Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel
Had ik ook reeds gedacht maar dan verlies ik de heuvel.

Hij heeft nog heuveltjes gevonden.

@citaat Maar Yves toch, je verliest helemaal niks, schuif de S-bocht een klein beetje meer naar het midden van de baan en zet een muurtje tussen het lager liggend spoor en de talud waar de fabriek op staat, dat is voor een architect toch perfect op te lossen?
Maar ik moet het hier echt bij laten, jij zuigt iedereen die wil helpen steeds opnieuw mee in je neerwaardse spiraal, dat wordt mij echt te vermoeiend en bovenal, het helpen brengt toch niks op  :(
Geen probleem meer met behoud dezelfde S-bocht, spoor kan evt deels in een galerij.
Terreinverschillen idd op te lossen met muurtjes e.d.
Stopseinen voor de tunnels of niet?
Hoekverdraaiing industrie idem als #4945, enorm veel vrije ruimte voor scenery nu.
seinen voor tunnels of niet?
seinen ok?
Zet er toch nog maar eentje bij het binnenrijden van het station onderaan, ter hoogte van de watertoren.
Ik kan het niet laten. :D
#5157 gaat de goede kant weer op.
De S-bocht in de hoofdbaan is nog wel een (lelijk= maar mijn mening) dingetje.
Het is Advent, ja ook in Vlaanderen,  tijd van wachten en hopen dus er kan nog veel veranderen.
Als je de S een klein beetje weggewerkt tussen wat bomen kan het er nog best wel leuk uit gaan zien.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat@citaat  @citaat

Het tunnelportaal halverwege de s-bocht
plaatsen is een mogelijkheid  :roll:
Dat levert in ieder geval wat meer
logica in de scenery op!  :wink:

Groeten,

Erik.
De S-bocht terug verstopt en nu deze combinatie rangeer- en industriespoor, deze hebben we nog niet gehad.
Het al dan niet gebruiken van de extra zichtbare lijn heeft wel degelijk een invloed op het treinverloop, getest door het spoor te volgen.
Ik kan natuurlijk steeds teruggrijpen naar #5157.
Ondertussen nog enkele (in mijn ogen) valabele combinaties gemaakt maar ik toon ze hier niet meer, het is oneindig en dit moet een einde kennen.
Ik wil de knoop doorhakken voor wat betreft #5157 of #5162, mijn (lichte) voorkeur gaat uit naar #5162 daar ik rekening wil houden met de opmerkingen in #5159, #5160 en #5961, dit wordt door #5162 gepareerd en ook omdat ik graag wat meer zichtbaar spoor zie.
De S-bocht (deels) in het zicht blijft een heikel punt.
Dus stemmen maar zou ik zeggen (ik beloof (plechtig) dat ik me er zal bij neerleggen).
PS ach met wat zijn we hier eigenlijk nog bezig?
Daar ik de knoop niet kan doorhakken over de 2 laatste nog eentje met lang dubbelspoor en eenvoudig me dunkt.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: yves op vrijdag 12 december 2025, 12:26:36Dus stemmen maar zou ik zeggen (ik beloof (plechtig) dat ik me er zal bij neerleggen).
Er hoeft toch nergens over gestemd te worden Yves? Het is jouw baan en jouw ontwerp. Jij moet er tevreden mee zijn. Meer dan honderd pagina's lang heb je honderden adviezen gekregen op allerlei vragen die je gesteld hebt. Die heb je de ene keer wel en de andere keer niet gebruikt in je vervolgontwerpen. Op een gegeven moment komt het erop neer dat je alle mogelijke adviezen al een keer gehad hebt en je zelf je eigen weg moet vinden. Op dat punt ben je nu aangekomen. Lees dus alles nog een keertje door als je de behoefte voelt en durf gewoon keuzes te maken. Fout doen kun je het niet, want uiteindelijk doe je het voor jezelf en niet voor je forumgenoten. In je leven als architect heb je altijd een klant gehad die tevreden moest zijn, maar dat ben je nu zelf. Ben je tevreden?
Mocht je nog vragen hebben die je nog niet gesteld hebt, dan kun je die natuurlijk nog steeds plaatsen. Zoals je hebt gemerkt is er altijd wel iemand die een antwoord heeft.

