Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Automatische overweg

Gestart door Yeoman maandag 19 mei 2008, 21:13:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatische overweg
Lid sinds: 2008

offline
Automatische overweg
Hoi allemaal,

Heeft iemand een goeie oplossing voor een automatische overweg?
Contactrails kan ik (denk ik) niet gebruiken, omdat er direct na de overweg een wissel zit.
Ben op dit moment bezig met het ontwerpen en/of aanpassen van een bestaand baanontwerp met C-rail.

Groeten,
Yeoman
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatische overweg
Beste Yeoman,

Er is geen bezwaar tegen om contact rails te leggen na de wissel, alleen zul je er dan twee moeten leggen en afhankelijk hoe je verder schakelt (direct, relais of pc) zal er nog wat moeten gebeuren.

Groet, Anne W
Re: Automatische overweg
Anne W heeft volkomen gelijk. Je zal contact moeten maken na de overweg (desnoods op beide sporen na de wissel) wil je die overweg terug open krijgen. Contact kan je amekn met contactrails, schakelrails (indien richtingsafhankelijk) of reed contacten.

Guy
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg
schakelrails is niet aan te raden.

Deze geven alleen een korte '1' als er een sleper overgaat.
Ik raad 2 of meer contactrails aan...

Dennis
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2008

offline
Re: Automatische overweg
Ok, bedankt voor jullie info.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan contactrails, maar ik wist niet dat die ook werkt met een wissel er tussen.

Groetjes,
Yeoman
Re: Automatische overweg
OmeLaurus
gast

Re: Automatische overweg
Even voor de duidelijkheid, gaat het over contactrail (2 geisoleerde railstaven) of de marklin schakelrail?
Ik gebruik die laatste voor diverse toepassingen en heb er nooit problemen mee.
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg
contactrail.
schakel rail heeft een andere werking dan schakelrail.

over de werking ervan(problemen?) hebben we het nog niet gehad.

Dennis
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2008

offline
Re: Automatische overweg
Schakelrails wordt toch aangestuurd via de sleper...
Ik heb meerdere treinen rijden met meerdere slepers (sluitsein op laatste wagon, of stuurstandrijtuig, of verlichting in rijtuigen) dus kan ik schakelrail niet gebruiken voor dit doel.

Groeten,
Yeoman
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg
Ik heb dat ook en heb mijn schakelrails strategisch geplaatst.

Hierdoor is een vlekkeloos bedrijf onmogelijk.
contactrails is eigenlijk even erg aangezien je dan een voordurend contact hebt op het betreffende relais.
Maar, gelukkig wordt dat meestal automatisch afgeschakeld.

Dennis
Re: Automatische overweg
OmeLaurus
gast

Re: Automatische overweg
@yeoman,
Schakelrail (C-rail) is een tweezijdige schakelaar, rij je er in 1 bepaalde richting overheen dan schakelt hij bij elke sleper hetzelfde..  je hebt dus een linksom en een rechtsom schakeldraad.
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg
idd, bij mij is het zo dat hij in een richting rood schakelt( na sein) en als ie naar het sein toe rijdt automatisch groen schakelt aangezien dit sein voor de andere rijrichting dient.

Dennis
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2008

offline
Re: Automatische overweg
@OmeLaurus:
Het inschakelen van de overweg lukt ook wel met een schakelrail, maar wat ik wil is dat de overweg ook weer automatisch opengaat.
Afhankelijk van de treinlengte ligt de 2e schakelrail dan te kort bij of te ver weg na de overweg. Vandaar dat contactrail in mijn geval denk ik een betere optie is. Dan maakt de treinlengte niet uit en zal de overweg op het juiste moment weer opengaan.

In ieder geval bedankt voor je input...

Groetjes,
Yeoman
Re: Automatische overweg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Automatische overweg
Als het goed is moet het wissel ook wel te isoleren zijn...
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2006

offline
Re: Automatische overweg
Als je C-rails gebruikt, kun je eenvoudig van ieder railstuk (behalve wissels) een contactrail maken door de verbinding tussen de twee railstaven weg te halen.

Als je de wissel "isoleert", kun je na de wissel het contactstuk verlengen.


In het voorbeeld zijn 5 isolaties (rood) nodig. De paarse railstaven worden met elkaar verbonden en geven het signaal voor de overweg.

Alleen als je met losse locomotieven rijdt zal de overweg open gaan, zodra de locomotief op de wissel staat. In andere gevallen zal er altijd nog een wagon op het contactstuk staan en de overweg gesloten houden.

groetjes
Henk
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2008

offline
Re: Automatische overweg
Hoi Henk,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en tekening.
Hier kan ik zeker wel wat mee doen.

Groeten,
Yeoman.
Re: Automatische overweg
Hey,

Deze tekening kan ik ook gebruiken om de overweglampjes mee aan te sturen. En is duidelijk te zien hoe je contactrails maakt met isolatieblokjes  :D
Re: Automatische overweg
conducteur
gast

Re: Automatische overweg
zal door die wissel,die niet geïsoleerd is,de overweg niet gesloten blijven?
Re: Automatische overweg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Automatische overweg
Nee, want je isoleert eigenlijk het wissel van de rest van de rails :P

Er is dus geen contact tussen wissel en geisoleerde railstaaf.

Het wissel zou wel grotendeels te isoleren zijn, door erin met een dremeltje te gaan zagen. Rechtdoor zou je dan een goed stuk geisoleerd kunnen krijgen, en met wat zaag en soldeerkunst moet het gebogen stuk in het wissel zelf, totaan de tong, ook geisoleerd kunnen worden. Maar het wordt dan wel prutsen en priegelen.
Re: Automatische overweg
Een c-rail overweg heeft merktekens (blauwe rondjes met witte pijltjes) die aangeven hoe de rails moet worden aangesloten. Er zit ook een merkteken op de overgang zelf. Omdat het weggedeelte aan de overgang zit vastgelijmd, kan ik niet meer zien waar het merkteken op de overgang zit (Dom, ik weet het). Heeft iemand een tip hoe ik kan zien waar dat merkteken hoort te zitten?

(Er zit namelijk een duidelijk verschil in het functioneren van de gehele baan als ik de gehele overweg omdraai.)
Re: Automatische overweg
Hallo Tom_K,

Kijk eens naar de spoorstaven. 1 spoorstaaf is geisoleerd.

Mvg,
Peter
Re: Automatische overweg
Hoi Peter,

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp en de onderkant van de overgang bekijk:


  • Aan de ene spoorstaaf zit een lipje dat met de spoorstaaf verbonden is.
  • Aan de kant van de andere spoorstaaf staat "Made in Germany" en het typenummer van de overweg. Dit is dus de kant met het merkteken?
Re: Automatische overweg
Dat zou ik niet direct durven te zeggen.

Mvg,
Peter
Re: Automatische overweg
Bedankt. Ik puzzel lekker verder.
Re: Automatische overweg
Lid sinds: 2006

offline
Re: Automatische overweg
Tom,

Sluit de overweg aan en probeer het. Als de overweg verkeerd om aangesloten is, zal de overweg altijd dicht zijn. Het "detectiespoor" heb je dan aan de railstaaf van de baan aangesloten. Wel of geen trein maakt dan niets meer uit.

Kun je als je uitgevogeld hebt hoe het moet, een foto van de onderzijde plaatsen van de overweg ?
Dan kunnen anderen het altijd hier terug te vinden.

succes
Henk