Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

onzichtbare S88's

Gestart door PeterD5406 zondag 28 juli 2024, 21:14:49

onzichtbare S88's

onzichtbare S88's
Ik ben een baan aan het bouwen met Märklin C-rails, bestuurd met een Windows11-computer met Koploper via een ECoS.
Ik heb één Rosoft wisseldecoder, aangeschaft toen ik de flyerbaan - of iets dat daarop leek - van HCC!modelbaanautomatisering bouwde, en enkele Littfinski-wisseldecoders.
Ik heb één Rosoft S88, toen ook aangeschaft, en 4 Digikeijs S88's en die werken met massadetectie.
Ik heb, voor later, ook al twee seindecoders van Rosoft liggen, tweedehands op de kop getikt.
Wisseldecoders aansluiten gaat prima, Koploper ziet ze, initialiseert ze en ze werken prima, beide merken.
De S88's is een ander verhaal.
Ik ben begonnen met de vier DK's (Digikeijs S88's) als eerste achter de ECoS en de RS (Rosoft S88) als nummer 5.
Deed niet wat ik wilde.
Toen ben ik gaan experimenteren/testen van verschillende andere mogelijkheden, telkenns om te zien wat wel en wat niet werkte.
Eerst alleen de RS, voor de eerste bezetmelders. Werkte prima.
Toen een DK er achter. (Dus: ECos-RS-DK.) Deze DK gaf ook keurig de signalen door, alleen in plaats van de meldingen door te geven op 2.01, 2.02, etc. gaf deze de meldingen eveneens door als 1.01, 1.02, etc.
Toen de RS er tussenuit, ECoS-DK, werkte zoals het hoort.
Vervolgens ECos-DK1-DK2. Beide gaven de signalen door, maar beiden als 1.01, 1.02 etc.
Het gebruiken van (de) andere DK's leverde hetzelfde resultaat.
Het leek wel alsof de DK's zichzelf het belangrijkste vonden en zich niets aantrokken van S88's die dichter bij de centrale stonden, HUN signaal was altijd 1.**.
Ook nog eens even gekeken wat er gebeurde wanneer ik een derde S88 in de rij zette.
Die werd niet gezien, dus na 2 S88's was de rij op z'n langst.
En dat terwijl er officieel toch een flink aantal - in elk geval meer dan de 5 van mij - achter elkaar moeten kunnen werken.
Is er iemand die weet wat ik wellicht verkeerd doe (alle S88's zijn keurig met de 0 verbonden)?
Of ook ervaring met deze combinatie (Koploper/ECoS/Rosoft/Digikeijs) heeft?
Ik ben reuzebenieuwd en kijk uit naar opmerkingen, tips, suggesties en vooral oplossingen.
Peter Donkelaar - Apeldoorn
Re: onzichtbare S88's

Ik heb de combinatie ECOS + 10 x RS S-88n.
Overeenkomstig de handleiding heb ik alleen de allereerste RS met de railmassa (0) verbonden, de ander negen niet.
De eerste SN is met een RJ45 kabel aangesloten op de ECOS en de volgende negen decoders zijn met de eerste en onderling gekoppeld / doorverbonden met RJ45 kabels.

Cees

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Heb je in de ECOs en in koploper het juiste aantal S88 modules opgegeven? Lijkt mij van niet.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Uit de Nederlandse handleiding van de Ecos2:

7.8. Terugmelding met s88
De ECoS heeft een galvanisch (!) gescheiden ingang voor het aansluiten van wel gekende s88.
Deze dienen als spoor bezetmelders en kunnen rijwegen en pendel treinen besturen.
De s88 Bus kan tot 32 s88 modules ( die elk 8 of 16 terug melders hebben) aangesloten
worden.
Deze modules worden in een ketting- vorm ("Bus") achter elkaar geschakeld.
De s88 zijn door diverse fabrikanten aangeboden.
Het aantal s88 modules zullen manueel in de ECoS geconfigureerd moeten worden.
Om de reactiesnelheid zo kort mogelijk te houden en gezien de modules permanent nagezien
worden , zouden enkel de gebruikte modules aangesloten moeten zijn.

