Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 3460.3 SBB Re460 Delta rijdt één kant uit en stottert

Gestart door en_voyage zaterdag 20 juli 2024, 16:42:55

Märklin 3460.3 SBB Re460 Delta rijdt één kant uit en stottert
Hallo allen,

Recent heb ik een Märklin 3460.3 SBB Re460 ('Rigi') op de kop getikt. De verkoper meldde al wat issues, de prijs was er ook naar. De loc is uitgerust met een oudere Delta decoder met dipswitches. Alle switches staan uit, dus zou de loc ingesteld moeten zijn op analoog bedrijf. Wanneer ik de loc op mijn analoge baan zet, gaan bij het verhogen van de spanning wel de front- en sluitseinen branden, keurig afhankelijk van de rijrichting. Echter, de loc rijdt maar één kant op en blijft dan geregeld hangen, of stottert.

Ik heb de loc al open gehad en heb de dipswitches nagelopen. Ook de bekabeling heb ik nagelopen, maar kan geen breuken of slechte verbindingen ontdekken. Is de Delta-decoder gaar, of is er sprake van een mechanisch of elektrisch defect dat ik over het hoofd heb gezien?
Re: Märklin 3460.3 SBB Re460 Delta rijdt één kant uit en stottert

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Heb je de koolstofborstels gecontroleerd?

Of reageert ie helemaal niet op de richting-verandering? Wat dan ook geldt voor de front- en sluitseinen.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Loc stottert door slecht elektrisch contact.
Dit kan komen doordat oude smeermiddelen zijn ingedikt en een isolerend filmpje creëren waar de stroom voorheen nog wel electrisch geleidde... ook vuile wielen met aangekoekt vuil kan een oorzaak zijn. Geld ook voor de sleper, als die ook gesmeerd is door overtollige olie.
Je koolborstels kunnen vervuild zijn, of bijna te ver afgesleten, wat in de ander richting een blokkering geeft. Ook kunnen de spleetjes in de collector dicht gelopen zijn met vettig slijpsel van koolborstels waardoor de stroom daardoor loopt in plaats van via de motor spoel. Ook kan de blauwe of de groene draad zijn gebroken, waardoor e loc maar 1 kant op wilt.
Dus checken en schoonmaken. En misschien koolborstels vervangen.

Mvg. Marcel
Koolstofborstels zagen er op het oog goed uit. De motor druipt niet van het vet, ziet er eigenlijk keurig uit. Dat geldt ook voor de aandrijving en assen. Maar goed, soms zit er dan toch stiekem nog iets dat de boel verstoort.

Zul je net zien dat het einde zaterdag is en ik geen koolborstels meer in huis heb. Modelspoorwinkels gaan allemaal dinsdag pas weer open. Nou ja, volgende week dan maar even bestellen. Daarna de boel grondig reinigen en kijken of dat soelaas biedt. Ik zal mijn bevindingen hier melden, ook handig als iemand later tegen een vergelijkbaar probleem aanloopt.
Als een loc (met ouderwetse veldspoelen) maar één kant op loopt, dan is er óf een probleem met de spoel, óf een probleem met de decoder.  De spoel is wel door te meten (weerstand).  Ook de spanning die uit de decoder komt is wel te meten (DC Voltage).

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Inderdaad, zo moeilijk is dat niet. De spoel doormeten is al heel simpel. Vanaf het aansluitpunt waar de blauwe kabel op zit meten naar de motorpool waar de gezamenlijke aansluiting op zit. Daarna hetzelfde vanaf de aansluiting waar de groene draad op zit. Beide moeten ongeveer dezelfde vrij lage weerstand aangeven. Geen weerstand, dan is de spoel onderbroken en zal het niet werken. Das logisch nietwaar.
Het meten van de uitgangsspanning van de decoder vergt iets meer. Daarvoor moeten de blauwe en groene draad los gesoldeerd worden. Daarna kun je spanning meten tussen resp. de blauwe en groene draad en de zwarte draad. Blauw is meen ik vooruit en groen is achteruit, maar andersom is ook geen probleem. Houdt er wel rekening mee dat die uitgangsspanning een hoogfrequent PWM signaal is. Dat betekent dat er bij verschillende rijstanden weinig verschil in spanning gemeten zal worden. Doch wanneer er op één van de draden geen spanning gemeten wordt is die defect.
Zo, we hadden even een klein uitstapje naar Luxemburg. Daar voor heel zachte prijsjes een CFL 1800 en een CFL 450 met sproeitrein op de kop getikt als occasions bij Manufaktur Possible-Schintgen in Mersch, maar dat even terzijde.

