Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon

Gestart door E103.1 vrijdag 10 mei 2024, 20:24:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Heb een mooie Trix Krododil 22953 (Marklin 39566).
De lok heeft een klein probleem waar ik achter kwam tijdens het inregelen met Train Controler.
In beide draaistellen dit een motor, maar die motor wordt gevoed door één decoder.
Dus niet gekoppeld met een kardan.
Probleem is dat draaistel 1 5 omwentelingen maakt en draaistel 2 4 omwentelingen in dezelfde tijd.
Ik heb een filmpje gemaakt. Zie hieronder.
De lok heb ik op laten sturen naar Marklin.
Maar kreeg de melding - tja het is niet anders, niets aan te doen.
Voor een lok van € 450,- + mag je toch wel iets anders verwachten. Baal er ontzettend van.
Weet niet of er iemand op het forum is die ook zo'n lok heeft en het probleem herkent.
Of wie wellicht een oplossing heeft voor dit probleem.

Werner
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Jij maakt van een normaal iets een probleem dat niet bestaat.
Op een spoorbaan zullen beide aandrijfgroepen zich tegen elkaar inregelen. Iets dat op een rollenbank dus onmogelijk is.
Wil je het ding op een rollenbank synchroon hebben, dan zul je elke drijfwerk groep van een eigen decoder moeten voorzien. Deze decoders zul je dan ook weer op elkaar moeten afstemmen.
Nadeel is dat de lok buiten de rolenbank (op een baan dus) belabberd zal lopen.

Bart
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Op de rollenbank is dit niet vreemd. Ik heb zelf ook een krokodil in Marklin ÖGEG uitvoering 37566. Op de rollenbank hetzelfde. Echter op de baan geen probleem.
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Ik heb de loc hier ook staan. Dit is in onbelaste toestand gewoon normaal. Volgens mij wordt de stroom naar behoefte afgenomen. Als de motor meer moet werken zal het wat stroom wegnemen bij de motor die minder hoeft te werken. Op deze manier wordt het vermogen over beide motoren verdeeld, en daarmee ook de snelheid.

Mvg Marcel
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Op de baan was het wel zeker een probleem. Daar merkte ik dat de lok niet goed reed. Dit kwam naar voren bij het inregelen op snelheid.
Pas nadat ik hem op de rollerbank had gezet kwam ik erachter wat het probleem was.

Mijn probleem zit er ook in dat ik de verhouding 4 tot 5 erg veel vindt. Dat is 25% verschil.

Wat Marcel schrijft kan ik gaan proberen bij het inregelen (gaat via IR lichtsluis) door er extra wagens aan te hangen zodat hij niet schokt.
Hopelijk werkt deze tip.

Werner
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Een afwijking van enkele procent kan inderdaad door de elektronica worden ingeregeld op de baan. Maar 20 tot 25 % zal met zeer grote waarschijnlijkheid niet gaan lukken. Dat is gewoon veel te veel.

En de reactie van Märklin in deze vind ik beneden alle peil. Zoiets geeft aan dat ze geen enkele interesse hebben in hun eigen producten.
Heb dat zelf ook meegemaakt. Stuur een defecte decoder, onder garantie, terug naar de service afdeling. Na maanden komt er eindelijk een 'nieuwe' decoder. Nee, echt nieuw was het ding niet, iets minder defect dan de oude wel, maar zeker niet goed. Heb dat meteen aan Märklin gemeld. Nooit een reactie mogen ontvangen.

Mijn hekel en afschuw voor Märklin wordt steeds groter.
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Citaat van: E103.1 op vrijdag 10 mei 2024, 22:54:15Op de baan was het wel zeker een probleem. Daar merkte ik dat de lok niet goed reed. Dit kwam naar voren bij het inregelen op snelheid.
Pas nadat ik hem op de rollerbank had gezet kwam ik erachter wat het probleem was.

