Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

iTom en 2 gasten bekijken dit board.
Re: vlakke baan 225 x 165 simpel

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Het is wel enkelspoor.

Echte 3-rail rijder

Sst, dat vind ik er juist goed aan  ;)
Dus uiteindelijk zit het 1e  plan toch  waar het hoort: in de shredder!
M* heeeft natuurlijk mee gelezen en besloten dit nieuwe plan vrij te geven. ;)
Gaan er hier nog wat aanpassingen komen Yves? zo ik zie geen draaischijf en driewegwissels.
En maar één station, er kan nog wel een niveautje bij.
Iedere dag zo 5 tot 10 aanpassingen is een aanvaardbaar tempo!
Kortom: aan de slag maar weer Yves, Franky en alle lezertjes van deze inspirerende rubriek.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Baanloos op dinsdag 15 april 2025, 21:42:32uiteindelijk zit het 1e  plan toch  waar het hoort: in de shredder

Geen idee maar op de beschikbare ruimte is enkelspoor het mooist (als je jezelf daartoe kunt beperken)

BLIJ dat ik analoog RIJ

En zo worden alle wensen/eisen opeens overboord gegooid, is de rotsvaste maat opeens niet meer zo rotsvast en kan de baan maar liefst 35cm groeien, en gaat de architect werken met een plan van een ander...
Is toch op z'n minst opmerkelijk te noemen :-) .
Neemt niet weg dat dit baanplan wel een verbetering is tov de voorgaande, dat dan weer wel. Is ook een stuk eenvoudiger te automatiseren.
Ben tegelijkertijd benieuwd naar het volgende plan dat hier gepresenteerd gaat worden :o) .

Echte 3-rail rijder

Automatiseren is inderdaad een fluitje van een cent, ik meen het echt, een ideaal baantje voor Yves.
Van mij moet je geen aanpassingen verwachten, 't is perfect.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Wel 3 niveaus.  8o

Echte 3-rail rijder

3 niveaus, maar wel op de hoogte van 2 niveaus, bereikbaarheid is onbelangrijk, wat kan er nu mis gaan met een Märklin trein?  ;)
ik kan proberen om de 3m te reduceren tot 2,65m maar de ziel van het plan gaat daarmee verloren.
In de veronderstelling dat dit kan natuurlijk ivm de stijgingspercentages, ik denk niet dat het kan.
Ik ga daar niet aan beginnen ;)
Het zal passen en meten worden om dit op de uitgebreide plaat te krijgen, het komt op een cm aan.
De 2 repen plaat van 17,5cm x 130cm aan beide zijden van het platform hoeven ook niet met rechte hoeken te zijn, maar kunnen aan de buitenzijde het baantracé volgen zodat de extra plaatsinname in de ruimte tot een minimum beperkt kan worden.
het enige wat ik nog deed is links-rechts gespiegeld, is beter tov de bedieningsplaats rechtsonder en de locloods komt ook meer tot haar recht, met zicht op de voorzijde.
Tevens beter overzicht op rangeren.
3D

Blijkt Post 1268 op pagina 26 toch juist te zijn.
Citaat van: FransW op dinsdag 15 april 2025, 21:33:31Me dunkt, anderen hebben meer hun best gedaan...  8o
inderdaad
Citaat van: Baanloos op dinsdag 15 april 2025, 21:42:32Dus uiteindelijk zit het 1e  plan toch  waar het hoort: in de shredder!
M* heeeft natuurlijk mee gelezen en besloten dit nieuwe plan vrij te geven. ;)
Gaan er hier nog wat aanpassingen komen Yves? zo ik zie geen draaischijf en driewegwissels.
En maar één station, er kan nog wel een niveautje bij.
Iedere dag zo 5 tot 10 aanpassingen is een aanvaardbaar tempo!
Kortom: aan de slag maar weer Yves, Franky en alle lezertjes van deze inspirerende rubriek.

3-wegwissel in schaduwstation
Genoteerd Yves!
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 15 april 2025, 21:35:30Het is wel enkelspoor.

toch een lang stuk parade/-inhaalspoor dubbel :)
Wat een soap, Coronationstreet is er niets bij.
 @citaat
 :offtopic:
Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 april 2025, 22:25:54En zo worden alle wensen/eisen opeens overboord gegooid, is de rotsvaste maat opeens niet meer zo rotsvast en kan de baan maar liefst 35cm groeien, en gaat de architect werken met een plan van een ander...
Is toch op z'n minst opmerkelijk te noemen :-) .
Neemt niet weg dat dit baanplan wel een verbetering is tov de voorgaande, dat dan weer wel. Is ook een stuk eenvoudiger te automatiseren.
Ben tegelijkertijd benieuwd naar het volgende plan dat hier gepresenteerd gaat worden :o) .

de oplossing zit soms in een onverwacht hoekje zoals hier :-)
Het plan is trouwens "anoniem", ttz ik kan er geen persoonsnaam aan verbinden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Al is de ontwerper nog niet zo snel,
Marklin achterhaalt hem wel :-) !