Ik heb de veldspoel doorgemeten en ik krijg op zowel de blauwe als de groene draad dezelfde weerstandswaarde, dus met de spoel lijkt niks mis. Heb helaas even geen soldeerbout bij de hand om de decoder door te meten... Misschien straks even langs de bouwmarkt voor een simpel ding. Of is er een manier om de decoder door te meten zonder soldeerwerk? Vast niet, maar ik vraag het tòch even.  :D

Nou ja helemaal zonder soldeerwerk is het niet maar dat komt dan later pas weer. Draadjes door knippen is ook een mogelijkheid. Die moet je dan later weer solderen.  B)

Aan de decoder valt weinig door te meten.
Stotterend rijgedrag komt niet uit de decoder, maar de stroomvoorziening zelf in de vorm van een slecht contact. Je lampen doen het goed, maar het blijft lastig.
Al eens geprobeerd op een zg proefbank, of met een krokedilleklem op sleper en massa? Dan kan je de motor/decoder uitsluiten als dat goed werkt.
Mvg. Marcel
Even terug naar de basis, heb je de lok al eens goed gereinigd, en gecontroleerd? (niet alleen visueel)

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren

Helaas is er geen "contacten controleren" Wiki  :warning:

Grote problemen hebben vaak kleine oorzaken die nogal eens over het hoofd worden gezien, om bij het begin te beginnen sluit je meteen veel uit.  :idea:
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Een deltadecoder heeft twee eindtransistoren, één transistor gaat met de blauwe draad naar de ene wikkeling van de veldspoel en de andere transistor gaat met de groene draad naar de andere wikkeling van de veldspoel.
Als één van deze transistoren defect is, dan rijdt de loc maar één kant op.
De eindtransistoren zijn te herkennen links op de delta decoder.

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6603_Delta_Decoder
Ter info: volgens database CollectioN heeft de 3460.3 een schakelrelais en bedrijfsnummer 460 008-6.
De 3460.4 en 3460.5 hebben wel een Delta decoder en bedrijfsnummer 460 045-8 en 460 013-6.

Maar dat helpt en_voyage niet verder natuurlijk  :(

Willy
Forum Moderator

Hoi Willy,

:offtopic: Waar zijn dan de 3460.1 e 3460.2 gebleven?
Volgens de info die ik vind:
3460.1 uit 1993 met Electronisch relais en locnummer 460 004-5 van de SBB en draagt de naam "Uetliberg"
3460.2 uit 1994-1995 met Delta decoder en locnummer 460 008-6 van de SBB en draagt de naam "La Gruyère"
3460.3 uit 1996-1998 met Delta decoder en locnummer 460 045-8 van de SBB en draagt de naam "Rigi"
Inmiddels al wel nieuwe koolborstels gehaald, maar nog geen tijd gehad om de motor schoon te maken. Hopelijk vanavond...

Mijn loc heeft de naam 'Rigi' en een Delta decoder aan boord, geen electronisch relais. In lijn dus met de post van Kappa. Was het maar een relais geweest, dan had ik de boel waarschijnlijk al gefixt. Die decoder maakt het toch net even wat ingewikkelder. Ben geen digitale techniek van Märklin gewend, vandaar.
Omdat het ging over de 3460.3 heb ik de 3460.1 en 3460.2 niet genoemd.  Hieronder meer informatie:

Volgens CollectioN 2024:

