Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Het nummertje van een transistortje......

Gestart door Anne W zaterdag 15 juni 2024, 11:20:13

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Er is een heel oud liedje wat over een nippeltje en een boutje en een transistortje gaat......

Eind vorig jaar kreeg ik een mailtje van een voormalig lid van de club en ook Raptor gebruiker, na 4 jaar verbouwen van een nieuwe woning, ging hij weer eens rijden en dat deed hij eerst met zijn nieuwe Roco BR 95 soundlok met een Zimo decoder. En die reed niet met de Raptor, van alles proberen natuurlijk, ook een andere lok met een Esu decoder en die deed het wel. De BR 95 reed wel met de Lokmaus.......

Hij denkt aan instellingen van de Raptor of van de lok, dus aan het experimenteren, na een hele poos liggen de CV's in de lok zodanig door elkaar dat de lok terug moest naar Roco.

Na herstel door Roco, was de situatie niet veranderd, de lok reed wel met de Lokmaus en ook met de Tams Easy Control, maar niet met de Raptor en loks met een Esu decoder reden wel met de Raptor.

Hele vreemde zaak dus, daarop besloten om eens te testen met de Raptor/booster van een ander clublid, dat was snel duidelijk, de lok reed wel met de eigen Raptor en de booster van het andere clublid, dus het lag aan de booster, een LDT DB2.

Deze booster is door het voormalige clublid nagebouwd, ge-re-engineeerd, een hele nauwkeurige controle leverde op dat er één transistortje verkeerd was, een BC 557 i.p.v. BC 547 (PNP/NPN).

Na correctie reed de BR 95 met de Zimo decoder voortreffelijk met de Raptor, de boodschap van dit verhaal is: zorgvuldigheid is noodzakelijk in de elektronica, want iets kan niet werken als je een verkeerd transistortje (het nummertje van een transistortje dus) monteert.

Groet, Anne W

Re: Het nummertje van een transistortje......

zonder fantasie ook geen creativiteit

Dat liedje over een nippeltje, een boutje en een moertje was eigenlijk een conference van Snip en Snap. Heb hen nooit in het echt zien optreden, mijn vader had een grammofoonplaat met liedjes en conferences van dat duo. Piet Muyselaar (die lange met die bril) als huisarts) en Willy Walden (patiënt) die met zijn verhalen de 'huisarts' tot wanhoop dreef. Dat waren nog eens tijden, de jaren zestig...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Buiten de keren dat ik deze heren op de TV heb mogen aanschouwen ben ik ook een keer live aanwezig geweest bij de Snip & Snap revue in, toentertijd, HET theater in Amsterdam "Theater Carré". Een zeer kleurrijk gebeuren met muziek, zang en dans. Het toneel was geen ogenblik leeg, geen seconde van verveling. En dat alles afgewisseld met de conferences van Walden en Muijselaar waarbij de hele zaal slap hing van het lachen. Inderdaad mooie tijden.

Citaat van: Anne W op zaterdag 15 juni 2024, 11:20:13dat er één transistortje verkeerd was, een BC 557 i.p.v. BC 547 (PNP/NPN).
Toch vind ik dit een heel vreemd verhaal. Wanneer je een NPN transistor vervangt door een PNP model zal de schakeling waarin dit gebeurt helemaal niets doen omdat de spanning polariteit verkeerd om staat. Daardoor zou geen enkele decoder kunnen reageren. En je maakt mij ook niet wijs dat die ene transistor er alleen maar is om die BR95 of een Zimo decoder aan te sturen.
Het meest ongelooflijke verhaal dat ik al gehoord heb, iets voor het grappenhoekje?

Meer voor de afdeling sterke verhalen.
Dat moet een booster geweest zijn die werkte op de damp van koude koffie...

Zoals de meesten van mijn zeer langjarige forum-collega's weten ben ik geen elektronicus maar een scheepswerktuigkundige die overal genoeg van weet om een schip de oceaan over te krijgen, desnoods met vallen en opstaan, stilliggen, om te repareren dus.

Ik ga dus geen elektronische discussies voeren, maar ik kan me vanuit het beetje elektronica wat ik weet voorstellen dat die kleine transistortjes gebruikt worden om het ingangssignaal, wat  bij de Raptor een volledig digitaal signaal is, op te peppen. Als dan bijvoorbeeld de negatieve poot niet opgepept wordt door een foute transistor, dan wordt alleen de positieve poot opgepept en later versterk in de eindtrap.

