Hier dan het ontwerp van mijn nieuw te bouwen baan "Rehausen2". Waarin de 2 uiteraard een dubbele betekenis heeft. Zoals reeds eerder meegedeeld is het ontwerp tov versie 1 niet heel erg veel veranderd. In het zicht bereik zijn enkele kleine aanpassingen gemaakt aan de stations uitrit aan de West zijde en de Lokalbahn aftakking aan de Oost zijde (plaatje 1).
Onderhuids zijn er veel meer en grotere veranderingen gemaakt. Het eerste wat opvalt is het verdwijnen van de twee grote helices naar het SS1. Daar was ik niet echt blij mee en het grootste struikelblok was wel de toegankelijkheid. Met het stijgen der jaren wordt het steeds moeilijker om onder 60cm door in een kleine ruimte te kruipen.
De nieuwe schaduwstations zijn wel gegroeid met meer en langere sporen. Er is naar gestreefd om de opstelsporen van het hoofdlijn gedeelte minimaal 180cm lang te maken en voor de Lokalbahn 90cm. Dat is, op een enkele uitzondering na, gelukt. Slechts één spoor is 86cm. Het aanleggen van meerdere sporen wordt mogelijk gemaakt door de geometrie van de Peco rails en wissels die standaard een veel kleinere hoh afstand hebben dan C-rail. De bereikbaarheid daarvan zal worden bevorderd door een nog opener bouwwijze met draadeinden en een minimaal hoogteverschil van 15cm tussen de lagen.
Wat gebleven is, is de paradebaan en het daaraan gekoppelde passeerstation. Dat vond ik erg mooi in de layout en beviel ook prima in de huidige baan. Omdat hier alle treinen moeten passeren, dus expres, Nahverkehr en Lokalbahn, zijn er grote snelheidsverschillen tussen deze. En omdat de totale lengte van aanloop (stijg-) sporen en paradebaan zelf heel erg lang is kan dat tot opstoppingen leiden. Het passeerstation voorkomt dit voor het grootste gedeelte.
De bochten in het zichtbare deel zijn allemaal groter dan Peco radius 2 (>44cm). In het verdekte deel liggen een paar bochten met Peco radius 1 (37,5 cm). Het blijft behelpen met ruimte, Vooral om er voor te zorgen dat de diepte van de baan binnen redelijke afmetingen blijft.
Het geheel kan en zal worden bereden als zijnde een dogbone. Dat wil zeggen dat treinen uit dezelfde richting in het station terugkeren als waaruit zij deze hebben verlaten. Qua verrassingseffect zal dat dan niet veel om het lijf hebben. Doch door de afwisseling in de schaduwstations weet je toch al nauwelijks welke trein er waar zal gaan verschijnen.
En toen had ik een probleem met het toevoegen van plaatjes. Het uploaden lijkt goed te gaan maar wanneer ik op "VOEG TOE" klik gebeurt er helemaal niks, noppes, nada, geen plaatje. Het is toch gewoon een .jpg file waarvan de afmetingen en de grootte ruim binnen de perken vallen.
Zoals gewoonlijk plaats ik de cursor op de plaats waar ik het plaatje wil hebben en druk op voeg toe, het enige wat er gebeurt is dat de cursor verdwijnt. Blijkbaar komen de plaatjes dus wel onderaan te staan maar niet tussen de tekst, RAAR.