Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin plan 75 01/2015

Gestart door Retrotreintje zaterdag 02 januari 2021, 08:31:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op vrijdag 29 januari 2021, 09:38:31....3 mm is echt heel soepel!.....
Een meer algemene vraag. Hoeveel cm naast de rail nemen jullie als marge om het trace uit te zagen? Lionel
Dat is eigenlijk afhankelijk van de scenery die je wilt gaan toepassen. 
Hier een foto van een stuk enkelspoor. (ik bouw steeds losse elementen die ik dan inpas. Voor fijne afwerking kan ik er dan goed bij.)

met een verbreding ter hoogte van de spoorweg overgang

Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Je moet even kijken of je wagons in bochten niet te ver doorsteken. Zeker langere wagons in krappere bochten zwenken behoorlijk uit. Daarnaast wil het oog ook wat en heb je ook ruimte nodig om een eventuele opvangconstructie te maken.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Hangt inderdaad af van de scenery.
Ik heb de indruk dat ik met mijn 6cm voor enkel spoor, juist
te smal bezig ben.

Ik ga denk ik op 7 of 8cm uitzagen.
Heb ik net wat meer marge.

Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Voor recht spoor kan 6 cm nog best, maar bij bochten kun je in de problemen komen.

De Morop normen geven de grenzen aan waar je rekening mee moet houden. Gemeten vanaf de puko's moet een recht spoor 24 mm ruimte hebben naar beide kanten, samen 48 mm. In die norm zit al enige marge, voor de veiligheid. Bij dubbelspoor komt de afstand tussen de sporen er nog bij. Een veelgebruikte afstand in K-rail is 64,6 mm, dat betekent 112,6 mm voor recht dubbelspoor.

Bij gebogen spoor hangt het midden van de wagons niet precies boven de rails, maar iets naar de binnenkant. Evenzo steken de kop en staart van de wagons een beetje uit. Hoe groot deze effecten zijn hangt af van de wagons en van hoe scherp de bocht is. De krapste bochten in jouw baan zijn 2221, boogstraal 360 mm. Als een lang sneltreinrijtuig van 28,2 cm zo'n bocht neemt, zit je veilig als je rekening houdt met 15 mm extra naast de binnenbocht en 13 mm extra naast de buitenbocht. In totaal levert dat voor een bocht 2221 een breedte van 76 mm op. Voor kortere rijtuigen is het minder. Met 7 cm zit je dus iets te krap, met 8 cm is het ruim voldoende.

Bij bochten 2231, boogstraal 424,6 mm, is het respectievelijk 12 en 11 voor diezelfde lange rijtuigen. In totaal levert dat voor een bocht 2231 een breedtje van 71 mm op.

Voor een parallelbocht van 2221 en 2231 op de Märklin-parallelafstand van 64,2 mm komt de breedte op 138 mm. Daarbij moet ik echter een belangrijke kanttekening maken: volgens de Morop norm is de afstand tussen de bochten 2221 en 2231 onveilig om met dit soort lange rijtuigen tegelijk door de binnen- en buitenbocht te rijden! In plaats van 64,2 mm zou het pas veilig zijn bij 73,4 mm! Dit speelt een rol bij de verborgen dubbelspoorsbocht linksvoor, naar schaduwstation 1. Misschien heb je geen lange rijtuigen, dan is er geen probleem. Als je die wel hebt en je bouwt de baan precies volgens het ontwerp, moet je opletten dat je niet tegelijk in de binen- en buitenbocht lange rijtuigen laat rijden!
Re: Marklin plan 75 01/2015
Bedankt Rob voor deze technische analyse ;)

Ik ga dus verder uitzagen met aan elke kant ongeveer 2.5cm om zo op 8cm uit te komen.
voor een enkel spoor.
De plaatsen waar er dubbel spoor is, zal ik ook 2.5cm per zijde neme.
Dit geeft dan ook direct meer marge om de scenery eraan te hangen.