En dan kan ik me voorstellen dat de Esu decoders wel met een half digitaal signaal overweg kunnen en de Zimo decoders niet.....

Verder ben ik weer teleurgesteld in het lage niveau van de reacties van Fem en Henk, wat maakt dat ik al weer flinke spijt heb van dit topic, die alleen bedoeld was om te illustreren dat ongelukjes in kleine hoekjes kunnen zitten.

Van mij komt er dus ook geen reactie meer in dit topic.

Groet, Anne W
 :-(

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ook ik heb mijn vraagtekens bij dit verhaal, maar mij ontgaat vooral de hele achterliggende gedachte van de openingspost.

Nu ben ik nog niet zo heel lang forum lid maar ook ik ken jou (beroeps)achtergrond. Dat neemt niet weg dat ik dit verhaal inschaal als zijnde sterk. Zal het nog geen broodje aap noemen. In principe wat betreft het digitaal signaal heb je gelijk. De ene helft is afwezig terwijl de andere helft het wel doet. Daar kan een decoder genoeg aan hebben om het juiste commando te herkennen. Maaarr... Datzelfde digitale signaal wordt ook gebruikt om mee te rijden, gelijkgericht en afgevlakt wordt dat, in PWM vorm, aan de motor aangeboden. Echter omdat het signaal slechts half aanwezig is blijft er verdomd weinig over om op te rijden. Een gelijkrichter verzint er niks bij, integendeel kost energie. Ergo, om het even met welke decoder je dit doet, die trein is nauwelijks vooruit te branden. En daar gaat dit verhaal de mist in.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bier en chips erbij!
Te vroeg voor bier? Nee hoor, het is vaderdag!

Wat een kennisoverdracht hier, fantastisch (letterlijk én figuurlijk) >:-D .

De één waarschuwt aan de hand van een liedje wat eigenlijk een conférence is (pas veel later kwam André Van Duin met een liedje over boutjes en moertjes maar daar kwam de gewreekte transistor dan weer niet in voor) voor ongelukjes in kleine hoekjes.
En de ander weet dan precies te vertellen om welke transistor het exact gaat, alsof er maar één of twee transistors in die booster zouden zitten :D !

Maak het verhaal verder af en kleur de plaatjes, wie volgt?
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 15 juni 2024, 14:30:48Wanneer je een NPN transistor vervangt door een PNP model zal de schakeling waarin dit gebeurt helemaal niets doen omdat de spanning polariteit verkeerd om staat.
Incorrect, de PNP transistor zal zich ook als 2 diodes gedragen, dus die schakeling doet niet per se niets meer. Maar welk gedrag de foutieve schakeling precies gaf, hangt af waar die transistor in het schema zat, en hoe de rest van het schema erom heen werkt.

1 ding is zeker: Anne zijn boodschap over zorgvuldigheid in elektronica klopt wel. Het blijft een vak apart. O:-D B)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hanzi op zondag 16 juni 2024, 09:08:54Bier en chips erbij!
inderdaad, het is vaderdag... wat een marteling :? :IMG-20240616-WA0000.jpg
en nee, ik mag geen touwtjes doorknippen. 
Kijken of er excuses komen.....
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 16 juni 2024, 08:38:19Nu ben ik nog niet zo heel lang forum lid maar ook ik ken jou (beroeps)achtergrond. Dat neemt niet weg dat ik dit verhaal inschaal als zijnde sterk. Zal het nog geen broodje aap noemen. In principe wat betreft het digitaal signaal heb je gelijk. De ene helft is afwezig terwijl de andere helft het wel doet. Daar kan een decoder genoeg aan hebben om het juiste commando te herkennen. Maaarr... Datzelfde digitale signaal wordt ook gebruikt om mee te rijden, gelijkgericht en afgevlakt wordt dat, in PWM vorm, aan de motor aangeboden. Echter omdat het signaal slechts half aanwezig is blijft er verdomd weinig over om op te rijden. Een gelijkrichter verzint er niks bij, integendeel kost energie. Ergo, om het even met welke decoder je dit doet, die trein is nauwelijks vooruit te branden. En daar gaat dit verhaal de mist in.
De volledige voedingsspanning zou dan nog altijd (bij DCC signaal) de helft van de tijd aanwezig zijn; Als de decoder een voldoende grote buffercondensator aan boord heeft kan dat hypothetisch voldoende zijn om de andere helft te overbruggen zodat de motor continu de volle voedingsspanning kan krijgen; het verhaal lijkt me niet onmogelijk (en het zou goed kunnen dat de zimo decoder alleen naar de positieve of negatieve pulsen kijkt, en dus wel zou rijden als je de twee aansluitdraden naar het spoor zou omwisselen)
Er een gelijkspanning op de rails waar een stuursingaal op gesuperponeerd is. De polariteit wisselt in elk geval niet. Verder is dit een klein stuurtorretje, en zeker geen eindttor die direct aan de baan hangt. Maar ik zou gewoon voorstellen om dit topic dicht te doen, dit gaat nergens meer toe leiden, en draagt inmiddels al lang niet meer bij aan het "stimuleren van de 3-rail hobby."

