege de doorgave van geluid. Maar als ik de baan opklap moet de rails wel vastzitten. Ik hoor graag van jullie wat jullie adviseren of wat zelf goed bevalt.

Om een voorbeeldje te geven. Ik dacht de vloerisolatieplaten eenvoudig met dubbelzijdig plakband vast te zetten. Nou mooi niet dus want plakband hecht heel slecht op hout.

groet, Wim

doe maar een treintje

@citaat als je de rails ook gaat ballasten zou ik ze lekker vastschroeven want ballast dempt ook niet en zo te lezen is de ondervloer al lekker geisoleerd.

gr. Ruud
Ik gebruik voor zowel isolatie platen als de C rails die ik gebruik tapijt tape.
Dat werkt bij mij zeer goed en hecht ook bij mij op de multiplex platen.
Voor de zekerheid op een paar punten de C rails nog extra vast gezet met een klein dotje smelt lijm (waarschijnlijk overkil) en je houd de isolerende werking, ook na ballasten.
Als het moet kun je ook nog de rails verwijderen zonder al teveel te moeten slopen.
Het zit bij mij al jaren zo.

Mvg Stephan

Citaat van: Rudibeer op dinsdag 12 november 2024, 20:06:25@citaat als je de rails ook gaat ballasten zou ik ze lekker vastschroeven want ballast dempt ook niet en zo te lezen is de ondervloer al lekker geisoleerd.

Nee Ruud ik ga niet ballasten. Liever ook niet schroeven. Zoals ik al schreef wordt het een opklapbare baan en nog afgezien van het feit dat ik het daarmee onnodig zwaar maak zullen er ongetwijfeld ballast steentjes los gaan komen tijdens het opklappen. Dan zul je zeggen maar het gras dan. Ik ben mij er van bewust dat ik er voor moet zorgen dat ik de rails regelmatig zuig om te voorkomen dat grasvezels tussen de tandwielen van de Loks komen. Maar dat geldt natuurlijk voor alle scenery.
Een opklapbare baan is ruimtebesparend maar daar houdt het dan ook wel mee op denk ik.

Citaat van: stephan op dinsdag 12 november 2024, 20:16:47Ik gebruik voor zowel isolatie platen als de C rails die ik gebruik tapijt tape.
Dat werkt bij mij zeer goed en hecht ook bij mij op de multiplex platen.
Voor de zekerheid op een paar punten de C rails nog extra vast gezet met een klein dotje smelt lijm (waarschijnlijk overkil) en je houd de isolerende werking, ook na ballasten.

Tapijttape ga ik proberen Stephan. Dat gebruik je dus ook voor je rails. Dan is het nog wel van belang om te weten of jouw baan ook opklapt of dat alles gewoon vlak blijft liggen. Ik heb M-rails en daarvan is het raakvlak met de ondergrond niet echt groot te noemen. Een lijmpistool heb ik nog niet maar is misschien iets voor de Kerstman.

groet, Wim

Bij een opklapbare baan zou ik toch wel schroeven gebruiken. Liever wat extra rijgeluid dan dat je al je railmateriaal kunt gaan oprapen omdat de zaak toch ergens is gaan loslaten.

Je kunt proberen de rubberen 'geluiddempers' van Märklin voor
M-rais proberen te scoren. Ze tillen de rails wat op en het schroefje maakt ook nauwelijks contact met de bedding.

Zeker als alles op XPS plaatjes ligt, komt het best goed met het geluid. Die platen plak je trouwens prima vast met houtlijm of montagekit. Tapijttape zal ook wel lukken maar of dat in verticale toestand na een paar jaar nog werkt, weet ik niet. Ik zou er niet op gokken.

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 13 november 2024, 12:44:03Bij een opklapbare baan zou ik toch wel schroeven gebruiken. Liever wat extra rijgeluid dan dat je al je railmateriaal kunt gaan oprapen omdat de zaak toch ergens is gaan loslaten.

Je kunt proberen de rubberen 'geluiddempers' van Märklin voor
M-rais proberen te scoren.

