Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vlakke baan

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

drumclassic en 9 gasten bekijken dit board.
Re: vlakke baan

@citaat
Citaat van: lazuli op woensdag 04 september 2024, 16:47:31Er zijn hier al veel werkbare plannen gepasseerd, ik heb eerder de indruk dat er gestreefd wordt naar iets dat compleet onbruikbaar is.
't Complete draadje kan dienen als voorbeeld hoe het niet moet, en dan bedoel ik niet alleen het plan maar vooral hoe je niet moet om gaan met mensen die je willen helpen...

en hoe ga ik met die mensen om dan?

Liever ontspoord dan gestoord

Citaat van: Bert1955 op woensdag 04 september 2024, 16:59:50Ik vind het een perfecte baan, niets meer aan doen, bouwen maar.
toch niet sarcastisch bedoeld hoop ik?

Citaat van: yves op woensdag 04 september 2024, 19:48:09
Citaat van: Bert1955 op woensdag 04 september 2024, 16:59:50Ik vind het een perfecte baan, niets meer aan doen, bouwen maar.
toch niet sarcastisch bedoeld hoop ik?
Sarcastisch is wat zwaar aangezet Yves, het is meer " ik wordt er wat moe van maar toch blijf ik het volgen"
En dat al meer dan 2 jaar.

De bedachte van een baanplan is een eerste aanzet te geven, of door iemand te laten doen, en dan met alle goedbedoelde commentaar ( ook dat loopt wat uit de hand ) hier en daar wat aanpassingen te doen om tot een mooi ontwerp te komen.

Dat gaat hier wat anders.....

Beter hier ook een slotje op doen?

Citaat van: Baanloos op woensdag 04 september 2024, 16:37:59Maar eigenlijk is het plan maar voor één ding geschikt: de prullenbak.

Dat is nog maar te bezien. Yves is nu duidelijk aan het vereenvoudigen, zodat het gemakkelijker kan worden geautomatiseerd. In dat licht is dat een verbetering. Die bovenbaan had niet hoeven verdwijnen in dat licht, maar nu die weg is verbetert wèl de toegankelijkheid.

Nu nog nadenken over het verwijderen van zoveel mogelijk van die kruiswissels. Die hebben dezelfde storingsgevoeligheid als driewegwissels en ook automatiseren wordt erdoor bemoeilijkt. Moet je werkelijk van de buitenste baan helemaal naar binnen kunnen?
[/quote]

nog 1 driewegwissel nu is het eenvoudig genoeg zeker?
Bovenbaan zal ik nog zien...

kruiswissel onder beter nu

doe maar een treintje

dat heb je snel voor elkaar gekregen, in pakweg 3 minuten tussen beide posts  B)

Ik vind het een lelijke onpraktische baan. En dat is dan mijn mening. Waarom die hoek leeg laten?

Citaat van: stormbreaker op woensdag 04 september 2024, 20:32:38Waarom die hoek leeg laten?
2e keer dat je dezelfde vraag stelt, lees de hele post eens door, diverse keren is gemeld dat die hoek een andere bestemming heeft.  ;)

Citaat van: Rudibeer op woensdag 04 september 2024, 20:26:54dat heb je snel voor elkaar gekregen, in pakweg 3 minuten tussen beide posts  B)
zag het op het postmoment maar was te laat :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk ook als er een trein rechtsom op de buitenbaan terecht komt :thumbup: !

doe maar een treintje

Citeerzag het op het postmoment maar was te laat
en dat gebeurt wel vaker  :O
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: lazuli op woensdag 04 september 2024, 21:18:07{filmpje}
Eigenlijk is dat het beste dat dit draadje heeft voortgebracht, top!

doe maar een treintje

@citaat ik vraag me wel eens af, hoelang accepteren we hier dit soort oeverloos gedoe over een simpel baanplannetje.
en ik ga er wat aan doen hoor, dit is echt het laatste wat ik hier post. beloofd  :D
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Tja, dat doen we samen natuurlijk. Als niemand meer reageert houdt het op.
Jij kunt je belofte helemaal niet houden denk ik ;) :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: lazuli op woensdag 04 september 2024, 21:18:07
Interessante documentaire over de evolutie van Yves' baanplan.
En -net zoals dat in de natuur voorkomt- gaan er dingen mis in deze evolutie waardoor de soort steeds minder levensvatbaar wordt en uiteindelijk met uitsterven bedreigd zal worden.
Kan Yves het tij nog keren voor die tijd?
To be continued!

