Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Northlander 39705

Gestart door SBB-CARGO zaterdag 27 juli 2024, 13:36:44

Northlander 39705

Northlander 39705
De Northlander (Märklin 39705) is gearriveerd in de collectie.

Gelijk maar wat plaatjes geschoten en een topic aangemaakt.

De doos is al een feest op zich, mooi zwart/antraciet met de Northlander prominent op de deksel.

Het uit de doos halen is een secure opgave, de motorwagen zit goed strak in het styropor, d.m.v. van een speciale kunststof houder die onder de motorwagen zit kun je motorwagen met wat creativiteit zorgvuldig er uit halen.

De hele set is van metaal en de motorwagen alleen weegt al meer dan complete set van de voorgangers 3150 en 37500.

Ik heb ook de Northlanders van Lemaco en Roco gehad maar bij geen van deze klopte de schuine hoek van de lijnen/kromming van onder de ramen naar het dak op de motorwagen niet, deze hoort parallel met de N van Northlander te lopen en dat was bij beide niet het geval.

Ondanks dat ik Roco erop heb gewezen VOOR het uit brengen van de 2de versie, was deze toch weer gelijk aan de 1e versie, een gemiste kans dus.

Heb altijd gedacht dat Roco een Lemaco model als voorbeeld heeft gebruikt en er vanuit ging dat het klopte, niet dus....

Gelukkig heeft Märklin het wel weer voor elkaar, helemaal happy nu.

Hierbij wat foto's van de Set:

Re: Northlander 39705

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ziet er schitterend uit. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel rijgenoegen gewenst!

En een van mijn dierbaarste foto's.

1999 met het nog jonge gezin in North Bay Canada.

Speciale Gast

B) Erg mooi, heel erg mooi. :thumbup:  B)
Veel rij en kijkplezier met de Northlander.
En het fotootje is een mooie herinnering aan de trein uit vervlogen tijden.

Als het maar Zwitsers is.

Zeker heel erg mooi. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze prachtige trein.

Groet Michel

Dank, dank, het is een prachtige set, een lust voor het oog.

:)  :)  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik snap dat je in je nopjes bent met deze uitbreiding, schitterend treinstel, veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Ik moet nog even geduld hebben. Maar dan kan ik ze naast elkaar zetten, de nieuwe en de oer versie. Tuurlijk zijn er verschillen, maar nostalgie is gewoon leuk  :)

@citaat

Met de oerversie 3150 is niets mis mee.

Alleen maar respect voor de techniek die uit de 60er jaren stamt (basismodel 3070/4070).

Als ze naast elkaar staan zie je pas hoe klein de 3150 (3070) is.

Citaat van: SBB-CARGO op zaterdag 27 juli 2024, 13:36:44Ik heb ook de Northlanders van Lemaco en Roco gehad maar bij geen van deze klopte de schuine hoek van de lijnen/kromming van onder de ramen naar het dak op de motorwagen niet, deze hoort parallel met de N van Northlander te lopen en dat was bij beide niet het geval.

Het sneue is dan weer dat marklin een verkeerd lettertype heeft gebruikt. Te vet.
En die rare knikken in het lichtblauw boven op het dak...ook "künstlerische Freiheit".
Koersborden..idem.

Bart

@citaat

Lettertype is idd iets te vet, maar wel goed leesbaar B)

De koersborden op de rijtuigen (naast de deuren) zijn idd vreemd.

De lichtblauwe belijning op het dak is minuscuul afwijkend.

Maar, alles bij elkaar YTD de beste uitvoering van een Northlander in miniatuur.

Het is zeker een mooi treinstel, maar toch.
En nee, het blauw op het dak is flink afwijkend. Die knikken horen er niet in.
Maar de roco is inderdaad veel minder accuraat. Vooral bij de kopbak.

Eens kijken of er een fabrikant zich ooit geroepen voelt om de versie te maken zoals hij in Nederland proef gereden heeft.
Anders zal ik toch weer zelf aan de bak moeten vrees ik...maar dan zit de verf er tenminste wel fatsoenlijk op :-)

Bart

Alles nog eens vergeleken met oude foto's en het verschil van het lichtblauwe op het dak tussen origineel en model is minimaal, niemand die dat überhaupt weet.

Bij toeval zag ik zelfs minimale verschillen tussen de echte Northlander nr 1980 en nr 1982.

Voor mij een dikke 9,9 als cijfer.

Ik heb hem nog niet in huis, maar hij krijgt nu al een 10 van mij.
Reden? Simpel, nostalgie. Klein jochie die hem vroeger in de catalogus zag staan en hem helemaal geweldig vond. Die kleurencombinatie van blauw met oranje is gewoon heel sterk, die pakt heel goed uit en maakt de hele trein een plaatje om te zien. Alleen was hij natuurlijk niet te betalen als kind.