Is het zo'n ontwerp waar ook gelijk spanten bij staan etc? Lekker makkelijk voor je timmerman (en voor jou natuurlijk) ;) .
@citaat  @citaat
Op eerdere inhoudelijke opmerkingen van mij reageer je niet, op de ( vermakelijke ) soap opmerking wel.
Maakt mij niets uit.

Ben alleen verbaasd hoe dit draadje zich ontwikkeld. Je gooit alle vaste uitgangspunten van eerder met gemak overboord zoals hoekje vrij houden voor console, grootte van de plaat en nog veel meer.
Maar prima hoor, het is jouw baan, althans ooit.
Wordt er wel veel beter van, dat wel ;)
Citaat van: Bert1955 op woensdag 16 april 2025, 13:01:36@citaat  @citaat
Op eerdere inhoudelijke opmerkingen van mij reageer je niet, op de ( vermakelijke ) soap opmerking wel.
Maakt mij niets uit.

Ben alleen verbaasd hoe dit draadje zich ontwikkeld. Je gooit alle vaste uitgangspunten van eerder met gemak overboord zoals hoekje vrij houden voor console, grootte van de plaat en nog veel meer.
Maar prima hoor, het is jouw baan, althans ooit.
Wordt er wel veel beter van, dat wel ;)

Alleen de allerwijsten en de allerdwaasten veranderen nooit van mening.
Citaat van: Hanzi op woensdag 16 april 2025, 12:54:42Al is de ontwerper nog niet zo snel,
Marklin achterhaalt hem wel :-) !

Is het zo'n ontwerp waar ook gelijk spanten bij staan etc? Lekker makkelijk voor je timmerman (en voor jou natuurlijk) ;) .

Idd er staat een afbeelding bij van de spanten, ik weet enkel niet hoe ik dat met het 3D zicht kan oproepen.
Iemand?
Over 2 maanden is er weer een nieuw Märklinmagazin met nieuwe sporenplannen Yves.
Even serieus nu: Op de Märklinsite een omvangrijke collectie sporenplannen die je kan downloaden.
Misschien zit daar iets tussen voor je?
 @citaat

Waarom zou ik dat doen :help:
Speciale Gast

:roll: En dan te bedenken dat dit topic ook op het voor iedereen toegankelijke deel van het forum staat, wereldwijd dus.
Met je citaat van een ouwe Chinees heb je er weer 1,4 miljard fans bij, die zullen ook wel meelezen op dit forum, die koekeloeren overal mee. :o) 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Dlie Lail Folum:mrgreen:

Groeten :wink:

Erik.
Citaat van: yves op woensdag 16 april 2025, 19:46:46@citaat

Waarom zou ik dat doen :help:

Als dit plan toch niet past in de ruimte kun je in die plannen raadplegen.
Over dit railplan:
Zie overigens wel dat dit plan aan bepaalde normen voldoet:
Verkeer naar/vanaf rangeerterrein verstoort de doorgaande treinen niet op de blauwe sporen.
Treinen kunnen wel het groene spoor gebruiken.
In het vorige plan was daar, terecht mijns inziens, nogal wat kritiek op.
Jammer dat je het station niet dubbelsporig kan bereiken, dat zou al een aanpassing kunnen zijn aan de linkerkant.
Rechts zou ik het zo laten.

Echte 3-rail rijder

"De enige constante in het leven is verandering." – Boeddha, filosoof.
Nog eens meer dan 400.000.000 volgers er bij  ;)
De bereikbaarheid van de stationssporen is nu telkens 2-richtings, enkel extra seinen.
Daarvoor hoeft niets aan het sporenplan gewijzigd te worden, enkel rekening mee te houden bij de automatisatie.
Citaat van: yves op donderdag 17 april 2025, 07:58:49De bereikbaarheid van de stationssporen is nu telkens 2-richtings

Dat is met enkelspoor wel vaker... Een spoor dat niet bereikbaar is van de andere kant, is een kopspoor.

En qua automatisering maakt het ook geen echt verschil: als je aan het begin en eind van je blok een meldsectie maakt, is het een kwestie van definities welke functie ze per rijrichting hebben.

Maar het is verheugend te zien dat je nu de voordelen ontdekt hebt van een enkelsporig traject!

Ook leuk dat we eindelijk een prettig aandoend langer gerekt tracé zien in plaats van de in elkaar gedraaide pasta slierten van eerder. Het kon dus gewoon...

Ben benieuwd lang we op koers blijven!

Groet,

Peter

Weet iemand een antwoord op mijn vraag #3673?

