Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hondenkoppen

Gestart door 325addict vrijdag 07 juni 2024, 20:13:48

Hondenkoppen

Hondenkoppen
Welke ik nog niet heb kunnen vinden van Märklin, zijn de NS hondenkoppen waarmee ik jarenlang tussen Amsterdam CS en Hilversum Sportpark heb gependeld. Of... zit ik er gewoon grondig naast en bestaat hij wel degelijk?
Re: Hondenkoppen

zonder fantasie ook geen creativiteit

Märklin heeft bij mijn weten nooit een NS-hondekop uitgebracht. Enkel het ICM3-treinstel, de "Koploper".

Zoals Frans post: Nee nooit uitgebracht door Märklin.
Wel bij "concurrent" Piko* ook in wisselstroomversie dus geschikt voor Märklin.
En in de jaren '60 van de vorige eeuw door Trix, deze was echter niet helemaal op schaal.
Vergeet ik bijna de 4-delige variant van Lima uitgebracht in de jaren '70 maar de wanden daarvan waren niet voorbeeldsgetrouw.
Bovendien waren ze motorisch niet zo bijzonder.

* Over Piko
Net vandaag las ik een interview met Dr. Rene Wilfer, de eigenzinnige eigenaar van Piko in ModellEisenbahner.
Hij ziet Märklin niet meer als zijn grote concurrent maar ze zoeken nu regelmatig de samenwerking op.
Maar ze gaan er tevens voor waken geen "dubbele modellen" te ontwikkelen, dat is ook een rede dat er niet zo gauw een hondenkop
bij Märklin zal verschijnen.

Citaat van: 325addict op vrijdag 07 juni 2024, 20:13:48Of... zit ik er gewoon grondig naast en bestaat hij wel degelijk?

Nee, je zit er niet naast. Andere fabrikanten hebben ze gemaakt:
= Fabrikant: Piko;
= Fabrikant: Lima;
= Fabrikant: Artitec;

Vergat ik zo maar Artitec.. :O

Citaat van: 325addict op vrijdag 07 juni 2024, 20:13:48Welke ik nog niet heb kunnen vinden van Märklin, zijn de NS hondenkoppen waarmee ik jarenlang tussen Amsterdam CS en Hilversum Sportpark heb gependeld. Of... zit ik er gewoon grondig naast en bestaat hij wel degelijk?

Vroeger reden er toch apenkoppen (mat '64) tussen Amsterdam CS en Hilversum Sportpark (met eindbestemming Utrecht CS)? In de jaren '70 reed ik op de brommer naar school langs station Hilversum Sportpark, of eigenlijk tussendoor. De perrons lagen niet tegenover elkaar, maar uit elkaar met een overweg ertussen. Daar reden toch die stoptreinen?

Ik ben er inmiddels achter, dat ik wellicht alles dat op een hondenkop LIJKT ook een hondenkop noem. Ik weet wel dat er 2 verschillende, wat ik maar noem "generaties" van waren, de oude was voor mij herkenbaar aan de met bouten vastgeschroefde koplampglazen, de tweede generatie had dat niet meer en oogde... moderner. Is dat het verschil tussen een apen- en een hondenkop? Ik had altijd de modernere versie, maar zag dan soms ergens nog zo'n oude versie geparkeerd staan.

Er zijn verschillende types:
- Materieel 54: Deze werden hondekoppen genoemd. Zie ook: Wikipedia: Materieel 54
- Materieel 64: Deze werden Apekoppen genoemd. Zie ook: Wikipedia: Materieel 64. Van de "Apekoppen" waren ook twee types: het viertje (Plan T) en het tweetje (Plan v)

Kijk maar eens op de pagina's van de wikipedia en dan zie je de verschillen wel.

Voor de post zijn de motorposten gemaakt: Wikipedia Motorpost. Deze leek op een hondekop of apekop. Maar waren het niet. Deze zijn ingezet voor de post, meettreinen en later voor goederenvervoer tussen de werkplaatsen. Märklin heeft hier diverse modellen van gemaakt.

Materieel 64 is in model door Fleischmann gedaan (alleen het tweetje) en later opnieuw uitgebracht door Roco in zowel het tweetje als viertje.

