Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

LS models Orient Express (Ciwl)

Gestart door Olle maandag 24 juni 2024, 20:40:05

Beste mede spoorders,

Ik overweeg om van LS models de orient express te kopen in de jaren 50 uitvoering. Heeft iemand hier ervaringen mee in combinatie met Marklin c-rails? Weet iemand of ze wel of geen binnenverlichting hebben, of sluitverlichting?

Ik zal ze als een vaste stam rijden, dus de koppelingen tussen de wagens zouden niet hoeven te veranderen, maar hoe zit het met de koppeling met een Marklin  lok?

Tot slot, weet iemand hoe in de jaren 50 in het grootbedrijf de samenstelling was van de Oriënt express? Liefst traject dat door Duitsland gaat en niet de zuidelijke routes.

Dank voor jullie hulp.

Olle

Re: LS models Orient Express (Ciwl)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik heb wèl ervaring met LS Models, maar niet met de gevraagde rijtuigen. Die ervaring is goed tot zeer goed. Daarbij aangemerkt dat ik de rijtuigen wel heb voorzien van drierailassen (ongeïsoleerd en op de juiste wielafstand) en de rijtuigen heb voorzien van Roco kortkoppelingen. De koppeling met de loc is inderdaad een uitdaging. Daarom heb ik het eerste rijtuig van een lange koppeling voorzien. Bij "krappe" bochten (<=R2!) wil er bij kortkoppeling wel eens overbuffering optreden. Ook moet je er bij koppelen op letten dat het kortkoppelingslipje van de loc om het koppelingshaakje van het rijtuig gaat en niet andersom, anders ontkoppelt de boel spontaan. Dat komt doordat het haakje van de Märklin kortkoppeling niet zo fijn koppelt met het koppelingslipje van andere merken. Ik wissel regelmatig van loc. Om die reden doe ik het altijd zoals beschreven. Mocht je een vaste samenstelling maken, dus met altijd dezelfde loc, dan zou je kunnen proberen of kortkoppelen met de loc ook goed gaat. Ik raad kortkoppelingen van Märklin af bij andere merken. Ik heb geen ervaring met de laatste generatie Märklin kortkoppelingen.

Voor de meeste internationale treinen geldt dat de samenstelling ieder half jaar wisselt. Je kunt het dus niet hebben over DE samenstelling in de jaren '50, hooguit over EEN samenstelling. Om een idee te krijgen zou je naar Welt der Modelleisenbahn kunnen gaan. Daar zijn doorgaans veel van dergelijke samenstellingen te vinden. Ik heb al een Oriënt Express voor je gevonden.

Bij de buren is er ook eea te vinden. Dit compacte draadje zou je al een stukje moeten helpen.

Ik vond ook nog een fraaie sfeerimpressie uit 1950 van Life Magazine - grootbedrijf dus, geen modelspoor.
Kijk, dat is waardevolle informatie.
Hartelijk dank.

Olle