De volledige handleiding kun jedownloaden bij Train Service Danckaert; https://www.modeltrainservice.com/NL/index.html
Di is de importeur van ESU voor de Benelux.

Henk

Ik heb keurig netjes - dat dacht ik tenminste - alle S88's met de railmassa verbonden.
Dat ga ik spoedig anders proberen.
Hartelijk dank voor de tip!

Ik heb in Koploper alle S88's aangekondigd.
Dat zal het probleem dus niet zijn.
Hartelijk dank voor het meedenken!

De vraag is niet of je alle S-88 decoders in koploper aangemeld hebt , maar wel of je het aantal decoders ook in de ECOS hebt ingegeven.
Zie de vraag van Henk Lobomotion.

Cees
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

De symptomen die Peter beschrijft staan nmbm los van het aantal S88 modules dat je in Koploper ingeeft?
Als 4 DK's geen probleem zijn, maar één RS met één DK S88 wel, dan zit hij zelfs nog ruim onder die 4 stuks die met DK's geen probleem zijn?

Vier DK's (drie zelfs) lukt ook al niet. Ik heb niet het idee dat het met de combinatie DK en RS te maken heeft.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heb je nu ook aan de Ecos laten "weten" hoeveel eenheden er gelezen moeten worden?

Groet, Anne W

@citaat

Uit de handleiding van de Ecos:

Vooraleer U de terugmeldcontacten gebruikt, moet U de S88 in de ECoS configureren, meer hierover zal U vinden in het hoofdstuk 15.3.1:

Aan de centrale moet het aantal componenten en de gebruikte poorten (6 of '8') ingegeven worden.
Dit gebeurt in het "Set Up" menu

Elke s88 moet als volgend geconfigureerd worden.
Klikken om een component toe te voegen
Maak een keuze van het aantal poorten 8 of 16
Bevestig uw gegevens
etc.

Henk

Dag Henk, dag alle andere helpers,
Ik heb netjes - nu wel - in m'n ECoS gemeld dat ik VIJF (en niet één) S88's eraan vast wilde maken.
Ik dacht - maar "als dachten begint, ..." zei m'n moeder al - dat het voldoende was om dat in Koploper te melden, net als het aantal wisseldecoders en welke wissels die bedienen.
En nu werkt het.
Hartelijk dank voor het meedenken, Henk en iedereen!
En hoe dat zit met het alleen maar bij de eerste of toch bij allemaal verbinden met de 0, is me nog niet duidelijk:
Bij het eerste testen na bovengenoemde correctie zat per ongeluk één S88 al niet aan de 0 vast en de rest voorlopig nog wel.
Ze deden het allemaal.
Inmiddels zitten ze weer allemaal aan de 0 vast en werken ze nog steeds.
Of dat iets te maken heeft met de volgorde (ECoS-RS-DK1-DK2-DK3-DK4)?
In elk geval, het werkt.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!
Groetn uit Apeldoorn,
Peter Donkelaar

Dag Peter,

Blij dat het werkt.

In de bijlage een verhaaltje van Rosoft over de aansluitingen.
Misschien dat dat het verhaal iets verduidelijkt.

Je hebt dus een massa-aansluiting en die sluit je alleen op de eerste TM-decoder aan.
En je hebt de BR aansluiting die zorgt voor de "diode-truuk" en sluit je op alle TM-decoders aan.

De "diode truuk" zorgt ervoor dat er toch spanning op de afgezonderde spoorstaaf staat maar deze spanning is lager waardoor de terugmelder niet werkt en dit pas gaat doen als er detectie plaats vindt.

Helaas is Rosoft ermee gestopt.
Al mijn TM-decoders zijn van Rosoft en werken uitstekend.

Heb je dan handleiding van de Ecos al gedownload?

Henk