Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Bert1955 en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vlakke baan

Fantasietjes op de baan

4 pagina's met voorstellen en nog geen rail gelegd....😅😅😅

Freddy Eddy Marcel?

Citaat van: wimpietje op zaterdag 08 juni 2024, 20:46:204 pagina's met voorstellen en nog geen rail gelegd....😅😅😅
Nog tijd genoeg daarvoor,niet haastig.
spoorz
gast

Citaat van: yves op zaterdag 08 juni 2024, 20:48:22Freddy Eddy Marcel?
3x mis  ;)
Maar FEM zijn gewoon mijn initialen...

In het bovendeel van de S-keerlus nog bruggen toegevoegd, de "driehoek" zou ik verdiept maken met meertje of zo.
Tenzij er nog tips binnenkomen is dit mijn BAFO (Best And Final Offer).
Waar vind ik de onderdelenlijst in WT 16 Engelse versie?

bolletjes zijn bruggen
spoorz
gast

Leg de rails eens los uit, 't is toch vlak, en rij er een beetje op, dan komen de onvolkomenheden toch vanzelf naar boven?

kopsporen naast loods worden goederenstation.
spoorz
gast

Nu heb je 3 keerlussen terwijl 2 toch meer dan genoeg is...
Het goederenstation dat diagonaal ligt vormt een keerlus die visueel nog aanvaardbaar is, maar de 2 andere keerlussen maken het treinverkeer wel erg onwaarschijnlijk.
Schrap er 1 en steek de 2de volledig weg, je baan zal er visueel erg op vooruit gaan, het Tik Tak gedoe zal op zijn minst weg zijn. En je wint zelfs nog wat plaats.

Citaat van: spoorz op zondag 09 juni 2024, 10:55:18Nu heb je 3 keerlussen terwijl 2 toch meer dan genoeg is...
Het goederenstation dat diagonaal ligt vormt een keerlus die visueel nog aanvaardbaar is, maar de 2 andere keerlussen maken het treinverkeer wel erg onwaarschijnlijk.
Schrap er 1 en steek de 2de volledig weg, je baan zal er visueel erg op vooruit gaan, het Tik Tak gedoe zal op zijn minst weg zijn. En je wint zelfs nog wat plaats.
M,

Net die baan sluit aan de bovenzijde van de keerkronkel aan dus die aansluiting verdwijnt dan?
Het was ook net dat tracé dat ik van een stukje brug ging voorzien aansluitend op die keerkronkel.
En het diagonale opstelspoor ook verwijderen, wat bedoel je met "wegsteken"?
Kan je wat meer "overblijvend" spoor tekenen, het kan toch niet zijn dat enkel de 2 diagonale sporen overblijven die jij tekent?

bedoel je zo?

help ik zit vast.
De s bocht getekend zoals jij en de schuine sporen ook zo begonnen maar dit komt niet goed boven.
Aansluiting tweede perronspoor ook niet mogelijk tenzij met 3-weg wissel die ik wil vermijden.

Is het de bedoeling PC gestuurd te rijden?
Heb je al eens gedacht aan bloklengte & treinlengte?
Met al die wissels overal ... ...
Print eens uit en ga met fluo stift over de mogelijke blokken en check dan de lengte tov de treinen waarmee je denkt te rijden.

aansluiting keerlus beter

Citaat van: mcs51 op zondag 09 juni 2024, 16:54:59Is het de bedoeling PC gestuurd te rijden?
Heb je al eens gedacht aan bloklengte & treinlengte?
Met al die wissels overal ... ...
Print eens uit en ga met fluo stift over de mogelijke blokken en check dan de lengte tov de treinen waarmee je denkt te rijden.

Het zijn sowieso korte treinen, ik zal digitaal rijden.
Ik wil eerst het plan in orde krijgen en uitzuiveren,de opzet zal niet meer wijzigen.

hoe de 3 weg wissel elimineren?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kan je op de plek van de meest rechtse 2209 in het onderste spoor een rechts wissel plaatsen en middels tegenboog  aansluiten op het dood spoor.
En kan je dan ipv die tegenboog een links wissel plaatsen en daar het volgende spoor (wat nu op het driewegwissel aansluit) op aansluiten?

Citaat van: Hanzi op zondag 09 juni 2024, 21:34:08Kan je op de plek van de meest rechtse 2209 in het onderste spoor een rechts wissel plaatsen en middels tegenboog  aansluiten op het dood spoor.
En kan je dan ipv die tegenboog een links wissel plaatsen en daar het volgende spoor (wat nu op het driewegwissel aansluit) op aansluiten?

