Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.

Gestart door JPSholland donderdag 06 juni 2024, 23:22:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Een set die ik ooit nog eens wil kopen is de mooie DRG Rheingold (28506) en de Orient Express ven de DRG. Ik heb vergelijkbare sets gezien die meestal uit een stoomloc en 7 rijtuigen bestaan. Wat mij hierbij opvalt is dat er altijd 2 bagagerijtuigen bij zijn. Lange bagagerijtuigen op draaistellen.

Hoe was de samenstelling van dit soort treinen in die tijd? Hadden ze inderdaad 2 bagagerijtuigen?
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Klopt. Ze hadden 2 bagagewagens per trein. Aan weerszijden van de trein 1 bagagewagen. Omdat het bagagerijtuig altijd achter de loc meereed hoefde deze zodoende niet mee om te rijden naar de andere kant van de trein op het eind- of beginpunt.
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
En niet alleen was dat van belang op het begin- en eindpunt. Onderweg kwamen ze de nodige kopstations tegen.
Het gold als chique dat je niet in de eerste klas achter de locomotief zat.

Groet,

Peter
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
En niet alleen chique, de eerste wagon achter de lok betekende rook happen met volle teugen. En daar betaalde men niet voor. Dergelijke treinen bestonden nagenoeg alleen uit 1e klasse en de passagiers waren vermogend tot zeer rijk. Dat bleek ook uit de hoeveelheid bagage die door deze lieden werd meegebracht. Één enkele hutkoffer werd al als armoedig aangezien. Kruiers hadden daar hun handen vol aan. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om.
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
En binnen zaten ze dan grote sigaren te roken, of een zware pijp.

Maar direct achter de locomotief zitten, dat was beneden je stand!

De hutkoffer kon overigens ook gezellig vooruit gestuurd worden met een deel van je personeel dat dan alvast het tijdelijke buitenverblijf op orde kon brengen.

Ik moest er nog aan denken met mijn trolley achter me aan schuifelend, broek haast op de enkels omdat de riem weer af moest voor de security en mijn body gescand als de eerste beste misdadiger...

Maar had ik 100 jaar geleden geleefd, dan had ik misschien hoogstens een keer met de tram gereisd, op een houten bankje.


Groeten,

Peter
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 07 juni 2024, 14:43:12En niet alleen chique, de eerste wagon achter de lok betekende rook happen met volle teugen.

En daar was ik nog niet opgekomen. Het was de tijd dat sneltreinen richting de 100km/h gingen wat werd gezien als een magische snelheid die uitsluitend door (jacht) vliegtuigen kon worden gehaald. En er waren nog geen windleiplaten waardoor de rook tegen de trein blijft "plakken". Ik denk dat dit waarschijnlijk ook heeft geleid tot de ontwikkeling van windleiplaten.

Mijn enigste loc met windleiplaten is de BR24 waarvan bij mijn weten de ontwikkeling begon in 1926. Ik reken de BR53 niet mee omdat deze in werkelijkheid nooit is afgebouwd.
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Historische sneltreinen, tijdperk 1, tijdperk 2.
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 07 juni 2024, 18:32:48Maar direct achter de locomotief zitten, dat was beneden je stand!
Nogmaals, het gaat niet om stand! Weet niet of je ooit een stoomrit hebt meegemaakt. Zo een evenement waarbij het hele reizende gezelschap uit het raam hangt om die lok te zien puffen en kuchen. Aan het einde van de rit kon je dan aan de gezichten aflezen waar ze in de trein gezeten hadden. Hoe verder naar voren hoe zwarter ze waren/zijn.

En naar het buitenverblijf werd zeker niet met de trein gereisd. Gewoon omdat die trein daar niet kwam. Het buienverblijf bevond zich ergens in een uithoek van het eigen thuisland. Met de trein werd gereisd naar het verre buitenland om dan in hotels te verblijven. Daarvoor hoeft, buiten een persoonlijk assistent, geen personeel mee genomen te worden. Die reizen dus ook niet vooruit met hutkoffer. Daarbij moet je niet vergeten dat een reisje met bv de Oriënt Express meerdere dagen in beslag nam. De reizigers wilden dan hun bagage onder handbereik hebben want je denkt toch niet dat die lieden drie dagen in dezelfde kleding rondliepen. Ook in dat opzicht waren twee fullsize bagagewagens helemaal geen overbodige luxe.

Maar met je overige punten heb je helemaal gelijk, dat wel.  ;)