Nieuws:

Kom ook naar de Stichting 3rail gastendag op 23 November!! Lees meer in dit topic of bestel meteen je ticket hier!

Ontwerp Rehausen2

Gestart door Lobomotion69 vrijdag 26 juli 2024, 04:45:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Ontwerp Rehausen2
Hier dan het ontwerp van mijn nieuw te bouwen baan "Rehausen2". Waarin de 2 uiteraard een dubbele betekenis heeft. Zoals reeds eerder meegedeeld is het ontwerp tov versie 1 niet heel erg veel veranderd. In het zicht bereik zijn enkele kleine aanpassingen gemaakt aan de stations uitrit aan de West zijde en de Lokalbahn aftakking aan de Oost zijde (plaatje 1).


Onderhuids zijn er veel meer en grotere veranderingen gemaakt. Het eerste wat opvalt is het verdwijnen van de twee grote helices naar het SS1. Daar was ik niet echt blij mee en het grootste struikelblok was wel de toegankelijkheid. Met het stijgen der jaren wordt het steeds moeilijker om onder 60cm door in een kleine ruimte te kruipen.
De nieuwe schaduwstations zijn wel gegroeid met meer en langere sporen. Er is naar gestreefd om de opstelsporen van het hoofdlijn gedeelte minimaal 180cm lang te maken en voor de Lokalbahn 90cm. Dat is, op een enkele uitzondering na, gelukt. Slechts één spoor is 86cm. Het aanleggen van meerdere sporen wordt mogelijk gemaakt door de geometrie van de Peco rails en wissels die standaard een veel kleinere hoh afstand hebben dan C-rail. De bereikbaarheid daarvan zal worden bevorderd door een nog opener bouwwijze met draadeinden en een minimaal hoogteverschil van 15cm tussen de lagen.
Wat gebleven is, is de paradebaan en het daaraan gekoppelde passeerstation. Dat vond ik erg mooi in de layout en beviel ook prima in de huidige baan. Omdat hier alle treinen moeten passeren, dus expres, Nahverkehr en Lokalbahn, zijn er grote snelheidsverschillen tussen deze. En omdat de totale lengte van aanloop (stijg-) sporen en paradebaan zelf heel erg lang is kan dat tot opstoppingen leiden. Het passeerstation voorkomt dit voor het grootste gedeelte.
De bochten in het zichtbare deel zijn allemaal groter dan Peco radius 2 (>44cm). In het verdekte deel liggen een paar bochten met Peco radius 1 (37,5 cm). Het blijft behelpen met ruimte, Vooral om er voor te zorgen dat de diepte van de baan binnen redelijke afmetingen blijft.



Het geheel kan en zal worden bereden als zijnde een dogbone. Dat wil zeggen dat treinen uit dezelfde richting in het station terugkeren als waaruit zij deze hebben verlaten. Qua verrassingseffect zal dat dan niet veel om het lijf hebben. Doch door de afwisseling in de schaduwstations weet je toch al nauwelijks welke trein er waar zal gaan verschijnen.

En toen had ik een probleem met het toevoegen van plaatjes. Het uploaden lijkt goed te gaan maar wanneer ik op "VOEG TOE" klik gebeurt er helemaal niks, noppes, nada, geen plaatje. Het is toch gewoon een .jpg file waarvan de afmetingen en de grootte ruim binnen de perken vallen.
Zoals gewoonlijk plaats ik de cursor op de plaats waar ik het plaatje wil hebben en druk op voeg toe, het enige wat er gebeurt is dat de cursor verdwijnt. Blijkbaar komen de plaatjes dus wel onderaan te staan maar niet tussen de tekst, RAAR.
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 juli 2024, 04:45:21En toen had ik een probleem met het toevoegen van plaatjes. Het uploaden lijkt goed te gaan maar wanneer ik op "VOEG TOE" klik gebeurt er helemaal niks, noppes, nada, geen plaatje. Het is toch gewoon een .jpg file waarvan de afmetingen en de grootte ruim binnen de perken vallen.
Zoals gewoonlijk plaats ik de cursor op de plaats waar ik het plaatje wil hebben en druk op voeg toe, het enige wat er gebeurt is dat de cursor verdwijnt. Blijkbaar komen de plaatjes dus wel onderaan te staan maar niet tussen de tekst, RAAR.