De 3 weg wissel is verwijderd.
Nog te doen: langs het schuine tracé rangeer- en opstelsporen maken voor oa goederenstation.

draaischijf past goed in keerlus, ik wil zoveel mogelijk locs opstellen wanneer ze niet in bedrijf zijn (ik heb er nu 12).
Hiermee zou dit moeten lukken.
Ontkoppelrails toegevoegd, waar plaats ik best seinen?
Waar vind ik de stuklijst in WT 16 demo?

enkele cm meer zal wel lukken binnen de mij beschikbare ruimte, zoveel zal het toch niet schelen?

Heb je rekening gehouden met de 75mm lengte van de oprijstukken van de DS?
Pas daarna kan je rails leggen.

Citaat van: mcs51 op maandag 10 juni 2024, 12:05:46Heb je rekening gehouden met de 75mm lengte van de oprijstukken van de DS?
Pas daarna kan je rails leggen.

Begrijp ik niet
spoorz
gast

Nu gebruik je de oude draaischijf voor M-rails, is dat de bedoeling of een vergissing?

Citaat van: spoorz op maandag 10 juni 2024, 13:07:10Nu gebruik je de oude draaischijf voor M-rails, is dat de bedoeling of een vergissing?

is wel degelijk voor k rails toch?

Citaat van: yves op maandag 10 juni 2024, 13:50:54
Citaat van: spoorz op maandag 10 juni 2024, 13:07:10Nu gebruik je de oude draaischijf voor M-rails, is dat de bedoeling of een vergissing?

is wel degelijk voor k rails toch?

stukje keerlusspoor zichtbaar en brug onder de sporen schuin opstelspoor.
In 3d lijkt het een berg maar moet een diepte onder die sporen zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nee, 7186 is voor M-rails.
7286 is voor K-rails.

Je kan de 7186 wel gebruiken, maar dan heb je een per spoor een verloopje M <-> K nodig. Of je gebruikt voor alle opstelspoortjes M-rails, dan heb je maar 1 verloopje nodig voor het inkomende spoor.
Of je gaat op zoek naar een 7286.

Tot slot heb je de spoortjes wel erg positief lang richting keerlus doorgelegd. :warning: Hou rekening met overhangen van langere wagons in de die boog :warning: en dan heb je ook nog te maken met een bepaalde materiaaldikte van je "berg" (hoewel je die minimaal kunt houden). 

seinhuis hoger, wat zou er nog op de vlakte links mogelijk zijn?
Waar worden seinen geplaatst?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat jij wil, bijvoorbeeld een Klein stadje of wat industrie.

En wat ga je op je "berg" doen? Rotsen/bos/natuur of ook bebouwing?

Citaat van: Hanzi op maandag 10 juni 2024, 14:39:41Nee, 7186 is voor M-rails.
7286 is voor K-rails.

Je kan de 7186 wel gebruiken, maar dan heb je een per spoor een verloopje M <-> K nodig. Of je gebruikt voor alle opstelspoortjes M-rails, dan heb je maar 1 verloopje nodig voor het inkomende spoor.
Of je gaat op zoek naar een 7286.

Tot slot heb je de spoortjes wel erg positief lang richting keerlus doorgelegd. :warning: Hou rekening met overhangen van langere wagons in de die boog :warning: en dan heb je ook nog te maken met een bepaalde materiaaldikte van je "berg" (hoewel je die minimaal kunt houden). 

7186 staat in WT toch onder K rails?
Dus vanaf afslagwissel 2263 aan het schuine spoor zou ik M rails moeten gebruiken om aan de draaischijf te komen die er nu ligt??
Ik denk dat ik dan even herzie met draaischijf 7286 om dit te vermijden, hopelijk past dit erin.
je 2de opmerking over de spoortjes begrijp ik niet.
spoorz
gast

Zo zou je het eens kunnen uitproberen (en ja, het klopt dat ik nog niet alles teken):

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 10 juni 2024, 14:55:127186 staat in WT toch onder K rails?
Oké, sluit er dan maar K-rails op aan.