Gelukkig ben ik met het schaduwstation begonnen, en op tijd gemerkt dat mijn
werkwijze toch iets te krap was.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Binnen de afstanden die ik had opgegeven mag je alleen héél lage scenery maken, anders kunnen de treinen er tegenaan komen. Als je je aan de Morop norm houdt en je legt onder de sporen iets van 8 cm breed, dan blijft er bij recht spoor na aftrek van de norm van 48 mm aan beide kanten nog 16 mm over voor scenery. Bij een bocht 2231 is het 4,5 mm en bij een bocht 2221 slechts 2 mm. Alleen vlak bij de grond mag de scenery dichter bij de rails komen, maar dan mag het niet of nauwelijks hoger zijn dan die rails. Gras, stenen of zand bijvoorbeeld. Struikgewas niet.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dit weekend het rechter deel dat oploopt, naar het kopstation gemaakt.
Tot daar alles goed. Hoogtes zijn goed te doen met enkel de locomotief.
Eens snel getest >:-D

Dan nog aan het kopstation begonnen. Daar begon de misserie al...
Helaas klopt het plan helemaal niet.

Er is niet genoeg ruimte links achter om nog een spoor te laten dalen
naar het middelste schaduwstation :(
De stootblokken links komen bijna tot aan de rand van de tafel.
Ik moet het eens goed uitmeten, misschien komt het nog goed.
Maar ik weet niet waar ik de ruimte ben verloren...


Fijne avond,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Voila, het kopstation volledig kunnen afwerken.
Heb nu ook beter zicht op het deel naar het middelste schaduwstation.
Ik heb wat zitten meten, en we gaan er vermoed ik heel nipt komen!
Volgens het plan moet het een 6cm ongeveer vrij zijn, en er is juist 6 cm.

Dus als er niets verkeerd loopt, past het heel nipt.

Die compacte baantjes/plannen, laten echt geen ruimte of marge.
Het komt hier op de cm aan :|

Ik vermoed dat hier de flex rails handig gaan zijn om de 3 delen vlot aan
mekaar te koppelen.
Anders kom je gegarandeerd ergens in de problemen.

Groeten

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
De doorgang naar het schaduwstation is inderdaad zeer nipt!
Ergens 7cm.
Dus ofwel werken met enkel diesel loks.

Maar ik ga het trukje van Dirk proberen toe te passen (pantograaf-vanger).

Ik maak straks of morgen foto's als het laatste stukje triplex is verlijmd ;)

Ondertussen ook rubberstrips besteld zoals Harald hier al lang toepast.
Waarvoor dank Harald, als je meeleest.
Ik heb hiervoor gekozen omdat het mij makkelijker te bewerken is dan
weer met rubber te moeten snijden en passen.
Met die rubberbanden is het kleven en klaar.

Groeten,
Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Zoals beloofd, de foto's na nog even te klussen.
De basis ligt er ondertussen O:-D
Onderste schaduwstation was al klaar.
Kopstation ook.
Vandaag het tussenstation afgewerkt.


De helling van het tussenstation naar het kopstation is wel pittig.
We kruisen de vingers dat de loc boven geraakt :|
Nu ja, ik ga wel geen 20 wagons aan hangen.

Zoals reeds geweten is de doorgang zeer beperkt.


Ik ga hier proberen een soort van "lage bovenleiding" te installeren voor de pantograaf.
We zien wel.

Ik ben echt blij dat ik doorgezet heb. Hopelijk geraken de locs boven.
Het plan sprak mij aan, en nu ik het zo zie, is er toch variatie.
Rechts kan zelf een mooie scenery opgezet worden.



Geeft zin om eraan verder te werken.

Volgende zaken die op de planning staan:
- die flexrails plaatsen en vorm in triplex uitzagen. Flexrails lijken mij leuk
om atypische vormen te realiseren, maar het lijkt mij 'lastig' om te plaatsen en mee te werken.
Zal tevreden zijn als ze er liggen.
- leren solderen.... en dus de flexrails aansluiten.
- bakovergangen maken, dus rails knippen: heb zo een speciale kniptang besteld, lijkt mij handiger
dan een zaag. Alle tips zijn uiteraard welkom.
- bekabeling voor de rails aansluiten

en dan kunnen we hopelijk een rondje rijden.