3460.1 - 1993 - 460 004-5 - elektronische omschakelaar - UIC contactdoos naar binnen geweven - Uetiberg
3460.2 - 1993 - 460 004-5 - elektronische omschakelaar - UIC contactdoos naar buiten geweven - Uetiberg
3460.3 - 1993-1996 - 460 008-6 - elektronische omschakelaar - La Gruyère
3460.4 - 1996-1999 - 460 045-8 - Delta decoder - Rigi
3460.5 - 2000 - 460 013-6 - Delta decoder - Nord Vaudois - Treinset 29519

Volgens Koll 2011:

3460.1 - 1993 - 460 004-5 - UIC contactdoos naar binnen geweven - Uetiberg
3460.2 - 1993 - 460 004-5 - UIC contactdoos naar buiten geweven - Uetiberg
3460.3 - 1994-1995 - 460 008-6 - La Gruyère
3460.4 - 1996-1998 - 460 045-8 - Delta decoder - Rigi

Willy
Forum Moderator

@citaat  Wat is dat met die UIC doos dan?

@ Geoffrey: in welke omgeving woon je? Dan kan iemand die in de buurt woont er misschien voor je naar kijken.
Citaat van: Kappa op zaterdag 03 augustus 2024, 12:06:17@citaat  Wat is dat met die UIC doos dan?

In CollectioN 2024 staat voor:

3460.1: UIC-Steckdose an der Stirnseiten nach innen gewölbt

3460.2: UIC-Steckdose an der Stirnseiten nach außen gewölbt

Willy
Forum Moderator

Citaat van: nmbssncb op zaterdag 03 augustus 2024, 18:46:083460.1: UIC-Steckdose an der Stirnseiten nach innen gewölbt
Lijkt me een foutje in de mal.
Vanavond even tijd gevonden om de loc te openen. Heb de motor uit elkaar gehaald, de boel bleek van binnen viezer dan verwacht. Inderdaad zwart van de koolstof. Met wattenstaafjes en alcohol de boel weer mooi schoon gekregen. Gelijk de koolborstels vervangen door een fris paar.

Anker bleek inderdaad vies:

Drup, drup... ik kan er in frituren :-)

Zwarte wattenstaafjes! Yummie!

En wat is het effect? De loc rijdt nu helemaal niet meer. Zucht. Heb gecheckt of ik de loc weer goed in elkaar heb gezet, en dat is inderdaad het geval.

Wèl werkt de lichtomschakeling prima. Keurig driemaal wit voor en eenmaal wit achter. Stroomvoorziening lijkt dus goed, en lichtwissel gaat ook zonder problemen. Had eerder de veldspoel doorgemeten en ik mat op blauw en groen dezelfde weerstand. Zou het anker gaar zijn? Er zitten wel zwarte plekken op de collector die ik niet schoon krijg.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heb je de spleten tussen de collector vlakken ook schoongemaakt?

Groet, Anne W
Zeker! Voorzichtig met een tandenstoker (geen metaal) de troep er tussenuit gehaald en goed met alcohol schoongemaakt. Zoals gezegd, er bleven zwarte strepen op de collector die ik niet weg kreeg met de alcohol.

Op zoek naar een nieuw anker? Of gewoon alle ouwe meuk er uit en ombouwen naar iets moderners?

Meet het anker even door, van collectorvlak naar het volgende collectorvlak, 3 maal dus. Als je gaat moderniseren dan radicaal met motor ombouwset en modern decoder.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Meet eens tussen het punt waar de blauwe, of groene draad op de decoder is gesoldeerd en het motorschild waar twee draden van de veldspoel zijn gesoldeerd.
Heeft je multimeter een diodestand?
Citaat van: Anne W op zaterdag 03 augustus 2024, 23:38:42Meet het anker even door, van collectorvlak naar het volgende collectorvlak, 3 maal dus.

En welke stand op de multimeter? Ook weerstand? Heb nog niet eerder een anker doorgemeten, vandaar.
Citaat van: Kappa op zondag 04 augustus 2024, 09:46:01Meet eens tussen het punt waar de blauwe, of groene draad op de decoder is gesoldeerd en het motorschild waar twee draden van de veldspoel zijn gesoldeerd.

Hee... zit nu naar dat schild te kijken, zie ik dat enkel de zwarte draad er aan vast zit! Ik geloof dat ik ineens iets gevonden heb dat niet zo zit zoals zou moeten! Dat verklaart wel de lichtwissel en het uitblijven van de reactie van de motor. En vermoedelijk zat die draad al lossig, wat het stotteren verklaart. Solderen die hap!