Citaat van: yves op vrijdag 12 december 2025, 12:26:36PS ach met wat zijn we hier eigenlijk nog bezig?
Precies dat. Tijd om de volgende stap te zetten! ;) :thumbup:
In plaats van verkiezingen te organiseren zou je zelf beter eens je rollend materiaal intekenen op je laatste ontwerp, met de automatisatie in je achterhoofd; ik vrees dat het teleurstellend wordt...
 @citaat
Dit vraagt om een nadere verklaring.
Baantjes tekenen is 1 ding, er een exploitatie bij bedenken een ander...
Als ik je hoor vertellen dat je er aan denkt met treinen te rijden met een 4-tal rijtuigen vraag ik mij af waar je ze kwijt kunt. Rijden zal nog wel lukken, ze ergens deftig laten stoppen al heel wat minder. Bij automatisatie moet je toch ook altijd een vrije zone voor en achter de trein voorzien of geloof jij in het stoppen op de cm juist?
En hoe denk je te rangeren tussen de automatisch rijdende treinen door als je de doorgaande sporen moet kruisen?
Enfin, het hele plan rammelt aan alle kanten.
Kan ook enkelspoor, rangeren kruist geen doorgaand spoor toch?
Ik kreeg een deja vu. Ben terug gebladerd en vond min of meer de zelfde tip in #30 gegeven door ene spoorz (wie was dat ook al weer?  :D  ) We zijn dik 5000 pogingen en ruim 1.5 jaar verder.
Yves 2 tips: Leg het Marklin SET programma uit al dan niet wat ingekort en koop een goed boek met kleine tot middelmaat grootte baan ontwerpen.(Word vervolgd)
Bochten hoofdlijn ruimer.
Citaat van: Baanloos op zondag 14 december 2025, 20:06:39Leg het Marklin SET programma
Ken ik niet.
Citaat van: Lapjeskat op zondag 14 december 2025, 18:39:45Bij automatisatie moet je toch ook altijd een vrije zone voor en achter de trein voorzien of geloof jij in het stoppen op de cm juist?
Ik geloof het stoppen op de cm ja, zelfs op de mm. Wanneer je het juiste programma gebruikt en de loc eigenschappen goed instelt. Ok de locs goed ijken. 

Bij mij werkt het echt heel nauwkeurig.

Duitsland TP III/IV

Wie is er niet groot mee geworden, eerst een startset en daarna E + T1 + T2 + T3:
H5675-L365169554_original.jpg
@citaat  @citaat Ja, jij wel, maar we hebben het hier over Yves  ;)
En met om het even welk programma zullen op dit baantje nergens treinen met 4 rijtuigen kunnen stoppen... de plaats is er niet...
@citaat ging mij even om het stoppen op de cm.
Maar dan beperk je je wel tot locomotieven die perfect ijkbaar zijn en dat is lang niet voor alles het geval...
Ben ik niet met je eens, met een goede decoder en motor, zelfs oude locs, is het mogelijk als perfect te laten rijden.
Maar daar zeg je het zelf juist, met een goede decoder en een goede motor, dus zoals ik zeg niet voor alles...
Als je moet kiezen tussen al je locs te moeten ombouwen om op de centimeter te kunnen stoppen om op je baantje te kunnen rijden of om een beetje reserve te nemen op de lengte is de keuze toch rap gemaakt?
En nogmaals, behalve het stoppen op de centimeter is er nergens plaats om een deftige trein te laten stoppen, ook niet op de centimeter...
Een trein met 4 rijtuigen past toch wel in het station?

Een 3000 met vier 4040 wagons is weliswaar al een hele sleep, maar met een oplettende modelspoormachinist aan de regulateur en de remkraan moet dat gaan! Zelfs als de machinist geautomatiseerd is, heb ik er nog wel vertrouwen in.

Echt, dit komt helemaal goed.

