Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

vlakke baan

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 11 juni 2024, 13:15:23Aan de wens van de topicstarter (ik wil zoveel mogelijk loc's opstellen) voldoet het plan.
Voor het overige veel rails met weinig verkeersmogelijkheden; praktisch bezien er is immers sprake van een enkelsporige baan.
Dan zijn zes sporen in een station nogal overdreven.
De draaischijf heeft feitelijk enkel nut als opstelplaats voor loc's maar verder niets.
Er moet nogal wat gerangeerd worden om een loc op de hoofdbaan te krijgen en dat belemmert het treinverkeer.
Wanneer het plan beantwoordt aan de wensen van de topicstarter dan wens ik hem alle succes toe met de bouw.

Cees

het zij idd veel stationssporen maar 1 daarvan is reeds een stopspoor of opstelpoor en de doorrijsporen kunnen elk (2 onderste bvb) ook als opstelspoor gebruikt worden toch?

Fem,

bij nader inzien heeft Cees toch een beetje gelijk met het aantal stationssporen voor deze (enkelsporige) baan.
Zou je het erg vinden het bovenste stationsspoor te elimineren en daarvan het genummerde baanplan met stuklijst te sturen?
Met dank.

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 11 juni 2024, 13:15:23Aan de wens van de topicstarter (ik wil zoveel mogelijk loc's opstellen) voldoet het plan.
Voor het overige veel rails met weinig verkeersmogelijkheden; praktisch bezien er is immers sprake van een enkelsporige baan.
Dan zijn zes sporen in een station nogal overdreven.
De draaischijf heeft feitelijk enkel nut als opstelplaats voor loc's maar verder niets.
Er moet nogal wat gerangeerd worden om een loc op de hoofdbaan te krijgen en dat belemmert het treinverkeer.
Wanneer het plan beantwoordt aan de wensen van de topicstarter dan wens ik hem alle succes toe met de bouw.

Cees

Cees, het zijn nu 5 geen 6 stationssporen maar 4 vind ik hier voldoende.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je zal zien dat je eerder meer dan minder treinen op je baan kwijt wil, Yves...
Het is jouw ontwerp, jouw baan, ...

Fem,

nog als ultieme vraag: kan de baan links dubbelspoor gemaakt worden, rechts is dit reeds zo.

Dus resumerend en concluderend:
dubbelspoor links
1 stationsspoor minder
plan met railnummers/stuklijst

Mvg,

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan hou je nog steeds 2 bottlenecks voor en achter waar het even enkelspoor is. Dat accepteren is -gezien de beschikbare ruimte- zeker geen schande.

En wil je dan links dubbelspoor waarvan alleen de binnenbaan naar het diagonale station gaat (zoals in je ontwerp #173) ?

Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 16:00:05Dan hou je nog steeds 2 bottlenecks voor en achter waar het even enkelspoor is. Dat accepteren is -gezien de beschikbare ruimte- zeker geen schande.

En wil je dan links dubbelspoor waarvan alleen de binnenbaan naar het diagonale station gaat (zoals in je ontwerp #173) ?

idd er blijven steeds 2 bottlenecks over maar dit is inherent aan de planopzet met de S keerlus.
Kan het bovenste stationsspoor weg en in de plaats daarvan het 2de stationsspoor via links laten aansluiten bovenaan?
Heb het een beetje "geschetst".
Ik vind een dubbelspoor visueel aantrekkelijker al was het enkel en alleen maar daarvoor (maar toch een bottleneck minder).
ik zou het zelf proberen aanpassen maar ik zit qua plan enkele "stations" achter in WT en dit is trouwens ook niet in WT getekend vermoed ik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, Fem heeft gisteren zijn BAFO gepresenteerd; wellicht dat je dus zelf creatief moet gaan zijn; lukte in #173 ook :thumbup: .

J
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 18:39:19Tja, Fem heeft gisteren zijn BAFO gepresenteerd; wellicht dat je dus zelf creatief moet gaan zijn; lukte in #173 ook :thumbup: .

jawel maar van de BAFO zou ik graag de railnummers hebben en de stuklijst die heb ik niet om zelf verder te kunnen.