@citaat  @citaat

In de weerstand stand, groet, Anne W

En vergeet je koolborstels niet te plaatsen.

Mvg
Marcel
Ik had gisteravond al verse koolborstels teruggeplaatst, voor het testen. Heb nog een tweede Re460 van Märklin, met Tilsitter reclame. Die rijdt prima, maar daar kan ik de precieze positie van de draadjes terugvinden. Blijkt dus dat dunne draadje vanaf de veldspoel bij mij niet meer vast te zitten. Ik vermoed dat die soldeerverbinding al zwak/gescheurd was, maar dat de draad tijdens het onderhoud gisteravond helemaal is losgekomen.

Ik zal vanavond de draad weer aan het schild solderen en dan weer een proefritje maken. Fingers crossed, misschien zijn alle problemen daarmee verholpen.
net even tijd gevonden om het losse draadje van de veldspoel weer vast te zetten aan het motorschild. En: de loc rijdt weer terug één kant op, andere kant doet hij niks.

Dus:
- motor is gereinigd
- nieuwe koolborstels zijn geplaatst
- alle draadjes zitten weer keurig vast op de juiste plek
- lichtwissel naar beide kanten, maar rijden slechts één kant op
- Veldspoel doormeten gaf niks geks, zelfde weerstand op blauw en op groen
Toch de decoder?
Citaat van: Kappa op zondag 04 augustus 2024, 09:46:01Meet eens tussen het punt waar de blauwe, of groene draad op de decoder is gesoldeerd en het motorschild waar twee draden van de veldspoel zijn gesoldeerd.

Ja, multimeter heeft een diodestand. Wat moet ik meten/te zien krijgen in mijn display?
Forum Moderator

@citaat Meet met je multimeter de twee grote transistoren eens als volgt door.
Meet dan alleen op de decoder als deze spanningsloos is, dus de loc niet op de baan staat, of enige ander spanningsbron op de loc/decoder aangesloten!
FTZ605.jpg
Hierboven zie je welke aansluiting de basis (B'), collector (C), of emitter (E) is.
Meet met de rode pen op de B en de zwarte op de C en zou iets in de buurt van 0.6 Volt op je display moeten zien.
Meet daarna met de rode pen op de B en de zwarte op de E en zou iets in de buurt van 0.6 Volt of meer op je display moeten zien.
Omdat het hier een zgn Darlington transistor betreft kan het zijn dat de meting tussen B en E geen geldig resultaat geeft.
De meting is nauwkeuriger als de blauwe en groen draadjes naar de motor los gesoldeerd zijn.
Allicht nog een alternatieve insteek:
Verwijder de zwarte, groene en blauwe draad van de motor.
Neem een 9V batterij en sluit 1 klem aan op de aansluiting waar de zwarte draad aan de motor gesoldeerd was. Sluit nu de andere pool van de batterij afwisselend aan op respectievelijk de klemmen waar de groene en blauwe draad aangesloten was (aan de veldspoel). De motor zou in beide richtingen moeten draaien. Lukt dit, dan mag je besluiten dan er geen probleem is met de motor.
Citaat van: Kappa op zondag 04 augustus 2024, 19:52:59@citaat Meet met je multimeter de twee grote transistoren eens als volgt door.
Meet dan alleen op de decoder als deze spanningsloos is, dus de loc niet op de baan staat, of enige ander spanningsbron op de loc/decoder aangesloten!

Mijn Delta decoder blijkt die twee transitoren niet te hebben. Dat is namelijk 6603 type 3a, en ik heb 6603 type 3b in de Re460 liggen. Daar lijkt maar één transistor met 8 pootjes op te zitten.

Zo fijn dat Märklin die allemaal onder hetzelfde catalogusnummer heeft verkocht. Geldt ook voor de Re460: de originele 3460 was een analoge loc, maar onder hetzelfde nummer zijn ook de Delta-locs uitgebracht. In de onderdeellijsten vind je hierdoor geen Delta decoders terug, enkel de elektronische omschakelunit.