Groeten,

Peter
Zoek de verschillen  ;)
Vervolg op #5170 en #5174, voor die laatste hartelijk dank voor het plaatsen overigens.
Waarom verwees ik naar het simpele uitbreidingsprogramma: Omdat daar wel doorgaande sporen en een rangeergedeelte goed van elkaar word gescheiden.
Dit kan je uiteraard ook opzetten met K-rail en C-rails.
Later kun je altijd één of meer keerlussen opnemen.
Lapjeskat noemde exploitatie en het is in dit ellenlange topic al meer aan de orde geweest.
Welke locomotieven, rijtuigen en goederenwagons heb je in je assortiment? Hoe wil je ze inzetten?

In plaats van iedere keer wat bij te plaatsen en te veranderen verwijs ik je naar de open haard Yves,
indien niet in bezit naar de centrale verwarming. al dan niet met een kop chocolademelk of een goede pint bier naar keuze.
Of te wel tijd voor theoretische scholing.
Zeer aanbevolen studiemateriaal:
Märklin und Ihres Grosse Vorbild 0380.  Oldskool, hier en daar wat achterhaald maar wel goed uitgelegd hoe je reizigersverkeer, afhandeling goederentreinen en loc-onderhoud "exploiteert" op een modelbaan.  Natuurlijk gaat het in de werkelijkheid nog anders, maar ja ons ontbreekt simpelweg de ruimte.
Het boek Märklin modelbahnen door Gernot Balcke waarin ook een aantal zeer compacte banen zijn opgenomen. Uit 1980 al weer en in het Duits en Nederlands uitgegeven.
Natuurlijk niet alles klakkeloos uit zo'n  boek overnemen maar wel een leidraad: Aha zo kan het ook.
Gernot Balcke heeft nog wel meer titels op zijn naam die zeer de moeite waard zijn.

Er huist hier een Lapjeskat die misschien nog betere adviezen heeft over literatuur, daar ben zelfs ik benieuwd naar. ;)
Mijn favoriete auteur is Günter Fromm, zijn ontwerpen zijn steeds gebaseerd op oude, dikwijls al verdwenen, stations die omgezet zijn naar modeltrein verhoudingen.
Dat er nog liefhebbers zijn zie je aan de 2de hands prijzen: klik.
Maar af en toe vind je wel een exemplaar bij De Slegte voor 10 euro.
Bye bye plan met de storende S-curve die een doorn in het oog was en de te korte stukken om een 4 rijtuigentrein (ik heb 5 rijtuigen) erop te herbergen.
Daarom dit kapstokplan met veel rijlengten, ik denk dat een 5 rijtuigentrein ook wel zal lukken hierop.
Schaduwstation is hetzelfde (dat verander ik niet meer) en gaat van links naar rechts.
Om het nu niet verder naar de knoppen te helpen (in de veronderstelling dat dit ermee door kan) mijn nederig verzoek of er geen goede ziel hier eens een aanzet zou willen geven voor station, BW en rangeren.
Citaat van: yves op maandag 15 december 2025, 18:24:07de te korte stukken om een 4 rijtuigentrein (ik heb 5 rijtuigen) erop te herbergen.
En dat was je laatste 200 berichten een beetje uit het oog verloren?  ;)
 @citaat
Het daagde pas vanaf #5168.
Was wissel vergeten rechts.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: yves op maandag 15 december 2025, 19:48:06@citaat
Het daagde pas vanaf #5168.
Het niet kunnen rijden met fatsoenlijke treinlengte is al een aantal keren eerder genoemd (al dan niet als "te korte opstelsporen"), maar telkens genegeerd... ;)
Je leidt aan "expectation bias" (dat is een luchtvaartterm voor alleen tot je nemen wat je wilt of verwacht te horen). :)
In het laatste zitten nog helemaal geen opstelsporen of bedoel je rangeersporen?
Och... De opmerking van 1200Blauw ziet op de veelvuldig geuite zorg dat op de talloze opstelspoortjes die je telkens weer tekende, Yves, gewoon geen rollend materieel van betekenis zou passen!

Maar al die goede raad dringt eerst nu langzaam door...

