Ik ben een baan aan het bouwen met Märklin C-rails, bestuurd met een Windows11-computer met Koploper via een ECoS.
Ik heb één Rosoft wisseldecoder, aangeschaft toen ik de flyerbaan - of iets dat daarop leek - van HCC!modelbaanautomatisering bouwde, en enkele Littfinski-wisseldecoders.
Ik heb één Rosoft S88, toen ook aangeschaft, en 4 Digikeijs S88's en die werken met massadetectie.
Ik heb, voor later, ook al twee seindecoders van Rosoft liggen, tweedehands op de kop getikt.
Wisseldecoders aansluiten gaat prima, Koploper ziet ze, initialiseert ze en ze werken prima, beide merken.
De S88's is een ander verhaal.
Ik ben begonnen met de vier DK's (Digikeijs S88's) als eerste achter de ECoS en de RS (Rosoft S88) als nummer 5.
Deed niet wat ik wilde.
Toen ben ik gaan experimenteren/testen van verschillende andere mogelijkheden, telkenns om te zien wat wel en wat niet werkte.
Eerst alleen de RS, voor de eerste bezetmelders. Werkte prima.
Toen een DK er achter. (Dus: ECos-RS-DK.) Deze DK gaf ook keurig de signalen door, alleen in plaats van de meldingen door te geven op 2.01, 2.02, etc. gaf deze de meldingen eveneens door als 1.01, 1.02, etc.
Toen de RS er tussenuit, ECoS-DK, werkte zoals het hoort.
Vervolgens ECos-DK1-DK2. Beide gaven de signalen door, maar beiden als 1.01, 1.02 etc.
Het gebruiken van (de) andere DK's leverde hetzelfde resultaat.
Het leek wel alsof de DK's zichzelf het belangrijkste vonden en zich niets aantrokken van S88's die dichter bij de centrale stonden, HUN signaal was altijd 1.**.
Ook nog eens even gekeken wat er gebeurde wanneer ik een derde S88 in de rij zette.
Die werd niet gezien, dus na 2 S88's was de rij op z'n langst.
En dat terwijl er officieel toch een flink aantal - in elk geval meer dan de 5 van mij - achter elkaar moeten kunnen werken.
Is er iemand die weet wat ik wellicht verkeerd doe (alle S88's zijn keurig met de 0 verbonden)?
Of ook ervaring met deze combinatie (Koploper/ECoS/Rosoft/Digikeijs) heeft?
Ik ben reuzebenieuwd en kijk uit naar opmerkingen, tips, suggesties en vooral oplossingen.
Peter Donkelaar - Apeldoorn