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik maak ook gebruik van "pantograafvangers, geleiders"
Kijk eens Hier in mijn topic
Of deze foto's:


Re: Marklin plan 75 01/2015
Dag Joske,

Bedankt voor uw tip!
Punaise + montagedraad 2.5mm.

Heb even jouw topic doorgenomen 8o
Wat een mooie afwerking van de scenery!
Zal blij zijn als ik ook maar een beetje iets deftigs kan maken.
Ik onthou ook dat jij werkt met kurk matten voor het landschap.
Lijkt mij wel handig!

Groeten,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Vandaag de speciale kniptang van xuron ontvangen om rails te "knippen".
Ben niet overtuigd....
De rail vliegt alle kanten op na het knippen.
En echt mooi zoals de "reclame" is het ook niet.

Denk dat we die fijne handzaag gaan proberen.

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ondertussen is de roco zaag binnen. Hopelijk daarmee meer succes.
Ik heb het mij met die modules niet makkelijk gemaakt :(
En die flexrails zijn een echte afrader :|
Eenvoudiger is toch gewoon een strak plan met vaste rails.
Ik heb ondertussen die klemmen om de vorm erin te krijgen, maar dat vliegt nog
alle kanten op...

Onderste schaduwstation heb ik al de rubberbanden geplaast onder de rails.
Ben daar begonnen, om eerst wat te experimenteren.
Het maakt daar niet zo uit of het al dan niet recht ligt.

Heeft iemand een trukje om die rubberbanden netjes recht kleven?
K rails zijn 3cm, moet dus 2 banden van 2cm naast mekaar kleven,
met een 5mm die ernaast komt dan.
Maar heb wat schrik dat het een slingerende bedoeling gaat worden.

Groeten,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik heb de middenlijn van het spoor uitgezet en daar de bandjes tegenaan geplakt. Werkt prima. Daarnaast werk je kleine afwijkingen wel weg met het ballast.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dag Patrick,

Ik had de buitenkant genomen, maar daar kan je dus geen rechte lijn
mee tekenen.
Zal proberen de middellijn proberen te nemen, zal eerder puntjes zijn.

Groeten,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Het 'gevecht' met de Flexrail is mij (een beetje) bekend. Märklinrailstaven laten zich niet knippen, niet goed althans. En of het zagen met een Roco-zaag succesvol gaat zijn, weet ik ook niet.
Je beste optie is een slijpschijfe en een Dremel of daarmee vergelijkbaar apparaat. Rustig de rails vastzetten, eventueel met schroefjes. Dat kunnen die kleine railschroefjes zijn of tijdelijke (grotere) schroeven. Eventueel zijn er de klemmen. Ik gebruik ze niet, want met schroeven gaat het ook.
Als het spoor goed ligt, kun je gaan slijpen. Daarna moet het soms weer los voor het soldeerwerk voor de stroom en terugmelding. Het sporen leggen gaat veel trager dan in het geval je even met met standaardrails een tracé wilt leggen. Maar als je er de tijd voor neemt en de juiste spullen, dan lukt het best! De aanhouder wint.

Groet,

Peter
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ja een gevecht is het wel.
Ik heb de klemmen, maar ik ga ook eens proberen met schroeven.

Eerst de roco zaag eens proberen op een overblijvend stuk rail.

Dank u Peter!

Ook rechtstreeks bij noch besteld. Meer dan 1 week geleden.
Vandaag 1 boekje ontvangen...
van de rest nog geen spoor 8o
Men zou denken dat dit vlotter loopt. In de toekomst gewoon ergens bij
een handelaar of online shop bestellen.
Vreemd feitelijk.

Re: Marklin plan 75 01/2015
Dit was weer even geleden :D
Met het goede weer, even wat meer sport B)
En moet zeggen,.... met die module/demonteerbare segmenten, had ik het even gehad...
Toch serieus onderschat om hiermee te starten. Wist niet goed meer waar eerst te beginnen.
Maar goed, had er weer moed voor  O:-D

De rails zijn geknipt en de "overbruggingen" met een kroonstekker zijn ook een feit.
Mijn eerste soldeer-werkjes feitelijk. Ging beter dan gedacht.
Gelukkig kan ik in de schaduwstations eerst wat oefenen.
Voor de zekerheid heb ik beide sporen gesoldeerd voor de massa.
Weet eigenlijk niet of het zinvol is.