Voor de geïnteresseerden in het filmpje, en dat zijn er nogal wat, het is dan nog de verkorte versie, enkel wat Yves zelf gepubliceerd heeft is gebruikt, de talloze versies van de helpers zijn er uit gelaten, en nog komen we aan 230 plannetjes...
Geen enkele psychedelische drug kan op tegen het bekijken van dit filmpje op wat hogere snelheid  ;)

Citaat van: Hanzi op donderdag 05 september 2024, 06:04:03
Citaat van: lazuli op woensdag 04 september 2024, 21:18:07
Interessante documentaire over de evolutie van Yves' baanplan.
En -net zoals dat in de natuur voorkomt- gaan er dingen mis in deze evolutie waardoor de soort steeds minder levensvatbaar wordt en uiteindelijk met uitsterven bedreigd zal worden.
Kan Yves het tij nog keren voor die tijd?
To be continued!

Thx voor de promo word ik als auteur vermeld ivm de rechten  :| ?

Let maar op, als iedereen die je geholpen heeft over zijn rechten begint dat je dan nog iets over houdt, om dan nog niet te spreken over het voortdurend schenden van onze rechten 😉
En hoop ook maar dat het filmpje niet bij de auteur van Wintrack terecht komt, 230 plannetjes en ze dan nog publiceren zal ook wel niet de bedoeling zijn van een demo versie waar jij mee werkt... Als er iemand eens een licentie zou mogen aankopen dan ben jij het wel...

Au.

Geweldig filmpje! nu nog een filmpje met Tekentafels en Katrollen/hefinrichtingen.

Citaat van: yves op donderdag 05 september 2024, 09:18:30...word ik als auteur vermeld ivm de rechten  :| ?
Is dit niet voldoende Yves?
Citaat van: lazuli op donderdag 05 september 2024, 09:06:02... enkel wat Yves zelf gepubliceerd heeft is gebruikt, de talloze versies van de helpers zijn er uit gelaten, en nog komen we aan 230 plannetjes... 

Citaat van: SBB-CARGO op donderdag 05 september 2024, 10:06:03nu nog een filmpje met Tekentafels en Katrollen/hefinrichtingen.
Voor de sequel is het nog even wachten op Yves.
Wat wel al kan gemaakt worden zijn prequels, deel 1 en deel 2 over de vorige ontwerpen van afgelopen jaren, vergeet niet dat het nu al een trilogie is  ;)

Er komen heel veel leuke en een enkele minder leuke reacties langs, meeste hebben weinig tot niets met het bouwplan te maken. Iedereen moet het uiteraard zelf weten maar ik doe daar niet meer aan mee, laten we het on topic houden.

En wat is on topic dan wel? Wat valt er na 230 versies nog aan toe te voegen? Een uitgave in boekvorm?  ;)

Citaat van: lazuli op donderdag 05 september 2024, 10:15:57En wat is on topic dan wel? Wat valt er na 230 versies nog aan toe te voegen? Een uitgave in boekvorm?  ;)
Precies Edmart, er valt niets aan toe te voegen, wat mij betreft met zijn allen afwachten wat er gebeurt.
Voor onbepaalde tijd is dit in in ieder geval wat ik doe.