Mijn probleem zit er ook in dat ik de verhouding 4 tot 5 erg veel vindt. Dat is 25% verschil.

Wat Marcel schrijft kan ik gaan proberen bij het inregelen (gaat via IR lichtsluis) door er extra wagens aan te hangen zodat hij niet schokt.
Hopelijk werkt deze tip.

Werner

Wat is er nou precies niet goed aan deze lok? Maak daar nou eens een filmpje van waarin dat goed te zien is. Ontspoort hij, waggelt hij, of wat dan ook. Pas als die klacht helder is, kan je dat melden bij M*.

Al die asjes draaien in glijlagers, dus daar kan best wel een verschil in weerstand in zitten. Maar zoals gezegd op de baan 'koppel' je de draaistellen ahw mechanisch aan elkaar.

Je kan ook aan M* vragen welke tolerantie in onbelaste snelheid (op een rollenbank) zij zelf hanteren als norm om te beoordelen of een lok goed of fout is.
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
2 motoren die mechanisch niet gekoppeld zijn en door 1 decoder gestuurd worden kunnen nooit synchroon lopen, ze lopen in functie van de aangelegde spanning en mechanische weerstand, dergelijke constructie is niet gemaakt om op een rollenbank te lopen, hoe kunnen daar dan normen voor bestaan? Voor zo ver ik weet maken ze dergelijke treintjes om op rails mee te rijden en je mag al blij zijn als ze dat testen en daar misschien zekere normen voor hanteren, ik ben bang dat zij al blij zijn als het ding rijdt...
Normen... 't Gaat hier niet over een Tesla hé.
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Eenmaal op de rail heb je ten eerste een mechanische koppeling tussen de motoren via de asb'tjes en ten tweede de inductieve koppeling tussen de parallel aangesloten motoren.
Als je de wielen van het sneller draaiende draaistel afremt, dan remt dit de motor van dat draaistel af en produceert deze meer tegen emk.
Hierdoor neemt de inductieve weerstand van de motor toe en zal er minder stroom door lopen en gaat er meer stroom door de langzamere motor en zal deze sneller gaan draaien.
Ik heb hier een V188 en VT11.5 en die hebben ook twee motoren in parallel en die houden elkaar heel goed in evenwicht.
Wat ik bij de VT11.5 wel zie is dat de twee motorbakken bij hele lage snelheden een beetje gaan trillen, dus de snelheidsvariaties nemen toe.
Dit komt denk ik doordat bij de lage snelheden het geringe aantal ankerpolen (5 stuks) van de motoren een rol gaat spelen in de inductieve koppeling en deze wat instabiel wordt.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 11 mei 2024, 03:20:42En de reactie van Märklin in deze vind ik beneden alle peil. Zoiets geeft aan dat ze geen enkele interesse hebben in hun eigen producten.
Beetje kort door de bocht Henk, alhoewel ik wel begrijp wat je bedoelt.
Märklin blinkt nou eenmaal niet uit in communicatie, maar het verschil in snelheid tussen de motoren is met twee aparte decoders ook niet eenvoudig op te vangen, omdat deze dan als dubbeltractie perfect op elkaar afgeregeld moeten worden en dat wordt een dure grap, zeker door de tweede decoder.
Re: Trix Krokodil draaistellen lopen niet synchroon
Het kan natuurlijk ook zijn dat de mechanische aandrijving aan een kant stroever loopt dan aan de andere kant.  Misschien is het toepassen van smeermiddel (wielassen, enz.) al een (gedeeltelijke) oplossing.

Willy

P.S. Bij de oudere uitvoering van de krokodillen (de 3756 bijvoorbeeld) wordt slechts een stel wielen aan een kant aangedreven door een standaard DCM, het andere niet.  Bij die uitvoeringen is het zaak de niet aangedreven wielassen enz. goed te smeren want geen enkel van de niet aangedreven wielen is voorzien van een antislipbandje.