Maar goed, 6603 type 3b, dus.
Soldeer groen en blauw eens om aan de veldspoel. Loopt de lok de andere kant op dan is de decoder defect. Nog steeds dezelfde kant dan is de spoel defect. Kijk ook gewoon eens of er geen draadbreuk in de groene of blauwe draad zit

Bart
Word toch nog spannend hier!   :mrgreen:

Beste Reiziger,

Het is al eerder gevraagd: waar woon je?

Groet, Anne W
Och, niks mis met een beetje spanning (max 12 volt).

Ik woon in Den Haag, maar mijn vrouw en ik gaan een week op vakantie in België. Ze is bijna 7 maanden in verwachting, dus in plaats van één grote zomervakantie in het zuiden hebben we gekozen voor wat kortere vakanties dicht bij huis.

Een mooie cliffhanger dus... zodra ik weer terug ben en de eerste wasjes weer draaien, meld ik me weer. Tot volgende week!

Jongens van de stamtafel Den Haag: graag contact zoeken.

Groet, Anne W
Citaat van: Bajn-AG op zondag 04 augustus 2024, 22:31:15Soldeer groen en blauw eens om aan de veldspoel. Loopt de lok de andere kant op dan is de decoder defect. Nog steeds dezelfde kant dan is de spoel defect. Kijk ook gewoon eens of er geen draadbreuk in de groene of blauwe draad zit

Tijdje geleden dat ik hier heb gereageerd! Plots veel aan het hoofd, nu weer rustiger vaarwater.

Ik heb even de groene en blauwe draad omgesoldeerd aan de veldspoel. Resultaat: de loc loopt inderdaad de andere kant op. Het seinbeeld is nu wel verkeerd, maar dat is immers logisch als gevolg van het omwisselen van de groene en blauwe draad.

Ik kan verder geen draadbreuken vinden. De blauwe en groene draad zijn overal even stug, dus niet dat er een knikje is dat wel heel soepel draait. Dan dus toch de decoder? Zo ja, wat zou een goede vervanging zijn? Ik rij momenteel nog niet digitaal.

Citaat van: en_voyage op donderdag 19 september 2024, 10:35:27Dan dus toch de decoder? Zo ja, wat zou een goede vervanging zijn? Ik rij momenteel nog niet digitaal.
Moneteel nog niet digitaal. Maar zit dat wel in de planning of doe je het helemaal niet. Dat maakt nogal verschil uit in de wijze van aanpak.
Indien je van plan bent om op korte of middellange termijn over te stappen op digitaal zou ik hierin alvast een voorsprong nemen en er meteen een goede digitaal decoder in zetten. Bijvoorbeeld een ESU LoPi5. Dat zijn momenteel echt wel de beste decoders die verkrijgbaar zijn. Zeker met de soundmogelijkheden wanneer je die wenst.
Indien digitaal nog helemaal geen optie is raad ik je aan er een gewone FRU (Fahrt Richtung Umschalter) in te zetten. Dat is eigenlijk de elektronische variant van het omschakelrelais. Maar pas op voor beide opties dien je de motor om te bouwen naar gelijkstroom, dus met een permanent magneet. Wisselstroom motoren zijn er helemaal uit. Niet trendy meer.  :D
Momenteel nog geen plannen voor digitaal, maar ik vind het prima om hier wel op voorbereid te zijn.

Ik zag bij Märklin het setje 60760, een ombouwset naar hoogvermogenaandrijving plus decoder. Is dat wat? En mocht ik voor ESU LokPilot willen gaan, wat raad je dan aan qua ombouwen van de motor? Permanente magneet er in, of denk ik dan te makkelijk?

Ben niet vies van wat werk, dus ik sta open voor verschillende suggesties. Alvast dank!