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eens met Bassie, het geheel hangt van losse aannames aan elkaar.
De enige moraal uit het verhaal: gebruik de juiste componentjes in je schakeling (beetje open deur, maar het zal voor sommigen nut hebben ;) ).

Ik heb inmiddels het schema van de LDT DB2 booster, T5 was dus omgewisseld, dit is de reden dat ik toch een reactie plaats

Graag hoor ik nu van de elektronische deskundigen van ons forum, wat het effect van de omwisseling is geweest op het uitgangs-signaal van de LDT DB 2 booster.

Oh ja, waarom twee verschillende eindtransistoren als er niet van polariteit gewisseld wordt, zie reactie #17

En nee, nu stop ik weer met reageren, ik weet wel wat er gebeurt als je een diesel water geeft om te verbranden, vooral als dat gebeurt vlak bij Cabo de Sao Vincente bij een sterke westenwind, het wat in één woord "grote paniek",maar dit schema kan ik niet goed lezen.

Groet, Anne W
Volgens mij klopt dat schema niet helemaal, op zijn minst staan er enkele componenten in de verkeerde richting getekend (of ik heb het helemaal verkeerd begrepen):

Zoals D2 getekend staat komt er een negatieve spanning op V+ te staan t.o.v. de grond (maar 78L06 is een positieve spanningsregelaar => dit moet een positieve spanning zijn, dus D2 staat waarschijnlijk omgekeerd getekend).
Zoals D1 getekend staat komt er een negatieve spanning op de bovenkant (waar het plusje bijgetekend is) van C1 te staan (een negatieve spanning is hier logisch, maar C1 staat dan omgekeerd op het schema).

Hoe T3 en T4 werken heb ik ook nog niet echt begrepen maar T5 lijkt te dienen om de onderste tak (die dient om negatieve spanningen te maken) uit te schakelen als er te veel stroom door de booster loopt(meer dan ~0.7V over R2 => meer dan ~3.9A); als die door een PNP vervangen wordt kan er genoeg stroom door de collector-basis diode lopen om hetzelfde effect te verkrijgen; het resultaat is dan dat de booster geen negatieve spanning meer op het spoor zet (de kant die de positieve spanning schakelt heeft hier geen last van, dus dan krijg je een half signaal zoals je verondersteld hebt).
Als ik het schema goed begrepen heb zou de led dan wel moeten uitgaan, en de kortsluitterugmelding een signaal geven (omdat die op de negatieve tak kijkt of er kortsluiting is)
Zonder hier een diepe studie van te maken weet je toch zo dat om het even welke transistor die verkeerd om zit kan maken dat de booster al dan niet doet wat hij moet doen, hij zit of in de stuurtrap of in de stroombegrenzing/kortsluitbeveiliging, maar dat zo iets nooit het effect kan hebben dan de ene decoder het doet en de andere niet...
Daar ben ik het nog niet helemaal eens mee Fem. Het hangt er vanaf hoe de decoder het signaal verwacht. Zover ik uit het gebrekkige schema kan vinden lijkt het erop dat de negatieve helft van de puls gewoon mist wat vreemde gevolgen kan hebben. Het lastige is gewoon dat LDT het schema zo cryptisch mogelijk heeft proberen te teken met wat foutjes en missende informatie. Waar is bijvoorbeeld de stuurtrap welke de eindtrap aanstuurt?
D2 welke al eerder is aangegeven staat inderdaad verkeerd om maar ik verwacht dat hier ook wat informatie mist zoals de bruggelijkrichter en de caps.
Dat elektronica niet helemaal gelijk reageert hangt ook voor een deel af van hoe de fabrikant de software heeft geschreven en hoe deze dus het signaal verwacht.