Echte 3-rail rijder

@citaat Ja, ik.
Maar waarom zou ik je dat nog tonen?
Je doet toch nagenoeg nooit wat geadviseerd wordt en indien wel verander je achteraf toch weer alles...
Ik laat het deze keer over aan iemand anders van de hulplijn  ;)
En waarom vraag je het niet aan Märklin, je gebruikt hun software en ze hadden toch beloofd je te helpen?
Ik zal het vragen don't worry, ik heb volgende week een Märklin meeting.
't was enkel om het sneller te kunnen zien via het forum.

Echte 3-rail rijder

In MM zie je toch hoe zij het doen? klik

Echte 3-rail rijder

Citaat van: yves op woensdag 16 april 2025, 12:39:18Het plan is trouwens "anoniem", ttz ik kan er geen persoonsnaam aan verbinden.
We weten onderhand wel dat jij niet altijd ziet wat wij zien, maar voor een architect die plannen zou moeten kunnen lezen mag een stukje tekst op zijn kant toch geen probleem zijn?
Enfin, voor alle zekerheid heb ik het eens voor jou gedraaid...
Alle plannen compleet. Er kan begonnen worden!

Echte 3-rail rijder

En hopelijk heb je dat wel zien staan:
17-04-2025 14-38-04.jpg

Echte 3-rail rijder

Citaat van: yves op donderdag 17 april 2025, 12:01:25Ik zal het vragen don't worry, ik heb volgende week een Märklin meeting.
Vraag dan ineens hoe het staat met de NS 1300 ;)
Thx voor de klik.
Bij nader inzien zal spantbouw niet geschikt zijn voor waarover ik beschik aan ruimte, met name merk ik dat de spanten ruim 30 cm hoog zijn en dat gaat verwikkelingen geven in de hoogte vanaf het platform wanneer dit omhoog gehesen is.
Ik moet er nog zonder bukken onderdoor kunnen.
Daarom ben ik beter af zonder spantbouw ttz old school te beginnen vanaf onderste schaduwstation niveau nul op het platform te starten en gaandeweg het tracé in de vlakte en de hoogte te construeren tot het hoogste niveau, hier station niveau 200.
Dat laat dan nog voldoende ruimte voor wat scenery opbouw, al zal het de Himalaya niet zijn.
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 17 april 2025, 14:40:24En hopelijk heb je dat wel zien staan:
17-04-2025 14-38-04.jpg

heb ik gelezen in Nederlandse versie, de stijgingen zijn wat forser maar kunnen volgens mijn 3D beperkt blijven tot 3,5% ongeveer.
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 17 april 2025, 14:18:00
Citaat van: yves op woensdag 16 april 2025, 12:39:18Het plan is trouwens "anoniem", ttz ik kan er geen persoonsnaam aan verbinden.
We weten onderhand wel dat jij niet altijd ziet wat wij zien, maar voor een architect die plannen zou moeten kunnen lezen mag een stukje tekst op zijn kant toch geen probleem zijn?
Enfin, voor alle zekerheid heb ik het eens voor jou gedraaid...

op de Nederlandse versie staat er geen auteur vermeld dus sorry ik heb enkel de Nederlandse versie :)
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 17 april 2025, 15:11:53
Citaat van: yves op donderdag 17 april 2025, 12:01:25Ik zal het vragen don't worry, ik heb volgende week een Märklin meeting.
Vraag dan ineens hoe het staat met de NS 1300 ;)
???

Echte 3-rail rijder

@citaat  @citaat Enfin, je weet nu dat het door 'iemand' is getekend en niet aan een boom gegroeid is...
ja alle plans zullen wellicht ooit eens door iemand fysiek getekend zijn, ik denk dat AI nog niet overweg kan met railplans opmaak.
Enfin die mens zal in zijn nopjes zijn ALS hij merkt dat er navolging is van zijn plan, daarvoor doet hij het toch?
Mss zijn er reeds 20 spoorders met dat plan van hem (of haar), who knows?
Daar zit ik echter niet mee in, eerder wel met het feit dat ik een plan "overnam" en het niet zelf opmaakte, maar zoals reeds gezegd het zij zo, ik kan ermee leven.
 @citaat  @citaat  @citaat
??? nogmaals

Echte 3-rail rijder

Heb je dat ook gelezen?
17-04-2025 15-36-37.jpg

Als ze zelf al waarschuwen en wetende wat zij 'normaal' vinden ben ik wel benieuwd wat jij er hebt van gemaakt.
17-04-2025 14-38-04.jpg

jawel, maar overal beperkt tot 3,5% heb gedubbelcheckt, en 92 laagste doorgangspunt.
Moet de titel van dit draadje onderhand niet gewijzigd worden, de vlag dekt de lading niet meer.

Echte 3-rail rijder

@citaat  @citaat Zo iemand als jij missen ze dus nog duidelijk bij Märklin  ;)