En daar kan nu eenmaal geen ratio tegenop, en daarmee ben ik imuun voor klagers over deze trein.

Ieder het zijne en ik het mijne.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ach ja, alle mensen zijn verschillend.......

Groet, Anne W
Forum Moderator

@citaat  @citaat

Kostte destijds fl484,—-.

Precies, een vermogen voor een kind. Samen met mijn broer destijds flink gespaard voor eerst de BR111 3042 en later de BR151 3058, die waren net nieuw, en ook nog eens in de nieuwe DB kleuren turkoois/beige en zagen er ook fantastisch uit.

En mijn vader kwam vaak in Duitsland, dus die nam ze dan mee, en dat scheelde ook weer wat. Tja, keuzes, keuzes, keuzes. Maar goed, daar draait eigenlijk het hele leven om.

Kan niet wachten totdat hij hier binnen komt!
goede foto's en mooi

Jaloers dat je de Northlander al in bezit hebt. Zit ook met smart te wachten.
Ga je de set ook laten rijden op de baan of wordt het een Vitrine model?
Dat laatste is wel wat ik van plan ben.
Nou maar hopen dat ie snel binnen komt.
Enne, nog bedankt voor de foto's  B)
Citaat van: klaasdj op zaterdag 31 augustus 2024, 15:16:00Ga je de set ook laten rijden op de baan of wordt het een Vitrine model?
Dat is wel wat ik van plan ben.
Welke van de twee opties? :)

Ha, ha, voor twee opties uitlegbaar realiseer ik me nu.
Het wordt bij mij een vitrine model (met tussendoor wel een testrondje uiteraard)

Hier is hij ook al weer een paar weken binnen. Wat een geweldig mooi model, echt heerlijk om hem nu gewoon in het echt te kunnen zien. Gelijk even op de baan (grote ovaal, meer niet) gezet, en je moet hem echt niet door R1 of R2 laten rijden!

Op zich logisch met een natuurgetrouw model, maar omdat ik alleen maar R1 en R2 heb liggen, valt me dit nu wel heel erg op. Zelfs een koploper zag er beter uit in die bochten.
Goede reden om maar eens wat R5 en R4 te gaan aanschaffen, dat zal er een stuk beter uitzien. Niet dat hij veel op de baan zal staan en veel meters zal maken. Dit zijn de modellen waar je toch wel voorzichtig mee bent, en die hoofdzakelijk hun leven in de doos zullen slijten. Zelfs niet in een vitrinekast, want daarin verbleekt uiteindelijk alles toch (een beetje) en dat is ook zonde.

Beetje OT, maar daarom koop ik ook liever geen vitrinemodellen.
Speciale Gast

@citaat

:roll: Ik snap dat je erg zuinig bent op zo'n mooie trein maar in een doos bewaren is toch ook zonde.
Zolang er maar geen zonlicht op schijnt verkleurt het niet.
Ik heb een hele serie wagonnetjes op plankjes staan in mijn knutselkamertje en daar heb ik altijd de zonwering naar beneden (schuin dakraam)
en geniet alle dagen van de aanblik en er verbleekt niks. B)

Mooi model , bij mij hier ook binnen, na twee dagen testritten, geluidsprekertje al naar de vaantjes . Gelukkig 5 jaar garantie .

Gefeliciteerd met je prachtige treinstel. Ik weet sinds een week wat het is om dit oorspronkelijke Nederlandse ontwerp op de baan te hebben. Vorig weekend ontving ik het TEE-insidermodel uit 2020, een tweedehands 39607. Nog in werkelijke nieuwstaat en een genot om te laten rijden. Ik heb er een kort filmpje van gemaakt:

Speciale Gast

@citaat

Erg mooi gemaakt filmpje zo met de overloop van beelden in elkaar en de geluiden. :thumbup:
En natuurlijk een heel mooi treinstel. B)

Vorige week heb ik ook mijn Northlander in oontvangst mogen nemen, tegen betaling van de juiste pegelementen uiteraard.
Wat een fantastische set. Geheel opgetrokken uit metaal (géén kromme bakken  :D ) en een scala aan functies en geluiden.
Nog nooit zo'n dure set gekocht, maar hij(?) is het wel waard.
Enfin, ik ben er heel erg blij mee.

Service to many leads to greatness

Prachtig model. Ik heb ook wel wat met deze RaM TEE modellen. Deze ziet er heel fraai uit. Veel rijplezier!

wensmodel 52 8060 -7

Vandaag de mijne opgehaald, was de eerste van de zes die de set ophaalde bevestigde de verkoopster Marjan. Het wordt een opbergmodel want nog geen baan maar wel zeer grote dozenverzameling.
Zet zo dadelijk wel een plaatje in show je nieuwste aanwinsten 2024 want in dit topic staan er genoeg van topicstarter SBB-cargo.
Dirk :-{)