Citaat van: lazuli op donderdag 05 september 2024, 09:33:33Let maar op, als iedereen die je geholpen heeft over zijn rechten begint dat je dan nog iets over houdt, om dan nog niet te spreken over het voortdurend schenden van onze rechten 😉
En hoop ook maar dat het filmpje niet bij de auteur van Wintrack terecht komt, 230 plannetjes en ze dan nog publiceren zal ook wel niet de bedoeling zijn van een demo versie waar jij mee werkt... Als er iemand eens een licentie zou mogen aankopen dan ben jij het wel...

Licentie? Ik gebruik de demo versie met haar beperkingen zoals het kan en mag, ik kan niets opslaan en daarna bewerken, enkel screenshots maken.
Als de WT auteurs daar nog niet achter gekomen zijn dan zijn het oenen wat mij betreft.
Je opmerking is dus zonder onderwerp.
Trouwens IK heb dat filmpje niet gepubliceerd.

on topic: staan de seinen / rijrichtingen goed?

Volgens mij staan ze allemaal consequent aan de verkeerde kant.
Bij links rijden, verwacht ik de seinen ook aan de linkerkant van het spoor, uitzonderingen wegens plaatsgebrek daargelaten.
En het sein daar ergens bij een kruiswissel en een tegenboog staat helemaal raar. Een voor dat sein stoppende trein blokkeert enkele sporen.

Groet,

Peter

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/602653_Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf Pagina 19. Kan je overnemen. Is deze drie jaar durende exercitie door mr. A. (Adil) Mastenbroek weer tot een goed eind gebracht. Oja, mijn uurtarief is 80 euro per uur voor mijn eigen juridisch advieskantoor...

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 05 september 2024, 10:52:22Volgens mij staan ze allemaal consequent aan de verkeerde kant.
Bij links rijden, verwacht ik de seinen ook aan de linkerkant van het spoor, uitzonderingen wegens plaatsgebrek daargelaten.
En het sein daar ergens bij een kruiswissel en een tegenboog staat helemaal raar. Een voor dat sein stoppende trein blokkeert enkele sporen.

Groet,

Peter

in België is het links maar in Duitsland rechts dacht ik?
Dus wanneer het rechts rijden wordt (wat ik verkies) dan alle pijlen om te keren?

Misschien eens beginnen met alle pijlen zinvol te zetten... Hoe kunnen WIJ nu iets zinnigs zeggen over de seinen als JIJ er niet in slaagt ons te tonen in welke richting de treinen rijden?

Citaat van: stormbreaker op donderdag 05 september 2024, 11:04:15https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/602653_Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf Pagina 19. Kan je overnemen. Is deze drie jaar durende exercitie door mr. A. (Adil) Mastenbroek weer tot een goed eind gebracht. Oja, mijn uurtarief is 80 euro per uur voor mijn eigen juridisch advieskantoor...
dit hier is K-rail, pagina 19? niets te zien behalve een C-rail ontwerp.

idd is aangepast maar links rijden zou rechts rijden moeten worden dus alle richtingen omdraaien en seinen aan de rechterzijde van het spoor?
richting in de keercirkel verandert dan ook.

Citaat van: yves op donderdag 05 september 2024, 11:22:46idd is aangepast maar links rijden zou rechts rijden moeten worden dus alle richtingen omdraaien en seinen aan de rechterzijde van het spoor?
richting in de keercirkel verandert dan ook.

Ehm... Ik heb sinds de opzet van het eerste baantje steeds links verkeer gezien. Het is ook wel eens gevraagd, Yves: welk land ga je kiezen?

Daarop heb je nooit geantwoord. En het is ook niet nodig. Als we ons beperken tot Europa rijdt iedereen links, behalve Nederland en Duitsland, waarbij dat in Nederland in het begin ook nog links was.
Dus, een keuze voor links bedrijf is alleszins in orde.

Wees dan ook consequent met de plaatsing van seinen. Het omgooien van de rijrichtingen is een leuke oefening, maar ik zou het niet doen. Gewoon seinen links plaatsen en alleen bij het buitenste stationsspoor heb je daar geen ruimte voor. Dat mag de uitzondering zijn!

