Nieuws:

Meer dan 250 wagons verkocht!!. Bestel hem ook in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

2 kleurenled polariteitafhankelijk aansturen

Gestart door Hanzi zondag 23 juni 2024, 21:08:32

BLIJ dat ik analoog RIJ

vraagje aan de electronici op 't forum:

ik heb: twee-kleurenled's (wit-rood) met 3 pootjes en gemeenschappelijke kathode (min).

ik heb:  een DC-loc die is omgebouwd voor AC 3-rail gebruik. In de loc heb ik dus een + en een - beschikbaar (motorspanning) die afhankelijk van de rijrichting wisselen van polariteit.

ik zoek: een schakeling waarmee de twee-kleurenled's van kleur veranderen afhankelijk van de rijrichting (=afhankelijk van de polariteit).

zou je de ac-massa kunnen gebruiken voor de kathode en dan de beide anodes (uiteraard met de juiste weerstanden) op de motoraansluitingen? gevoelsmatig vind ik 't geen charmante oplossing; bovendien staan de led's dan te knipperen (branden op halve sinus).

wie heeft een betere oplossing? let op: ik rij analoog, dus er is geen constante spanning aanwezig in de loc.

Re: 2 kleurenled polariteitafhankelijk aansturen
Dat is redelijk makkelijk op te lossen met 2 diodes.

De 2 diodes gebruik je om beide aansluitpunten te isoleren van elkaar zodat je daarop de massa kunt aansluiten en van elke led sluit je er 1 aan op de motoraansluiting. Wel een passende weerstand ertussen zetten zodat de led heel blijven en niet te veel stroom te verduren krijgen.

Even mogelijk wat duidelijker, de 2 anodes van de diodes verbind je met elkaar en daar sluit je de kathode van de led(s) aan.
Elke kathode van de diodes sluit je aan op 1 van de motor aansluitpunten (dus de ene op de ene en de andere op de andere :D ).
De anodes sluit je vervolgens aan op passende weerstanden en deze sluit je op dezelfde manier aan als de diodes welke op de motor aansluit zitten.
Bij een verkeerde kleur i.c.m. de rijrichting zal je de aansluitingen van de weerstanden even moeten omdraaien.

Check wel even welke Ureverse/reverse voltage/Vr de leds hebben anders moet je een antiparallel diode plaatsen over de leds om schade te voorkomen, dit moet in de datasheet staan. Daar zorgen de diodes al voor, er kan bijna geen stroom terug lopen op de kathoden van de leds  ;)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Heb er even een schemaatje bij gemaakt voor de duidelijkheid.
Bicolor  LED.jpg

Wanneer de linker motoraansluiting plus is loopt de stroom door R2, LED en D1 naar de min.
Wanneer de rechter motoraansluiting plus is loopt de stroom door R1, LED en D2 naar de min.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dank heren :thumbup: ; eigenlijk te simpel voor woorden, maar ik zag 'm ff niet en zat veel te moeilijk te denken ;) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

En eventueel kan ik over de duo-led met voorschakelweerstanden ook nog een tweetal elco-tjes zetten om knipperen tegen te gaan;
waarschijnlijk ook nog 2 diodes om ontlading over de motor te voorkomen.
 @citaat ik zou het eerst zonder proberen, ik verwacht niet heel snel dat de ledjes zullen gaan knipperen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, mijn ervaring is anders en als ik dan toch bezig ben...
IMG-20240624-WA0000.jpg

En dan vermoed ik toch dat de extra diodes overbodig zijn. Er van uitgaande dat de stroom de weg van de minste weerstand kiest, zal deze er niet voor kiezen om door de motor en de "verkeerde" led te gaan stromen.

Denk toch dat die diodes niet overbodig zijn.
Stel op de rechter motorpool staat de plus. Dan loopt de stroom daar vandaan door R1, D2 en laad ook C1 op. Maar op de kathode van de LED staat altijd een spanning van 0,7Volt, de drempel over D1 of D2. Deze 0,7V staat dan met verkeerde polariteit over C2 en daar kan een Elco heel slecht tegen. Krijg je bloemkooleffect van.
Dus voor alle zekerheid toch maar die twee diodes er in zetten.
Daarnaast als je ze weg laat kunnen de condensatoren parallel over de wikkelingen van de motor gaan staan wat ook vervelende effecten kan hebben
Niemand aan de 2 pins tweekleurenled gedacht? Wel even het juiste voorschakelweerstandje per kleur incl bijbehorende diode in de juiste richting er voorzetten.

