Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

Koninklijke trein in model

Gestart door ernstcramer woensdag 15 mei 2024, 22:04:35

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ik heb nu wel de plaatjes in mijn lopende draadje hersteld, maar toen ik ff terugbladerde in het vorige topic (De Schappenbaan) zie ik dat daar ook alle plaatjes uit zijn. Ja logisch hè zul je denken. En ja, dan heb je gelijk  :-)
Maar er zaten een paar "aparte" onderdelen in die ik eigenlijk te leuk vind en dan wel met de plaatjes. Eén ervan is de Koninklijke Trein.
Ik had daar ook een draadje over gepost, waar dus ook de foto's uit zijn...  :-(

Het begint met het model van Märklin 4362:
Marklin_4362.JPG
Die had ik gewoon een keer op de kop getikt. En dat is ook eigenlijk de "Koninklijke Trein". De wagon is toegelaten voor internationaal verkeer, waardoor de wagon ook een aantal malen aan een internationale trein is gehangen zodat de familie op wintersport kon.
Voor binnenlandse reizen worden er twee begeleidingswagns aan gehangen: de SR11 en SR12.
Ik kreeg de kans om de gehele trein uitgebreid op de foto te zetten. Dit is op emplacement Amersfoort, waar de trein klaar stond voor een zogenoemde conditierit.
KT_lok voor lok achter.JPG
Ik kon alle wagons uitgebreid fotograferen, en dus ook alle opschriften en coderingen op de wagons. Deze zijn vervolgens door Kleinspoor als Decals gemaakt.

Op eBay had ik de betreffende wagons van Märklin kunnen kopen, Ger Knijf heeft zich over erover ontfermd en er echt plaatjes van gemaakt. En dit is dan het resultaat geworden.
De SR10 (het Märklin rijtuig is gepimpt: antennes en aanpassingen van "niet te openen" ramen; en daarna geheel overgespoten zodat er geen kleurverschil is met de nieuwe begeleidingsrijtuigen)
SR10.JPG
...en op zijn kop genomen:
SR_kop.JPG
De beide begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12:
SR11.JPG
SR12.JPG

Maar wat is nu de passende lok? Tot voor kort werd de Koninklijke Trein altijd begeleid door 2 NS1600/1700, sinds de TRAXX er is wordt die nu ingezet; zoals ook op de eerste foto te zien is. Er is geen vaste lok beschikbaar. Maar op de site van Nico Spilt kwam ik een gefotoshopte 1700 tegen, en die vond ik te leuk om niet te gebruiken.
Nico Spilt_NS1600_blauw.jpg
En gelukkig was Koos Schellevis in de gelegenheid om een 1700 (die ik toch als trekker voor de koninklijke Trein had gekocht), om te spuiten in koninklijk blauw, met kroontje  :D
NS1600.JPG
NS1600_kop.JPG

En zo ziet de samenstelling er dan uit...

ik ben er wel heel blij mee...
moet nog wel wat aan gebeuren. Lok digitaliseren, verlichting in de wagons, misschien andere koppelingen...
Maar voor nu kan die in de sierkast  :)

Re: Koninklijke trein in model
Speciale Gast

B) Erg leuke samenstelling zo met de 1700 in bijpassend blauw. :thumbup:
En je hebt er nog aardig wat werk in gestoken met de diverse aanpassingen, spuitwerk en decals regelen e.d., leuk project.
De term sierkast vind ik ook wel erg passend, vitrine is zo gewoontjes en dat verdient deze trein niet. O:-D
Misschien ook nog wat Preisertjes erin die een beetje koninklijk overkomen of iets in die trant.
Blijft een zeer geslaagd project.
Wellicht leuk om volgende stamtafel weer te laten rijden, thema in juni is eigen projecten.

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 16 mei 2024, 07:31:00... De term sierkast vind ik ook wel erg passend, vitrine is zo gewoontjes en dat verdient deze trein niet. O:-D

Dank je wel. Ik denk eerlijk gezegd dat het toch iets van de TrainSafe wordt... O:-D

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 16 mei 2024, 07:31:00...Misschien ook nog wat Preisertjes erin die een beetje koninklijk overkomen of iets in die trant

Ja, is eigenlijk ook wel de bedoeling. Volgens mij is Willem in model te krijgen; dus daar moet ik ff naar op zoek.

@citaat Erik
Dank je wel. Ik ben er ook best blij mee, ook al begreep ik dat er mogelijk nu ook een fabrikant is die dit setje wil maken (dacht ik ergens gelezen te hebben...)
en stamtafel zou leuk zijn, maar dan wil ik 'm eerst gedigitaliseerd hebben (en dat is een verkapte hulpvraag  8) )