Groet,

Peter

Je blijft ons verbazen, nu kies je voor 1-richtingsverkeer op de perronsporen en zet seinen langs beide kanten  :O
Ben je zeker?
Of was dat maar om te zien of we nog goed opletten?  ;)

Dus, een keuze voor links bedrijf is alleszins in orde.

Wees dan ook consequent met de plaatsing van seinen. Het omgooien van de rijrichtingen is een leuke oefening, maar ik zou het niet doen. Gewoon seinen links plaatsen en alleen bij het buitenste stationsspoor heb je daar geen ruimte voor. Dat mag de uitzondering zijn!

Groet,

Peter
[/quote]

Komen seinen niet rechts van een spoor? Nu staan ze rechts op een linksrijdende baan

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat Yves, kijk ook eens op deze link: https://cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen

Ik begrijp dat je in Gent woont, heb je wel eens in de buurt van jouw woonplaats gekeken naar de opstelling van seinen? Op de link die ik je net heb gegeven, komen foto's voor waarbij je ziet dat op een linker spoor, het sein links van de rails staan en op een rechter spoor, het sein rechts van de rails. In jouw woonland wordt links gereden, al zullen er ook situaties zich voordoen dat een trein het rechterspoor berijdt, dan zal het sein dus rechts van het spoor geplaatst worden. Een en ander zal ook te maken hebben met het profiel voor vrije ruimte tussen de sporen, dat een sein voor het rechterspoor niet links van dat spoor staat.

Edit: onderaan de betreffende webpagina van de link die ik jou gaf, zie je ook een bronvermelding. Misschien goed om ook de daarin genoemde publicaties te raadplegen?

Citaat van: yves op donderdag 05 september 2024, 12:41:40Komen seinen niet rechts van een spoor? Nu staan ze rechts op een linksrijdende baan

Driewerf: neen!

Ze staan inderdaad rechts op een links rijdende baan en dat is dus niet goed. Wat zou daar de logica van zijn? Dan zouden ze bij dubbelspoor in het midden staan met de achterkanten tegen elkaar... Met armseinen best verwarrend! En qua onderhoud knap onhandig.

Groet,

Peter

seinen staan nu links op linksrijdende baan.
Nog anomaliën?
Ik denk dat ik er op een eenvoudige wijze een rechtsrijdende baan kan van maken simpelweg door alle enkele pijlen 180° te draaien en de seinen aan de rechter spoorzijde te plaatsen, klopt dat?
Omdat ik hoofdzakelijk met Duitse locs zal rijden en de scenery eerder Duits zal ogen.

Ik veronderstel dat op het middelste spoor bovenaan ook in 2 richtingen zal gereden worden, dan staan de pijltjes weer niet goed...

Citaat van: lazuli op donderdag 05 september 2024, 15:14:09Ik veronderstel dat op het middelste spoor bovenaan ook in 2 richtingen zal gereden worden, dan staan de pijltjes weer niet goed...
Citaat van: lazuli op donderdag 05 september 2024, 15:14:09Ik veronderstel dat op het middelste spoor bovenaan ook in 2 richtingen zal gereden worden, dan staan de pijltjes weer niet goed...
[/quote

Dan wordt het rode spoor toch automatisch ook tweerichtings? Bijna alle sporen zijn dan tweerichting.

Dan toch maar naar enkelspoor?

Misschien kan dit topic verplaatst worden naar:

Het Grappenhoekje >:-D  :o)  >:-D

Het gaat hem uiteraard maar over het stukje tussen de 2 wissels boven het stukje rail er onder waar wel 2 pijltjes staan, want anders kun je de perronsporen ook niet in 2 richtingen berijden, maar je ziet het blijkbaar niet...

Citaat van: remlloV op donderdag 05 september 2024, 18:04:54Misschien kan dit topic verplaatst worden naar:

Het Grappenhoekje >:-D  :o)  >:-D

Als het niet zo dramatisch was, wel...