Citaat van: yves op maandag 10 juni 2024, 14:55:12je 2de opmerking over de spoortjes begrijp ik niet.
Sorry, ik weet niet hoe ik het duidelijker moet uitleggen.
spoorz
gast

Alhoewel ik niet helemaal, om niet te zeggen helemaal niet, achter dit ontwerp sta doe wil ik nog een laatste duit in het zakje doen, bij deze mijn BAFO (Best And Final Offer)  ;)
De perronsporen zijn nog wat langer gemaakt, komt altijd van pas.
Ik denk dat hier al beter is gepasseerd, maar het moet natuurlijk jouw ding zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klaar en bouwen maar :o) !

doe maar een treintje

@citaat iemand helpen is goed  :thumbup:  maar het blijft lastig om niet het "karakter" van diegene te willen veranderen.
m.a.w. dus niet wat jij denkt of wilt doordrukken qua idee , hoe goed de bedoeling ook is .
Als ik kijk naar het eerste ontwerp hier in dit draadje  :? , daar heb ik ook een mening over,
maar hij/zij denkt daar deel anders over.
punt!

gr. Ruud

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik wil niemands karakter veranderen en ook helemaal niets doordrukken. Bovendien is dit het baanontwerp van Yves zelf (begonnen vanaf #108) en zeker niet van mij. We geven Yves slechts de tips waar hij zelf om vraagt.
Dit is inmiddels reactie #192 (!) en volgens mij doet Yves er goed aan om dit plannetje eens neer te leggen en te gaan rijden. Dan kan hij pas echt bepalen of dit ontwerp voldoet aan zijn verwachtingen en kan hij altijd nog een spoortje, wisseltje, ..., toevoegen of weghalen. Lijkt mij beter dan aanpassing na aanpassing op hetzelfde ontwerp te posten...
Fem heeft Yves' ontwerp gefinetuned mét fatsoenlijke ruimte voor perrons en zonder onnodige fratsen. Een mooi beginpunt om eens neer te leggen.
Punt.

doe maar een treintje

@citaat mijn reactie was richting spoorz en niet naar jou
spoorz
gast

??? Wordt Yves hier dan niet op zijn wenken bediend? Ik ben niet te beroerd om hulp te bieden bij ontwerpen die helemaal niet mijn ding zijn en te proberen er het beste van te maken... En er mag toch wat bijgebracht worden waar TS te kort schiet, zeker als die om de paar berichten vraagt wat er nog beter kan?
Commentaar leveren op wie wil helpen zonder zelf niet het minste bij te dragen is mijn ding niet, dat laat ik liever aan anderen over...
Als niets mag verbeterd worden waren we allemaal nog holbewoners...
En nu hou ik er maar beter mee op, 't draait hier toch iedere keer op 't zelfde uit, niemand mag geholpen worden.

Citaat van: spoorz op maandag 10 juni 2024, 19:59:32Alhoewel ik niet helemaal, om niet te zeggen helemaal niet, achter dit ontwerp sta doe wil ik nog een laatste duit in het zakje doen, bij deze mijn BAFO (Best And Final Offer)  ;)
Ik denk dat hier al beter is gepasseerd, maar het moet natuurlijk jouw ding zijn.

Fem,

De keuze in plannen is eindeloos maar ik wou er een persoonlijke "draai" aan geven (S-keerlus).
De oorspronkelijke opzet is met het eindresultaat bewaard gebleven.
Ik ben zeer tevreden met aller inbreng en goede raad.
zou je als laatste de K-railnummers van het geanimeerde plan nog kunnen noteren aub (zonder de treinen/gebouwen erop dan).
Waar (hoofd)seinen plaatsen?
Thx alvast voor de moeite.

Fem,

op vergroot plan zie ik nu dat je de seinen reeds plaatste.

mvg,

Yves

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Rudibeer op maandag 10 juni 2024, 20:51:43@citaat mijn reactie was richting spoorz en niet naar jou
Dan beter @citaat @citaat ipv @citaat gebruiken; maar wellicht hebben onze berichten elkaar gekruist ;) .
En, zoals je kunt lezen is Yves "zeer tevreden met aller inbreng en goede raad" en daar was het ons om te doen.
Missie geslaagd :mrgreen: .

