Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....nieuw topic gestart ...06-01

Gestart door Sanderz28 maandag 06 december 2021, 16:53:19

Re: Cargodorf Tp V/VI......laatste aanwinst....14-12
Klopt Wico, volgens mij zijn zij ook de enige die deze uitvoering ooit geleverd heeft.
Re: Cargodorf Tp V/VI......wederom een Vectron binnengelopen....22-12
Laatste aanwinst.

IMG20241222110419 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20241222110425 by Sander Zuurbier, on Flickr
Hele fraaie laatste ? aanwinst van het jaar Sander. :thumbup:
Heel veel rijplezier met deze schoonheid die nog mooier op de foto zal zijn als er 1 pantograaf omhoog staan met de presentatie. ;)

Groet Michel
Helaas de laatste van het jaar is niet gelukt...

Ik kreeg bericht dat mijn bestelde Igra ketelwagens binnen waren, ik heb ze vandaag opgehaald en onder de kerstboom gelegd. Dus de foto's volgen later. :-)
Re: Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....25-12
Er zullen mensen zijn die mij rijp vinden voor het gesticht. Ik heb de hele boel afgebroken. :?

Het was niet helemaal naar mijn zin. Rondjes rijden vond ik ook niks aan. De ruimte is op dit moment erg beperkt om iets fatsoenlijks te bouwen. Wat ik nu wel ga doen kom ik later op terug.

IMG20241225114638 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20241225122843 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20241225125051 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20241225122847 by Sander Zuurbier, on Flickr

Ik heb een stukje bewaard, die ga ik gebruiken om aangeschaft rollend materieel op te fotograferen.

Als het maar Zwitsers is.

Als je er geen plezier meer uit haalt dan is dit de juiste keuze Sander.
Ben benieuwd wat je nu gaat maken / doen.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Sander,

Het is even schrikken want je was toch lekker bezig. Maar als het niet is wat je zoekt, dan beter nu de keuze maken.

Ben benieuwd wat je nieuwe aanpak gaat worden.

Groeten,
Wico

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hoi Sander, wanneer het niet naar je zin is, dan zoek je gewoon naar andere manieren om het wel naar je zin te krijgen. Adèle Bloemendaal zong het destijds al: "Zallen we het nog een keertje overdoen, want het was niet naar mijn zin." En zo is het precies. Ben benieuwd naar jouw vorderingen. 👍🏻
Nou, dat is een verstandig besluit, als het niet bevalt afbreken en opnieuw beginnen. :thumbup:
Elke volgende te bouwen baan wordt beter dan de vorige, oefening baart kunst tenslotte. :)
Suc6 met nadenken over de nieuwe baan. O:-D
Uit eigen ervaring: ik ben momenteel aan versie 5 bezig, en ga daar straks een vervolgje op schrijven... straks...  >:-D

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Tja, kerstmis he. Tijd voor bezinning en verbetering. Jij hebt dat wel heel erg letterlijk genomen. Maar het spreekwoord zegt; Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En zo is het maar net.
Over een week is het nieuwe jaar al begonnen. Nieuwe tijden, nieuwe kansen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Die zag ik even niet aankomen Sander  8o 8o

Je zal vast niet over een nacht ijs gegaan zijn en als het niet goed voelt..................
Hopelijk mag je net als ik vandaag de cadeautjes onder de kerstboom uitpakken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Sander,

Citaat van: Sanderz28 op woensdag 25 december 2024, 20:27:27Er zullen mensen zijn die mij rijp vinden voor het gesticht. Ik heb de hele boel afgebroken. :?

Het was niet helemaal naar mijn zin. Rondjes rijden vond ik ook niks aan. De ruimte is op dit moment erg beperkt om iets fatsoenlijks te bouwen. Wat ik nu wel ga doen kom ik later op terug.

Beter nu het besluit nemen dan dat je tegen je zin doorgaat en er op een gegeven moment helemaal mee stopt.

Het is nu toch een tijd van bezinning en neem daar voor jezelf voldoende tijd voor.

We lezen wel wat je wilt gana doen doen en tot die tijd zullen we geduld moeten hebben.

Geniet met je familie van de Kerstdagen en de jaar wisseling en we zien je hopelijk volgend jaar weer terug.

Henk
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 26 december 2024, 02:28:59Maar het spreekwoord zegt; Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En zo is het maar net.
En iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden ;)
De ideeën razen alweer door m'n hoofd. Nog even alles op een rijtje zetten en dan zal ik hier laten zien wat er gaat gebeuren. Ondertussen weer een paar mooie Igra ketelwagens onder de kerstboom gevonden en er is nog het e.e.a. onderweg wat hopelijk dit jaar nog op de deurmat land.
Sander, ik vind jou helemaal niet gek, je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. Het is uiteindelijk een hobby en geen dwangarbeid.

Luc
Re: Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....1e ideëen op papier....29-12
Hierbij een eerste ruwe schets, ben altijd al gefascineerd geweest van ondergrondse stations. Ik wil hier iets van gebruiken bij de nieuwbouw. C rails gaat allemaal de deur uit en ik stap over op K rails. Echter voor het ondergrondse wil ik betonnen bielzen en bij voorkeur die niet doorlopen van links naar rechts. Wordt uiteraard niet gemaakt in 3 rail, dus druk aan het verzinnen hoe ik dat ga oplossen.