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-ybr-30frw00-bedrade-led-rood-wit-rond-3-mm-1400-mcd-1300-mcd-35-18-20-ma-20-ma-2-v-3-3-v-1571552.html#modal-productTechDataOffCanvasFlyout

Zeker wel aan gedacht maar Hanzi heeft deze diode en dan vind ik het onzinnig om met andere dingen aan te komen. Roeien met de riemen die je hebt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inderdaad, wel aan gedacht, zeker in t begin toen ik t juiste schema even niet wist te verzinnen. Maar dat is inmiddels opgelost :o) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nu nog zien om alles op dit selfmade printje te krijgen. In de loc is verder ruimte genoeg hoor, maar 't zou mooi zijn om alles hierop kwijt te kunnen ivm met aansluiting via 2 aanwezige contactstripjes in de loc zodat er geen vaste bedrading tussen kap en frame is.
IMG-20240709-WA0000.jpg

Zo, dan ben ik toch benieuwd hoe je dat denkt te gaan laten passen op dat ielige pcb'tje. Een snelle inschatting verteld mij dat die twee elco's al de helft van de ruimte in gaan nemen. En dan de andere 8 componenten nog. Dat wordt een heel interessante puzzel.
Dacht nog even waarom ulke grote elco's maar jij rijdt analoog dus die dingen moeten de omschakel pulsen kunnen verwerken. 35V dus.
En je hebt slechts twee contactstripjes.

Maar en andere vraag is; ik zie drie tweekleuren led's. Sluitseinen (rood) zijn er altijd maar twee aan een trein. Waarom niet twee duo led's en een (warm)witte? Die keuze hangt natuurlijk af van de kleurwarmte van de duo led.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Met 3 dezelfde LED ben ik zeker van 3x dezelfde kleur en uitstraling. Bovendien ga ik ze parallel aansluiten en dat gaat alleen goed als ze identiek zijn. Van de derde (bovenste) sluit ik alleen de witte aan :mrgreen: .
En hoe we het erop gaan krijgen gaan we zien. Wellicht zijn de elco's niet nodig.
Bovendien hebben de printjes 2 kanten >:-D .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Past gewoon hoor :o) . Alleen branden de witte leds nog te fel naar mijn zin, maar ik heb lekker handig verbindingsdraadjes over de weerstand heen gesoldeerd :? . Voor nu dus maar even gestopt om op handen zijnde onnodige schade te voorkomen O:-D ...

IMG-20240709-WA0001.jpg

En de + en - moet ik ook nog even omdraaien (het werkt nu precies verkeerd om) maar dat kan simpel in de loc.
De Elcotjes zouden nog op de achterkant van 't printje kunnen maar zijn niet nodig denk ik.
Zet gewoon een serie weerstand in je aansluiting naar je motor, het nadeel is wel dat je rode dan ook beïnvloed worden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die had ik ook al verzonnen Marius :o) , komt goed. Resultaten volgen binnenkort.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En jawel, het werkt, op het filmpje lijkt het nog erg fel maar in werkelijkheid prima.
Een ieder dank voor de tips!

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Werkt prima!
Dat is wel een mooie loc. Staat ook nog op mijn wensenlijstje. Jammer dat Marklin hem niet heeft uitgebracht.

Mvg. Marcel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeker een stoere loc!
Deze is van Electrotren, maar Roco, Lima en Hobbytrade hebben/hadden 'm ook in het programma.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Wat maakt de motor van die lok een herrie. Kan je daar nog iets aan doen of moet dat het geluid van de dieselmotor voorstellen?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: FransW op zondag 14 juli 2024, 11:09:28Wat maakt de motor van die lok een herrie.
Die motor doet gewoon een diesel na, logisch toch?  :-)

Hans, pak voor die diodes voortaan de 1N4148, die zijn veel kleiner en de draad is dunner. Hij kan tot 100mA wat meer dan genoeg is voor deze toepassing.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inderdaad, geen geluidselectronica nodig :-) !

Maar in het filmpje lijkt hij inderdaad wel heel erg veel herrie te maken, hoewel dat in werkelijkheid reuze meevalt.
Zal ook nog eens extra weerkaatsen tegen de massieve leisteenrotsen ;) .