Heb de rails geknipt met de speciale tang. Ging finaal toch veeeel beter dan met die
roco zaag. Als je eerst de rail knipt aan beide kanten en dan pas het onderste gedeelte (waar de stroom zit).
Dit helemaal wegknippen. Dan gaat het aardig.
Enkel met een nagelvijltje even wat de sporen glad maken. Vrouwtje was minder blij  >:-D


Lang moeten wachten op de flexlijm. Maar is binnen.
Hoe lijmen jullie de rails daarmee?
Alles instrijken?
Ik heb nu enkel op elk stukje aan de 4 kanten wat lijm gedaan.

Hopelijk geraak ik stilletjes weer aan de slag O:-D

Groetjes,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Het overkomt me geregeld op beurzen waar ik kijk naar modulebanen, dat ik denk: "goh, dat is nog eens handig".

Ik bedoel dit niet:
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
En dit wel ... (mits een beetje anders uitgevoerd)
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin plan 75 01/2015
Wat ik ermee bedoel te zeggen: als de  rails op een overgang zit, tussen twee plaatsen (zaagsnede), dan kan het handig zijn om die rails links en rechts van die snede zo vast te zetten dat hij niet kan ontsnappen.
En ook aan het uiteinde van een flexrails, zo dat hij niet meer kan knikken op die plek.

Door de spoorstaven vast te solderen op een plaatje (printplaat, messing), en dat plaatje dan aan beide zijden te verschroeven, en daarna pas door te zagen.

Het voorbeeld is niet goed, omdat je niet kunt zien hoe de spoorstaven qua stroom zijn geïsoleerd van elkaar.
En het gaat om 2-rail, en daardoor kun je niet zien hoe dat moet met k-rails, en met name met de blikken mat onder de biels (die stroom geleidend is).

Bij een Duits bedrijf ben ik op een bepaald moment groene printplaatjes (met schroefgaten) tegen gekomen, speciaal voor 3-rails.
Bedoeld om K-rails op die manier vast te zetten.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Na enkele jaren wil ik dit eindelijk terug opnemen.
Maar niet meer met dit plan....
De overgangen en modules zie ik niet zitten. Trekt ook op niks, en de negatieve commentaar was terecht.
De motivatie was hierdoor helemaal weg.

Iemand een tip hoe ik best aan een nieuw haalbaar plan begin?
Aan wat ik denk:
- Ergens iets van een 2mx1m ofzo. Iets dat nog enigzins verplaatsbaar is, indien nodig.
- 2 treintjes die tesamen kunnen rijden.
- station met een paar sporen
- klein dorp
- beetje oostenrijks decor
- links of recht een kleine stalplaats.


Is zoiets haalbaar?


Ofwel moet ik dit plan hier aanpassen, zonder flexrails en herbeginnen zonder modules.
Want dit heeft wel alles wat ik er graag in zou hebben. Maar bij 3mx1.2m is dit behoorlijk log.
Ook is het tussenverdiep, zoals in het begin aangehaald door een forumlid, inderdaad te nipt.
Het idee van de modules was dat ik het eventueel makkelijk zou kunnen verplaatsen indien de kamer
een nieuwe bestemming zou krijgen en ik naar de zolder verwezen zou worden  :-)  :D

Alvast bedankt aan de lezers hier :thumbup: ,

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ondertussen nog even alles doorgenomen.
Het plan blijft mij aanspreken.
Er zit eigenlijk alles in wat ik zoek in een baan.
Ik zou de tafel helemaal willen hermaken, want dit hier trekt op niet veel.
Maar dan uit 1 stuk: 3m x 1.2m Licht en stevig.

Nu zitten de 3 modules aan mekaar, maar als je ze samen zou willen verplaatsen, breekt het in stukken vrees ik.

Iemand tips voor de open opbouw?
Had hier 12mm triplex 15cm hoog. Hoger dan nodig en dus zwaarder.
Welk hout gebruiken dat licht en stevig is? En dat recht blijft in de toekomst.


