Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wel of geen Booster Marklin, en hoe zit t nu met de baanspanning?

Gestart door H.Kes zaterdag 06 juli 2024, 19:59:45

Wel of geen Booster Marklin, en hoe zit t nu met de baanspanning?
Hoi,

Ik ben sinds Covid weer bezig met een C-rail Marklin baan, gestuurd door een CS3. Automatisch rijden gaat per Rocrail. Sofar so good zou je zeggen. Heel af en toe valt er een trein op steeds meestal dezelfde plek stil en hoewel ik een ringleiding heb liggen met dus zeer regelmatig baanstroom aansluitingen krijg ik die problemen meestal niet weg. Dus gaan lezen in het forum over boosters etc en eerlijk gezegd snap ik daar dus geen r.... van.
Mijn CS 3 (en Rocrail) geven aan dat er normaliter 1 a 1,5 A door de baan loopt. Ga ik met de Voltmeter volts meten , dan ben ik verloren - ik meet steeds 7,5 V tussen middenrail en spoor (waar is die 19V gebleven??).
Ik kan makkelijk met 4 a 5 treinen rijden, ik heb bijna 90 meter spoor liggen (eigenlijk 3 ovalen - schaduwstation, nivo 0 en nivo 1)
Vraag 1, moet ik aan de booster en zo ja hoe dan? Vraag 2 Wat moet ik meten aan Volts op de baan?
groeten
Hans
Re: Wel of geen Booster Marklin, en hoe zit t nu met de baanspanning?
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Meer je met een scoop? Zonder ga jij de digitale wisselspanning niet kunnen meten.
Als de treinen op hetzelfde stukje steeds stil vallen dan zit het probleem in het spoor zelf. Door een booster toe te voegen ga je het probleem niet oplossen. Probeer eerst de rails goed schoon te maken.
Hoi Laurent
Kijk dat is duidelijk, nee geen oscilloscoop, vandaar dat ik gek werd van de gekke voltmetingen O:-D
Hans
Tim
Ja, schoonmaken, natuurlijk gedaan, maar dat lost vaak niets op, ik vervang meestal de rails ter plekke, maar op sommige plaatsen toch lastig (helaas) bereikbaar
Hans
Het kan ook aan de locomotief zelf liggen. Ik merk dat locomotieven van een ander merk soms last hebben van stroom onderbreking, meestal op wissels.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een Köf Akku (36810), toen ik die net had was het een en al haperen op de rails. Ik denk slechte contacten, maar na een tijdje continu rijden gaat dat wel over.

Of vuile wielen, kan ook een oorzaak zijn. Als de wielen sterk vervuild zijn geraakt, dan wordt de stroomdoorvoer via een rails ook slechter.
Het stilvallen van een trein op een bepaald stuk spoor zal ook naar mijn idee niet te verhelpen zijn door er een boostersectie erbij te maken.
Met maar een paar tegelijkertijd rijdende treinen moet er geen probleem zijn qua stroomvoorziening.
Wel lijkt er een contactprobleem. Zijn de rails en de middenleider inderdaad helemaal schoon? Vergeet echt ook de puko's niet!
De volgende actie is het checken van de wielen en de sleper. Zijn die schoon? Staat de sleper te bol of juist te hol? Veert hij wel genoeg mee?

En heel soms is de decoder een probleem. Ik had een oude lokpilot 2 in een Liliput locje zitten en dat werkte echt niet: schokkerig rijden en om de haverklap stilvallen waar andere locs gewoon bleven rijden. Een lokpilot 5 was al een enorme verbetering en het aansluiten van een powerpack deed de rest. Het rijgedrag is veel soepeler en zekerder.

Groet,

Peter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Als locs telkens op eenzelfde stuk spoor stil vallen of haperen, dan kan het zijn dat de puko's daar wat zijn ingedrukt en wat lager liggen, waardoor de sleper minder goed contact maakt.
Of er zit daar een oxide laagje op de puko's, of iets anders wat het contact verslechterd op de puko's en kan een railgum helpen.
Je kan ook eens kijken of die rail wel goed spanning krijgt, door iets verderop de rail los te maken en kijken of de loc dan helemaal stil valt.
Dan weet je dat die rail aan de kant waar deze nog vast zit, een slechte stroomvoorziening heeft.
Herhaal dit dan ook aan de andere kant van het stuk rail.
Dag Hans, heb hetzelfde probleem gehad, ik gebruik zowel C als K-rails.
Bij C-rails: de contacten die in mekaar moeten glijden , zowel + als - , waren door veel op-afbouw wat uitgezet, deze terug wat toegeknepen en de contacten die erin gaan wat uitgezet met schroevendraaier.
Bij K-rails: de moffen ( massa) goed toeknijpen en zien dat de contactlipjes ( stroom) goed geschrankt in mekaar zitten.
natuurlijk ook zien dat er geen oxidatie en/of vuil zit op de contacten.
Succes
Citaat van: H.Kes op zaterdag 06 juli 2024, 20:33:19Ja, schoonmaken, natuurlijk gedaan, maar dat lost vaak niets op, ik vervang meestal de rails ter plekke, maar op sommige plaatsen toch lastig (helaas) bereikbaar

Ik neem aan dat je om de 2 tot 3 meter een aansluiting op de rails hebt gemaakt? Dan zorg je ervoor dat er op meerdere punten stroom naar de baan komt. En natuurlijk schoonmaken van de rails en de pukko's. Goed schoonmaken.
Hoi Ronald
Ja, dat klopt wel. Ik krijg nu vooral problemen in t schaduwstation, dat ligt al t langst zeg maar.
Puko's is wel een dingetje denk ik qua schoonmaken
groet
Hans
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Schoonmaken is niet schuren!
Citaat van: Laurent op zondag 07 juli 2024, 15:29:10Schoonmaken is niet schuren!

Zeker niet. Al heb ik ervaring dat je de puko's met een schuurpapiertje (een hele fijne korrel gebruiken) kan doen om goed contact te krijgen. Ooit met een baan gehad. Een middagje schoonrijden van de C-rails hielp goed. Al is dat niet voor de rails geschikt.