En dat zie ik echt ook regelmatig gebeuren.
Ik copieer dan de tekst, zoals die bij de plaatjes staat en voeg die dan zelf toe op de plasts, waar ik de foto wil hebben.
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Ontwerp Rehausen2
Henk, de tekeningen zien er goed uit. Vanzelfsprekend zal ik dit draadje volgen, ook al wordt het geen M*-baan maar dat mag voor mij de modelspoorpret niet drukken. Veel succes, hopelijk geeft dit minder ergernissen voor jou dan in de afgelopen jaren.
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2016

online
Re: Ontwerp Rehausen2
Mooie plannen! Het ziet er allemaal doordacht uit en de zichtbare tracé's ogen realistisch.
Alleen vind ik de linkerzijde van het station wat lullig, pardon my French.
Er ligt een op het oog best scherpe boog vlak voor de inrijwissels. Het doet wat afbreuk aan de overige vloeiende lijnen.
Ook vind ik het wat jammer dat je tweesporige hoofdbaan in het station verpietert tot een enkelsporige baan. Tegelijkertijd is het wel een belangrijk station want het bedient ook een aardige zijlijn waar geruime het schaduwstation toch serieus verkeer op kan plaats hebben.
Natuurlijk kan het: enkelsporige hoofdlijnen zijn er ook, maar als je doorgaande exprestreinen hebt of lange goederentreinen, is het ook leuk dat die lekker door kunnen rijden.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2022

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Ga je nu over naar 2 rail of bouw je de peco om naar middengeleider?
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 26 juli 2024, 08:00:24Er ligt een op het oog best scherpe boog vlak voor de inrijwissels.
Klopt. Om aan alle overige wensen te voldoen kan het helaas niet anders. Je weet dat modelspoor een eeuwig compromis is. De rechterzijde wil ik niet te kort maken en de stations sporen moeten lang genoeg blijven. In mijn eerste ontwerp gaat die lijn rechtdoor en dan linksaf naar het SS2. Maar dan heb ik daar veel te weinig plaats voor de gewenste spoorlengtes. Dus moet ik de volle lengte van de linke rpoot benutten. En dat betekent na het station een slinger naar boven om dan naar beneden het SS2 in te gaan. Meteen is dan ook het andere probleem wat je aansnijdt verklaard want maak ik die slinger dubbel sporig dan hou ik slechts R1 over in  het zicht bereik. En dat willen we helemaal niet.
De bocht zoals die er nu ligt heeft een straal van 46,8cm, dat ligt tussen R2 en R3 in en is nog niet zo heel slecht. De bocht linksboven in het paradespoor is dan nog iets krapper met 44,4 cm. Wel ligt die wat meer verscholen tussen de scenery.
Er gaat daar een enkel sporige lijn de tunnel in en onderaan komt er ook weer een enkel sporige lijn de tunnel uit. Dus dat is wel congruent. Net als aan de rechterzijde, daar gaat een dubbel sporige lijn de tunnel in en bovenaan komt er een dubbel sporige lijn de tunnel uit.

Citaat van: Bulletje op vrijdag 26 juli 2024, 08:59:07Ga je nu over naar 2 rail
Ja, helamaal klaar met pukkeltjes. Ten eerste is dat qua railmateriaal veel goedkoper en ten tweede bouwt het veel sneller. Het enige nadeel is dat ik de meeste van mijn lokomotieven zal moeten gaan vervangen. Roco en Piko loks kan ik ombouwen zonder probleem. Alle benodigde onderdelen zijn direct verkrijgbaar bij de fabrikant. Dat in tegenstelling tot Märklin cq Trix. Daar zijn helemaal geen vervangende onderdelen verkrijgbaar. Slechte zaak dus. Gevolg is dan ook dat er bij mij geen enkele lok van deze fabrikant nog in komt.
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2016

