Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gebruik 6015 booster en 32VA trafo voor k83 op een cs3 gestuurde baan

Gestart door Xavier woensdag 12 juni 2024, 10:58:36

Gebruik 6015 booster en 32VA trafo voor k83 op een cs3 gestuurde baan
Beste allen,
Als herintreder reeds veel uit dit forum geleerd, maar ik ben nog op zoek naar optimalisatie in de combinatie van oud en nieuw materiaal bij de opbouw van mijn baan.inmiddels mijn onderste schaduwstation gebouwd die ik als experiment ga gebruiken om de sturingen en automatisering onder de knie te krijgen.

Situatie :
Recent aan het overschakelen van 6021/6040/ interface / ITrain sturing met 60830 wisseldecoders en 60880 melders naar een CS3 /Itrain sturing met L88 en 60881 melders.Ik wil hiervoor de k83 decoders blijven gebruiken en het lukt mij ook om ze werkend te krijgen zowel op CS3 als draadloos op Itrain.
Vraag:
Ik werkte voorheen echter met een 6015 booster in combinatie met een 32VA trafo om de k83 decoders apart te voeden.
De booster werd dan aan de Control station 6021 gekoppeld.
Hoe kan ik in de CS3 configuratie mijn k83 decoders apart voeden/boosten?
Of kan ik gewoon zonder problemen via mijn ringleiding voeden ?

Alvast bedankt voor jullie input
Xavier
Re: Gebruik 6015 booster en 32VA trafo voor k83 op een cs3 gestuurde baan
Ik gebruik een 60822 voedingseenheid om mijn "oude" K83 decoders te sturen. Ik gebruik geen booster, maar dit zou wel kunnen.
Lijkt mij ook geen probleem. Nieuwe ringleiding aanleiding of aparte lijn aanleggen voor de k83 modules en het is OK. Ik gebruik een DB2 booster van. LDT en een wisselstroom trafo voor de wisseldecoders. Werkt prima!

Groet,

Peter
Ok bedankt voor jullie tips .
Ik denk dat ik de 60822 module ga gebruiken. Of de MMC kloon...
Groeten
hoe meerdere K83 decoders op 60822 (universalversongungseinheit) aansluiten ?
K83 op 60822 aansluiting.jpeg Voortbordurend op mijn vorig bericht :
Vraag 1 :
In de gebruiksaanwijzing van de 60822 staat dat ik de O en B contacten van de k83 decoder moet verbinden met de contacten LOB van de 60822 en dus ook de gele draad van 1 van de wisselaansluitingen op de K83 op het L-contact van die 60822.
Dient de L aansluiting van elke gebruikte k83 decoder te komen en indien dit het geval is , kan ik die dan gewoon doorlussen ?

Vraag 2 : Blijkbaar heb je dan uiteindelijk toch nog een M83 of M84 nodig om vanuit die decoder het digitale signaal door te geven ( via BO aansluiting van M83 of M84. klopt dit of kan ik dat vanuit de 60822 doen? Er zit namelijk ook een OB aansluiting die volgens de gebruiksaanwijzing niet gebruikt wordt op de 60822.Maar klopt dit wel ( niet geprobeerd )

Vraag 3 : is de schets in bijlage hoe ik dan correct uitvoer met meerdere k83 decoders?
Het is mij ook niet heel erg duidelijk. Dat helpt je niet, Xavier, dat weet ik. Maar de functie van de 60822 is helaas hoe dan ook onduidelijk. Het apparaat kan ook gewoon gemist worden.
Het is niet zozeer een voeding als wel een apparaat dat zou moeten zorgen voor een storingsvrij en voldoende krachtig signaal.

Ik vermoed dat een simpele booster in plaats van deze oplossing makkelijker was geweest. De booster levert immers met behulp van de trafo zowel signaal als power voor de k83s.

De 60822 levert geen digitaal signaal, en kan dit kennelijk ook niet zelfstandig verwerken vanuit de centrale en daar is dan een extra m83 voor nodig, hoewel ik dat ook wat onlogisch vind.

Maar misschien kan cvdw (post #2) helpen? Desnoods een PB sturen.

Het doorlussen van de gele draad zoals je voorstelt, lijkt mij wel logisch, hoewel ik het mij kan voorstellen dat de doorverbindingen in de k83 zelf ook al aanwezig zijn.

Groet,

Peter
Ben een tijdje weg geweest (vakantiereisje).
Die 60822 zorgt voor de voeding van de "oude" K83 decoders. Hierdoor wordt het digitale signaal zelf weinig belast en kan je de magneetartikelen probleemloos aansturen.
Je moet het digitale signaal aansluiten op de bruin/rode draden (zoals op jou schema) en de gele draad doorverbinden naar iedere K83 (zoniet gebruikt je het digitale signaal als voeding voor de magneetartikelen - wat niet de bedoeling is). Je moet wel een voeding aansluiten op de 60822 anders heeft het gebruik van de 60822 geen zin.
In de 60822 zit alleen een filter en een beveiliging (eigenlijk relatief duur voor wat geleverd wordt). Een booster kan net hetzelfde doen, maar als je die moet kopen ligt de kostprijs allicht hoger.
 @citaat Helder antwoord!
Nieuw kost een Märklin 60822 iets rond de 65 euro. Een LDT 2DB booster is als bouwpakket goedkoler en kant en klaar net iets duurder: net geen 80 euro.

Dat laatste was mijn keuze. Het voordeel van de LDT decoder is dat deze met een wisselstroomtrafo gevoed kan worden. Die had ik nog en een geschakelde voeding had ik moeten kopen. Dus per saldo wat het een aantrekkelijker optie voor mij en het scheelt extra gele draad trekken.

Maar misschien is de LDT booster (net als de 6015 booster?) niet aan te sluiten op de CS3. Op de CS2 kan dit wel zonder ander apparaat ertussen.

Groet,

Peter
 @citaat Dank voor het compliment.
Alles is natuurlijk afhankelijk van wat men heeft en/of wat moet aangeschaft worden.
Als je technisch onderlegd bent, kan je die 60822 makkelijk nabouwen voor een fractie van de aankoopprijs, maar daarover kan ik voor de topicstarten geen beslissing nemen.
Wat die aansluitmogelijkheid van de LDT booster betreft, kan ik zelf niet adviseren, ik heb die namelijk niet.