@PietB het schema is te incompleet en er zitten fouten in. Al dan niet opzettelijk van de fabrikant zodat een leek de versterker niet zomaar na kan maken. Wat betreft T3 en T4, dat zijn de stuur transistoren voor de eindtrap (T1 en T2). Geschakeld zoals je bij de darlington transistor ziet, alleen dan bestaande uit 2 losse transistoren. Als je meer erover wil weten kijk dan naar een audioversterker, deze zijn er ook genoeg met een pre-amp en eindtrap. De op-amps zijn niet sterk genoeg om voldoende stroom te kunnen leveren of eruit te trekken en hiervoor worden deze ertussen gezet. Ja je kunt ze ook in 1 pakketje kopen maar ook hierin zitten voordelen en nadelen. Het matchen van de transistoren is makkelijker als ze apart zijn gezien de versterkingsfactor welke nodig is, al is dat bij deze schakeling niet van toepassing. Het maakt niet uit of de omschakeling netjes gebeurd zoals bij de audioversterker wel nodig is (je hoort het anders). Waarschijnlijk is voor deze opzet gekozen om met een hele kleine stroom  de trap te kunnen sturen, een vergelijkbare darlington transistor zal in verhouding duurder geweest zijn.
Als er maar 1 eindtor werkt doordat er een verkeerde transistor in de stuurkring zit is het bloksignaal dat uit de booster komt nog maar de helft, en als je weet dat dat ook behalve het digitale signaal de rijspanning is valt, deze mogelijkheid al weg. Al eens proberen rijden op de halve voedingsspanning? Dit hele verhaal is onzin.

Citaat van: spoorz op woensdag 19 juni 2024, 14:54:49Al eens proberen rijden op de halve voedingsspanning?
Minder dan de halve voedingsspanning. Er wordt slechts de helft aangeboden maar de spanningsval over de halfgeleiders van de decoder en het opgenomen eigen vermogen van de decoder worden daar niet minder om. Wat er dus over blijft om op te rijden is minder dan de helft. Nu hoorde ik iemand iets mompelen over afvlakking maar dat is natuurlijk ook onzin. De condensatoren op een decoder zijn berekend om juist voldoende te zijn voor een goede werking bij volledig signaal. En aangezien een decoder ontworpen wordt om zo klein mogelijk te zijn zit daar echt geen reserve capaciteit in. Daar is simpelweg geen plaats voor.
wishfull thinking en meer is dat niet.
 @citaat en  @citaat  @citaat ik heb het schema even iets anders getekend naar aanleiding van het geleverde schema. Er zitten wel hele grove fouten in. De aansturing van de brug zou moeten werken op de spanning van 1 diode, dat gaat nooit werken aangezien elke transistor al een spanningsval heeft (en dan heb ik de rest nog geeneens gerekend). Ja leuk dat ze er een schema bij doen welke dus alleen maar zand in je ogen strooit.
Daar bij al het schema klopt dan zou de spanning/stroom weg kunnen vloeien over R2, waardoor de brug zou moeten werken op de negatieve helft.
Maar op basis van dit schema valt er helaas weinig zinnigs over te zeggen, waarom is T3 een vermogens transistor en T5 een standaard schakeltransistor?
Ze zitten alle twee achter elkaar, dus als de stroom al niet hoger is dan wat T5 aan kan dan kan T3 ook wel een standaard zijn.

Ik houd me ook maar even afzijdig tenzij er een echt schema van de booster naar boven komt. Mijn eerder uitspraken neem ik voorlopig maar terug.
Ongeacht welk schema boven komt neem ik mijn uitspraken niet terug  ;)

laten we gewoon eerlijk zijn. Geen enkele elektronische schakeling waarin een NPN tor vervangen wordt door een PNP tor, of andersom, zal werken zoals bedoeld en/of ontworpen. De mate waarin zal (of kan) afhangen van de functie van betreffende transistor. Daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden. En dat hier nu een bogus schema wordt gepresenteerd versterkt alleen maar mijn mening en mede daardoor zal ook ik niets terugnemen.