De sporen zelf zou ik op 5 of 6mm triplex leggen ipv 9mm nu. Dat lijkt mij genoeg.
En scheelt ook weer in gewicht.

De 2 flexrails aan de voorkant, komende van het onderste station, moeten niet gezaagd worden.
Dat zie ik nog zitten. De flexrail naar het middenstation, die moet gezaagd worden.
Is daar een oplossing voor om die aansluiting toch met de bestaande vaste rails te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips.

Re: Marklin plan 75 01/2015
Even terug gekeken in dit draadje, zag ik dat ik al eens gereageerd had. Toen gaf ik nog aan het wel een leuk baantje te vinden, maar bij nader inzien twijfel ik toch een beetje.

Het gegeven van een niet zo groot kopstation met een paar industriespoortjes is leuk. Maar je moet wel steeds langs de perrons rangeren. Een apart uithaalspoortje voor de goederen is wellicht praktischer.

Verder is het wat onhandig dat er een enkelsporige tunnel tussen twee stukken dubbelspoor ligt. Het kan, maar ik zou vanuit het station alles enkelsporig maken en alleen het inhaalspoor vooraan handhaven
Zelfs dat zou kunnen vervallen. Laat de treinen maar op hun beurt in diverse richtingen uit de schaduwstations komen. En soms kunnen ze de afslag naar het station nemen. Het geeft een rustiger beeld.

En de onderbouw kan gewoon met balkjes van 44x44. Met 9 mm multiplex voor de tracé's blijft dat wel recht, denk ik. 6 mm vind ik wat dunnetjes.

Groet,

Peter
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dag Peter,

Bedankt voor jouw inzichten  :thumbup:
Jij had inderdaad al heel wat werk gedaan bij het hertekenen.
Ik ben er toen niet verder op ingegaan, omdat het teveel afweek van het oorspronkelijk plan.
Sorry.

Ik begrijp je opmerkingen over de dubbele sporen.
Marklin legt graag veel sporen hé.

Momenteel bekijk ik of ik de huidige zware contstructie in triplex behoud of helemaal herbegin met balkjes.
Het tracé ligt er voor 95% al.
Het is makkelijk om alles over te zetten, maar beetje zonde van het gebruikte materiaal.

Lionel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ondertussen zijn we er weer met volle moed aan begonnen. De goesting is terug.

Er is besloten met de huidige constructie verder te gaan.
Kostprijs en tijd om alles te herbeginnen, zou geen voldoening geven.

De 3 modules zijn ondertussen definitief aan mekaar gelijmd en met bouten vastgezet.
Bij een eventuele verplaatsing moeten we maar met een man of drie de tafel van 300x120 verplaatsen  :D  :D

Er staan  nu ook poten van 90cm onder ipv de schragen van 72cm. samen met de bak van 15cm komt het onderste schaduwstation
op 105cm. Wat op zich iets te hoog lijkt, maar ik denk dat het wel leuk zal zijn om alles op ooghoogte te kunnen bekijken  B)

De sporen van het onderste schaduwstation zijn vastgemaakt met die flexlijm. Maar ik vrees dat die wat uitgedroogd is.
Lijm blijft wit. Of misschien heb ik teveel gebruikt.

Nu loop ik tegen een ander probleem aan. Wat is zowat de afstand tussen de sporen die ik zou moeten aanhouden?
Bij het uitrijden van het schaduwstation raken de personen rijtuigen mekaar.
Hoeveel cm zou ik aanhouden tussen die sporen 2221?

Alvast bedankt voor jullie inzichten  :thumbup:

Lionel

Edit: blijkbaar was dit probleem in het begin al besproken:

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 29 januari 2021, 17:31:23Voor een parallelbocht van 2221 en 2231 op de Märklin-parallelafstand van 64,2 mm komt de breedte op 138 mm. Daarbij moet ik echter een belangrijke kanttekening maken: volgens de Morop norm is de afstand tussen de bochten 2221 en 2231 onveilig om met dit soort lange rijtuigen tegelijk door de binnen- en buitenbocht te rijden! In plaats van 64,2 mm zou het pas veilig zijn bij 73,4 mm! Dit speelt een rol bij de verborgen dubbelspoorsbocht linksvoor, naar schaduwstation 1. Misschien heb je geen lange rijtuigen, dan is er geen probleem. Als je die wel hebt en je bouwt de baan precies volgens het ontwerp, moet je opletten dat je niet tegelijk in de binen- en buitenbocht lange rijtuigen laat rijden!


