Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Veldspoel?

Gestart door Wim1951 vrijdag 03 mei 2024, 16:17:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Veldspoel?
Ben bezig met dit model, ik meen een M* 3031. Enigszins mishandeld...
Het gaat mij om de veldspoel. Achter het motorschild zou een veldspoel moeten zijn aangebracht maar daar zit een langwerpig voorwerp wat mijns inziens geen veldspoel is. Maar wat is het dan wel? Gr Wim

Re: Veldspoel?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Veldspoel?
Zal wel een magneet zijn. Zat er een keerrelais is? En zit er een sleper onder? Beide nee, is het een hamo model
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Veldspoel?
Olav
Het relais zat er niet in. Er zit wel een standaard sleepcontact onder. Ik dacht ook aan een magneet maar deze uitvoering heb ik nog nooit gezien. Aan de onderkant zit iets van isolatie (tape of erger, plakband..?) wat oud oogt.
Gr Wim
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Veldspoel?
Wel leuke loc (in wording)....

DCM motor?
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Veldspoel?
Nee, zo te zien SFCM.
Ik weet dat je met M* modellen op gelijkstroom kunt rijden op puntcontactrails maar met de veranderingen in deze qua aandrijftechniek ben ik niet bekend...
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Veldspoel?
Duidelijk geen veldspoel. Aan een spoel zitten draadjes hé. 't Is een permanentmagneet, misschien zelfbouw.
Werd vroeger veel gedaan, met DC weet je ten minste in welke richting je loc vertrekt om mee te rangeren, met een omschakelrelais blijft de rijrichting altijd een gok...
Re: Veldspoel?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Veldspoel?
Kan je zien of meten of de wielen links en rechts met elkaar zijn doorverbonden? En zitten er links en rechts stroomafnemers op de wielen?
Re: Veldspoel?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Veldspoel?
De loc heeft Telexkoppelingen en is dus een 3031 en dan heb je een speciaal relais nodig met schakelwals.
Waarschijnlijk er uit gesloopt, want die groen draadjes zijn ook niet origineel en de 3031 is er nooit in HAMO geweest.
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Veldspoel?
Ik had ook al gezien dat de koppeling nog een telex-beugel heeft.
Het zal oorspronkelijk idd een wisselstroom-model zijn geweest.
Zo'n veldmagneet heb ik ook nog niet eerder gezien, lijkt idd iets van eigenbouw.
Zelf ben ik ook ooit begonnen met ombouwen van een 3031, daar gaat een geluidsdecoder in en een klokankermotor (lemosolar) op de plaats van het anker geplaatst, de telexkoppelingen blijven.
Voor het monteren van de rookgenerator heb ik de schoorsteen ook uitgeboord.
Ik heb hier geen foto's van paraat en het project ligt even op de achtergrond.

zie ook ombouw met lemoSolar
en dit draadje
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Veldspoel?
Olav
Het onderstel in zijn geheel ziet er 'standaard' uit. Geen geisoleerde wielen of aparte stroomafname daarop.
Gr Wim
Re: Veldspoel?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Veldspoel?
Ad
Dit is ook mijn mening... Een relais met schakelwals voor de telexkoppeling. En in oudere locs trof je ook alleen maar zwarte bedrading aan dacht ik zo. Een 3031 die aardig wat aandacht nodig heeft...

Dank iedereen voor alle antwoorden!
Gr Wim