Dank voor je advies Peter. Nu ik noodgedwongen opnieuw heb moeten beginnen ( wat achteraf toch ook wel weer leuk is) zit ik niet te wachten op spontaan loskomende rails. Denk je dat je die geluiddempers op beurzen nog wel tegen kunt komen?

groet, Wim
 @citaat Zeker Wim, daar zie ik ze wel eens liggen. Ook kun je op Catawiki of eBay kijken, of bij een aantal webwinkels die tweede hands spullen verkopen.

Groet,

Peter
Citaat van: WimFPU op woensdag 13 november 2024, 10:41:10Tapijttape ga ik proberen Stephan. Dat gebruik je dus ook voor je rails. Dan is het nog wel van belang om te weten of jouw baan ook opklapt of dat alles gewoon vlak blijft liggen. Ik heb M-rails en daarvan is het raakvlak met de ondergrond niet echt groot te noemen. Een lijmpistool heb ik nog niet maar is misschien iets voor de Kerstman.

groet, Wim

Hoi,

Ja mijn baan is voor een een deel opklapbaar, zoek maar eens op Beekbergen 2.0 in baanbouw.

Het is wel zo dat mijn baan alleen maar open gaat als ik goed bij het schaduw station moet komen.
De rails plak ik inderdaad ook met tapijt tape, dan gebruik ik wel een A merk als Tessa puur voor het idee.

Uit ervaring kan ik je melden dat het losmaken op zich goed gaat maar niet echt makkelijk. (Al bij meerdere banen zo gedaan en zo moet het ook want ik wil ook geen loslatende rails)
M- rails heb ik ooit ook zo gedaan maar dat was niet opklapbaar, kwestie van goed ontvetten en over de volle lengte plakken en dan zou het denk ik geen probleem moeten zijn.

Ik zou zeggen, haal een rol, plak je isolatie op de plaat en probeer het eens met een paar stukken rails, doordat je de volle lengte plakt is het te houden gewicht relatief klein.
Het oppervlak van C rails is niet groter dan van M rails.
Ik heb als test een stuk M rails op mijn kast geplakt, niets ontvet ik laat je weten wanneer hij los komt :DTest tapijt tape Mrail niet ontvet 13-11-2024 15.00 uur.jpg

Mvg Stephan
Hier nog de link naar Bekkbergen 2.0

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1533208

Mvg Stephan

Mooie baan Stephan en een heel fraaie manier om je materieel op te bergen c.q. ten toon te stellen maar dat ter zijde. Het dubbelzijdig plakband wat ik hier heb zal in de verste verte dus niet lijken op het tapijt tape dat jij noemt. Dat zal dus vele malen krachtiger zijn. Ik ga dat zeker proberen al dan niet met hier en daar een schroefje. De stroomdraden die ik om de paar rails wil aanbrengen zal ook de nodige houvast bieden denk ik.
Ik ben benieuwd hoe lang je rails blijft hangen maar als je het niet erg vind ga ik daar niet op wachten. :D

groet, Wim
Ik dacht ik probeer het alvast ik heb het liggen dus waarom niet :D
De draden hebben er zeker weten steun aan, dat heb ik hier ook.
Succes met je baan, ik ben echt benieuwd naar je vorderingen!

mvg Stephan

doe maar een treintje

dubbelzijdig plakband zal zeker na jaren of zelfs na enkele maanden loslaten en zeker als je baan lange tijd opgeklapt is.
Zwaartekracht is er altijd en continue.
Tot nu toe nog nooit last gehad, deze baan heb ik ook alweer een jaar of 3.
Misschien ben ik de uitzondering op de regel :D

doe maar een treintje

een plaat die je op- en neer klapt zal altijd een beetje vervormen en daar houdt plakband niet van
Zeker waar,

Misschien dat M rail er minder tegen kan dan C rail?
Bij mij vervormen de opklapbare delen ook iets als ik ze omhoog doe maar geen last van loslatende rails. (tot nu toe en ik open ze maar 2 a 3 keer per jaar)

Dat is iets waar ik niets over durf te zeggen :|

Wat natuurlijk wel waar is Stephan is dat jij je baan alleen maar hoeft op te klappen wanneer je bij je schaduwstation moet zijn. Dat begrijp ik tenminste als ik jouw topic van de Beekbergen baan doorlees. Die van mij zal, zeker in de zomer, vaker zijn opgeklapt. Er komt bij mij dus een constantere druk op de rails en alles wat ik op de baan bouw.
Ik zal dus zeker ook het advies van Ruud opvolgen en ook gaan schroeven. Al dan niet in combinatie met de geluiddempers die Peter aanbeveelt.

