Vervolg op #5170 en #5174, voor die laatste hartelijk dank voor het plaatsen overigens.
Waarom verwees ik naar het simpele uitbreidingsprogramma: Omdat daar wel doorgaande sporen en een rangeergedeelte goed van elkaar word gescheiden.
Dit kan je uiteraard ook opzetten met K-rail en C-rails.
Later kun je altijd één of meer keerlussen opnemen.
Lapjeskat noemde exploitatie en het is in dit ellenlange topic al meer aan de orde geweest.
Welke locomotieven, rijtuigen en goederenwagons heb je in je assortiment? Hoe wil je ze inzetten?
In plaats van iedere keer wat bij te plaatsen en te veranderen verwijs ik je naar de open haard Yves,
indien niet in bezit naar de centrale verwarming. al dan niet met een kop chocolademelk of een goede pint bier naar keuze.
Of te wel tijd voor theoretische scholing.
Zeer aanbevolen studiemateriaal:
Märklin und Ihres Grosse Vorbild 0380. Oldskool, hier en daar wat achterhaald maar wel goed uitgelegd hoe je reizigersverkeer, afhandeling goederentreinen en loc-onderhoud "exploiteert" op een modelbaan. Natuurlijk gaat het in de werkelijkheid nog anders, maar ja ons ontbreekt simpelweg de ruimte.
Het boek Märklin modelbahnen door Gernot Balcke waarin ook een aantal zeer compacte banen zijn opgenomen. Uit 1980 al weer en in het Duits en Nederlands uitgegeven.
Natuurlijk niet alles klakkeloos uit zo'n boek overnemen maar wel een leidraad: Aha zo kan het ook.
Gernot Balcke heeft nog wel meer titels op zijn naam die zeer de moeite waard zijn.
Er huist hier een Lapjeskat die misschien nog betere adviezen heeft over literatuur, daar ben zelfs ik benieuwd naar.