online
Re: Ontwerp Rehausen2
Helder verhaal, Henk. Ik vermoedde al dat het niet zo maar een bochtje was.
Niettemin, zou het nog kunnen faken door met dubbelspoor de bocht in te gaan en in de tunnel een wissel leggen waar het enkelsporig verder gaat.
Maar dan klopt het weer niet met het andere enkelspoor verderop.
Anderzijds, in de echte wereld zijn er genoeg ingewikkelde en bijzondere situaties. Met een goed verhaal erbij, kan alles!

Groet,

Peter
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2022

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Ziet er goed uit Henk. En geen paniek, van Venlo tot Kaldenkirchen is nog dubbelspoor maar van Kaldenkirchen richting Viersen enkel spoor en je wil niet weten wat daar overheen tuft. (en dat is dan de situatie anno 2024) Ik zie dat niet als een bezwaar. Tja en wat krappere bochten ........... in jou geval met wat je wil moet je consessies doen. Zolang het geen High Speed Line is ...........
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 juli 2024, 04:45:21De bochten in het zichtbare deel zijn allemaal groter dan Peco radius 2 (>44cm). In het verdekte deel liggen een paar bochten met Peco radius 1 (37,5 cm). Het blijft behelpen met ruimte (...)
Radius is afhankelijk van de minimale maat van je rijdend materieel. Als dit kan, prima, maar, hou in gedachten dat je voor sommige zaken uit moet gaan van R2, of een alternatief biedt, of een programma dat bepaalde rijwegen kan uitsluiten.

En bedenk dat als je naar 2-rail digitaal overstapt, een of meerdere digitale keerlusmodules onvermijdelijk worden.
 
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 juli 2024, 13:41:20Dat in tegenstelling tot Märklin cq Trix. Daar zijn helemaal geen vervangende onderdelen verkrijgbaar. Slechte zaak dus. Gevolg is dan ook dat er bij mij geen enkele lok van deze fabrikant nog in komt.

Waarom zou je op 2-rail niet met Trix kunnen en/of willen rijden? Daar hoeft toch niks aan omgebouwd te worden?
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2022

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Gewoon omdat het kan.. :P

Het moge duidelijk zijn dat Henk zijn neus vol heeft van al wat Göppingen und freunde uitbrengt, en hij dat links wil laten liggen, keuze genoeg.. en vrijheid-blijheid, gelijk heeft ie!  :-)

:important: (ik kreeg gisteren mijn 39771-E71 binnen, ook heel blij mee!  >:-D  )
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Het sporenplan van Rehausen2 is nog eens flink op de schop gegaan en nog verder vereenvoudigd. Vooral de westelijke zijde van het station is onder handen genomen. De bocht die zich daar bevond beviel mij toch niet en het huidige design ziet er, mijn inziens, een stuk beter uit. Kijk en oordeel zelf.
Het zichtbare deel:
Baan2Ldogb1.jpg
De schaduwstations:
Baan2Ldogb2.jpg
De lokaalbaan:
Baan2Ldogb3.jpg
Het passeerstation:
Baan2Ldogb4.jpg   
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2016

online
Re: Ontwerp Rehausen2
Mooier zo! Het oogt een stuk vloeiender en logischer. Goed dat het gelukt is die scherpe boog eruit te halen.

Niks meer aan doen, behalve uitvoering geven aan dit plan.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Ontwerp Rehausen2
Leuk sporenplan Henk, op het bovenste sporenplan rechts zie ik zelfs een sporensituatie bij 'Hk1' dat kan dienen als een soort van keerdriehoek. Of is dat niet jouw opzet?
Re: Ontwerp Rehausen2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp Rehausen2
Ja, dat is inderdaad een keerdriehoek. HK1 staat voor HoutKap, Een hout win gebied dus. Met veel bomen, ook vallende, een zagerij, houtopslag en nog wat. Met eigen spooraansluiting om het hout af te voeren.