Wat herwerkt volgens de BAFO van Fem met stationsspoor minder en dubbelspoor links.
Er kunnen 7 x een 2205 gebruikt worden ik heb er 10 stuks van.

mijn BAFO nu ken ik de railnummers, hoe vind ik de raillijst in WT?

Je kunt toch de resterende 5 x 2205 op maat zagen voor alle rechte railstukken die in het plan zitten ?
Of heb je ook al die benodigde losse rechte rails ook op voorraad liggen ?

Cees

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En wist je dat je die 2205 ook in bochten kunt buigen? Ik doe niet anders.
Maar om het jezelf dan gemakkelijk te maken moet je er wel die dure verbinders bijkopen en dat doe ik dus niet.

betere bereikbaarheid draaischijf zonder achteruirijden

zonder fantasie ook geen creativiteit

Die modelspoorterm ken ik nog niet: wat is een BAFO?   8o

BLIJ dat ik analoog RIJ

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goede aanpassingen Yves, lijkt me een voor jou optimaal geheel zo.
Ga je ook een bouwtopic starten?

Het is al eerder opgemerkt maar bij elke aansluiting op de draaischijf is railstuk 7287 nodig
Dat vergeet je steeds !

Cees

betere bereikbaarheid draaischijf zonder achteruirijden
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 13:10:59Je kunt toch de resterende 5 x 2205 op maat zagen voor alle rechte railstukken die in het plan zitten ?
Of heb je ook al die benodigde losse rechte rails ook op voorraad liggen ?

Cees
Ik heb momenteel een grondbaan en nog veel rails in de doos, en ik krijg er nog.
Daarom dat ik de tracklist wil zien om te kunnen vergelijken met wat ik heb.

Citaat van: FransW op woensdag 12 juni 2024, 14:23:15Die modelspoorterm ken ik nog niet: wat is een BAFO?   8o

dit is eerder een term uit de bouwwereld voor aanbestedingen, het betekent Best And Final Offer, maar kan eigenlijk overal gebruikt worden voor wat enige afwikkeling nodig heeft.

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 14:33:15Het is al eerder opgemerkt maar bij elke aansluiting op de draaischijf is railstuk 7287 nodig
Dat vergeet je steeds !

Cees

Cees,

volgens post 183 van Hans hoeft dit niet bij gebruik van de schijf 7286.

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 juni 2024, 14:32:20Goede aanpassingen Yves, lijkt me een voor jou optimaal geheel zo.
Ga je ook een bouwtopic starten?

Zou wel willen bouwen (ben nu 1 maand met pensioen) maar momenteel geen plaats voor die oppervlakte.
Ik heb een antieke tekentafel die hiervoor zou moeten wijken en dit is een harde keus.

Fantasietjes op de baan

Bouwplan....😅😅😅

Dat heb j e dan verkeerd begrepen; een overgangsrail van m naar k dat nodig is voor draaischijf 7186 is iets anders dan een strikt noodzakelijk railstuk 7287 voor draaischijf 7286.
Ik heb twee draaischijven Fleischmann 6652 zijnde de equivalent van Märklin 7286.
(Die Fleischamnn variant is overigens beduidend goedkoper dan de Märklin draaischijf)
Kijk naar post 187: daar heeft Fem die railstukken wel degelijk gebruikt.
Dus ........................

Cees

Citaat van: wimpietje op woensdag 12 juni 2024, 15:10:35Bouwplan....😅😅😅
[/quote

begrijp ik niet

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 15:15:28Dat heb j e dan verkeerd begrepen; een overgangsrail van m naar k dat nodig is voor draaischijf 7186 is iets anders dan een strikt noodzakelijk railstuk 7287 voor draaischijf 7286.
Ik heb twee draaischijven Fleischmann 6652 zijnde de equivalent van Märklin 7286.
(Die Fleischamnn variant is overigens beduidend goedkoper dan de Märklin draaischijf)
Kijk naar post 187: daar heeft Fem die railstukken wel degelijk gebruikt.
Dus ........................

Cees

welk railnummer is dat dan in WT raillijst?

WT ken ik niet.
Railnummer staat er toch ? 7286
Dat is het officiële Marklin nummer.