Het setje 60760 raad ik niet aan. Een veel te simpele decoder zonder extra mogelijkheden. Zelf gebruik ik altijd de ESU LoPi5 of de soundversie daarvan. Naar mijn mening de beste decoder die momenteel verkrijgbaar is. Uitstekende rijeigenschappen mits goed ingesteld en robuust. Op alle uitgangen beveiligd tegen kortsluiting, je moet alleen geen externe spanning op de motor zetten terwijl de decoder is aangesloten. Daar kan hij niet tegen, eigen ervaring. Verder is bij mij nog nooit een ESU decoder gesneuveld, wel die van Märklin, drie stuks ondertussen. Zwakke electronica en Märklin weet dat maar ze doen er niks aan.

Ja, nieuwe decoders moeten altijd ingesteld worden op de lok waar deze in komt om de beste rijeigenschappen te behalen. Geen enkele lok is exact hetzelfde als een andere. Dit instellen is een geduldig werkje met veel trial and error. Net zolang aan de CV's prutsen totdat jij vindt dat die lok uitstekend rijdt onder alle omstandigheden. Als eerste de CV's 2 t/m 6 om de juiste snelheidscurve en optrek- cq afrem vertraging in te stellen. Daarna de CV's 50 t/m 56 om de trekkracht en dynamische werking goed te krijgen. Daarnaast zijn er nog enkele CV's voor het adres (3), het protocol (DCC, MFX, analoog). ESU geeft een tabel waarin voor ieder Märklin motor de nominale waardes worden aangegeven. Wanneer je daarmee begint is het nog maar een kwestie van een stapje hoger of lager om de beste resultaten te verkrijgen. Met een 6021 is dat een heel karwei, maar met een ESU lokprogrammer is het kinderspel.
Gelukkig ben ik wèl bekend met het digitale gebeuren via enkele gelijkstroomlocs die ik óók nog heb (dus naast de Märklin-locs). Heb naast de baan met mijn zoontje ook nog mijn eigen gelijkstroom projectje. Daarbij maak ik gebruik van een Roco Multimaus. Geen wonder voor programmeren, maar ik kan ermee uit de voeten. Digitaal en Märklin is echter nog onontgonnen terrein voor mij.

ESU Lopi 5 klinkt prima voor als we de vader+zoon-baan toch gaan digitaliseren. Blijf ik toch nog wat vragen houden:
- De Re 460 heeft geen decodeerinterface. Gewoon een LoPi 5 met losse kabels aanschaffen, toch?
- Wat moet ik nog aan de motor aanpassen om deze te laten werken met de LoPi 5? Kit voor hoogvermogensaandrijving, of enkel een Hamo-magneet?
- Wat is de eenvoudigste (lees: goedkoopste) oplossing om een gedigitaliseerde Märklin loc te programmeren? Die Multimaus gaat niet werken, gok ik. Of deze toch aansluiten via krokodillenklemmen: de plus op de muntcontacten en de min op de rails?

Ik zal ondertussen ook nog wat draadjes over deze onderwerpen doorpluizen.

Citaat van: en_voyage op donderdag 19 september 2024, 19:42:04De Re 460 heeft geen decodeerinterface. Gewoon een LoPi 5 met losse kabels aanschaffen, toch?
wanneer ik zelf een lok digitaliseer of van een andere decoder voorzie bouw ik meestal meteen een interface in. Hetzij een 8-pins stekker wanneer de lok niet veel functies hoeft te hebben of in het nadere geval een 21MTC. Dit heeft twee grote voordelen. Je hoeft tijdens de in- cq ombouw niet met de decoder te klooien en dat verminderd de kans op beschadiging aanzienlijk. Het andere voordeel is dat bij een storing de decoder in een mum verwisseld is om te kunnen testen. Een bijkomend voordeel is dan nog dat de decoder snel uit de lok te halen is om deze op een decodertester te prikken of te programmeren.

Citaat van: en_voyage op donderdag 19 september 2024, 19:42:04Wat moet ik nog aan de motor aanpassen om deze te laten werken met de LoPi 5? Kit voor hoogvermogensaandrijving, of enkel een Hamo-magneet?
Met enkel een Hamo magneet kom je al een heel eind. Maar wanneer je echt goede rijeigenschappen op prijs stelt, en dan voornamelijk in het langzaam rijden (rangeren) kun je beter een setje kopen.

