Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel

[/quote]
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 05 juni 2025, 15:17:18Een trein het station verkeerd laten binnenkomen en dan naar het bovenste station sturen zou nog zin kunnen hebben dan kan de keerlus rechtsom wel direct weer gebruikt worden.

dat is idd het meest aannemelijke en zo heeft de 2260 zin.
Er is wel geen kopspoor in het schaduwstation (voor pendel) maar dit mag geen obstakel vormen.

Vrijheid is de macht die we hebben over onszelf

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 05 juni 2025, 16:18:50Ah, en ik heb bewondering voor iedereen die hier al zo lang tegen zijn zin mee leest zonder iets zinnigs bij te dragen  ;)
En moest het storen dat alsmaar te zien passeren in de ongelezen berichten, daar is een knopje voor...

Die was al gevonden, net als dat ik het ook al niet had gehonoreerd met notificatie, maar dan zie nog steeds in de nieuwe berichten dit topic weer naar boven komen (en soms is het ook het enige wat als nieuwe berichten staat). Eigenlijk zou het op dit forum zo moeten zijn, dat het dan ook niet zichtbaar is in nieuwe berichten.

Sorry dat ik het schrijf, Frankie, ik heb bewondering voor je 'pennenstreken' om zomaar even een baantje uit je tovermouwen te schudden, maar voor rondjes draaien, zoals de TS, moet je naar een pretpark of speeltuin gaan en niet elke verandering van een stukje rail met weet ik niet hoeveel plaatjes, proberen te legitimeren. Ik zou het nog kunnen begrijpen, als de TS adviezen zou wegen en dan beargumenteerd aangeeft, waarom hij er wel of niet voor kiest. Dit niet doende, is de voornaamste reden, dat mensen afhaken of gaan 'grappen en grollen'.

Dan over het zinnig bijdragen: gezien hoe Yves daarmee omgaat, is het verspilde moeite en dus zinloos. Misschien hier maar vervolgen.

Dit is niets anders dan mijn mening en aangezien we (nog) in een democratie leven, verleen ik mijzelf het recht daartoe. Daarnaast zal ik mijzelf opleggen om alle pogingen in het werk te stellen om dit topic te vermijden en mijn aandacht voornamelijk gaan richten op topics, waar wel een wisselwerking waar te nemen is, zoals bijvoorbeeld iTom, Rudibeer, 1200blauw, enz.
Dit geschreven hebbende nu AFK voor dit topic voor altijd.

Peace!

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

@citaat Als je dat knopje gebruikt komt het draadje echt  niet meer in de ongelezen berichten. Niet hard genoeg op geduwd?
Na het een paar dagen te laten liggen heb ik de voorpartij wat herschikt, lijkt me ok zo.

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Heb gezien de geschiedenis in dit draadje wel ernstige twijfels of je het wel OK vindt  >:-D . Maar zijn die kopsporen nu opstel/rangeer sporen of is dit het hoofdstation?
In dat laatste geval moet je wel heel veel heen en weer steken.
Ik moest bij dit draadje trouwens plotseling sterk denken aan FlyingKoekoek (Kevin) die een paar jaar geleden een ontwerp rondom de Dammtor (ook hier al langs gekomen zag ik) probeerde te maken, dat ook een never ending story werd, met als resultaat dat alles later te koop stond.
Ik zou dus zeggen: probeer vast iets neer te leggen. Een beetje uitproberen met geautomatiseerd rijden kan ook geen kwaad. Wan ervaar je gelijk dat seinen gewoon later geplaatst kunnen worden en je alles kunt testen zonder echte seinen (en het geeft je misschien nieuwe energie/inspiratie/inzichten).

@citaat 
Opstel/rangeersporen
Ik zal reed contacten gebruiken voor de aansturing, massadetectie en contactrails lijken me te moeilijk voor deze baan (stroken tss wissels te kort)
 @citaat te kort voor massadetectie? Een enkel wielstel zorgt al voor een contact. Een lengte van 5 tot 10 cm zorgt voor een volledig betrouwbare melding, wellicht beter dan een reedcontact.

Groet,

Peter
En makkelijker aanbrengen. Ik heb er zelf massadetectie printen voor. Kost geen drol.
Mijn God, wat druk. Hoe wil je dat in je eentje besturen ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat automagisch :mrgreen:
 @citaat  @citaat
De ganse voorzone kan handmatig, dit maakt het druk maar kan losgekoppeld worden van de rest van het te automatiseren deel van het plan dat idem is aan #4279.
Citaat van: Bert1955 op vrijdag 13 juni 2025, 21:08:50En makkelijker aanbrengen. Ik heb er zelf massadetectie printen voor. Kost geen drol.
voorbeeld?
Ik denk dat het heen en weer rangeren op de voorgrond nog makkelijker te automatiseren is dan het treinverkeer op de rest van de baan.

Groet,

Peter
@citaat  @citaat
Werkt met een Arloco:

Ontwerp is gratis beschikbaar
 @citaat

is me te complex, ik ben een starter geen pro. Ik ken mijn limieten.
Het hoeft niet met een Arloco. Je kunt de uitgang van de printen op dezelfde manier toepassen als een reedcontact. Massadetectie is m.i. makkelijker en beter dan een magneet ergens aanplakken.

Maar geheel aan jou.
 @citaat

Ik zoek nu op Google naar Arloco, benieuwd wat ik ontdek...
@citaat
hopeloos voor mij wat ik daarover zag, duurde amper 2 minuten om dat te ontdekken.
Ik kijk zelfs niet verder.
Ieder zijn ding.
Maar je wilt toch automatiseren. Je zult dat wel "wat" moeten.
Het zou handig zijn als je jouw plannen deelt om wat gerichter mee te denken.
 @citaat

plannen delen? ik dacht dat ik dat het afgelopen jaar deed en voor velen veel teveel.
#4404 toch gezien?
Zie je dit als een aanval?
Denk je dat ik zo slim ben om wegwijs te krijgen in ruim #4400
Maar zal ff kijken.
 @citaat
Ik zei toch #4404 wie spreekt van de vorige 4403?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Bert1955 op zaterdag 14 juni 2025, 17:07:29Maar je wilt toch automatiseren. Je zult dat wel "wat" moeten.

Relais-schakelingen?  :roll:

Groeten,

Erik.
Ik begrijp niet waarom je zo geïrriteerd reageert op mijn goed bedoelde berichten.
#4404 is een post met plaatjes van jouw beoogde baan.
Mijn vraag was: op welke manier wil je gaan automatiseren. Welke hardware?
Jouw gedachte was reedcontacten, hoe sluit je dat aan.

Misschien staat dat ergens, dat heb ik dan gemist.

Duitsland TP III/IV

Kijk, zo kan het ook. Gewoon rails neerleggen en kijken of het plan werkt en de hoogtes niet te steil worden.==>>https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115321.msg3222545667#msg3222545667

BLIJ dat ik analoog RIJ

Voor Yves geen optie :| .
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Reedcontacten op zich zijn minder betrouwbaar dan massadetectie. Bovendien moet iedere trein dan een magneet bij zich hebben. Waar laat je die? En hoe werk je de reedcontacten tussen of naast je rails netjes weg? Ik zou die optie niet als eerste kiezen.