Afgezien daarvan wil ik nog zeggen dat wanneer het alleen de intentie was om een waarschuwing af te geven, waarom dan een dergelijk ingewikkeld verhaal met vele haken en ogen. KISZ ofwel Keep It Simpel Zunne.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: MdBruin op woensdag 19 juni 2024, 14:31:08Wat betreft T3 en T4, dat zijn de stuur transistoren voor de eindtrap (T1 en T2). Geschakeld zoals je bij de darlington transistor ziet, alleen dan bestaande uit 2 losse transistoren.
Alleen staan T3 en T4 verkeerd getekend, want een darlington stuur je gewoon in op de basis van de eerste tor en staat deze normaal als emittervolger geschakeld en dat is in het schema niet het geval.
Ik kon daar al geen kaas van maken.
Het is gewoon geen complementaire eindtrap zoals deze getekend is.
D1 en D2 staan ook volledig verkeerd ingetekend, die moeten een bruggelijkrichter vormen, maar dan mis ik er nog twee.
En dan ook wat Marius zegt over het geen zin hebben van het in serie zetten van een BD139(T3) en een BC547(T5).
Het schema sluit nochtans naadloos aan op het hele verhaal... er klopt niks van.
Kan het nog onzinniger worden, aan de hand van een compleet verzonnen schema proberen bewijzen dat een booster selectief decoders wel of niet kan aansturen?
't Ja, als dat de bedoeling was, aandacht heeft de TS er wel mee... Het lijkt hier wel het eenzame harten bureau.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Fem, Anne is geen electronicus, dat zegt hij zelf al.
Hij kaart hier alleen een probleem aan wat een mede modelspoorder heeft meegemaakt en waarvan de feiten waarschijnlijk wat zijn verdraait.
Dat er vervolgens van het schema niks klopt, kan Anne ook niks aan doen.
Als je dan kijkt naar het schema van de Märklin 6017 booster in post #5 van https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90131.0 dan zie je dat het daar wel klopt.
Hieronder het schema even opnieuw gepost.
Schaltplan-6017.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fantastisch topic!
Citaat van: Hanzi op zondag 16 juni 2024, 13:35:12
Citaat van: Hanzi op zondag 16 juni 2024, 09:08:54Bier en chips erbij!
inderdaad, het is vaderdag... wat een marteling :? :IMG-20240616-WA0000.jpg
en nee, ik mag geen touwtjes doorknippen. 
Nog steeds tijd voor bier en chips hier met dit topic :P !
Ik heb echter te weinig verstand van electronica om nuttig mee te praten; ik hou me liever bij de naakte feiten: het bier is inmiddels bevrijd:
IMG-20240617-WA0000.jpg
Alleen zijn de chips nu op :-( !

Voor iedereen die zwaar gebogen zit over dit schema, hierbij de bouwhandleiding van LDT, misschien helpt het: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/db2_05_24_nl.pdf

Loks rijden op slechts één poot van de digitale wisselblokspanning anders zou de diode truuk niet werken: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Groet, Anne W
Citaat van: Bassie op maandag 17 juni 2024, 14:37:19Er een gelijkspanning op de rails waar een stuursingaal op gesuperponeerd is. De polariteit wisselt in elk geval niet. Verder is dit een klein stuurtorretje, en zeker geen eindttor die direct aan de baan hangt. Maar ik zou gewoon voorstellen om dit topic dicht te doen, dit gaat nergens meer toe leiden, en draagt inmiddels al lang niet meer bij aan het "stimuleren van de 3-rail hobby."

Het DCC-signaal wisselt juist wel van polariteit. Sterker, DCC zendt voortdurend positief en vervolgens nog eens negatief dezelfde code. Dat is de reden waarom DCC niet polariteitsgevoelig is. Het maakt niet uit hoe de decoder op de rails en dus de booster is aangesloten. Voor tweerail is dat van belang, omdat de polariteit waarmee de decoder op de rails is aangesloten afhankelijk is van hoe een loc op de rails is gezet. Het betekent dat een dcc-decoder altijd maar de helft van de code gebruikt, het positieve óf het negatieve deel.
Worden door die verkeerde transistor misschien de positieve of juist de negatieve pulsen niet doorgegeven? Dan vraag ik me af of die loc wel had gewerkt als hij andersom op de rails had gestaan.  :D

Ben trouwens ook hooguit een halfwetende.  :D

Maar hier heb je volkomen gelijk, ik zal één deze weken eens een foto van beide zijden van de DB2 booster maken, misschien hoor ik dan iets meer als: het schema is verkeerd.

Groet, Anne W