IMG20241228184526 by Sander Zuurbier, on Flickr

Mooie plannen Sander zo'n ondergronds station. :thumbup:
Schitterende tekening heb je gemaakt. :)

Groet Michel
Forum Moderator

Leuk idee Sander, ik heb weleens filmpjes voorbij zien komen waarbij betonnen bielzen met C rails gemaakt werden, dat zou er voor K rail ook wel zijn.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Sander,

En de bielzen van K-rails betongrijs schilderen?
Is dat een idee?

Henk
Dievenwerk Henk.

Bedankt voor de tip Michel!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Trainhenk op zondag 29 december 2024, 15:46:18En de bielzen van K-rails betongrijs schilderen?
Dan krijg je grijs houten bielzen. Die nerfstructuur blijft zichtbaar.
Sander,

Ik dacht dat Peco die betonnen bielzen met een stuk staal ertussen had. ( zoniet zou t ook trilling kunnen zijn.

Mvg Robin
Re: Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....frame aangepast...30-12
Zo snel kan het gaan, frame is al aangepast. En nu denken jullie vast wat is hij in hemelsnaam van plan?? Ik zal later het een en ander uitleggen. Hierbij wat foto's.

De zaag erin!

IMG20241230134130 by Sander Zuurbier, on Flickr

Dan hou je 2 helften over.

IMG20241230140708 by Sander Zuurbier, on Flickr

En weer aan elkaar geboetseerd, de helft smaller dan dat het was.

IMG20241230150857 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20241230152514 by Sander Zuurbier, on Flickr
Sander, zo snel kan het dus gaan een tafel inkorten. :thumbup:
Ben benieuwd naar je volgende stappen met deze ingekorte tafel.

Groet Michel
Geeft gelijk een stuk meer ruimte! In de kamer dan, niet op de baan ... Ben benieuwd :).

Overigens als je van ondergrondse stations houdt, kan ik je het station van Zürich HB aanbevelen. Een fraaie combi van historie bovengronds en moderne strakke architectuur ondergronds.

Groeten,
Wico
Bedankt voor de link, de foto die mij het meest kon bekoren was die met de schnitzel :D

Ok het volgende ben ik van plan. Ik heb gemerkt dat het rond laten rijden van treintjes op een baan van 220x120 voor mij geen voldoening geeft. Ik liep al langer met een idee rond wat ik wilde gaan uitvoeren zodra de baan klaar zou zijn. Maar waarom wachten als je er nu al geen lol aan beleefd. De baan was ook veel te klein om mijn materiaal te tonen dus alles zit in opbergkratten. Een klein gedeelte staat in de vitrine en daar kon ik ook niet heel makkelijk bij. Wat ik nu heb gedaan is het frame de helft ingekort tot 61cm (bouwmarktmaat voor plaatmateriaal) en deze wordt verlengd tot 290cm. Aan de voorkant komt een dubbelspoor ondergronds met perron aan het binnenste spoor. Daarboven komt een plaat was als dak zal fungeren en tevens de bodem zal zijn voor de bovenlaag. Hierop wil een x aantal opstelsporen maken waarbij ik de gehele lengte kan gebruiken om materiaal uit te stallen (treinsamenstellingen). Alle sporen worden voorzien van stroom om licht en geluiden te kunnen gebruiken en om uiteraard een aankoop te testen. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het een diorama wordt. Ik ga alles wel zo maken dat het in de toekomst redelijk eenvoudig kan integreren in een definitieve spoorbaan. Hart op hart wordt 5cm behalve bij de wissels.

De eerste K rails zijn al besteld.

Ik heb een schets gemaakt voor het idee.

IMG20241230195338 by Sander Zuurbier, on Flickr
Forum Moderator

Leuk idee Sander, die schets ziet er mooi uit  :thumbup: :thumbup:
Leuk om straks je nieuwe materiaal op te showen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....betonlookrails besteld....02-01
Begin deze week een 2 tal K-rail slanke wissels met tegenbochten en 1 flexrails binnen gekregen. Maar eerst moet ik gaan starten met het gedeelte wat het ondergrondse stationshalte voor moet gaan stellen. Net een bestelling voor betonrails de deur uitgedaan, levertijd 4-6 weken dus heb ik de tijd om de bak te gaan maken.
Re: Cargodorf Tp V/VI......is niet meer....nieuw topic gestart ...06-01

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Sanderz28 op maandag 30 december 2024, 20:54:55het frame de helft ingekort tot 61cm (bouwmarktmaat voor plaatmateriaal)
Dat is een verstandig besluit: pas plaatmateriaal aan, aan wat standaard leverbaar is.

Citaat van: Sanderz28 op maandag 30 december 2024, 20:54:55Hart op hart wordt 5cm behalve bij de wissels
Oei, 50 mm is krap, er zijn maar een paar merken waarmee dat haalbaar is, juist vanwege wissels.

Citaat van: Sanderz28 op donderdag 02 januari 2025, 15:02:29Net een bestelling voor betonrails de deur uitgedaan, levertijd 4-6 weken
Ben benieuwd welke dat zijn, want ik heb hier 22x Peco SL103 (code 100) liggen, levertijd 0 weken (op Veendam beurs gekocht).

Succes.