Ja... dan was het duidelijk Mat '64 waar ik veel in heb gezeten, eigenlijk dus een apekop. Nooit geweten dat er ZOVEEL verschillen waren, en dat er zoveel over verteld kon worden als in die Wiki-artikelen. Leuk leesvoer!

Citaat van: erwinvh op vrijdag 07 juni 2024, 21:35:03
Citaat van: 325addict op vrijdag 07 juni 2024, 20:13:48Welke ik nog niet heb kunnen vinden van Märklin, zijn de NS hondenkoppen waarmee ik jarenlang tussen Amsterdam CS en Hilversum Sportpark heb gependeld. Of... zit ik er gewoon grondig naast en bestaat hij wel degelijk?

Vroeger reden er toch apenkoppen (mat '64) tussen Amsterdam CS en Hilversum Sportpark (met eindbestemming Utrecht CS)? In de jaren '70 reed ik op de brommer naar school langs station Hilversum Sportpark, of eigenlijk tussendoor. De perrons lagen niet tegenover elkaar, maar uit elkaar met een overweg ertussen. Daar reden toch die stoptreinen?

Erwin, van 1975-1978 zat ik op de LEAO in Hilversum. Ik woonde destijds in Baarn en ging altijd met de fiets van Brn naar Hsm v.v. daarbij stak ik de overweg over bij Hilversum Sportpark, linksaf Laapersveld en door naar de Gijsbrecht van Amstelstraat. Inderdaad, in die tijd werden de stoptreindiensten tussen Amsterdam CS en Utrecht CS via Hilversum gereden door Plan V-materieel.

De allereerste H0-modellen van de Hondekop werden in de jaren zestig van de vorige eeuw uitgebracht door Trix Express. @Baanloos noemde dit al in posting # 3. Dit betrof een tweerail gelijkstroomversie, stroom werd afgenomen door drukslepertjes tussen de wielen van het achterste draaistel. Zowel de voorste als de achterste bak waren identiek aan elkaar, dus elk met een bagageruimte wat niet in overeenstemming was met de werkelijkheid. Ook kon je met tussenrijtuigen een hondekop-viertje maken. Ook hier waren de tussenrijtuigen identiek aan elkaar maar weer niet conform de 1:1-versie. Maar goed, de modelspoorhobbyist was in die tijd nog niet zo kieskeurig als heden ten dage. Behalve de modellen in de groene kleur, was er ook sprake van een rode versie. Maar een rode hondekop heeft NS nimmer gehad.

Trix Express 2283.JPG

tussenrijtuigen Trix Express Hondekop.JPG 

Op de website www.nicospilt.com tref je ook veel informatie aan over het spoorwegmaterieel van NS. Beslist de moeite waard om daar eens te surfen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: FransW op zaterdag 08 juni 2024, 08:08:27Dit betrof een tweerail gelijkstroomversie
Beste Frans,

Je zit bijna goed. Trix Express was drierail gelijkstroom, Trix International was tweerail gelijkstroom.

De Trix Hondekoppen zijn uitgebracht in drierail gelijkstroom (Trix Express), tweerail gelijkstroom en drierail wisselstroom voor het Märklin systeem. Bij de laatste ontbraken de schortplaten omdat die klem liepen op wissellantaarns of bruggen, zoiets.

De aanleiding was een peiling begin jaren zestig onder de lezers van het tijdschrift Miniatuurbanen. Die gaven aan een 1200 te willen en een Hondekop. Het resultaat was drie fabrikanten die met een 1200 kwamen en dus die Trix Hondekop. De verkoop viel echter tegen. Voorraad werd onder andere weggewerkt met rode exemplaren (plan U had tenslotte ook zo'n soort neus  :D ). Het model verdween na enkele jaren uit de catalogus en is nooit meer geproduceerd.

De postings van @Lobomotion69 en @henkv maken mij duidelijk dat het model van de groene Trix hondekop dat ik in 1979 van een medelid van de MVH (Modelbouw Vereniging Hilversum)  heb overgenomen dus geen Trix Express maar een Trix International moet zijn geweest. Het ding reed meer niet dan wel op mijn 2-rail gelijkstroombaan van Fleischmann en de motor maakte ook een verschrikkelijk geluid. Maar ik vond hem mooier dan het model op een afbeelding uit de Sinterklaas-catalogus van Bart Smit indertijd, daar stond een hondekop op afgebeeld van Lima, maar dan met een hele rare kopvorm dat mij nu meer doet denken aan die nieuwe snelheidstrein van NS waarvan mij de bijnaam even niet te binnen wil schieten.