Cees

draaischijf aangepast met benodigde overgangsrails

Er mist er nog een bij de aansluiting op het hoofdspoor !

Ceese

overgangsrails draaischijf heb ik 7287:3 gebruikt is dit goed?
in post 187 liggen die toch te dicht tegen elkaar?

Ja dat klopt in de praktijk liggen die met de beddingen tegen elkaar aan.

Cees

aangepast

Citaat van: Pt2/3 op woensdag 12 juni 2024, 15:51:35Ja dat klopt in de praktijk liggen die met de beddingen tegen elkaar aan.

Cees

dus ik kan die hier ook vlak naast elkaar leggen of gaat dit ook zoals ik tekende?

Neem eens de moeite om te kijken hoe die aansluitrails er in de praktijk uitzien.
Die liggen in de praktijk tegen elkaar aan niet niet los van elkaar zoals getekend.
https://benontspoord.nl/product/marklin-7287-uitbreiding-voor-draaischijf-7286/
Overigens: je bent steeds erg rap met het stellen vragen. Zelf op onderzoek uitgaan kan geen kwaad en maakt je ook wijzer !

Cees

BLIJ dat ik analoog RIJ

234 posts om tot een ontwerp voor een baan te komen die er mogelijk nooit gaat komen ivm een tekentafel die in de weg staat :D ...
En als je dan vroeg of laat besluit dat de tekentafel weg mag, zal je zien dat je tgv voortschrijdend inzicht iets compleet anders wil ;) .
Anyway, er is voor de liefhebbers een leuk baanplannetje ontstaan. Hopelijk gaat ooit iemand het bouwen want ik ben wel benieuwd hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien!

Fantasietjes op de baan

Zoals ik al vermoedde , veel goeie zielen zijn weer gevallen in de  Troll-trap.......

Fantasietjes op de baan

Heeft in '21 dezelfde stunt uitgehaald; velen hebben energie gepompt in iets dat nooit zou verwezenlijkt worden... in-triest

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  &  @citaat  @citaat

@wimpietje Prima dat je een vermoeden hebt, maar nogal wrang om dat zó mede te delen ...  :confused:
We weten niet precies wat de achterliggende gedachte of context is  :wink:
Verder heb ik mijzelf goed vermaakt met dit topic, sommige zaken zijn best leerzaam namelijk  :cool:

Groeten,

Erik.

Citaat van: wimpietje op woensdag 12 juni 2024, 18:37:35Heeft in '21 dezelfde stunt uitgehaald; velen hebben energie gepompt in iets dat nooit zou verwezenlijkt worden... in-triest

Wim,

ik vind je opmerkingen zelf in-triest, in '21 had ik nog 3 jaar te werken en nu moet ik een plaatsprobleem oplossen maar heb ik dit plan.
Niet veroordelen wat je niet kent.
Trouwens raad geven bij een ontwerp impliceert toch niet dat men verplicht is het uit te voeren, waar staat dat geschreven?

doe maar een treintje

@citaat ik begrijp dus dat je 3 jaar geleden geen baan kon maken?

gr. Ruud

Citaat van: Rudibeer op woensdag 12 juni 2024, 21:03:10@citaat ik begrijp dus dat je 3 jaar geleden geen baan kon maken?

gr. Ruud

correct

doe maar een treintje

de insteek om forumleden te vragen voor hun (uitgebreide) inbreng of bijdrage moet wel ergens leiden tot bijvoorbeeld een oplossing van een probleem of met de baanbouw o.i.d. en niet voor de leut...toch? corrigeer als ik het fout ziet

gr. Ruud

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 juni 2024, 16:45:15En als je dan vroeg of laat besluit dat de tekentafel weg mag, zal je zien dat je tgv voortschrijdend inzicht iets compleet anders wil ;) .
En dat blijkt maar weer al te waar te zijn :wink: ; in je draadje uit 2021 eindig je met: het plan ligt klaar voor over 2 jaar. En nu wordt dat plan van toen compleet losgelaten en is er een totaal ander plan ontstaan :roll: .
Ben dus benieuwd wat het gaat worden als de tekentafel eruit gaat, of plat gezet zodat er een treinbaan op gebouwd kan worden :biggrin: .