Citaat van: yves op maandag 10 juni 2024, 21:59:52
Citaat van: spoorz op maandag 10 juni 2024, 19:59:32Alhoewel ik niet helemaal, om niet te zeggen helemaal niet, achter dit ontwerp sta doe wil ik nog een laatste duit in het zakje doen, bij deze mijn BAFO (Best And Final Offer)  ;)

Fem,

De keuze in plannen is eindeloos maar ik wou er een persoonlijke "draai" aan geven (S-keerlus).
De oorspronkelijke opzet is met het eindresultaat bewaard gebleven.
Ik ben zeer tevreden met aller inbreng en goede raad.
zou je als laatste de K-railnummers van het geanimeerde plan nog kunnen noteren aub (zonder de treinen/gebouwen erop dan).
Waar (hoofd)seinen plaatsen?
Thx alvast voor de moeite.

fem,

kan je ook de raillijst genereren met het van railnummers voorzien plan ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

in het diagonale station zijn er nu 2 lange opstelsporen in dezelfde richting. Zou het een idee zijn om de "bovenste" vanaf de andere kant aan te sluiten? Dus in de rechte rail naast de draaischijf een links wissel zodat er aan de "bovenzijde" van het diagonale station -samen met de 2 depotspoortjes- 3 opstelsporen in dezelfde richting ontstaan?

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 11 juni 2024, 13:15:23Aan de wens van de topicstarter (ik wil zoveel mogelijk loc's opstellen) voldoet het plan.
Voor het overige veel rails met weinig verkeersmogelijkheden; praktisch bezien er is immers sprake van een enkelsporige baan.
Dan zijn zes sporen in een station nogal overdreven.
De draaischijf heeft feitelijk enkel nut als opstelplaats voor loc's maar verder niets.
Er moet nogal wat gerangeerd worden om een loc op de hoofdbaan te krijgen en dat belemmert het treinverkeer.
Wanneer het plan beantwoordt aan de wensen van de topicstarter dan wens ik hem alle succes toe met de bouw.

Cees

het zij idd veel stationssporen maar 1 daarvan is reeds een stopspoor of opstelpoor en de doorrijsporen kunnen elk (2 onderste bvb) ook als opstelspoor gebruikt worden toch?

Fem,

bij nader inzien heeft Cees toch een beetje gelijk met het aantal stationssporen voor deze (enkelsporige) baan.
Zou je het erg vinden het bovenste stationsspoor te elimineren en daarvan het genummerde baanplan met stuklijst te sturen?
Met dank.

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 11 juni 2024, 13:15:23Aan de wens van de topicstarter (ik wil zoveel mogelijk loc's opstellen) voldoet het plan.
Voor het overige veel rails met weinig verkeersmogelijkheden; praktisch bezien er is immers sprake van een enkelsporige baan.
Dan zijn zes sporen in een station nogal overdreven.
De draaischijf heeft feitelijk enkel nut als opstelplaats voor loc's maar verder niets.
Er moet nogal wat gerangeerd worden om een loc op de hoofdbaan te krijgen en dat belemmert het treinverkeer.
Wanneer het plan beantwoordt aan de wensen van de topicstarter dan wens ik hem alle succes toe met de bouw.

Cees

Cees, het zijn nu 5 geen 6 stationssporen maar 4 vind ik hier voldoende.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je zal zien dat je eerder meer dan minder treinen op je baan kwijt wil, Yves...
Het is jouw ontwerp, jouw baan, ...

Fem,

nog als ultieme vraag: kan de baan links dubbelspoor gemaakt worden, rechts is dit reeds zo.

Dus resumerend en concluderend:
dubbelspoor links
1 stationsspoor minder
plan met railnummers/stuklijst

Mvg,

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan hou je nog steeds 2 bottlenecks voor en achter waar het even enkelspoor is. Dat accepteren is -gezien de beschikbare ruimte- zeker geen schande.

En wil je dan links dubbelspoor waarvan alleen de binnenbaan naar het diagonale station gaat (zoals in je ontwerp #173) ?

Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 juni 2024, 16:00:05Dan hou je nog steeds 2 bottlenecks voor en achter waar het even enkelspoor is. Dat accepteren is -gezien de beschikbare ruimte- zeker geen schande.

En wil je dan links dubbelspoor waarvan alleen de binnenbaan naar het diagonale station gaat (zoals in je ontwerp #173) ?

idd er blijven steeds 2 bottlenecks over maar dit is inherent aan de planopzet met de S keerlus.
Kan het bovenste stationsspoor weg en in de plaats daarvan het 2de stationsspoor via links laten aansluiten bovenaan?
Heb het een beetje "geschetst".
Ik vind een dubbelspoor visueel aantrekkelijker al was het enkel en alleen maar daarvoor (maar toch een bottleneck minder).
ik zou het zelf proberen aanpassen maar ik zit qua plan enkele "stations" achter in WT en dit is trouwens ook niet in WT getekend vermoed ik.