Citaat van: en_voyage op donderdag 19 september 2024, 19:42:04Wat is de eenvoudigste (lees: goedkoopste) oplossing om een gedigitaliseerde Märklin loc te programmeren?
Het zou met de multimaus moeten kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee. Het simpelste is een decoder(lok)programmer aanschaffen. Dan hoef je niet alle CV's afzonderlijk in te stellen. Dat doe de programmer in veel gevallen voor je.

Nog even een opmerking betreffende de multimaus. Hiermee kun je alleen DCC bedienen, geen MFX. Daarbij dient ook opgemerkt te worden dat MFX geen CV instellingen kent. Dat maakt gebruik van DCC CV's. Trouwens maak ik helemaal geen gebruik van MFX, dat heb ik overal uitgeschakeld. Naar mijn smaak (te)veel fouten en problemen.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 19 september 2024, 18:04:01Het setje 60760 raad ik niet aan. Een veel te simpele decoder zonder extra mogelijkheden.

Voor een Re460 is dit een prima decoder (met een slechte naam!).
Lampje aan/uit en instelbare snelheid, optrekken/afremmen. Meer hoef je ook niet te kunnen.
Analoog rijdt het prima.

Een ESU vliegt analoog in brand bij omschakelen...zo maar even als hint waarom je er als analoogrijder vanaf moet blijven. Neem dan een zimo of MLD/3.

Bart

Citaat van: Bajn-AG op donderdag 19 september 2024, 23:30:13Een ESU vliegt analoog in brand bij omschakelen
Dat heb ik dus bij Märklin decoders ervaren maar nog nooit bij een ESU.
Forum Moderator

Citaat van: en_voyage op donderdag 19 september 2024, 19:42:04De Re 460 heeft geen decodeerinterface. Gewoon een LoPi 5 met losse kabels aanschaffen, toch?
Als je een mLd3 neemt, dan zit er gratis en voor niks een 21mtc dragerprintje bij, die ook nog eens in de zwarte kunststof houder past.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 20 september 2024, 03:13:30
Citaat van: Bajn-AG op donderdag 19 september 2024, 23:30:13Een ESU vliegt analoog in brand bij omschakelen
Dat heb ik dus bij Märklin decoders ervaren maar nog nooit bij een ESU.

De marklin decoders die in brand vlogen werden door ESU geleverd. B)

Bart
Zo, ben ik weer! Heb gekozen voor een kit voor hoogvermogensaandrijving i.c.m. een ESU Lokpilot 5 (geen Basic, maar een normale). Of dat een goede keuze is, gaat de toekomst uitwijzen.  :D

De ESU is 8-polig (had ik nog liggen voor een 2-rail loc), dus ik heb zo'n aansluitharnas gekocht met 8 draadjes. Leek me wel handig, dan kan ik de decoder makkelijk uitnemen in geval van problemen.

Nu zit ik even met de aansluitingen van de draadjes op de loc. Ik kwam tot de volgende invulling, maar heb nog wat open plekken:
1 - oranje - motorschild, rechter aansluiting
2 - geel - licht achter, dus ergens op de print voor het licht
3 - groen - aux 1 - nog geen bestemming
4 - zwart - stroom wielen
5 - grijs - motorschild, linker aansluiting
6 - wit - licht voor, dus ergens op de print voor het licht
7 - blauw - U+, ergens op de print voor het licht
8 - rood - sleper

Zo goed? Ja, ik moet de aansluitingen op het lichtprintje nog even uitzoeken... Kunnen die lampjes van Märklin blijven zitten, trouwens? Of moeten er exemplaren in die met een hoger voltage overweg kunnen?

Niet de simpelste Märklin-loc om voor het eerst te digitaliseren... 2-rail is toch wat meer tweede natuur, zeg maar. Maar goed, daar gaat de loc niet mee rijden. Wie helpt?
waarom niet direct vervangen door leds ? Groen kan je gebruiken om achterlichten apart te sturen samen met het purperen draadje aan/van aux 2.
Mss ook de zoekfunctie leren gebruiken en dan krijg je volledige ombouwverslagen :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11764.0

https://www.maerklin-sammler-infos.de/umbauten/lokomotiven/03453/03453_m_um.htm