Ik ga dus opnieuw even meten en herlijmen.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Dit weekend dus goed kunnen doorwerken:

- betere afstand tuusen de sporen voorzien bij het uitrijden van het onderste schaduwstation.
- transformator en delta aansluiting en test van het onderste station.
- rommel van "gezaagde sporen" verwijderd en nieuwe rails besteld
- sommige delen van het tracé herdaan, aangezien er niet met modules meer gaat gewerkt worden.
- het "open" gedeelte met de resten van de triplex, dicht gemaakt. De bedoeling is dat er nog een
een soort van schuimplaat opkomt om zo het landschap te maken.
- op 90% van de sporen al rubber band gelegd.
- rails van het onderste station vastgelijmd. Is niet mooi gedaan, maar het is ook "verborgen".


Iemand tips voor:

- flexrails vast te maken? zitten nu met enkele schroeven in de juiste vorm. Maar dit is niet definitief. Die flexrails zijn echt weerspannige krengen :(
- met wat zou ik de bergen maken? schuimplaat-delen of een houtstruktuur met daarover gaas?


Re: Marklin plan 75 01/2015
Het ziet er goed uit. En ja, Märklin flexibele K-rails zijn niet zo flex als ze heten. Als de bogen nu mooi liggen, laat de schroeven dan vooral zitten. Zou je gaan ballasten, dan kun je ze misschien verwijderen. De lijm houdt de zaak dan in bedwang. Maar als je het niet ziet en het treinbedrijf heeft geen hinder: niet meer aan prutsen.

Groet,

Peter
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zondag 05 januari 2025, 19:47:51met wat zou ik de bergen maken? schuimplaat-delen of een houtstruktuur met daarover gaas?
Om er naderhand bij te kunnen komen, indien nodig, zou ik gaan voor schuim. Daarvan is het makkelijker uitneembare modules te maken.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Citaat van: Retrotreintje op zondag 05 januari 2025, 19:47:51flexrails vast te maken?
Je kan ze vastlijmen met een lijmpistool.
Re: Marklin plan 75 01/2015
lijmen met boekbinderslijm, als ze dan nog niet vast liggen, doen zoals Peter (BlikkenTinus) zegt, ballasten;

mvg,
Michel
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ik voorzie nu stroom via 1 aansluitrail 2290 in het onderste schaduwstation.
Gaat dit lukken om heel de baan rond te gaan, of zou ik per "verdiep" een rail 2290 voorzien?
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin plan 75 01/2015
zou er gewoon meerdere voorzien bv om de 2 meter indien mogelijk en verbonden aan een "ringleiding"
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ben technisch niet mee.
Trek ik dan telkens van de 2209 een rode en bruine draad naar de transformator?
trek ik van de ene 2209 een rode en bruine draad naar de volgende 2209

Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin plan 75 01/2015
dat kan je of je zoekt ff op ringleiding.Denk dat het wel in de wiki staat.Je maakt dan een dikkere draad aan je trafo en gaat dan met dunnere aftakken naar je aansluitrails
Re: Marklin plan 75 01/2015
Ok super bedankt  :thumbup:
Dat is duidelijk.
Ik ga van de tranformator vertrekken met een kabel 0.75 en dan naar een verdeelplaat 7209.
Van deze plaat gaat ik in 0.19 naar de 3 verdiepen.
Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga hetzelfde toepassen voor de gele en de bruine draad.
Naar een verdeelplaat in 0.75, ergens in het midden van de baan en dan in 0.19 naar de wissels en seinen.

Er komt steeds meer bij kijken zo.
Re: Marklin plan 75 01/2015
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin plan 75 01/2015