As-je-me-noe

Vermeldenswaardig misschien, dat voor de Lima mat'54 (hondenkoppen) er in de jaren tachtig ombouwsets van Mastica verkrijgbaar waren.
Waarmee destijds de wanden omgebouwd konden worden met de goede indeling en met ingezette vensters.
Voor de tweetjes en de viertjes met zwart- of zilver omrandende vensters.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Apart detail is dan weer dat alle versies van de Trix-hondekoppen zijn uitgevoerd met spaakwielen :P .

Misschien was het toepassen van spaakwielen indertijd wel (één van de) reden(en) dat de verkoop tegenviel?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zie hier, een naar 3-rail AC omgebouwde Trix Hondenkop in volle vaart op mijn treinbaan :o) :

Citaat van: FransW op zaterdag 08 juni 2024, 07:45:37Erwin, van 1975-1978 zat ik op de LEAO in Hilversum. Ik woonde destijds in Baarn en ging altijd met de fiets van Brn naar Hsm v.v. daarbij stak ik de overweg over bij Hilversum Sportpark, linksaf Laapersveld en door naar de Gijsbrecht van Amstelstraat. Inderdaad, in die tijd werden de stoptreindiensten tussen Amsterdam CS en Utrecht CS via Hilversum gereden door Plan V-materieel.

Ik woonde ook in Baarn en ik ging naar Hilversum van 1977-1980 naar de Gooise MTS op de Vaartweg. Ook toevallig. Ik zal je best een ingehaald hebben, ik op de brommer, jij op de fiets.

Bij mijn weten heeft Märklin ook nooit een apenkop uitgebracht.
En een apenkop kan je van een ander merk nog wel nieuw kopen. Heb ik ook gedaan, net als een hondenkop (tot vorig jaar nog). In mijn tienerjaren ging ik elk jaar op tienertoer met een vriend, ik vind het nog altijd prachtig om die treinen te zien rijden. In het echte wereld rijden ze niet meer, daarom heb ik ze als model op mijn baan rijden.

Hoi Erwin, ongetwijfeld zullen wij elkaar zowel op de heen- als op de terugreis van huis - school hebben gepasseerd zonder het van elkaar te weten. 'Apekoppen' (Plan V-materieel) reed standaard op de lijn Utrecht CS - Baarn en als stoptreinmaterieel tussen Amersfoort en Amsterdam CS. In de ochtendspits reed er op die lijn ook een groene 'Muizekop' (Materieel '46). Die vond ik toch ietsje lekkerder qua rijcomfort dan Plan V, maar dat is natuurlijk per persoonlijk. Toen ik van 1978-1981 naar de MEAO in Naarden ging, ging ik per trein naar school. En daar kwam ik dat oranjekleurige dubbeldek-materieel tegen van de SNCF dat op proef reed bij NS. Werd ingezet in de ochtendspits als stoptreinmaterieel tussen Amersfoort - Amsterdam. Dat type stond aan de basis van het allereerste dubbeldek-spoormaterieel dat bij NS in dienst is gesteld. Best bijzonder om dat te zien rijden.
Tienertour zal nu wel niet meer bestaan Erwin maar toen ik eenmaal 15 jaar was mocht ik in de grote schoolvakantie met een Tienertour kris-kras door NL reizen. Kostte indertijd 90 gulden. Met mijn Praktica EE2-spiegelreflexje dia-opnamen maken op perrons van de NS-stations. Mooie tijden waren dat!

Sorry, ik dwaal af: dit topic gaat over Materieel '54).

Als de topicstarter op zoek is naar een Hondekop en/of een Apekop in 3-rail dan is er dus niets van Marklin maar genoeg van andere fabrikanten wat ook op de 3-rail baan rijdt:
http://www.nlinmodel.nl/3-rail/hondekop
http://www.nlinmodel.nl/3-rail/apekop

Koen