Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schakelrail of reedcontact

Gestart door marc2109 donderdag 18 april 2024, 17:32:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelrail of reedcontact
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
schakelrail of reedcontact
fijne modeltrein vrienden.
Ik heb weer een vraagje.
Maar eerst een kleine uitleg.
Ik heb een klein testbaantje gemaakt, 1 spoor digitaal, uit de startset 29855.
En 1 spoor analoog met 3 opstelsporen bij het station waarvoor ik schakelrails 2299 gebruik, treintje erin ander treintje eruit.
Met die schakelrails bedien ik een inrijwissel en een seinpaal, bij de uitrijwissels zijn de veertjes weg dus die hoef ik niet meer te schakelen.
Ik wil kijken of ik met reedcontacten ervoor kan zorgen dat bv. een lange goederentrein het station voorbij rijdt en de personentreinen daar wel stoppen.
Alleen lees ik overal dat je met reedcontact 7555 maar 1 schakelmogelijkheid hebt.
Nou komt de vraag.
Hoe zit dat dan met een schakelrail, ben ik die aan het overbelasten wat op den duur voor problemen zorg of is dit geen probleem?
Re: schakelrail of reedcontact
De schakelrails ben je niet aan het overbelasten. Het enige wat kan gebeuren is dat er te weinig stroom loopt door het contact om er de twee huidige spoelen mee te bedienen. Dat kan als ze door slijtage zwaarder gaan.
En als je er derde magneetartikel bij zet gaat het vermoedelijk mis het contact is dan te kort om het allemaal tegelijk te laten schakelen.

Een reedcontact kan minder stroom hebbeb dan een schakelrails.

groet,

Peter
Re: schakelrail of reedcontact
Lid sinds: 2017

offline
Re: schakelrail of reedcontact
Er zijn zgn. schakelversterkers.
Dan kun je met één reedcontact vier magneetspoelen (seinen, wissels, e.d.) schakelen.
>>> Klik <<<

Cees

EDIT Ad: URL ingekort
Re: schakelrail of reedcontact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: schakelrail of reedcontact
een schakelrails wordt door iedere voorbij komende trein bediend. Een reedcontact alleen door treinen waar een magneet onder hangt die het reedcontact bekrachtigd. Wanneer je dus verschil wil maken tussen de goederentrein, die door moet rijden, en personentreinen die moeten stoppen, is het reedcontact de juiste keuze. Voor het bedienen van de wissels en seinen die daarop zijn aangesloten adviseer ik een elektronische schakeling die het schakelen versterkt, MOSFET of dergelijke.
Re: schakelrail of reedcontact
Denk er aan dat als je meerdere spoelen tegelijk wil bedienen door de aansluitdraden samen op 1 contact aan te sluiten je ze nooit meer individueel kunt schakelen. Ik gebruik altijd een klein kamrelais met 4 omschakelcontacten, dat belast het schakelcontact nauwelijks en met de contacten van dat kamrelais kun je 4 spoelen tegelijk schakelen, ongeacht spanning of stroomverbruik van de spoelen en alles blijft apart schakelbaar. Als dat schakelcontact nu reed of schakelrail of om het even wat is maakt niet meer uit. KISS weet je wel 😉
Re: schakelrail of reedcontact
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: schakelrail of reedcontact
Iedereen bedankt voor het meedenken en de handige tips, daar kan ik wat mee.
Ga ze allemaal even uitproberen de komende tijd en kijken wat voor mij het beste werkt.