Enfin. Dat is positief te noemen. En ga nu eindelijk eens serieus naar een paar van de door FEM gemaakte ontwerpjes bekijken. En vooral de ontwerpen waar je zelf nog niets aan veranderd hebt en die ook geen aanpassingen zijn geweest van jouw eigen ontwerpen.

Probeer je eens voor te stellen welk treinbedrijf daarop kan plaatsvinden en waarom die plannetjes zo gemaakt zijn.

Het is bijna kerst... Misschien verschijnt er een groot licht dat de weg wijst!

Groet,

Peter
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Een paar dingen die mij zo snel opvallen in je nieuwe plan Yves:

- Er is eigenlijk nog maar 1 station, met vrij korte kop spoortjes.
- Er is geen dubbelspoor meer terwijl je voorheen aangaf dat wél belangrijk te vinden, is dit punt dus toch laten vallen?
- Het is vrij lastig om de sporen loop te beoordelen doordat je alle lagen op 1 afbeelding plaats, zou je kans zien om elke laag apart als afbeelding te uploaden? :)
Wat mij opvalt in het laatste ontwerp is dat je weer in de val trapt van 2 stijg- en daalsporen terwijl je die helemaal niet nodig hebt en meer nog, overdaad zijn op deze kleine oppervlakte.
Hou je aan het principe van een lus voor het schaduwstation die met 1 stijg- en daalspoor verbonden is met de bovenbaan die ook een lus vormt, bij voorkeur deels verborgen en je zal tot een veel eenvoudiger plan komen waar wel kan op gereden worden en met plaats voor een station.
Wat jij op je laatste plan een kapstok noemt is in mijn ogen meer een enge kooi waarbinnen nog nauwelijks iets te realiseren valt. Verwacht dan ook geen toevoegingen, toch niet van mijn kant, zoals je start is het al hopeloos, en het kan alleen nog erger worden... en dat terwijl er al zo veel bruikbaars is gepasseerd...
Of kijk eens naar de oplossingen met een kopstation, dan heb je pas lange perronsporen.
Ideetje.
Edit: wat dat hier stond werd allerminst geapprecieerd en is dan ook maar weggehaald.

Dubbele stijg-daallijn vervangen door enkele lijn, keerlus in schaduwstation.
Zit nog wat in de knoop met de tunnel(s) thv station, hoogtes en seinen moet ik nog bepalen maar dat komt wel goed.
Vorige 5193 had ik nog niet gezien.
In 5194 zit een serieuze fout.

BLIJ dat ik analoog RIJ

ééntje maar :-) ?
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 16 december 2025, 11:04:09Kleine aanpassig van ontwerpje met kopstation maar dan zonder kopstation  ;)
Het past toch niet op mijn afmetingen, station staat op een extra reep.
#5193 aan het proberen, onafgezien van de plaat die te klein is heb ik met 2 toeren met de helix 18 cm overbrugd doch de doorrijhoogte is maar 80, trek daar de plaatdikte en kurk 1cm (6mm + 4mm) van af en er rest maar 70 in de helix. Aan de krappe kant niet?
Helix is 3%.
Ik heb ook mijn bedenkingen over hoe die helix te maken, ik ben maar een amateur in die materie.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op dinsdag 16 december 2025, 15:56:10
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 16 december 2025, 11:04:09Kleine aanpassig van ontwerpje met kopstation maar dan zonder kopstation  ;)
Het past toch niet op mijn afmetingen, station staat op een extra reep.
Waar haal je dát nu weer vandaan :? ?
ik was het FEM plan aan het reconstrueren maar ik ben gestopt toen ik merkte dat er te weinig doorrijhoogte tussen de bovenste draai van de helix en het zichtbare spoor lag, zie de bulten op 3D.
Op het laagste is maar 34 tussen beide dus onmogelijk.
De aanrijsporen bovenaan naar de helix liggen vlak, daar is mss nog wat extra hoogte te halen door ze op 3% te leggen.
Het valt me ook telkens op dat je meer open ruimte hebt op het oppervlak.