Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Stoomdepot, station, opstelterrein

Gestart door rscosworth woensdag 01 mei 2024, 17:03:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Zo simpel kan het soms dus zijn... Hele handleiding gedownload en doorgelezen maar de beschrijving op de site over het hoofd zien  :|
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Even hier wat stof af blazen :)
Helaas heb ik nog steeds de benodigde 24720 wissels niet, dus ben nog niet begonnen met de verbouwing van de modelbaan.
Daardoor heb ik wel extra tijd om nog eens goed naar het ontwerp te kijken.

Ik was niet tevreden over hoe de hoofdbaan was aangesloten op de stationssporen. Je moest altijd van spoor wisselen om tussen de perrons uit te komen.
Dit heb ik nu aangepast, waardoor je veel mooier het station binnen rijdt:

Modelbaan tp3 v8.3.jpg

 Vooraan heb ik 1 kopspoor met de mogelijkheid om een extra lok te parkeren voor een snelle lokwissel.
Dan 2 lange sporen voor personentreinen. Uiteraard met de mogelijkheid om om te lopen.
Daarachter 3 sporen voor goederentreinen, met nu een eigen kopspoortje voor het omlopen.
Het achterste goederenspoor heeft een laad- losperron.

De loods is nu 9-sporig ipv 6

Verder zie je dat ik alle R4 en R5 bochten heb verbannen. Alles is nu R9

Ik heb een aansluiting gemaakt naar een stukje industrie (helemaal aan de zuidkant)
Tot slot een extra aansluiting aan de draaischijf naar de zuidkant.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
 @citaat op zich zijn R5/R4 als het niet anders kan acceptabel maar die R9 bochten zijn gewoon veel ruimer en een trein rijdt daar heel "natuurlijk" over heen.
De rest van het banenplan m.b.t. het stationsgebied ziet er wat mij betreft rustig en doordacht uit

gr. Ruud
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Het ziet er zeker vloeiender uit. In mijn huidige baan maak ik ook gebruik van R9 als overgangsbocht naar R4/5, maar je blijft die 'knik' goed zien.
Blij dat ik daar straks vanaf ben  ;)

Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Ha Richard, mooi plan, ben beniewd naar het vervolg!

Is het wellicht een idee om het hele plan bv 3 of 5 graden te draaien, dan loopt het station en het de zuidelijke industrie aansluiting niet meer parallel aan de rand/muur/achtergrond en ontstaan er qua vorm wat amorfe ruimtes voor seinhuizen/slootje etc.

Misschien ook een overweging om het mooie lange paradespoor in K-rail of (Peco met losse puko's)uit te voeren, dan mooi overal perfect parallel met een wellicht iets kleinere hart op hart maat en evt. verkanting in de mooie bocht links onder.

mvg

Pierre

Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Hi Pierre, dank je wel!

Het station zal 'waarschijnlijk' in de praktijk niet helemaal recht komen te liggen. De R9 bochten zijn 12,1 graden. Dat keer 15 zal een hoek opleveren van 1,5 graden.
Er zit wel wat speling op, dus met het leggen ervan kan ik nog kijken of ik het iets schuin leg ipv recht.

Verder wil ik zo veel mogelijk rails hergebruiken, al is Peco met losse puko's wel erg mooi!

En hopelijk wordt het rijden ook leuker met al dat koppelen en omlopen. Alleen maar rondjes rijden ging na 10 jaar toch vervelen.

Alleen even onderuitgezakt treinrijden na een dag hard werken zal er niet meer in zitten  :D
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stoomdepot, station, opstelterrein
Een leuk en interessant thema. :P
Prachtige ruimte ook.
Hou het rustig en niet overladen, dan wordt het een prachtige baan.
Ik ben zeer nieuwgierig naar hoe het eruit komt te zien en ga je volgen.