Er schreef eens iemand als reactie op een bericht van mij :" Eigenwijs is ook wijs ". Die vond ik toen wel grappig maar die bijnaam die past niet bij mij. :D

groet, Wim
Ja dat is zeker iets wat bij mij niet speelt, de enige ervaring die ik met tapijt tape heb is tijdelijk omhoog.
Wellicht is het niet genoeg om de rails voor langere periode omhoog staand vast te houden, ik weet het niet.

Mvg stepahn

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 13 november 2024, 14:40:14@citaat Zeker Wim, daar zie ik ze wel eens liggen. Ook kun je op Catawiki of eBay kijken, of bij een aantal webwinkels die tweede hands spullen verkopen.

Moeten er 2 per rails worden geplaatst Peter?
Onder elk schroefgaatje kun je er eentje zetten. Dus onder een 5106 gaan er twee, maar onder een halfje (5107) gaat er maar eentje.

Bij de wissels moet je er soms een doorsnijden omdat het anders niet past.

Groet,

Peter
7171

Bedankt voor de gebruiksaanwijzing. Nu nog aanschaffen.

groet, Wim

BLIJ dat ik analoog RIJ

Let er ook nog op dat de gaatjes in je M-rail groot genoeg zijn om de rubber kraagjes door te voren. Er zijn M-rails met kleinere gaatjes en die moet je dan iets opboren.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Of de kraagjes afsnijden ... :wink:
Om ze vast te schroeven heb ik niet de bijgeleverde houtschroefjes gebruikt, maar uit de bouwmarkt van Rotadrill de messing PZ1  :idea:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hoi Erik, maar dan krijg je toch juist weer geluidoverdracht via de metalen railbedding en het schroefje?
NOOIT de kraagjes afsnijden!
Die zijn net essentieel opdat de schroef het metaal van de rails niet zou raken, anders hebben de dempers geen enkele zin.
Daarom mogen de schroeven ook nooit te diep ingedraaid worden, kijk maar eens goed naar de doorsnede op de voorkant van de handleiding.
En let er bij de aankoop 2de hands op dat de kraagjes er nog aan zijn en in goede staat, ik zie ze dikwijls liggen zonder kraagjes (waarschijnlijk van gebruikers die geen 3mm boortje hadden  ;) )

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat@citaat  @citaat

Ik had destijds vanalles uitgeprobeerd: de voorgeschreven montagewijze bekoorde mij niet en de houtschroeven al helemaal niet!
Ik weet nog dat ik van die schroeven ook te weinig had, na veel zoeken en passen uiteindelijk bij Rotadrill uitgekomen.
Omdat er een aantal zonder kraagje bij waren (vierdehands, vandaar ook de ontbrekende schroeven), die toch ook maar toegepast: werkt prima en achteraf bleek zonder significant meer geluid  :wink:
Bijkomend voordeel: de schroef steekt dan ook niet zo lelijk ver uit!

De huidige baan heeft de rubberblokken enkel bij het begin van een bocht om de rails te fixeren. De overige rails is gefixeerd middels crepetape of acrylaatkit (zichtbare deel) en foamblokjes (niet zichtbare deel). De schroefgaten zijn op het zichtbare deel van onderaf dichtgeplakt met alutape en geschilderd.

Echter: wanneer je M-rails gebruikt is rijgeluid onontkoombaar ... :confused:

Groeten,

Erik.

Citaat van: code100 op donderdag 14 november 2024, 17:45:59NOOIT de kraagjes afsnijden!
Die zijn net essentieel opdat de schroef het metaal van de rails niet zou raken, anders hebben de dempers geen enkele zin.

Nuttige tip. Ik ben op Marktplaats bezig met de aankoop van geluiddempers maar dat verhaal van kraagjes afsnijden kende ik nog niet. Daar ga ik naar vragen en op letten.

groet, Wim